Jag vet inte men tror att något måste hända med priserna.Fick igår reklamblad från Peugeot. En 208 från 130 000kr . Hur kan man då ta nära 400 000 får en eldriven 208?Walker skrev:Vad jag menade var också att kinesbilarnas krocksäkerhet hittills motsvarar en trimmad råttfälla. Här pratas det om dubbdäck hit och dit och så är man plötsligt villig att sätta sig i en sån burk för några tusenlappar.
Märkligt resonemang...
Om det ska vara så är mitt råd: köp en vettig fossilkärra och invänta övergången till elbilen tills man accepterat att det aldrig kommer bli ”billigt”.
Ekonomin ligger fortfarande i driften, inte inköpspriset.
Aiways U5 kommer till Europa hösten 2020
Moderator: Redaktion
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Självklart ska vi ställa miljökrav när vi köper saker.Verdi skrev:Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.
Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.
Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.
Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
Och jag idoliserar inte Kina. Vill givetvis att biltillverkarna producerar sina bilar med så låg miljöpåverkan som möjligt.
Men förklara för mig vilken elbil jag ska köpa om jag vill ha en billigt elbil som inte har kinesiska komponenter i sig.
Eller har kinesiska ägarintressen?
Tesla som jag kör nu bygger ju en kinafabrik just nu.
Och kinesiska Tencent äger en stor aktiepost i Tesla.
Kinesiska NEVS äger gamla SAAB.
Kinesiska Geely äger Volvo Cars.
Största delägaren i Mercedes är kinesisk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Visst är det tråkigt att vissa biltillverkare tror att de kan sko sig på elbilar.nek0 skrev:Jag vet inte men tror att något måste hända med priserna.Fick igår reklamblad från Peugeot. En 208 från 130 000kr . Hur kan man då ta nära 400 000 får en eldriven 208?Walker skrev:Vad jag menade var också att kinesbilarnas krocksäkerhet hittills motsvarar en trimmad råttfälla. Här pratas det om dubbdäck hit och dit och så är man plötsligt villig att sätta sig i en sån burk för några tusenlappar.
Märkligt resonemang...
Om det ska vara så är mitt råd: köp en vettig fossilkärra och invänta övergången till elbilen tills man accepterat att det aldrig kommer bli ”billigt”.
Ekonomin ligger fortfarande i driften, inte inköpspriset.
Men det blir ett bryskt uppvaknande då konkurrensen hårdnar mycket snabbt!
Det går inte att sälja en Peugeot 208e för mer än ca 250.000kr netto. Då är den för dyr.
En VW e-Up kostar 273.600kr.
LRF rabatt(eller nån av 10 andra som har rabatt med VW)
Personbilar ordinarie villkor
e-Up 4 % rabatt, 1 500 kr bonus
/quote]
Blir 261.156kr minus 60.000kr=201.156kr.
Gissar att Skoda Citigo ev och Seat Mii ev blir ytterligare 10-15.000kr billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Självklart så tjänar vissa bilmärken en massa $$$ på elbilar idag.Verdi skrev:Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Skoda säljer ju Citigo ev i sitt hemland för ca 175.000kr med stor vinst.
Att då lägga till sätesvärmare och sälja den för ca 265.000kr i Sverige är skära guld med täljkniv.
Men som tur är kommer det ett gäng elbilar i prisläget 150-250.000kr inom 6 månader.
Så lycksökarna gallras snabbt bort.
MG säger ju att ZS är första modellen.
De kommer med 4 elbilsmodeller till snart till Europa.
Och de har inga problem med leveranstider.
Så risken är stor att de fossilbilstillverkare som inte snabbt nog ställt om till elbilstillverkning kommer att försvinna från marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Det som är bra är att de kinesiska tillverkarna sätter press på de europeiska. Börja bygga elbilar, annars kommer kineserna att stjäla era kunder.
Huruvida en kinesisk bil kan vara säker eller inte återstår att se. Varför inte? Deras modus operandi är välkänt: först börjar de tillverka västerländska produkter (iPhone, Volvo etc.) i sina fabriker, sen lär de sig hur man gör och kopierar tekniken till sina egna märken (t.ex. Huawei). Samma grej som Japan gjorde under efterkrigstiden och de blev världsledande till slut. Hade någon sagt att man hade en kinesisk mobiltelefon för 15 år sen hade alla skrattat åt det, men idag säljs Huawei, OnePlus m.fl. överallt och de är om inte bäst så i alla fall klart konkurrenskraftiga. Jag tror inte det finns någon särskild mekanism som gör att just kinesiska bilar inte kommer kunna göra samma resa.
Sen håller jag med om att Kina är en genomkorrumperad diktatur som förtrycker sina medborgare, hotar sina grannar och skiter i miljön, men det hindrar dem tyvärr inte från att bygga en framgångsrik industri.
Huruvida en kinesisk bil kan vara säker eller inte återstår att se. Varför inte? Deras modus operandi är välkänt: först börjar de tillverka västerländska produkter (iPhone, Volvo etc.) i sina fabriker, sen lär de sig hur man gör och kopierar tekniken till sina egna märken (t.ex. Huawei). Samma grej som Japan gjorde under efterkrigstiden och de blev världsledande till slut. Hade någon sagt att man hade en kinesisk mobiltelefon för 15 år sen hade alla skrattat åt det, men idag säljs Huawei, OnePlus m.fl. överallt och de är om inte bäst så i alla fall klart konkurrenskraftiga. Jag tror inte det finns någon särskild mekanism som gör att just kinesiska bilar inte kommer kunna göra samma resa.
Sen håller jag med om att Kina är en genomkorrumperad diktatur som förtrycker sina medborgare, hotar sina grannar och skiter i miljön, men det hindrar dem tyvärr inte från att bygga en framgångsrik industri.
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Sluta nu. Du tror väl inte ens själv på de där sagorna. Dags att vakna upp till verkligheten. Det har varit MYCKET snack om billiga elbilar i ett par år nu - och vad säger verkligheten? Visa mig EN billig elbil jag kan köpa. Nej, inte någon € eller $ -bil som SKA komma (men som i verkligheten aldrig kommer)Zalman3 skrev:Självklart så tjänar vissa bilmärken en massa $$$ på elbilar idag.Verdi skrev:Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Skoda säljer ju Citigo ev i sitt hemland för ca 175.000kr med stor vinst.
Att då lägga till sätesvärmare och sälja den för ca 265.000kr i Sverige är skära guld med täljkniv.
Men som tur är kommer det ett gäng elbilar i prisläget 150-250.000kr inom 6 månader.
Så lycksökarna gallras snabbt bort.
MG säger ju att ZS är första modellen.
De kommer med 4 elbilsmodeller till snart till Europa.
Och de har inga problem med leveranstider.
Så risken är stor att de fossilbilstillverkare som inte snabbt nog ställt om till elbilstillverkning kommer att försvinna från marknaden.
Jaguaren skulle kosta från 600K när den presenterades...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
[quote]
Hade någon sagt att man hade en kinesisk mobiltelefon för 15 år sen hade alla skrattat åt det, men idag säljs Huawei, OnePlus m.fl. överallt och de är om inte bäst så i alla fall klart konkurrenskraftiga./quote]
Vilken mobil idag tillverkas INTE i Kina?
Hade någon sagt att man hade en kinesisk mobiltelefon för 15 år sen hade alla skrattat åt det, men idag säljs Huawei, OnePlus m.fl. överallt och de är om inte bäst så i alla fall klart konkurrenskraftiga./quote]
Vilken mobil idag tillverkas INTE i Kina?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Men vad är det då som kostar så mycket i en elbil? Batteriet? Ok Batteriet 100 000kr räcker det till Peugeots batteri? Ta bort motor växellåda avgassystem tank och allt som ingår i en fossilbil det måste kosta 50 000kr och det bör räcka till elmotor . Slå ihop allt så har du en bil som kostar 230 000kr inte 370 000kr.Walker skrev:Sluta nu. Du tror väl inte ens själv på de där sagorna. Dags att vakna upp till verkligheten. Det har varit MYCKET snack om billiga elbilar i ett par år nu - och vad säger verkligheten? Visa mig EN billig elbil jag kan köpa. Nej, inte någon € eller $ -bil som SKA komma (men som i verkligheten aldrig kommer)Zalman3 skrev:Självklart så tjänar vissa bilmärken en massa $$$ på elbilar idag.Verdi skrev:Sko sig? Är väl ingen som gör någon vidare vinst på elbilar idag? Inte ens Tesla.
Skoda säljer ju Citigo ev i sitt hemland för ca 175.000kr med stor vinst.
Att då lägga till sätesvärmare och sälja den för ca 265.000kr i Sverige är skära guld med täljkniv.
Men som tur är kommer det ett gäng elbilar i prisläget 150-250.000kr inom 6 månader.
Så lycksökarna gallras snabbt bort.
MG säger ju att ZS är första modellen.
De kommer med 4 elbilsmodeller till snart till Europa.
Och de har inga problem med leveranstider.
Så risken är stor att de fossilbilstillverkare som inte snabbt nog ställt om till elbilstillverkning kommer att försvinna från marknaden.
Jaguaren skulle kosta från 600K när den presenterades...
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Man måste göra en viss skillnad på kina och kinesiska företag.
All medieteknologi tillverkas i princip i asien. Apple hade ju ett meme där arbetare tog livet av sig på deras fabriker i kina.
Även tesla kommer tillverka bilar där.
Kommer de billiga (?) bilarna vara kvalitetssäkrade? kommer de vara etiskt tillverkade? Tror att det är mycket svårt att svara på det utan det kommer ner till de individuella företagen. Det kommer finnas bilar tillverkade där som är mycket bra och det kommer bilar som kommer vara mer eller mindre dödsfällor. I vilken kategori hamnar Aiways? jag vet inte men kommer vänta på tester och jämförelser. Är lite skeptisk mot företag som inte har någon representant som man kan ta kontakt med (vid problem /garantiärenden).
All medieteknologi tillverkas i princip i asien. Apple hade ju ett meme där arbetare tog livet av sig på deras fabriker i kina.
Även tesla kommer tillverka bilar där.
Kommer de billiga (?) bilarna vara kvalitetssäkrade? kommer de vara etiskt tillverkade? Tror att det är mycket svårt att svara på det utan det kommer ner till de individuella företagen. Det kommer finnas bilar tillverkade där som är mycket bra och det kommer bilar som kommer vara mer eller mindre dödsfällor. I vilken kategori hamnar Aiways? jag vet inte men kommer vänta på tester och jämförelser. Är lite skeptisk mot företag som inte har någon representant som man kan ta kontakt med (vid problem /garantiärenden).
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Jag skulle tro att de små volymerna på elbilssidan gör sitt till för att hålla priserna uppe. Det är ju därför vi subventionerar elbilar. För att få upp volymerna och få ner priserna.nek0 skrev:Men vad är det då som kostar så mycket i en elbil? Batteriet? Ok Batteriet 100 000kr räcker det till Peugeots batteri? Ta bort motor växellåda avgassystem tank och allt som ingår i en fossilbil det måste kosta 50 000kr och det bör räcka till elmotor . Slå ihop allt så har du en bil som kostar 230 000kr inte 370 000kr.
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.
Det är många gånger sant!
Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!
Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.
Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Det är många gånger sant!
Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!
Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.
Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Jo det är säkert sant, men samtidigt är det de som bestämmer volymerna. Efterfrågan är ju enorm.Verdi skrev:Jag skulle tro att de små volymerna på elbilssidan gör sitt till för att hålla priserna uppe. Det är ju därför vi subventionerar elbilar. För att få upp volymerna och få ner priserna.nek0 skrev:Men vad är det då som kostar så mycket i en elbil? Batteriet? Ok Batteriet 100 000kr räcker det till Peugeots batteri? Ta bort motor växellåda avgassystem tank och allt som ingår i en fossilbil det måste kosta 50 000kr och det bör räcka till elmotor . Slå ihop allt så har du en bil som kostar 230 000kr inte 370 000kr.
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Vilket Tesla är ett lysande exempel på. Trots att de säljer sina simpla bilar med låg kvalitet till miljonpriser kan man räkna månaderna med vinst på ena handens fingrar. Bolaget hotas ju dagligen av konkurs om man ska tro media. Alla som tror att det är billigt att ta fram en ny bil räck upp en hand.Zalman3 skrev:Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.
Det är många gånger sant!
Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!
Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.
Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Så länge Tesla växer med 50-100% per år så har jag inget problem med att de inte redovisar någon vinst.Walker skrev:Vilket Tesla är ett lysande exempel på. Trots att de säljer sina simpla bilar med låg kvalitet till miljonpriser kan man räkna månaderna med vinst på ena handens fingrar. Bolaget hotas ju dagligen av konkurs om man ska tro media. Alla som tror att det är billigt att ta fram en ny bil räck upp en hand.Zalman3 skrev:Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.
Det är många gånger sant!
Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!
Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.
Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Riskkapital folket gillar snabb expansion.
Så finansiering till ytterligare expansion är inget problem.
Orolig blir jag om de växer med 5-10% per år och satsar på att visa svarta siffror varje kvartal.
För då hinner konkurrenterna ikapp!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Om du själv läser ditt svar igen, och sedan förklarar för mig hur en ny (eller gammal) biltillverkare SAMTIDIGT ska kunna förse folket med bilar OCH hålla låga priser så är du välkommen.Zalman3 skrev:Så länge Tesla växer med 50-100% per år så har jag inget problem med att de inte redovisar någon vinst.Walker skrev:Vilket Tesla är ett lysande exempel på. Trots att de säljer sina simpla bilar med låg kvalitet till miljonpriser kan man räkna månaderna med vinst på ena handens fingrar. Bolaget hotas ju dagligen av konkurs om man ska tro media. Alla som tror att det är billigt att ta fram en ny bil räck upp en hand.Zalman3 skrev:Folk hävdar att fossilbilsfabrikanterna inte tjänar pengar på att sälja elbilar.
Det är många gånger sant!
Inte för att en elbil är dyr att tillverka, utan för dom miljardförluster man gör då man lägger ner en fossilbilsfabrik!
Så märkligt nog kan en ny aktör konkurrera eftersom man börjar från ett vitt papper och inte har några fossilbilsfabriker att ta hänsyn till.
Kan också tänka mig att man, för att få lågt pris, skrivit långa kontrakt, säg 5år för att köpa ett turboaggregat.
Köper man inte det utlovade volymerna, då utgår viten.
Man sitter i en rävsax helt enkelt.
Riskkapital folket gillar snabb expansion.
Så finansiering till ytterligare expansion är inget problem.
Orolig blir jag om de växer med 5-10% per år och satsar på att visa svarta siffror varje kvartal.
För då hinner konkurrenterna ikapp!
Du har precis beskrivit ett moment 22.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Håller med dig. Men ska vi mäta alla länders produkter med samma måttstock så blir det mycket vi får välja bort. Eller alla produkter från Kina. De står för en stor del av produktionen av det som vi konsumerar så mycket av här i Sverige idag.Verdi skrev:Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.
Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.
Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.
Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
USA är väl inte särskilt trevligt det heller. De tvekar ju inte att bryta mot folkrätten om de anser att det gynnar amerikanska intressen. Ska vi bojkotta Tesla då?
Det blir svårt när man ska vara konsekvent i sin moraliska höjd. Var drar man gränsen? Ska man vara nöjd med att ha valt bort en kinesisk bil medan man köper en Iphone tillverkad i Kina?
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Jag antar att Apple ställer vissa krav på tillverkningen av iPhone.Jerker skrev:Håller med dig. Men ska vi mäta alla länders produkter med samma måttstock så blir det mycket vi får välja bort. Eller alla produkter från Kina. De står för en stor del av produktionen av det som vi konsumerar så mycket av här i Sverige idag.Verdi skrev:Jag tycker inte man ska köpa kinesiskt av moraliska skäl. Var tror ni det är mest troligt att kobolt från Kongo och urusel brytning av jordartsmetaller hamnar? Jo. Kinesiska bilar. Det är ju bland annat för att de skiter i miljön (och arbetsmiljö) som de kan vara så billiga på allt.
Fattar inte hur så många här verkar idolisera Kina. Det är helt oförklarligt när det är så viktigt att tycka rätt saker i övrigt.
Det är dessutom en ganska vidrig förtryckarregim som på sätt och vis har återkoloniserat Afrika.
Men så viftar de med en förhållandevis billig elbil. Ja då är allt förlåtet?
USA är väl inte särskilt trevligt det heller. De tvekar ju inte att bryta mot folkrätten om de anser att det gynnar amerikanska intressen. Ska vi bojkotta Tesla då?
Det blir svårt när man ska vara konsekvent i sin moraliska höjd. Var drar man gränsen? Ska man vara nöjd med att ha valt bort en kinesisk bil medan man köper en Iphone tillverkad i Kina?
Smaklöst att jämföra USA med Kina på det där sättet för övrigt.
Men det är klart. Absolut viktigast är ju att du ska få en billig elbil med dragkrok. Kosta vad det kosta vill...
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Nja, USA har väl gjort mycket vidrigt i andra länder, störtat demokratier som hotat deras ekonomiska intressen (t.ex. Chile) osv. Tycker nog att man ska fundera lite till innan man höjer USA till skyarna. De är väldigt skickliga på att paketera sina övergrepp på ett snyggt sätt. Och det är de inte ensamma om. Finns många polerade regimer som har en mindre smickrande bakgård. Det är lite enklare att se på det som Ryssland och Kina sysslar med med kritiska ögon, medan USA, som ligger närmare oss rent kulturellt, kommer väldigt lindrigt undan när de gör nåt fult.Verdi skrev:Jag antar att Apple ställer vissa krav på tillverkningen av iPhone.
Smaklöst att jämföra USA med Kina på det där sättet för övrigt.
Men det är klart. Absolut viktigast är ju att du ska få en billig elbil med dragkrok. Kosta vad det kosta vill...
Men visst föredrar jag en värld där USA leker världspolis än en där Kina och Ryssland härjar fritt. Jag vill bara nyansera bilden något eftersom det inte är så enkelt att vara rättfärdig och inte gynna fula spelare på den internationella marknaden, för tror man att företag i den "fria världen" drivs av altruism så har man nog lite problem med sin verklighetsuppfattning.
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
preorder AIWAYS U5
http://www.ai-ways.eu/pre.html
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... ys-u5-2019Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
preorder AIWAYS U5
http://www.ai-ways.eu/pre.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Vargen kommer....Zalman3 skrev:Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... ys-u5-2019Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
preorder AIWAYS U5
http://www.ai-ways.eu/pre.html
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
"Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige." Har Volvo bytt namn?Walker skrev:Vargen kommer....Zalman3 skrev:Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... ys-u5-2019Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
preorder AIWAYS U5
http://www.ai-ways.eu/pre.html
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Mercedes största aktieägare är kinesisk.nek0 skrev:"Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige." Har Volvo bytt namn?Walker skrev:Vargen kommer....Zalman3 skrev:Provkörning av Aiways U5. Leasing för ca 5400kr per månad. Kommer i april 2020 till Sverige.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... ys-u5-2019Märket var knappt påtänkt för två och ett halvt år sedan. Nu kan eldrivna Aiways U5 bli den första kinesiska bilen att komma till Sverige.
Vi har provkört från Oslo till Helsingborg.
Innan avfärd försökte Alexander Klose, tysken som ansvarar för Aiways satsning i Europa, ringa in vad som är idén bakom märket:
– Vårt mål är att bygga eldrivna premiumbilar som också är prisvärda.
Vad som är ”premium” går att diskutera. Jag skulle nog säga att utförandet kan jämföras med Kia och Hyundai och det behöver ju inte vara fel. Vad som är prisvärt är svårt att säga när priset inte är fastställt men det sägs att bilen ska gå att leasa för ungefär 5 400 kr/mån.
Körsträckan var visserligen kuperad men hastigheten var 90–100 km/tim och temperaturen låg mellan 20 och 25 grader. Ändå gick batterimätaren från 100 till 30 procent på 208 km körning. Omräknat blir den totala räckvidden ungefär 30 mil. Inget att tappa hakan över numera men säkert tillräckligt för mångas behov.
Fakta Aiways U5
Pris, från kr: Endast leasing. Förväntad kostnad 5 400 kr/mån.
Svensk lansering: April 2020.
Mått, cm: L 468/B 187/H 168.
Tjänstevikt, kg: 1 730.
Max dragvikt, kg: Inte bestämt om bilen kommer med dragkrok.
Motor: El, max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 315 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Max 60 kW snabbladdning (CCS), 20–80 procent på 40 min.
Max 10 kW normalladdning (Typ 2), 10–95 procent på 8 timmar.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, enväxlad växellåda.
restanda: Toppfart 160 km/tim.
cceleration 0–100 km/tim på 9 s.
Deklarerad räckvidd: Ej fastställd.
preorder AIWAYS U5
http://www.ai-ways.eu/pre.html
VW gruppens största marknad är kina.
Världens största bilmarknad är kina.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
Förstår inte vad du menar med "Vargen kommer...."Vargen kommer....
Jag tycker det är fantastiskt bra att det kommer fler billiga elbilar på marknaden, för det gynnar alla bilköpare i form av lägre priser,
oavsett vilket märke du tänker köpa.
Idag så finns det ca 17 olika elbils modeller i Sverige.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
2020 så finns det ca 175 laddbara(plugin och elbilar) bilmodeller på den Europeiska marknaden(alla kommer inte till Sverige).
Så ökningen av laddbara bilar blir dramatisk 2020!
Electric car models on the European market
Och är ens dessa märken med i ovanstående uppräkning:
BYD
SAIC
MG
Seres
Byton
DFSK
Aiways
Maxus
Roewe
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aiways U5 kommer till Europa våren 2020
https://www.bloomberg.com/news/articles ... hnology-vp$28,000 Electric SUV to Lead China’s Charge Into European Market.
In Europe, the company will try to reach consumers through pop-up stores, leasing offers, and various local partners, with Norway, the Netherlands and Germany among the key targets, according to Fu. The planned starting price for the most basic version is about 25,000 euros ($28,000), which could give Aiways an edge.
Fossilbilen är död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension