Toyota Proace BEV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Toyota Proace BEV

Inlägg av Zalman3 »

Toyota kommer med Proace BEV 2020.

"The Toyota Proace and the forthcoming Toyota Proace City vans will be offered with electric powertrains in 2020 and 2021 respectively, the Japanese manufacturer has confirmed.
The company is reacting to increasing concern over air quality, as well as the emergence of low-emission zones in several European cities.
No range or performance details have been given at this stage, although petrol and diesel versions of the Proace City will be able to carry a payload of up to 1,000kg."
https://www.drivingelectric.com/toyota/ ... -announced
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Tars »

Grymt!
Nu börjar det hända grejjer!
Walker, skippa VW bussen och ta denna istället.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Teslaspolen »

#StackarsToyota
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av HelectriC »

I Norge har det börjat marknadföras en kinesisk transportbil. Inga imponerande specifikationer, men det är ju något iaf.

https://maxus.no/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
I Norge har det börjat marknadföras en kinesisk transportbil. Inga imponerande specifikationer, men det är ju något iaf.

https://maxus.no/
Bra med konkurrens!
För ett pris under 500.000NOK och en lastförmåga på +10m3
är konkurrenskraftigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Zalman3 »

Bilarna ska byggas i Hordain i norra Frankrike där även Toyota bygger sin Proace. Även Proace kommer att förses med en eldrivlina lite senare.


Nu när PSA gruppen lanserat dina elskåpbilar, då utgår jag ifrån att vi snart får se Toyotas Proace i elversion, eftersom de byggs i Frankrike på samma fabrik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av HelectriC »

Den kommer bli populär här på berget. Frågan är bara vad den kommer kosta, men jag har svårt att tänka mig att Toyota prisar sig helt ut.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att det kommer bli ett rejält uppsving för elskåpbilar.

Eftersom de nya miljökraven som infördes den 1 juli på 70g CO2 även gäller skåpbilar.

Och det finns få pluginskåpbilar.
Men nästan alla leverantörer kommer med elskåpbilar.
Så den är helelektriska skåpbilar som gäller.

Tror också att Maxus succé har gjort att övriga leverantörer sett till att de får elskåpversioner till Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Laban »

Skåpbilar körs väl generellt sett sällan längre sträckor men ändå relativt mycket/dag. Och främst i stadstrafik. Finns då ingen vits med laddhybriddrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Svenssons »

Denna lär sälja bra, blir intressant om Toyota då kommer inse att det är värt att satsa på BEV. Gissar att de redan insett detta och att det kommer mera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Zalman3 »

Familjebussen Toyota Proace nu med eldrift

Familjebussen och transportbilen Toyota Proace blir elbil, kan lasta upp till nio personer och kommer med två olika batteristorlekar.
Tidigare i år rapporterade vi om att Toyotas samarbetspartners Peugeot, Citroën och Opel försett sina modeller Boxer, Jumpy och Vivaro med eldrift. Redan då stod det klart att även Toyota skulle göra det och nu är den eldrivna versionen av Proace här.
Elmotorn leverear 236 hästkrafter och 260 newtonmeter och matas av ett batteripaket med kapacitet på antingen 50 eller 75 kWh. Något som ska räcka till 230 respektive 330 kilometers körning enligt WLTP. Snabbladdning kan ske med upp till 100 kW men laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter. Proace Electric har som standard en ombordladdare på 7,4 kW och en på 11 kW finns som tillval.

Liksom konventionellt drivna Proace kan du frakta upp till nio personer om du väljer Verso-versionen och för transportversionen av Proace kan du lasta 4,6, 5,3 respektive 6,1 kubikmeter beroende på vilken karosslängd du väljer. Tillåten maxlast är 1 000 kg och max dragvikt är även det 1 000 kg. Om du väljer Proace med det mindre batteriet kan maxlasten uttökas till 1 275 kg.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-eldrift/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av MatsH »

"Laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter" Detta är otroligt mycket snabbare än vad min Model 3 klarar, undrar om det är Toyotas självladdning som hjälper till. Laddning på en 50kw-stolpe en halvtimme borde teoretiskt sett ge 25kWh, förmodligen har jag fel i min räkning men jag får det inte till 80% :?
Zalman3 skrev:
Familjebussen Toyota Proace nu med eldrift

Familjebussen och transportbilen Toyota Proace blir elbil, kan lasta upp till nio personer och kommer med två olika batteristorlekar.
Tidigare i år rapporterade vi om att Toyotas samarbetspartners Peugeot, Citroën och Opel försett sina modeller Boxer, Jumpy och Vivaro med eldrift. Redan då stod det klart att även Toyota skulle göra det och nu är den eldrivna versionen av Proace här.
Elmotorn leverear 236 hästkrafter och 260 newtonmeter och matas av ett batteripaket med kapacitet på antingen 50 eller 75 kWh. Något som ska räcka till 230 respektive 330 kilometers körning enligt WLTP. Snabbladdning kan ske med upp till 100 kW men laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter. Proace Electric har som standard en ombordladdare på 7,4 kW och en på 11 kW finns som tillval.

Liksom konventionellt drivna Proace kan du frakta upp till nio personer om du väljer Verso-versionen och för transportversionen av Proace kan du lasta 4,6, 5,3 respektive 6,1 kubikmeter beroende på vilken karosslängd du väljer. Tillåten maxlast är 1 000 kg och max dragvikt är även det 1 000 kg. Om du väljer Proace med det mindre batteriet kan maxlasten uttökas till 1 275 kg.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-eldrift/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av Bjelke »

MatsH skrev:
"Laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter" Detta är otroligt mycket snabbare än vad min Model 3 klarar, undrar om det är Toyotas självladdning som hjälper till. Laddning på en 50kw-stolpe en halvtimme borde teoretiskt sett ge 25kWh, förmodligen har jag fel i min räkning men jag får det inte till 80% :?
Zalman3 skrev:
Familjebussen Toyota Proace nu med eldrift

Familjebussen och transportbilen Toyota Proace blir elbil, kan lasta upp till nio personer och kommer med två olika batteristorlekar.
Tidigare i år rapporterade vi om att Toyotas samarbetspartners Peugeot, Citroën och Opel försett sina modeller Boxer, Jumpy och Vivaro med eldrift. Redan då stod det klart att även Toyota skulle göra det och nu är den eldrivna versionen av Proace här.
Elmotorn leverear 236 hästkrafter och 260 newtonmeter och matas av ett batteripaket med kapacitet på antingen 50 eller 75 kWh. Något som ska räcka till 230 respektive 330 kilometers körning enligt WLTP. Snabbladdning kan ske med upp till 100 kW men laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter. Proace Electric har som standard en ombordladdare på 7,4 kW och en på 11 kW finns som tillval.

Liksom konventionellt drivna Proace kan du frakta upp till nio personer om du väljer Verso-versionen och för transportversionen av Proace kan du lasta 4,6, 5,3 respektive 6,1 kubikmeter beroende på vilken karosslängd du väljer. Tillåten maxlast är 1 000 kg och max dragvikt är även det 1 000 kg. Om du väljer Proace med det mindre batteriet kan maxlasten uttökas till 1 275 kg.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-eldrift/
Det kanske skulle stå 80% laddeffekt efter 30 minuter? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av micke_r »

Toyotas egna norska sida fick till det lite bättre. :) teknikens värld har snubblat på det där 50 kWt gissar jag.

Dersom du benytter en 100 kW offentlig ladestasjon vil det ta deg ca 30 minutter for å lade opp et 50 kWt batteri til 80%, og 45 minutter for å lade batteriet på 75 kWt.

https://www.toyota.no/world-of-toyota/a ... roace.json
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Toyota Proace BEV

Inlägg av bylund »

MatsH skrev:
"Laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter" Detta är otroligt mycket snabbare än vad min Model 3 klarar, undrar om det är Toyotas självladdning som hjälper till. Laddning på en 50kw-stolpe en halvtimme borde teoretiskt sett ge 25kWh, förmodligen har jag fel i min räkning men jag får det inte till 80% :?
Står ju inte att man börjar på 0 % ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar