Erxon skrev:Har en fundering om Enyaq, och fram till i förrgår var jag nästan övertygad om att denna låg högt upp på min lista.
Men mina funderingar, hela tiden när jag räknat och vänt i konfiguratorn så har jag i botten tagit 80-versionen med 50 mils räckvidd och hamnat strax över 600K
Sen krånglade de till det med en Sportline-version som med vissa färger passar bättre in med lite svarta detaljer...
Av någon anledning tittade jag på en konfigurering med 60 kW version och med samma specifikation blev den över 50K billigare även med värmepumpen tillagd så är då frågan om det är värt 50K för 10 mil?
I dagsläget har jag en Leaf 40 kW som med en bra dag har 25 mils räckvidd (som inte inträffar ofta...) och har absolut inga problem med räckvidden 99 dagar av 100.
Hur skall man tänka? Det är inget "Need to have" med dessa mil utan mer "Nice to have" de få gånger vi åker till stugan i fjällen. (i dagsläget lånar vi bil när vi åker till fjälls eftersom Leaf inte har dragkrok och vi har ett skotersläp med).
Rutten vi passerar till stugan är Uppsala-Gävle-Hudiksvall-Sveg och jag har koll på att det finns laddare på fler ställen, hela resvägen är ca 46 mil enkel för oss.
Hade det vart tjänstebil så hade jag valt 80 då 60 troligen blivit dyrare pga all extrautrustning som lagts till men nu är det privat.
Jo, vet att Tesla M3 SR+ har liknande räckvidd och inte fasligt dyrare med den är en sedan och det är inte snällt mot vovven att låsa in honom där i mörkret så en sedan går fetbort.
Hur skall man tänka?
Sen så igår blev det i går även officiellt att Polestar 2 kommer i 2WD och 40 mils räckvidd, och egentligen vill jag inte ha en SUV så nu blev inte lättare heller...
Det skall inte vara lätt, men hur skall man tänka?
Jag hade fortsatt låna bil till fjällresan. Kan gå riktigt tungt till Sveg. Uppför, motvind, kallt, snö... Du riskerar att behöva ladda 3-4 ggr. Med risk för kö vid vartenda stopp.