Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
De som köper efter de som leasat får de betala resterande värde, dvs enyacen kommer ha lägre pris pga 40% värdering. Eller är det bara ett sätt att skinna den som leasar?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Den kommer nog inte bli så billig som begagnad. Jag tror snarare att Skoda vill gardera sig och att det är därför de inte vågar att sätta ett högre restvärde. Man kan ju tolka det som att de inte riktigt litar på sin första elbil.Mickep skrev:De som köper efter de som leasat får de betala resterande värde, dvs enyacen kommer ha lägre pris pga 40% värdering. Eller är det bara ett sätt att skinna den som leasar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag fick restvärde på 45% på en ID4 MAX efter 3år och 6k mil. Bättre men inte bra. Audi lämnar 55% hade jag fått det hade jag redan beställt en ID4. Blir en skillnad om 1600kr i månaden på att sätta 45 mot 55% på bilarna.mati skrev:Den blir dyrare oavsett. Jag fick en offert på en Enyaq med lagom utrustning. Priset var lägre än för en ID4 Max, men leasingen hade ändå blivit avsevärt dyrare eftersom Skoda tydligen sätter ett restvärde på 40% efter tre år. VWs garanterade restvärde ligger en bra bit norr om 50%. Det blir stor skillnad i månadskostnad.iAkita skrev:Nu har konfiguratorn uppdaterats med svenska priser. Det var värst vad det sticker iväg, den blir bra mycket dyrare än en ID4 Max om man lägger på motsvarande utrustning. Kanske kan man få bättre rabatter, men det känns ändå konstigt.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja för egen del skiljer det 150kr i månaden på en ID4 och en e-tron för mig (e-tron 50) Känns som dom trollar genom att komma med bra rabatter för företag men sedan tar igen det genom att sätta ett lägre restvärde så dom tjänar samma på bilen oavsätt om dom ger 4 eller 10% i rabbat (vi har inte möjlighet att köpa ut bilen för restvärde, det är återförsäljaren som väljer pris efter marknadsvärde då)mati skrev:Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hur mycket skiljer i pris mellan en maxad Skoda och en Tesla MY?heldiggrisen skrev:Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det vet vi inte förrän det finns priser för Enyaq AWD.martinot skrev:Hur mycket skiljer i pris mellan en maxad Skoda och en Tesla MY?heldiggrisen skrev:Jag är kanske dålig att leta, men var försvann sovpaketet (Family plus), 230V uttag och ljusgrillen?
Var jo 3 grejen som gjorde att den blev lite annorlunda, och som gjorde att jag såg den som en konkurrent till MY (för min del).
Varför har Skoda valt att ”tråka ner” bilen för den svenska marknaden?
Jag gissar det kommer skilja minst 50'
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag lyckades landa en bit söder om 600' för en 80 med den utrustning jag behöver, och då har jag ändå utrymme för att välja annan färg än solid blå om hon som är hemmets "estet" skulle ha invändningar mot den. Valde ingen annan interiör än Loft som är standard, men då tänker jag heller inte köpa någon bil utan att ha sett den i verkligheten så allt är förstås preliminärt. Jag är ju heller inte den som varken imponeras av eller uppskattar fälgar där däcken är "ett lager eltejp" så jag ser noll skäl att välja större än standard 19". (Blir spännande att se om man t.o.m kan få dit 18" för vinterhjulen).
Det som kvarstår är förstås den eviga frågan om laddnätverk, inte minst sedan Tesla nu byggt SuC i Kristinehamn vilket skulle vara ett bättre alternativ till Arboga på väg till Nordvärmland. Tar man sig 45 riktiga mil och därmed hela vägen är det förstås ett alternativ men det lär man inte kunna lita på i alla väder så jag kalkylerar med att det alltid måste bli åtminstone ett stopp.
Det som kvarstår är förstås den eviga frågan om laddnätverk, inte minst sedan Tesla nu byggt SuC i Kristinehamn vilket skulle vara ett bättre alternativ till Arboga på väg till Nordvärmland. Tar man sig 45 riktiga mil och därmed hela vägen är det förstås ett alternativ men det lär man inte kunna lita på i alla väder så jag kalkylerar med att det alltid måste bli åtminstone ett stopp.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jo, Ionity och andra har ju (än så länge) en bit kvar till att matcha SuC. Hoppas det blir bättre med tiden så det blir enklare att välja mellan fler bilar, och mellan fler vettiga alternativ. Konkurrens är alltid bra och skapar mer frihet för oss alla när det gäller bilval.
Som jag skrev i ID-tråden så valde jag medvetet att köra med standard 18"-fälgar på min M3. Även på sommarfälgarna/normalfälgarna. Inte så mycket för priset, men för bekvämare körning och bättre energieffektivitet än 19" Sportfälgar som var alternativ/tillval.
Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen). Detta på en bil som ändå är rätt sportig i både karaktär/chassi och motoreffekt, och som jag kör rätt extremt och sportigt hårt mellan varven.
Som jag skrev i ID-tråden så valde jag medvetet att köra med standard 18"-fälgar på min M3. Även på sommarfälgarna/normalfälgarna. Inte så mycket för priset, men för bekvämare körning och bättre energieffektivitet än 19" Sportfälgar som var alternativ/tillval.
Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen). Detta på en bil som ändå är rätt sportig i både karaktär/chassi och motoreffekt, och som jag kör rätt extremt och sportigt hårt mellan varven.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vilket av Skodas paket motsvarar "Autopilot"? Vad jag kan läsa mig till är det "Assisted Drive Plus" som verkar ingå i modellen 80.
Är det samma teknik som VW? Någon som vet hur bra de är?
Är det samma teknik som VW? Någon som vet hur bra de är?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är samma för mig. Ett lågt garanterat restvärde har jag ingen glädje av eftersom jag ändå inte kan köpa ut bilen efter tre år. Jag har iofs frivilligt satt 40% restvärde på e-Golfen. Men den var för det första inte så dyr, dvs den kan jag faktiskt köpa ut privat sen, och dessutom är det inget garanterat restvärde på den. Har jag tur så får jag mer än 40% när jag ska sälja den. Nu ska jag iofs leasa den vidare ända tills SKV skriker, men det visste jag ju inte när jag köpte den.JK800 skrev:Ja för egen del skiljer det 150kr i månaden på en ID4 och en e-tron för mig (e-tron 50) Känns som dom trollar genom att komma med bra rabatter för företag men sedan tar igen det genom att sätta ett lägre restvärde så dom tjänar samma på bilen oavsätt om dom ger 4 eller 10% i rabbat (vi har inte möjlighet att köpa ut bilen för restvärde, det är återförsäljaren som väljer pris efter marknadsvärde då)mati skrev:Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Systemen köps från samma underleverantörer dessutom. Väldigt lite, om ens någonting, utvecklas inhouse hos europeiska biltillverkare.Skabb1 skrev:Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Audi, VW, Skoda och Seat är likadana bilar som nischats för olika prissegment.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Finns inga garantier att det är samma teknik, historiskt så har bilar som står lägre i VWs hierarki fått vänta på att få samma teknik som i sina finare syskon, men mycket är omkullkastat IOM nysatsningen på Skoda.BrooklynS skrev:Systemen köps från samma underleverantörer dessutom. Väldigt lite, om ens någonting, utvecklas inhouse hos europeiska biltillverkare.Skabb1 skrev:Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Audi, VW, Skoda och Seat är likadana bilar som nischats för olika prissegment.
Ett bättre svar är ”vi vet inget i dagsläget eftersom det inte finns några detaljer”.
Sen att VW så sent som några veckor sen går ut med att dom satsar €73 miljarder på forskning och utveckling visar tydligt att inget sker inhouse
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vi vet ju att Enyaq får en självlärande auto-park funktion, nånting som VW inte erbjuder för i ID-bilarna. Det är kanske så att Skoda ändå inte alls använder samma teknik som VW i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag tror mer att det handlar om vilka segment bilarna skall konkurrera i.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det är som att påstå att TSMC utvecklade M1BrooklynS skrev:Jag tror mer att det handlar om vilka segment bilarna skall konkurrera i.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
När det gäller Porsche så köps både elmotorer in (från MagnetiMarelli) och styrelektronik/styrprogramvara för elmotorerna och batterierna (Hitachi). Vad de använder inom övriga VAG vet jag inte, men de kanske delvis nyttjar samma leverantörer i vissa fall.BrooklynS skrev:Jag tror mer att det handlar om vilka segment bilarna skall konkurrera i.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Min gamla Opel Ascona var nog också 13" eller 14"!Jerker skrev:En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
Har helt klart gått inflation i fälgstorlekar. Nästan sjukt lite gummi kvar på de största fälgarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Hjulen är större också. Ställer jag min Model S bredvid en gammal småbil så ser det ut som att den har tagit hjulen från en skottkärra.martinot skrev:Min gamla Opel Ascona var nog också 13" eller 14"!Jerker skrev:En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
Har helt klart gått inflation i fälgstorlekar. Nästan sjukt lite gummi kvar på de största fälgarna.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Kan bara hålla med. I och med att man slipper diverse ljud från motor och transmission i en elbil vill man ju gärna slippa höra mer vägljud, vilket blir en ofrånkomlig konsekvens av trenden med allt mer fälg och allt mindre däck på bilarna. Själv är jag fullt nöjd med 16" sommarfälgar och 15" vinterdito på befintlig bil, så jag skulle verkligen önska att kunna ha motsvarande däckprofil på den framtida elbilen - vilken det nu blir till slut ...mati skrev:Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.