Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka Skoda Vision iV för 5000kr

Inläggav Teslaägare Walker » 24 jan 2020 19:26

nek0 skrev:
thnis skrev:
Walker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!

Jag måste ju bara säga att din positivism är väldigt upplyftande :lol:

Du menar hans realism?
Efter att man läst och läst och..... i åratal om alla nya elbilar som kommer nästa år fattar man till slut att man inte ska lita på vad som skrivs på nätet eller i tidningarna.

Tack nek0!
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav nek0 » 24 jan 2020 20:47

Walker skrev:
nek0 skrev:
thnis skrev:
Walker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.

Du menar hans realism?
Efter att man läst och läst och..... i åratal om alla nya elbilar som kommer nästa år fattar man till slut att man inte ska lita på vad som skrivs på nätet eller i tidningarna.

Tack nek0!

Det var så lite :) . Jag är minst lika trött som du på allt det nya som ska komma nästa år. Av allt som vi läst om har det kommit en stor 0 (nolla)
Har skrivit här många gånger och ska upprepa mig en gång till. Det är bara Tesla som kan och vill leverera elbilar. Alla andra vil försena leveranser så långt det bara går. Tyvärr är det nakna sanningen oavsett vad Zalaman 3 skriver.
nek0

Inläggav Teslaägare ellerstrom » 25 jan 2020 14:34

Walker skrev:
nek0 skrev:
thnis skrev:

Du menar hans realism?

Tack nek0!

Vill bara flika in att positivism har inget att göra med att "vara positiv". Positivism är en vetenskapsteoretisk riktning där man menar att all forskning ska bygga på konkreta observationer och man ska endast sträva efter att fastslå objektivt säkra fakta. Men det stämmer väl ganska bra in på Walkers observationer det också :lol:

Ber om ursäkt för inlägget, men kunde inte hålla mig. /Språkpolisen (som själv inte klarar av att upprätthålla nivån som eftersträvas av undertecknad)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Referralkod: niklas6767

Inläggav Teslaägare cosmos » 25 jan 2020 19:12

Att Skodan skulle börja levereras till kunder här hemma om 1 år????
Är det någon som tror på allvar på detta. 2 år är mitt tips.
Leveranstiderna är ju hemska hos alla tillverkare idag.
Folk tror ju också att lanseringsdatum är ungefär samma som leveransdatum.
Skodan ser fin ut och 50 mil till ett lågt pris kommer givetvis att locka många reservationer.
Model S -18 75D red pearl 19 sonic grå
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Referralkod: Jonas11676

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 25 jan 2020 19:50

Att Skodan skulle börja levereras till kunder här hemma om 1 år????
Är det någon som tror på allvar på detta. 2 år är mitt tips.
Leveranstiderna är ju hemska hos alla tillverkare idag.

Tesla har inte 2 års väntetid.
Och MG som gör 7 miljoner bilar per år pratar om 4-8 veckor.

Har en biltillverkare idag 2 års leveranstid, då är man borta från marknaden.
Då ger man upp inför nya aktörer som glatt tar över kunderna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Fredrik j » 25 jan 2020 22:07

Tesla har ju inga 2år leveranstid. Tvärtom tycker jag tesla utmärker sig med ibland häpnadsväckande korta leveranstider med tanke på att bilarna tillverkas 6veckor på båt bort. Men det beror ju på att man har få varianter/tillval och kan matcha nya kunder med redan byggda bilar.
Det sägs ju ibland att efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Skulle nog säga att den känns ganska lagom.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Laban » 26 jan 2020 05:15

Fredrik j skrev:Det sägs ju ibland att efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Skulle nog säga att den känns ganska lagom.

Efterfrågan är nog större än produktionskapaciteten men kanske inte i Model 3 segmentet. Elon trodde på x2 för Model Y. En potentiell mindre billigare SUV/crossover förstås än mer än så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare Walker » 01 feb 2020 14:58

Jag pratade med min Skodasäljare igår. Han har blivit lovad demobilar till december i år (2020) :shock:
Vi har slagit vad om en smörgåstårta. M a o bjuder jag på smörgåstårta i början av 2021. 8-)
Han såg inte så tvärsäker ut när han upprepade vad han hört, att produktionen ska gå igång i augusti på en bil som ”ingen” sett före Genèvesalongen.
På tal om leveranstider på Kodiaq så nämnde han att han levererade en sportline i förra veckan som beställdes i maj 2019. För en modell som varit i produktion flera år nu.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav elbilist mati » 02 feb 2020 16:23

Det blir lite som det var i DDR med Trabant. Leveranstiden var typ 10-15 år eller nåt. Ändå så väntade folk tålmodigt på sin efterlängtade bil. De hade ju inget annat val.
Nu är leveranstiden visserligen inte riktigt lika lång för elbilar, men det finns en viss igenkänningsfaktor här. Och visst är det konstigt att jag redan idag funderar på vilken bil jag ska ha när leasingen på min nuvarande går ut om 2 år. Nåt direkt spontanköp lär det inte bli, den saken är klar.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (blir nog avbokning)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 feb 2020 13:53

ŠKODA ENYAQ ska den tydligen heta.
Leverans till kund i Sverige Q1 2021.

ŠKODA ENYAQ: Namnet på ŠKODAs första rent elektriska SUV har beslutats
12 februari 2020
›Namn kombinerar 'E' för elektrisk rörlighet med karaktäristiken Q för SUV-familjen från ŠKODA
› ŠKODA ENYAQ: namnet härstammar från det irländska ordet 'enya' och står för ' livskälla '
›Första ŠKODA-modellen baserad på Modular electrification kit (MEB)

Mladá Boleslav - ŠKODA ENYAQ: Detta är namnet på den första ŠKODA el-SUV, som går in i serieproduktion på grundval av modulär elektrifieringssats (MEB) från Volkswagen Group. Dessutom grundar ŠKODA med sin första rent elektriska SUV en ny familj med namn som kombinerar 'E' som en indikation på elektromobilitet med den karakteristiska 'Q' i namnet på den framgångsrika ŠKODA SUV. Med den nya ENYAQ kommer den tjeckiska biltillverkaren att ta nästa stora steg in i den nya eran av elektromobilitet 2020.

Namnet på den nya ŠKODA ENYAQ kommer från det irländska ordet 'enya' och betyder 'livskälla'. Enya själva kommer från det ursprungliga irländska ordet "Eithne", vilket betyder "essens", "ande" eller "princip". Dessa olika betydelser tillåter olika perspektiv på namnet på den nya ŠKODA-SUV. Livskällan symboliserar biltillverkarens början i den nya eran av elektromobilitet och överensstämmer med varumärket ŠKODA, drivet av uppfinningsenhet - smarta idéer sedan 1895. Det står för en ny början, som går hand i hand med temperamentet i ŠKODA ENYAQ och passionen och den innovativa styrkan hos ŠKODA-ingenjörerna för den nya el-SUV. 'Enya' är äkta, full av karaktär och livlig, lätt att uttala,

ENYAQ följer den välkända ŠKODA SUV-nomenklaturen
Liksom namnen på de framgångsrika ŠKODA SUV-modellerna KODIAQ, KAROQ och KAMIQ, som hänvisar till språket för inuiterna som bor i norra Kanada och Grönland, kopplar ŠKODA framtida rent elektriska fordon till MEB- Bas med det irländska språket i en nordlig och mytisk region. "E" i början av namnet står för elektromobilitet, "Q" i slutet ger en tydlig länk till dygderna hos en SUV.

ŠKODA ENYAQ är det första serien fordonet i det tjeckiska varumärket baserat på Volkswagen Groups Modular Electrification Kit (MEB) och den nästa av totalt över tio elektrifierade modeller som kommer att lanseras på marknaden under ŠKODA iV undermärke i slutet av 2022. År 2025 förväntar sig ŠKODA en försäljningsandel på 25 procent av rent elektriska fordon och modeller med plug-in hybrid-enheter. År 2021 kommer biltillverkaren att investera två miljarder euro i utvecklingen av elektrifierade modeller och utvecklingen av ett holistiskt och nätverkat ekosystem för moderna och miljövänliga mobilitetslösningar.

Ett första detaljerat foto ger en första titt på designen av ŠKODA ENYAQ. Den visar "ENYAQ" -bokstäverna på SUV: s baksida, varumärkets andra rent elektriska fordon efter ŠKODA CITIGO e iV *.

https://www.skoda-media.de/press/detail/3354/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon