Aiways U5 kommer till Europa hösten 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Aiways U5 kommer till Europa hösten 2020

Inlägg av Zalman3 »

Aiways U5 kommer att börja säljas i april 2020 i Europa. Det är en SUV som med rätt pris blir intressant.

Den får en räckvidd på 623km NEDC, med extra batteri.
Den er oppgitt med et batteri på 63 kWh, og en rekkevidde på 460 km. Det er imidlertid uklart om dette er målt etter NEDC, eller WLTP metoden.
Aiways skriver også at ytterligere 100 kilometer med rekkevidde kan leases, gjennom å sette inn en ekstra batteripakke under gulvet i bagasjerommet.

Produsenten har imidlertid sagt at salget vil åpne for europeiske kunder i april 2020.
https://www.elbil24.no/nyheter/kinesisk ... e/71420788

http://www.ai-ways.eu/m/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Nu är Aiways U5 godkänd för Europa.

Aiways U5 first China EV to gain EU type approval

Back at the first presentation of the all-electric SUV, Aiways had envisioned market entry in Northern Europe, meaning Norway, first. Also neighbouring Sweden and Germany were on the list as target markets.

The 4.70 metres long SUV has a 140 kW engine on the front axle, the range is said to be 460 kilometres, still according to NEDC. Prices are not yet known, but the media are speculating about a base price of around 25,000 euros.
https://www.electrive.com/2019/09/21/ai ... -approval/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Remuz »

Om den har 3fas och drag så är den en succé, om inte blir det nog en succé ändå, men inte för mig :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Remuz skrev:
Om den har 3fas och drag så är den en succé, om inte blir det nog en succé ändå, men inte för mig :)
MG ZS får ju drag. Kinesernas genombrott på den svenska marknaden är kanske att de har drag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Walker »

Med risk för att vara en partypooper: när det gäller fossilkärror är ju inte kinesbilarna några höjdare. Att då betala 250K efter bonus för en sån, med det förväntade andrahandsvärdet känns liiite som ”pengarna i sjön”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Med risk för att vara en partypooper: när det gäller fossilkärror är ju inte kinesbilarna några höjdare. Att då betala 250K efter bonus för en sån, med det förväntade andrahandsvärdet känns liiite som ”pengarna i sjön”
Jag tycker att det är mycket bra att kineserna kommer.
Konkurrensen stärks rejält, vilket skapar lägre priser, oavsett vilket märke du väljer att köpa.

Elon tvingade lyxbilstillverkarna att lansera elbilar.

Kineserna tvingar fram tillverkare av billiga bilar att ta fram elversioner.

Båda hjälper till att få övergången till elbilar att gå snabbare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Med risk för att vara en partypooper: när det gäller fossilkärror är ju inte kinesbilarna några höjdare. Att då betala 250K efter bonus för en sån, med det förväntade andrahandsvärdet känns liiite som ”pengarna i sjön”
Skrotar du bilen efter 5 år så har det kostat dig 250 000 kr. Hur mycket förlorar man på en bil som kostat 600 000kr på 5 år?
Nu pratar jag inte märken och kvaliteten på bilarna . Bara ren matte.
Verdi

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Verdi »

Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.

Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.

Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.

Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.

Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.

Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.

Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
+1
Håller med dig till 100%.
Jag skrev bara om sättet att räkna. Kinesiska bilar skiter jag i :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Walker »

Vad jag menade var också att kinesbilarnas krocksäkerhet hittills motsvarar en trimmad råttfälla. Här pratas det om dubbdäck hit och dit och så är man plötsligt villig att sätta sig i en sån burk för några tusenlappar.
Märkligt resonemang...
Om det ska vara så är mitt råd: köp en vettig fossilkärra och invänta övergången till elbilen tills man accepterat att det aldrig kommer bli ”billigt”.
Ekonomin ligger fortfarande i driften, inte inköpspriset.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Vad jag menade var också att kinesbilarnas krocksäkerhet hittills motsvarar en trimmad råttfälla. Här pratas det om dubbdäck hit och dit och så är man plötsligt villig att sätta sig i en sån burk för några tusenlappar.
Märkligt resonemang...
Om det ska vara så är mitt råd: köp en vettig fossilkärra och invänta övergången till elbilen tills man accepterat att det aldrig kommer bli ”billigt”.
Ekonomin ligger fortfarande i driften, inte inköpspriset.
Jag vet inte men tror att något måste hända med priserna.Fick igår reklamblad från Peugeot. En 208 från 130 000kr . Hur kan man då ta nära 400 000 får en eldriven 208?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.

Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.

Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.

Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
Självklart ska vi ställa miljökrav när vi köper saker.
Och jag idoliserar inte Kina. Vill givetvis att biltillverkarna producerar sina bilar med så låg miljöpåverkan som möjligt.

Men förklara för mig vilken elbil jag ska köpa om jag vill ha en billigt elbil som inte har kinesiska komponenter i sig.
Eller har kinesiska ägarintressen?

Tesla som jag kör nu bygger ju en kinafabrik just nu.
Och kinesiska Tencent äger en stor aktiepost i Tesla.

Kinesiska NEVS äger gamla SAAB.
Kinesiska Geely äger Volvo Cars.
Största delägaren i Mercedes är kinesisk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Vad jag menade var också att kinesbilarnas krocksäkerhet hittills motsvarar en trimmad råttfälla. Här pratas det om dubbdäck hit och dit och så är man plötsligt villig att sätta sig i en sån burk för några tusenlappar.
Märkligt resonemang...
Om det ska vara så är mitt råd: köp en vettig fossilkärra och invänta övergången till elbilen tills man accepterat att det aldrig kommer bli ”billigt”.
Ekonomin ligger fortfarande i driften, inte inköpspriset.
Jag vet inte men tror att något måste hända med priserna.Fick igår reklamblad från Peugeot. En 208 från 130 000kr . Hur kan man då ta nära 400 000 får en eldriven 208?
Visst är det tråkigt att vissa biltillverkare tror att de kan sko sig på elbilar.

Men det blir ett bryskt uppvaknande då konkurrensen hårdnar mycket snabbt!

Det går inte att sälja en Peugeot 208e för mer än ca 250.000kr netto. Då är den för dyr.

En VW e-Up kostar 273.600kr.

LRF rabatt(eller nån av 10 andra som har rabatt med VW)
Personbilar ordinarie villkor
e-Up 4 % rabatt, 1 500 kr bonus
/quote]

Blir 261.156kr minus 60.000kr=201.156kr.

Gissar att Skoda Citigo ev och Seat Mii ev blir ytterligare 10-15.000kr billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Verdi »

Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Självklart så tjänar vissa bilmärken en massa $$$ på elbilar idag.

Skoda säljer ju Citigo ev i sitt hemland för ca 175.000kr med stor vinst.

Att då lägga till sätesvärmare och sälja den för ca 265.000kr i Sverige är skära guld med täljkniv.

Men som tur är kommer det ett gäng elbilar i prisläget 150-250.000kr inom 6 månader.

Så lycksökarna gallras snabbt bort.

MG säger ju att ZS är första modellen.
De kommer med 4 elbilsmodeller till snart till Europa.
Och de har inga problem med leveranstider.

Så risken är stor att de fossilbilstillverkare som inte snabbt nog ställt om till elbilstillverkning kommer att försvinna från marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Jerka »

Det som är bra är att de kinesiska tillverkarna sätter press på de europeiska. Börja bygga elbilar, annars kommer kineserna att stjäla era kunder.

Huruvida en kinesisk bil kan vara säker eller inte återstår att se. Varför inte? Deras modus operandi är välkänt: först börjar de tillverka västerländska produkter (iPhone, Volvo etc.) i sina fabriker, sen lär de sig hur man gör och kopierar tekniken till sina egna märken (t.ex. Huawei). Samma grej som Japan gjorde under efterkrigstiden och de blev världsledande till slut. Hade någon sagt att man hade en kinesisk mobiltelefon för 15 år sen hade alla skrattat åt det, men idag säljs Huawei, OnePlus m.fl. överallt och de är om inte bäst så i alla fall klart konkurrenskraftiga. Jag tror inte det finns någon särskild mekanism som gör att just kinesiska bilar inte kommer kunna göra samma resa.

Sen håller jag med om att Kina är en genomkorrumperad diktatur som förtrycker sina medborgare, hotar sina grannar och skiter i miljön, men det hindrar dem tyvärr inte från att bygga en framgångsrik industri.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Självklart så tjänar vissa bilmärken en massa $$$ på elbilar idag.

Skoda säljer ju Citigo ev i sitt hemland för ca 175.000kr med stor vinst.

Att då lägga till sätesvärmare och sälja den för ca 265.000kr i Sverige är skära guld med täljkniv.

Men som tur är kommer det ett gäng elbilar i prisläget 150-250.000kr inom 6 månader.

Så lycksökarna gallras snabbt bort.

MG säger ju att ZS är första modellen.
De kommer med 4 elbilsmodeller till snart till Europa.
Och de har inga problem med leveranstider.

Så risken är stor att de fossilbilstillverkare som inte snabbt nog ställt om till elbilstillverkning kommer att försvinna från marknaden.
Sluta nu. Du tror väl inte ens själv på de där sagorna. Dags att vakna upp till verkligheten. Det har varit MYCKET snack om billiga elbilar i ett par år nu - och vad säger verkligheten? Visa mig EN billig elbil jag kan köpa. Nej, inte någon € eller $ -bil som SKA komma (men som i verkligheten aldrig kommer)
Jaguaren skulle kosta från 600K när den presenterades...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

[quote]
Hade någon sagt att man hade en kinesisk mobiltelefon för 15 år sen hade alla skrattat åt det, men idag säljs Huawei, OnePlus m.fl. överallt och de är om inte bäst så i alla fall klart konkurrenskraftiga./quote]

Vilken mobil idag tillverkas INTE i Kina?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Självklart så tjänar vissa bilmärken en massa $$$ på elbilar idag.

Skoda säljer ju Citigo ev i sitt hemland för ca 175.000kr med stor vinst.

Att då lägga till sätesvärmare och sälja den för ca 265.000kr i Sverige är skära guld med täljkniv.

Men som tur är kommer det ett gäng elbilar i prisläget 150-250.000kr inom 6 månader.

Så lycksökarna gallras snabbt bort.

MG säger ju att ZS är första modellen.
De kommer med 4 elbilsmodeller till snart till Europa.
Och de har inga problem med leveranstider.

Så risken är stor att de fossilbilstillverkare som inte snabbt nog ställt om till elbilstillverkning kommer att försvinna från marknaden.
Sluta nu. Du tror väl inte ens själv på de där sagorna. Dags att vakna upp till verkligheten. Det har varit MYCKET snack om billiga elbilar i ett par år nu - och vad säger verkligheten? Visa mig EN billig elbil jag kan köpa. Nej, inte någon € eller $ -bil som SKA komma (men som i verkligheten aldrig kommer)
Jaguaren skulle kosta från 600K när den presenterades...
Men vad är det då som kostar så mycket i en elbil? Batteriet? Ok Batteriet 100 000kr räcker det till Peugeots batteri? Ta bort motor växellåda avgassystem tank och allt som ingår i en fossilbil det måste kosta 50 000kr och det bör räcka till elmotor . Slå ihop allt så har du en bil som kostar 230 000kr inte 370 000kr.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Mickep »

Man måste göra en viss skillnad på kina och kinesiska företag.
All medieteknologi tillverkas i princip i asien. Apple hade ju ett meme där arbetare tog livet av sig på deras fabriker i kina.
Även tesla kommer tillverka bilar där.
Kommer de billiga (?) bilarna vara kvalitetssäkrade? kommer de vara etiskt tillverkade? Tror att det är mycket svårt att svara på det utan det kommer ner till de individuella företagen. Det kommer finnas bilar tillverkade där som är mycket bra och det kommer bilar som kommer vara mer eller mindre dödsfällor. I vilken kategori hamnar Aiways? jag vet inte men kommer vänta på tester och jämförelser. Är lite skeptisk mot företag som inte har någon representant som man kan ta kontakt med (vid problem /garantiärenden).
Verdi

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Men vad är det då som kostar så mycket i en elbil? Batteriet? Ok Batteriet 100 000kr räcker det till Peugeots batteri? Ta bort motor växellåda avgassystem tank och allt som ingår i en fossilbil det måste kosta 50 000kr och det bör räcka till elmotor . Slå ihop allt så har du en bil som kostar 230 000kr inte 370 000kr.
Jag skulle tro att de små volymerna på elbilssidan gör sitt till för att hålla priserna uppe. Det är ju därför vi subventionerar elbilar. För att få upp volymerna och få ner priserna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.

Det är många gånger sant!

Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!

Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.

Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Men vad är det då som kostar så mycket i en elbil? Batteriet? Ok Batteriet 100 000kr räcker det till Peugeots batteri? Ta bort motor växellåda avgassystem tank och allt som ingår i en fossilbil det måste kosta 50 000kr och det bör räcka till elmotor . Slå ihop allt så har du en bil som kostar 230 000kr inte 370 000kr.
Jag skulle tro att de små volymerna på elbilssidan gör sitt till för att hålla priserna uppe. Det är ju därför vi subventionerar elbilar. För att få upp volymerna och få ner priserna.
Jo det är säkert sant, men samtidigt är det de som bestämmer volymerna. Efterfrågan är ju enorm.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.

Det är många gånger sant!

Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!

Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.

Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Vilket Tesla är ett lysande exempel på. :roll: Trots att de säljer sina simpla bilar med låg kvalitet till miljonpriser kan man räkna månaderna med vinst på ena handens fingrar. Bolaget hotas ju dagligen av konkurs om man ska tro media. Alla som tror att det är billigt att ta fram en ny bil räck upp en hand.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.

Det är många gånger sant!

Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!

Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.

Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Vilket Tesla är ett lysande exempel på. :roll: Trots att de säljer sina simpla bilar med låg kvalitet till miljonpriser kan man räkna månaderna med vinst på ena handens fingrar. Bolaget hotas ju dagligen av konkurs om man ska tro media. Alla som tror att det är billigt att ta fram en ny bil räck upp en hand.
Så länge Tesla växer med 50-100% per år så har jag inget problem med att de inte redovisar någon vinst.
Riskkapital folket gillar snabb expansion.
Så finansiering till ytterligare expansion är inget problem.

Orolig blir jag om de växer med 5-10% per år och satsar på att visa svarta siffror varje kvartal.
För då hinner konkurrenterna ikapp!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar