Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Bjelke »

Speedy skrev:
... på elsidan finns idag i stort sett bara E-niro som alternativ med reservation för Polestar 2 under 2020...
Jag kanske fattar inlägget helt fel men det finns väl bra många fler elbilar att välja på?
Eller menade du att det var den enda modellen som ni ens skulle kunna tänka er? (att ni redan tittat på utbudet och kvar blev bara den)...
På hybridsidan har jag inte lika bra koll och det mesta som skrivits här verkar stämma ganska bra tycker jag iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Speedy »

Bjelke skrev:
Speedy skrev:
... på elsidan finns idag i stort sett bara E-niro som alternativ med reservation för Polestar 2 under 2020...
Jag kanske fattar inlägget helt fel men det finns väl bra många fler elbilar att välja på?
Eller menade du att det var den enda modellen som ni ens skulle kunna tänka er? (att ni redan tittat på utbudet och kvar blev bara den)...
På hybridsidan har jag inte lika bra koll och det mesta som skrivits här verkar stämma ganska bra tycker jag iaf :)

Nja jag är ödmjuk här, det var de elbilarna jag "hittat" och som i varje fall erbjuder 4 dörrars och av storlek som är möjligt att leva med som familj om än mindre. Har alltså inte räknat med Leaf, i3 och Zoe tex. Men mycket möjligt/troligt att jag missat andra modeller :D lite därav tråden för att försöka få tips och förslag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av LarsL »

Leaf är ungefär lika stor på insidan som e-Niro, men är ju inte en mini-SUV.
Verdi

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Verdi »

Speedy skrev:
Bjelke skrev:
Speedy skrev:
... på elsidan finns idag i stort sett bara E-niro som alternativ med reservation för Polestar 2 under 2020...
Jag kanske fattar inlägget helt fel men det finns väl bra många fler elbilar att välja på?
Eller menade du att det var den enda modellen som ni ens skulle kunna tänka er? (att ni redan tittat på utbudet och kvar blev bara den)...
På hybridsidan har jag inte lika bra koll och det mesta som skrivits här verkar stämma ganska bra tycker jag iaf :)

Nja jag är ödmjuk här, det var de elbilarna jag "hittat" och som i varje fall erbjuder 4 dörrars och av storlek som är möjligt att leva med som familj om än mindre. Har alltså inte räknat med Leaf, i3 och Zoe tex. Men mycket möjligt/troligt att jag missat andra modeller :D lite därav tråden för att försöka få tips och förslag.

E-Niro är väl i själva verket ganska liten? Ioniq electric, e-Golf och Leaf är väl ungefär lika stora?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av TechNerd »

Verdi skrev:
E-Niro är väl i själva verket ganska liten? Ioniq electric, e-Golf och Leaf är väl ungefär lika stora?
Även om de utnyttjar utrymmet lite olika skulle jag nog säga att e-Niro är större än Leaf.

Vi har inga problem att åka 2 vuxna+3barn (9-16) med en veckas packning till sommarstugan i e-Niron åtminstone.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Leo »

E9BFDB39-59C7-497B-90A3-46F176ABD025.jpeg
e-Niron känns klart rymligare än vad siffrorna på papperet indikerar!

Klart större än Golf tex. Här var en bild jag tog som kanske visar lite på ”volymskillnaden” mot en Golf. Även om det är svårt att få fram på ett foto.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av LarsL »

TechNerd skrev:
Verdi skrev:
E-Niro är väl i själva verket ganska liten? Ioniq electric, e-Golf och Leaf är väl ungefär lika stora?
Även om de utnyttjar utrymmet lite olika skulle jag nog säga att e-Niro är större än Leaf.

Vi har inga problem att åka 2 vuxna+3barn (9-16) med en veckas packning till sommarstugan i e-Niron åtminstone.
Vi provade baksätet på samtliga bilar som ställdes ut på elbilsmässan i Göteborg förra året, utom Teslorna. Vår benchmark var Leaf och det var egentligen ingen bil som var större i baksätet än vår Leaf.
Vi har gjort liknande resor med Leafen och det har funkat utrymmesmässigt.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av TechNerd »

LarsL skrev:
TechNerd skrev:
Verdi skrev:
E-Niro är väl i själva verket ganska liten? Ioniq electric, e-Golf och Leaf är väl ungefär lika stora?
Även om de utnyttjar utrymmet lite olika skulle jag nog säga att e-Niro är större än Leaf.

Vi har inga problem att åka 2 vuxna+3barn (9-16) med en veckas packning till sommarstugan i e-Niron åtminstone.
Vi provade baksätet på samtliga bilar som ställdes ut på elbilsmässan i Göteborg förra året, utom Teslorna. Vår benchmark var Leaf och det var egentligen ingen bil som var större i baksätet än vår Leaf.
Vi har gjort liknande resor med Leafen och det har funkat utrymmesmässigt.
Vi upplever det väl olika, jag pratar om efter har ägt nya leaf och nu äger en e-Niro (och en S) :)
Hade inga utrymmesproblem med Leafen heller egentligen, men kian känns luftigare (och mycket bättre )
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
kontakten2

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av kontakten2 »

Outlander är väldigt mycket bil för pengarna och hyfsat bra räckvidd i evmode
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Gargamel »

Hej.

Jag har en hyrbil. Kia Optima PHEV.

Någon som vet den "rätta proceduren" för att parkera utan att det ska låta som ett disko?
Rattlåset går inte i när jag parkerar på detta sätt:
UTAN AUTO HOLD:
1) Stannar. Växelväljaren direkt till P. e-broms på. Motor av.. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.
2) Stannar. Växelväljaren direkt till P. Motor av. E-broms på. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.

MED AUTO HOLD:
1) Stannar. Växelväljaren direkt till P. Motor av.. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.
2) Stannar. Växelväljaren direkt till P. Motor av. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.

Glad att jag bara ska ha denna en månad tills min MB EQC 400 AMG kommer.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av tor-ake »

Det här var en trådkapning, men jag killgissar på att bromspedalen skall hållas ned vid avslag av tändningen. Har du provat det?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Gargamel »

tor-ake skrev:
Det här var en trådkapning, men jag killgissar på att bromspedalen skall hållas ned vid avslag av tändningen. Har du provat det?
Tack för idén, men funkade inte. Det verkar vara slumpmässigt om den plingelingar eller inte, om rattlås går i eller ej.
Tur att jag bara ska ha denna en vecka in i september och får min riktiga då.

Sedan är batteriet riktigt kasst på kia optiman. laddade på donken till 26%, 5km senare på motorväg cirka 80kmh, så var den nere på 14%, sedan så verkar den pendla mellan 8-16% helatiden.
Skriv svar