https://www.ai-ways.eu/MSO skrev:April 2020 verkar ju inte längre vara alls aktuellt. Sidan är inte ens uppe.
Var det krockresultaten som föranledde mer ritbord eller vad
Edit: det var den visst, bara oändligt seg..
Funkar för mig.
Moderator: Redaktion
https://www.ai-ways.eu/MSO skrev:April 2020 verkar ju inte längre vara alls aktuellt. Sidan är inte ens uppe.
Var det krockresultaten som föranledde mer ritbord eller vad
Edit: det var den visst, bara oändligt seg..
https://www.electrive.com/2020/04/01/ai ... -in-april/Aiways U5 available starting in April.
The Chinese electric car start-up Aiways will be taking pre-orders from European customers for its fully-electric SUV U5 from the end of April. Aiways intends to announce the required down payment for the European advance sales markets later this month.
The announcement mentions a “small down payment”, so it will probably be in the three or low four digits. In Europe, Aiways models will only be offered through direct sales, not through traditional car dealership models. Some local partners have been selected to help facilitate sales, such as Euronics in Germany.
Alexander Klose, Deputy Chairman of the Board of Directors for international business at Aiways, described the online advance sales as the “next important phase” in the European launch. “Our promise to customers is that they will only pay a small deposit to be among the first to receive the U5 and thus enjoy the benefits of a state-of-the-art, well-equipped electric SUV with a long range,” said Klose.
From the short message it is clear that the online pre-sale was not necessarily planned. “Aiways uses its agility and flexibility as a start-up company and adapts its marketing activities during the pre-sales to the current situation of the retail trade, which is inevitably ‘contactless’ due to Covid-19. By introducing new online platforms and seamless digital experiences, AIWAYS is now giving European car buyers the opportunity to order the U5 online,” it says.
After a temporary production break due to the coronavirus, Aiways has now resumed production of the U5 in Shangrao, China. According to the announcement, production of the models destined for European markets is to start in July. The first deliveries in Europe are currently planned for August 2020.
Vi bil ägare provkörde bilen 2019 och skrev att den inte ska säljas utan man ska kunna leasa den för ca 500€/ månadWalker skrev:€25.000.- i början på tråden, ”under €40.000.-” efter några inlägg. Någon som vet vad den kommer kosta (helst bitcoin) när/om den (eventuellt) kommer till den svenska marknaden?
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... ys-u5-2019Zalman3 skrev:Priset på en MG ZS EV ligger på 29.990 euro i Frankrike.
https://mgmotor.eu/fr-FR/configurator
Så jag utgår ifrån att Aiways U5 måste kosta under 40.000 Euro för att kunna konkurrera.
Inte riktigt "bara att beställa". Största anledningen är att det inte går.Zalman3 skrev:Bara att beställa på.
https://www.euronics.de/aiways-u5/
https://insideevs.com/news/426943/aiway ... u5-europe/Chinese startup Aiways just sent the first batch of 500 all-electric U5 to Europe.
The cars should arrive at the French island of Corsica in July where they will be used by the rental car company Filippi Auto (operators of Hertz Corsica).
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... men-trist/Aiways U5: Fräsch men trist
Kan denna första kinesiska elsuv övertyga med sitt kampanjpris? Vi provkör.
Under den vänstra LED-strålkastaren döljer sig ladduttaget.
VAD ÄR NYTT?
Hela bilen är ny och så även tillverkaren. Aiways startades för tre år sedan av finansdirektören på SAIC, en kinesisk biljätte ägd av staten, och försäljningschefen hos Kinas Volvoimportör.
I november 2019 visade man sin första bil, en elsuv som är tänkt att produceras i 150 000 exemplar om året i en fabrik i Shangrao i östra Kina. Bilen är byggd på en modulerbar plattform, liksom MED från Volkswagen, och andra elektriska modeller kan därför följa.
HUR ÄR DEN ATT KÖRA?
Ett batteri på 63 kWh ska räcka för en körsträcka på omkring 400 km. Batteriet kan laddas med en typ-2-kontakt (6,6 kW) eller med en CCS-likströmsladdare på 100 kW. I det senare fallet till 80 procent på 30 minuter.
Motorn på 140 kW driver på framhjulen och startar något bryskt. Både motorkaraktären och bromskraften kan lätt varieras i tre steg. Köregenskaperna är inte bilens starkaste sida. Delvis kan detta bero på de anonyma 19-tumsdäcken som har dåligt grepp. Fjädringskomforten hos denna 1,7-tonnare är bra och krängningen inte alltför påtaglig.
Förutom den hårda ratten känns de fina materialen i U5 lika sköna som de ser ut. Aiways drar nytta av platsfördelarna hos en elplattform men när det gäller köregenskaperna finns det plats för förbättringar.
NÖRDFAKTA.
Genom ett axelavstånd på 2,8 meter erbjuds benutrymmen i Skoda Superbklass. Med nedfällt baksäte stuvar man lätt in bagage på mer än 1,5 kubikmeter.
Serviceintervallet är 10 000 mil vilket borde betyda på låga driftkostnader. Delläderinredning av hög kvalitet är inte vad man förväntar sig i prisklassen, i synnerhet inte från en förseriebil.
BORDE JAG KÖPA EN?
Priset är konkurrenskraftigt för en suv på 4,7 meter men det faktum att man hittills bara fått tre stjärnor i EuroNCAP:s krocktest tyder inte på någon försäljningssuccé i Sverige. Men detta kan ändras så håll ögonen på Aiways då den kan komma att bli en viktig konkurrent till europeiska elbilar.
https://www.electrive.net/2020/08/13/ai ... -990-euro/Aiways börjar förförsälja sin U5-el-SUV i Tyskland på fredag till listpris från 37 990 euro (16% moms).
En onlinekonfigurator aktiveras i september och de första leveranserna kommer att ske i oktober.
Aiways distribuerar U5 i Tyskland som rapporterats exklusivt säljs direkt tillsammans med partnerna Euronics.
Priset på 37 990 euro gäller för standardutrustningen, linjen “Premium” kostar 40 990 euro.
Båda är bruttopriser, så nettoprispriset för båda varianterna ligger under 40 000 euro-märket, vilket är viktigt för miljöbonusen.
Med andra ord: efter avdrag för premien på 9 480 euro vid årets slut är slutkundspriserna 28 510 euro respektive 31 510 euro.
https://www.electrive.net/2020/09/04/ai ... -100-euro/
Aiways aktiverar konfiguratorn för U5
AiwaysBEVTysklandE-SUVBörjaU5
Aiways har aktiverat konfiguratorn för sin U5 i Tyskland. Innan subventionen börjar den elektriska SUV: n till baslista på 35 000 euro (standardutrustning) och 38 000 euro (premium). Det är 2990 euro mindre än meddelat vid början av försäljningen i augusti.
På fredag morgon var priserna i konfiguratorn 35 100 euro respektive 38 100 euro. Den påstådda prisreduceringen på nästan 3000 euro beror troligen på att Aiways redan har dragit av tillverkarens andel av miljöbonusen från det pris som anges i konfiguratorn. ”Inklusive alla subventioner”, enligt Aiways, kostar U5 från 29 000 euro - efter att den statliga delen av miljöbonusen har dragits av. Aiways startade först försäljning för U5 i augusti . Vid den tiden var basutrustningen fortfarande på listan till 37 990 euro, premiumutrustningen till 40 990 euro.
Det finns tre olika färger (Glacier White, Electric Blue och Aubergine), för Glacier White och Electric Blue finns det också ett alternativ med svartmålat tak - mot en extra kostnad på 800 euro.
Det finns inga individuella alternativ för interiören, matchande tillbehör och vinterdäck säljs direkt via servicepartnern ATU. Så det är bara skillnaden mellan basutrustningen och premiumutrustningen (38 100 euro), som skiljer sig till exempel i läder istället för tygsäten med uppvärmda säten, parkeringssensorer på framsidan och ett panoramiskt skjuttak. Medan tygsätena i basutrustningen är grå har kunderna av premiumutrustningen valet mellan en svart och en krämvit interiör (utan extra kostnad).
På turnén före försäljning som startade i augusti på olika Euronics-platser användes fortfarande fordon från 2020-året. I Tyskland kommer dock endast exemplar av år 2021 att levereras till kunderna. Enligt tidigare information bör dessa också vara tillgängliga för testkörningar från slutet av september.
Det kan dock finnas viss förvirring om bilens pris på Aiways webbplats. I en PDF-prislista länkad i konfiguratorn nämns baspriser på 34 510 euro för bas och 37 510 euro för premien - dock är listan från och med april 2020. Det för närvarande giltiga priset bör vara det från konfiguratorn - dvs. 35 000 euro före miljöbonusen.
ai-ways.eu (konfigurator), ai-ways.eu (föråldrad prislista som PDF)
Aiways på väg till Sverige.
Sverige blir det tionde landet i Europa som Aiways lanseras i när märket gör entré i januari.
Sverige får ett helt nytt bilmärke när elbilen Aiways introduceras i slutet av januari. Försäljningen startar officiellt den 20 januari.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -forst-ut/
Räckvidden för Aiways U5 är 41 mil enligt WLTP och bilen kan ladda med 90 kW effekt.
Uppdateringar kommer att ske över nätet (OTA). Serviceintervallen är 100.000 kilometer.
Priserna är inte klara än. Aiways importeras av det danska företaget Andersen Motors.
Försäljningen sker via deras webbplats, men 12–15 "agenter" ska ombesörja provkörningar, serviceärenden och leveranser.
I likhet med Nio är det möjligt att byta bilens batteri i stället för att ladda. Aiways satsar på att bygga egna stationer för batteribyte,
men det är oklart om det finns några konkreta planer på någon sådan station i Sverige.