Sida 33 av 46

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 22 sep 2020 20:09
av filippb
backe skrev:
filippb skrev:
backe skrev:
ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)

Och räknar av 100 000 kr beräknade bränslebesparingar på 5 år Bild

Snart är bilen gratis.
Du menar som Tesla brukade göra Bild
Står fortfarande med, men jag förstår inte riktigt hur dom räknar där? Ligger som en post men inte med i summering?
Aha, de fick väl på pälsen för falsk marknadsföring så nu vågar de inte inkludera dessa besparingar i sina priser.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 22 sep 2020 20:59
av Bjelke
ChristerSjo skrev:
När dom ändå håller på varför tar dom inte 30% i marginalskatt som exempel, då blir det ju ännu bättre ;)
Ja Nästan mer obegripligt eftersom dom ju ändå verkar vilja visa en lägre kostnad än det mer korrekta liksom...

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 22 sep 2020 23:02
av Zalman3
Škoda ENYAQ iV 50: 109 kW (148 hk) inkl Bafa 19% moms.
24.230 €


https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 23 sep 2020 05:49
av Surfaren
Skoda har dock sagt att iV 50 inte kommer till den svenska marknaden.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 23 sep 2020 06:45
av mati
Zalman3 skrev:
Škoda ENYAQ iV 50: 109 kW (148 hk) inkl Bafa 19% moms.
24.230 €


https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/
På vilket sätt spelar detta roll? Bafa är den tyska miljöbonusen på 9000€, den får inte vi, momsen är 19% där nere. Bilen är redan i sitt grundutförande troligen mycket billigare i Tyskland, dessutom går den inte att beställa ens i Tyskland, vilket till och med står i rubriken som du glömde kopiera.
Priset är mao totalt irrelevant tyvärr.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 23 sep 2020 14:26
av thnis
Verkar som att Skoda har seriösa volymmål. 75 000 under 2021.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 23 sep 2020 14:55
av Revoltra
Provsatt och petade på Enyaq 80 idag.
Blev lite förvånad över hur stor och rymlig den var.
Bra kvalitet.

Enyaq 60 skulle börja levereras q2, runt april.
snabbladdning, värmepump, ACC tillval tyvärr, så det blir dyrare än jag tänkt.
Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak :)

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 23 sep 2020 15:22
av Laban
Revoltra skrev:
Rätt ful och grotesk i verkligheten tyckte jag, men det där är ju en smaksak :)
Toyota sålde 119k CH-R i Europa 2019. Så smaksak ja :-) Enyaq's utseende ger nog fler köpare än det avskräcker.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 27 sep 2020 09:19
av nima01
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 27 sep 2020 09:47
av LarsL
nima01 skrev:
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Med största sannolikhet inte. När det gäller fossiltillverkare så får man masa sig iväg och köpa ny bil om man vill ha nya funktioner. Men de kanske kommer överraska mig?

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 27 sep 2020 09:48
av heldiggrisen
nima01 skrev:
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Trained parking verkar jo grymt bra för mig som då&då missar luckan mellan värmepumpen och brevlådan, och får köra lite fram för att hitta rätt. Hoppas verkligen det är OTA, eller även uppdatering på verkstaden.
Enyaq växer på mig, och har många smarte saker jag kommer sakna om jag köper en MY. Jag ser tex inte fördelen med inte att ha farten i synfältet framåt för chaffören? HUD? Galler/nät mellan trunk och cupé?
Jag är lite mitt i mellan stolar i teknologiutvecklingen. Inte så konservativ som min farsa, men inte så att jag måste ha allt nytt, bara för att det är nytt, då jag inte alltid tycker nytänk är bättre tänk. Teslas lösning med enbart en skärm till höger om föraren är ett exempel. Ja, jag kommer säkert att vänja mig med att se till höger för att hitta hur snabbt jag kör, men varför? Vad är fördelen? Vad är bättre med hur jag har det nu?

Kommer Enyaq att ha Netflix och camp mode så är jag såld.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 27 sep 2020 10:09
av Esterox
LarsL skrev:
nima01 skrev:
Skoda Luxemburg har lagt upp en 118 sidors broschyr på Enyaqen.

https://www.skoda.lu/offres/catalogue-enyaq-iv

Det som är intressant som jag inte har hört om förut är Trained Parking, Remote Parking Control, Urban Evasive Steering Support och Overtaking Assist.

Står att de kommer senare. Kommer man kunna uppgradera Enyaqen till dessa OTA tro?
Med största sannolikhet inte. När det gäller fossiltillverkare så får man masa sig iväg och köpa ny bil om man vill ha nya funktioner. Men de kanske kommer överraska mig?
Audi har ju öppnat sin FOD nu så är nog inte omöjligt att Škoda kan lösa saker.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 28 sep 2020 16:34
av HelectriC
Vad tror ni om Enyaq 50? Den har ju mindre utrustning och självklart kortare räckvidd, men som andrabil känns det inte som att det spelar så stor roll. 348.000 nok är ju ett ok pris.
Frågan är om den får en mer spartansk inredning än de man sett på bild? Den lär ju tex inte ha läderklädd instrumentbräda :?

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 28 sep 2020 16:45
av tor-ake
Stort batteri är överskattat. Om man inte tänker åka på husvagnssemester så räcker 50kWh alldeles prima.

Vad värre är, hur skall man klara sig med så lite motoreffekt? Blir som att åka med Outlandern all over again. Bilar som kör runt en för att man är så långsam iväg i rondeller och korsningar.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 28 sep 2020 16:52
av taliz
heldiggrisen skrev:
Ja, jag kommer säkert att vänja mig med att se till höger för att hitta hur snabbt jag kör, men varför? Vad är fördelen? Vad är bättre med hur jag har det nu?
Jag upplever det som enklare att se aktuell hastighet i Model 3 än bilar med traditionell layout. Siffrorna sitter mkt högre upp så man behöver inte titta ner så mkt, dessutom är dom väldigt väldigt tydliga.
Man slipper titta ner bakom en ratt på en liten otydlig display helt enkelt. Man slipper också en svulstig instrumentbräda som är i vägen för det mesta. Man får en större vindruta med mer sikt.
HUD tycker jag stör, vill inte ha ngt mitt i synfältet hela tiden. Enda jag skulle vilja ha det till är navigation, så man slipper titta på en skärm eller lyssna när det är dags att svänga. En pil som visar när det är dags, och sen försvinner, vore optimalt.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 28 sep 2020 20:05
av Laban
Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 28 sep 2020 23:25
av martinot
Laban skrev:
Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
I början så störde jag mig lite på att inte ha en hastighetsmätare bakom ratten, men nuförtiden så tycker jag det är enklare och naturligare att ha den till höger om ratten.

Skyms aldrig, oavsett hur man ändrar positioner på både ratt och stol.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 08:31
av HelectriC
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten :?

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 09:56
av taliz
HelectriC skrev:
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten :?
Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 10:09
av Legato
martinot skrev:
Laban skrev:
Måste hålla med där. När jag provkörde ID.3 tänkte jag på just det, antingen hade jag en hand ivägen (brukar ha en hand kl 12) alternativt tyckte jag att jag fick böja ner huvudet lite för att se hastigheten. Lättare att slänga en blick lite åt höger på 3:an pga placeringen av skärmen.
I början så störde jag mig lite på att inte ha en hastighetsmätare bakom ratten, men nuförtiden så tycker jag det är enklare och naturligare att ha den till höger om ratten.

Skyms aldrig, oavsett hur man ändrar positioner på både ratt och stol.
Helt enig. Skulle byta bort instrumentering (och övrig interiör) i Xen mot treans alla dar i veckan.

Jag gillar att ha ratten lågt och det medför nästan alltid att övre delen av ratten skymmer hastighetsvisningen. Får liksom böja mig ner för att se siffrorna. På trean syns de alltid perfekt.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 10:22
av mati
HelectriC skrev:
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten :?
Japp, det ser onekligen märkligt ut. Fördelen är att den följer med när ratten justeras för olika förarprofiler. Man har alltså inte problemet som man i vanliga fall kan råka ut för, dvs att ratten kan hamna i en konstig position så att den döljer halva instrumenttavlan för vissa förare. Men visst är det snyggare i Enyaq.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 12:31
av vigge50
taliz skrev:
HelectriC skrev:
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten :?
Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 12:39
av martinot
vigge50 skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten :?
Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
Inget rätt eller fel, och det är säkert en smaksak mycket beroende på ens estetiska preferenser i övrigt, men personligen så gillar jag den mer "cleana" skandinaviska looken på M3, över den traditionella och mer konservativa stilen i MS och MX (har kört en hel del med de också).

När det gäller exteriört så är det dock tvärt om för mig (föredrar MS/MX framför M3 - vars front jag inte tycker är direkt lyckad estetiskt, även om den säkert är effektiv).

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 12:47
av PapaD
Smaken är som baken, jag gillar Playmobil looken i ID3. Och att det är enklare att titta ner i mitten av bilen än rakt fram för att läsa hastighet.. Vem förutom ett Teslafreak tycker det... :D och att grå text på vit bakgrund är lätt att läsa...

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Postat: 29 sep 2020 16:18
av taliz
vigge50 skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
jag tycker den lilla skärmen (som för övrigt verkar vara samma på ID.3/4 och Enyaq ser bättre integrerad ut på Enyaq. På ID-bilarna sitter den så "eftermonterad" bakom ratten :?
Det ser ut som vanligt menar du. Klassisk tjocktv-look.
ID3/4 hade varit bättre med större skärm i mitten och utan den lilla på ratten, men det är ändå otroligt mkt bättre än andra IMO.
Så du menar att Model S och Model X också har klassisk tjocktv-look?
På Model 3 ser du ju nästan ut som att Tesla gjord hela frontpanelen fram och sen kom på att de borde ha någon skärm. Tycker integration liknande Model S och X ser betydligt bättre ut.
Absolut, en anledning till att S och X interiör känns daterad.
I S känner man sig instängd pga den tjocka instrumentbrädan IMO. X kompenserar delvis med enorm vindruta och att man sitter högre.