Aha, de fick väl på pälsen för falsk marknadsföring så nu vågar de inte inkludera dessa besparingar i sina priser.backe skrev:Står fortfarande med, men jag förstår inte riktigt hur dom räknar där? Ligger som en post men inte med i summering?filippb skrev:Du menar som Tesla brukade görabacke skrev:ChristerSjo skrev:När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre
Och räknar av 100 000 kr beräknade bränslebesparingar på 5 år
Snart är bilen gratis.
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ja Nästan mer obegripligt eftersom dom ju ändå verkar vilja visa en lägre kostnad än det mer korrekta liksom...ChristerSjo skrev:När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/Škoda ENYAQ iV 50: 109 kW (148 hk) inkl Bafa 19% moms.
24.230 €
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Skoda har dock sagt att iV 50 inte kommer till den svenska marknaden.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
På vilket sätt spelar detta roll? Bafa är den tyska miljöbonusen på 9000€, den får inte vi, momsen är 19% där nere. Bilen är redan i sitt grundutförande troligen mycket billigare i Tyskland, dessutom går den inte att beställa ens i Tyskland, vilket till och med står i rubriken som du glömde kopiera.Zalman3 skrev:https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/Škoda ENYAQ iV 50: 109 kW (148 hk) inkl Bafa 19% moms.
24.230 €
Priset är mao totalt irrelevant tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Verkar som att Skoda har seriösa volymmål. 75 000 under 2021.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Provsatt och petade på Enyaq 80 idag.
Blev lite förvånad över hur stor och rymlig den var.
Bra kvalitet.
Enyaq 60 skulle börja levereras q2, runt april.
snabbladdning, värmepump, ACC tillval tyvärr, så det blir dyrare än jag tänkt.
Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak
Blev lite förvånad över hur stor och rymlig den var.
Bra kvalitet.
Enyaq 60 skulle börja levereras q2, runt april.
snabbladdning, värmepump, ACC tillval tyvärr, så det blir dyrare än jag tänkt.
Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Toyota sålde 119k CH-R i Europa 2019. Så smaksak ja Enyaq's utseende ger nog fler köpare än det avskräcker.Revoltra skrev:Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.
https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv
Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.
Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv
Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.
Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Med största sannolikhet inte. När det gäller fossiltillverkare så får man masa sig iväg och köpa ny bil om man vill ha nya funktioner. Men de kanske kommer överraska mig?nima01 skrev:Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.
https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv
Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.
Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Trained parking verkar jo grymt bra för mig som då&då missar luckan mellan värmepumpen och brevlådan, och får köra lite fram för att hitta rätt. Hoppas verkligen det är OTA, eller även uppdatering på verkstaden.nima01 skrev:Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.
https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv
Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.
Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Enyaq växer på mig, och har många smarte saker jag kommer sakna om jag köper en MY. Jag ser tex inte fördelen med inte att ha farten i synfältet framåt för chaffören? HUD? Galler/nät mellan trunk och cupé?
Jag är lite mitt i mellan stolar i teknologiutvecklingen. Inte så konservativ som min farsa, men inte så att jag måste ha allt nytt, bara för att det är nytt, då jag inte alltid tycker nytänk är bättre tänk. Teslas lösning med enbart en skärm till höger om föraren är ett exempel. Ja, jag kommer säkert att vänja mig med att se till höger för att hitta hur snabbt jag kör, men varför? Vad är fördelen? Vad är bättre med hur jag har det nu?
Kommer Enyaq att ha Netflix och camp mode så är jag såld.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Audi har ju öppnat sin FOD nu så är nog inte omöjligt att Škoda kan lösa saker.LarsL skrev:Med största sannolikhet inte. När det gäller fossiltillverkare så får man masa sig iväg och köpa ny bil om man vill ha nya funktioner. Men de kanske kommer överraska mig?nima01 skrev:Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.
https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv
Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.
Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vad tror ni om Enyaq 50? Den har ju mindre utrustning och självklart kortare räckvidd, men som andrabil känns det inte som att det spelar så stor roll. 348.000 nok är ju ett ok pris.
Frågan är om den får en mer spartansk inredning än de man sett på bild? Den lär ju tex inte ha läderklädd instrumentbräda
Frågan är om den får en mer spartansk inredning än de man sett på bild? Den lär ju tex inte ha läderklädd instrumentbräda
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Stort batteri är överskattat. Om man inte tänker åka på husvagnssemester så räcker 50kWh alldeles prima.
Vad värre är, hur skall man klara sig med så lite motoreffekt? Blir som att åka med Outlandern all over again. Bilar som kör runt en för att man är så långsam iväg i rondeller och korsningar.
Vad värre är, hur skall man klara sig med så lite motoreffekt? Blir som att åka med Outlandern all over again. Bilar som kör runt en för att man är så långsam iväg i rondeller och korsningar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag upplever det som enklare att se aktuell hastighet i Model 3 än bilar med traditionell layout. Siffrorna sitter mkt högre upp så man behöver inte titta ner så mkt, dessutom är dom väldigt väldigt tydliga.heldiggrisen skrev:Ja, jag kommer säkert att vänja mig med att se till höger för att hitta hur snabbt jag kör, men varför? Vad är fördelen? Vad är bättre med hur jag har det nu?
Man slipper titta ner bakom en ratt på en liten otydlig display helt enkelt. Man slipper också en svulstig instrumentbräda som är i vägen för det mesta. Man får en större vindruta med mer sikt.
HUD tycker jag stör, vill inte ha ngt mitt i synfältet hela tiden. Enda jag skulle vilja ha det till är navigation, så man slipper titta på en skärm eller lyssna när det är dags att svänga. En pil som visar när det är dags, och sen försvinner, vore optimalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
I början så störde jag mig lite på att inte ha en hastighetsmätare bakom ratten, men nuförtiden så tycker jag det är enklare och naturligare att ha den till höger om ratten.Laban skrev:Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
Skyms aldrig, oavsett hur man ändrar positioner på både ratt och stol.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Helt enig. Skulle byta bort instrumentering (och övrig interiör) i Xen mot treans alla dar i veckan.martinot skrev:I början så störde jag mig lite på att inte ha en hastighetsmätare bakom ratten, men nuförtiden så tycker jag det är enklare och naturligare att ha den till höger om ratten.Laban skrev:Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
Skyms aldrig, oavsett hur man ändrar positioner på både ratt och stol.
Jag gillar att ha ratten lågt och det medför nästan alltid att övre delen av ratten skymmer hastighetsvisningen. Får liksom böja mig ner för att se siffrorna. På trean syns de alltid perfekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Japp, det ser onekligen märkligt ut. Fördelen är att den följer med när ratten justeras för olika förarprofiler. Man har alltså inte problemet som man i vanliga fall kan råka ut för, dvs att ratten kan hamna i en konstig position så att den döljer halva instrumenttavlan för vissa förare. Men visst är det snyggare i Enyaq.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?taliz skrev:Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Inget rätt eller fel, och det är säkert en smaksak mycket beroende på ens estetiska preferenser i övrigt, men personligen så gillar jag den mer "cleana" skandinaviska looken på M3, över den traditionella och mer konservativa stilen i MS och MX (har kört en hel del med de också).vigge50 skrev:Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?taliz skrev:Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
När det gäller exteriört så är det dock tvärt om för mig (föredrar MS/MX framför M3 - vars front jag inte tycker är direkt lyckad estetiskt, även om den säkert är effektiv).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Smaken är som baken, jag gillar Playmobil looken i ID3. Och att det är enklare att titta ner i mitten av bilen än rakt fram för att läsa hastighet.. Vem förutom ett Teslafreak tycker det... och att grå text på vit bakgrund är lätt att läsa...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Absolut, en anledning till att S och X interiör känns daterad.vigge50 skrev:Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?taliz skrev:Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.HelectriC skrev:jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
I S känner man sig instängd pga den tjocka instrumentbrädan IMO. X kompenserar delvis med enorm vindruta och att man sitter högre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.