Elmopeder!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Elmopeder!

Inlägg av Teslaspolen »

Tänkte att en samlingstråd angående elmopeder inte hade varit allt för tokigt! :)

Elmopder vad det verkar ligger inte allt för tokigt till i pris och borde vara något som intresserar de flesta! Har gjort lite sökningar av eget intresse, men det verkar som om att alla som tillverkar/säljer elmopeder har helt värdelösa hemsidor med dålig information eller andra problem.

Posta gärna information, tips, och så vidare, bara det är relaterat.
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Elmopeder!

Inlägg av Werzion »



Gogoro.

Dock inte en aning om var, när eller hur dessa kommer dyka upp på marknaden. Men framtiden ser cool ut, även för två hjul :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elmopeder!

Inlägg av Teslaspolen »

Werzion skrev:


Gogoro.

Dock inte en aning om var, när eller hur dessa kommer dyka upp på marknaden. Men framtiden ser cool ut, även för två hjul :)
Intressant koncept! Undrar hur de tänker finansiera och underhålla dessa batteristolpar bara, verkar som en rätt dyr historia.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elmopeder!

Inlägg av HelectriC »

När pojkarna kommer i moppeålder (om ca 10-15 år), så går det nog knappt att få tag på vanliga bensinmoppar längre. Det blir skönt att slippa det oväsen och enorma avgasproducerande som dagens moppar håller på med :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Elmopeder!

Inlägg av FredrikR »

Har också Googlat runt lite på elmopeder. Men tycker det är svårt att hitta sidor som verkar seriösa. Finns det inga större återförsäljare som säljer el-mopeder?

http://www.esho.se är väl den sidan som verkar seriösast. Men de kostar ju en del, så man vill ju känna sig säker på kvalitet, garantier och dyl.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elmopeder!

Inlägg av Martinen »

Hej.

BH-bikes har elcyklar. Men dom har även någon Model som ser ut som en cykel, men du kan gasa utan att trampa. Den är klassad som moped. Distribueras av KGK motor.
Finns ÅF över större delen av landet.
Jag är reggad som ÅF, men säljer bara segway, så om det är intressant är det nog smartare att kontakta närmaste ÅF. Finns på http://www.e-turn.com/

För några år sedan träffade jag ett företag som heter Goodbike(Tror jag ) dom hade en elmoppe som såg ut som en vanlig moped. Vet inte om dom finns kvar. Värt att söka på kanske.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Elmopeder!

Inlägg av olarsson »

S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elmopeder!

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
När pojkarna kommer i moppeålder (om ca 10-15 år), så går det nog knappt att få tag på vanliga bensinmoppar längre. Det blir skönt att slippa det oväsen och enorma avgasproducerande som dagens moppar håller på med :D
Själv skippade jag moped-steget helt, men har börjat fundera på om det inte är ett smart alternativ tills att en (el)bil är inom min prisklass och användningsområde. Tänker arbetspendling och liknande borde ju inte bara några problem alls med en skaplig moped.

För övrigt så borde elmopeder får mer uppmärksamhet tycker jag, då en bensin moped är så enormt ineffektiv och spyr ur sig avgaser jämfört med jobbet den utför. Visst finns det fler bilar och därför är dessa ett större problem, men fordon per fordon i sig så...
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elmopeder!

Inlägg av kanylbullen »

Jag är mest sugen på monowheel, vet inte vilket märke man ska ha bara. Är det nån som har koll?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elmopeder!

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Jag är mest sugen på monowheel, vet inte vilket märke man ska ha bara. Är det nån som har koll?
Monowheel är en billigare kopia på solowheel.
Solowheel är nog bättre men dyrare, och jag vet inte om någon säljer den i Sverige.
Själv använder jag en SBU, och tycker bättre om denna är monowheel och solowheel. Då kan man alternera mellan att stå och sitta.
Finns på www.1hjul.se
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Elmopeder!

Inlägg av Elektrisk »

Jag kör solowheel och är grymt nöjd. Köpt på coolstuff.se. Köpte även en 12v laddare direkt från solowheel så jag kan ladda i bilen. Jag har testat monowheel också men gillar originalet bättre. Tystare , snabbare& starkare motor.
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elmopeder!

Inlägg av Martinen »

Elektrisk skrev:
Jag kör solowheel och är grymt nöjd. Köpt på coolstuff.se. Köpte även en 12v laddare direkt från solowheel så jag kan ladda i bilen. Jag har testat monowheel också men gillar originalet bättre. Tystare , snabbare& starkare motor.
Bekräftar var jag misstänkte. Solowheel betydligt bättre.
Solowheel och SBU har liknande mjukvara. Tydligen så är det samma filur som gjort mjukvaran.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elmopeder!

Inlägg av kanylbullen »

Elektrisk skrev:
Jag kör solowheel och är grymt nöjd. Köpt på coolstuff.se. Köpte även en 12v laddare direkt från solowheel så jag kan ladda i bilen. Jag har testat monowheel också men gillar originalet bättre. Tystare , snabbare& starkare motor.
Ok, men 19 lax? Är den verkligen tio gånger bättre än denna för 1800?

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 40790.html
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elmopeder!

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Elektrisk skrev:
Jag kör solowheel och är grymt nöjd. Köpt på coolstuff.se. Köpte även en 12v laddare direkt från solowheel så jag kan ladda i bilen. Jag har testat monowheel också men gillar originalet bättre. Tystare , snabbare& starkare motor.
Ok, men 19 lax? Är den verkligen tio gånger bättre än denna för 1800?

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 40790.html
Förmodligen så är den det.
Min erfarenhet är att Köper man billigt skräp så kan man lika bra slänga pengarna i sjön.
Samma med Segway. Dessa kostar 75000 och det finns kina varianter för 10 000. Jag är helt säkert på att segwayn är mer än 10 gånger bättre än den billiga varianten. Jag vet flera som köpt de billiga och ser slutar med att dom slängt eller sålt den för den var Så kass att man inte kunde jämföra med Segway. Istället för att spara 65000 som dom trodde att dom skulle göra så kastade dom bort 10 000.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elmopeder!

Inlägg av kanylbullen »

Martinen skrev:

Förmodligen så är den det.
Min erfarenhet är att Köper man billigt skräp så kan man lika bra slänga pengarna i sjön.
Samma med Segway. Dessa kostar 75000 och det finns kina varianter för 10 000. Jag är helt säkert på att segwayn är mer än 10 gånger bättre än den billiga varianten. Jag vet flera som köpt de billiga och ser slutar med att dom slängt eller sålt den för den var Så kass att man inte kunde jämföra med Segway. Istället för att spara 65000 som dom trodde att dom skulle göra så kastade dom bort 10 000.
Det var inte min erfarenhet med min Kina moped i varje fall, jag köpte en Baotian precis när de kom till Sverige för typ tio år sedan. Den gick otroligt bra i många år, blev stulen innan den fick chansen att börja gå sönder, men gick säkert uppemot tusen mil innan dess.

Har beställt en hel del bra grejer från Aliexpress också faktiskt på sistone. Viktigt att kolla recensionerna och kanske chatta lite med säljarna först dock.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Axdig
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 apr 2015 03:50
Ort: Hillerstorp

Re: Elmopeder!

Inlägg av Axdig »

Snyggaste El mopeden KTM E-SPEED
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elmopeder!

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Martinen skrev:

Förmodligen så är den det.
Min erfarenhet är att Köper man billigt skräp så kan man lika bra slänga pengarna i sjön.
Samma med Segway. Dessa kostar 75000 och det finns kina varianter för 10 000. Jag är helt säkert på att segwayn är mer än 10 gånger bättre än den billiga varianten. Jag vet flera som köpt de billiga och ser slutar med att dom slängt eller sålt den för den var Så kass att man inte kunde jämföra med Segway. Istället för att spara 65000 som dom trodde att dom skulle göra så kastade dom bort 10 000.
Det var inte min erfarenhet med min Kina moped i varje fall, jag köpte en Baotian precis när de kom till Sverige för typ tio år sedan. Den gick otroligt bra i många år, blev stulen innan den fick chansen att börja gå sönder, men gick säkert uppemot tusen mil innan dess.

Har beställt en hel del bra grejer från Aliexpress också faktiskt på sistone. Viktigt att kolla recensionerna och kanske chatta lite med säljarna först dock.
Nej man ska såklart inte generalisera helt, men man måste ändå för vissa typer av produkter räkna med att man får vad man betalar för.
När det gäller de självbalanserande produkterna, så måste man tänka på att man är helt beroende av att dom funkar till 100%. Det gäller ju ens egen säkerhet.
Skulle en motor paja på en sådan så står man på huvet, men om man samma sak händer på en elcykel eller moped så rullar man i alla fall vidare och kan stanna kontrollerat.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Elmopeder!

Inlägg av REIT »

Jag kör Emax 90S sedan 5 år och är väldigt nöjd. Motor på 4 kW. Provkörde kinesiskt innan jag köpte och det lönar sig att betala lite extra.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elmopeder!

Inlägg av TiborBlomhall »

Värt att tänka på är att i Kina finns det tydligen 23 miljoner elmopeder - mot endast 5 miljoner i hela resten av världen!
Krilau
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 feb 2020 10:12

Re: Elmopeder!

Inlägg av Krilau »

Har testat en del elmoppar och den häftigaste hittills är CAKE Ösa Lite. Den har rätt häftig design och riktigt bra prestanda. Nackdelen är väl att den är dyr jämfört med många andra mopeder. https://eldrivo.se/elmoped/scooter/Cake-%C3%96sa-Lite
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Elmopeder!

Inlägg av Elof »

kanylbullen skrev:
Martinen skrev:

Förmodligen så är den det.
Min erfarenhet är att Köper man billigt skräp så kan man lika bra slänga pengarna i sjön.
Samma med Segway. Dessa kostar 75000 och det finns kina varianter för 10 000. Jag är helt säkert på att segwayn är mer än 10 gånger bättre än den billiga varianten. Jag vet flera som köpt de billiga och ser slutar med att dom slängt eller sålt den för den var Så kass att man inte kunde jämföra med Segway. Istället för att spara 65000 som dom trodde att dom skulle göra så kastade dom bort 10 000.
Det var inte min erfarenhet med min Kina moped i varje fall, jag köpte en Baotian precis när de kom till Sverige för typ tio år sedan. Den gick otroligt bra i många år, blev stulen innan den fick chansen att börja gå sönder, men gick säkert uppemot tusen mil innan dess.

Har beställt en hel del bra grejer från Aliexpress också faktiskt på sistone. Viktigt att kolla recensionerna och kanske chatta lite med säljarna först dock.
Intressant att erfarenheterna kan skilja sig så åt. Köpte också en tidig Baotian, och som den trasslade! Saker man inte trodde kunde gå sönder gick sönder. När jag sedan provade en taiwanesisk moppe (PGO) som väl kostade 50-100% mer så var det en helt annan upplevelse, även bortsett från driftsäkerheten.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

Gräva djuupt i forumet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elmopeder!

Inlägg av fth »

12man skrev:
Gräva djuupt i forumet
Ja, jag blev också lite konfunderad, första och enda inlägget av en ny användare dessutom, som hissar ett specifikt märke... har vi sett mönstret förut? ;)

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om "Krilau" visar sig sitta i styrelsen för Cake AB :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Elmopeder!

Inlägg av SwedenEvGuru »

Elof skrev:
kanylbullen skrev:
Martinen skrev:

Förmodligen så är den det.
Min erfarenhet är att Köper man billigt skräp så kan man lika bra slänga pengarna i sjön.
Samma med Segway. Dessa kostar 75000 och det finns kina varianter för 10 000. Jag är helt säkert på att segwayn är mer än 10 gånger bättre än den billiga varianten. Jag vet flera som köpt de billiga och ser slutar med att dom slängt eller sålt den för den var Så kass att man inte kunde jämföra med Segway. Istället för att spara 65000 som dom trodde att dom skulle göra så kastade dom bort 10 000.
Det var inte min erfarenhet med min Kina moped i varje fall, jag köpte en Baotian precis när de kom till Sverige för typ tio år sedan. Den gick otroligt bra i många år, blev stulen innan den fick chansen att börja gå sönder, men gick säkert uppemot tusen mil innan dess.

Har beställt en hel del bra grejer från Aliexpress också faktiskt på sistone. Viktigt att kolla recensionerna och kanske chatta lite med säljarna först dock.
Intressant att erfarenheterna kan skilja sig så åt. Köpte också en tidig Baotian, och som den trasslade! Saker man inte trodde kunde gå sönder gick sönder. När jag sedan provade en taiwanesisk moppe (PGO) som väl kostade 50-100% mer så var det en helt annan upplevelse, även bortsett från driftsäkerheten.
Just på Elmopeder så är Kina ledande just nu enligt mig och har väldigt stort utbud på marknaden och variationer.

Själv valde jag en Super Soco Cux Klass 1 moped av Scooter modell som jag är väldigt nöjd med.

CPX är Scooter modell i 125CC med regen support och back växel.

Dom säljer en Elmoped i Mc utseende Super Soco TS1200R & TC 50CC + 125CC TC Max.

Alla dessa har app support, gps tracking, larm och min Cux har även support för videokamera i fronten med sensor för autostart vid krock och larm utlösning.

Niu var först på detta område av Scooter elmopeder och blev väldigt populära med mer klassiskt utseende medans Super Soco känns mer moderna.

Surron är en Cross Elmoped som också blivit väldigt populär och säljer självklart på design och denna finns också i 125cc utförande.

Super Soco Cux har en Bosch motor i bakhjulet som är helt inkapslat och underhållsfritt, det som måste skötas är bromsar och åtdragning av bultar + bromsvätskan.

Så elmopeden min är iallafall väldigt lite underhåll och går absolut ej jämföra mot en Ice motor.

Batteriet är via LG Chem känns nästan som standard på desssa, 60V/30Ah = 1800Wh laddtiden från tomt till fullt är ca 6 timmar men kör oftast en laddcykel från 30-80% med kortare laddtid finns även en betydligt starkare laddare att köpa till för 2 timmars laddtid men högre effekt skapar högre värme i packet ganska logiskt enligt mig och valt att köra segladdaren i detta fallet.

Finns 5 laddstaplar på batteri packet så betyder 20% per stapel så 4 staplar = 80% laddnivå så på det sättet lätt att ha koll på Soc.

Appen var efter i utvecklingen förra året då den var helt ny på marknaden men idag tycker jag att den funkar riktigt bra.

30wh/km är räckvidden jag fått ut så ca 60 km på 1800wh batteri på min moped och är riktigt billig i drift.
Senast redigerad av SwedenEvGuru, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

Nu när tråden blivit återupplivad, vad kostar försäkring på en modern elmoppe?

Skulle trafikförsäkra en moppe för 10 år sedan, de ville ha nånstans 5k i årspremie horribelt
Man 50+ storstad som hade 2 bilförsäkringar, fick aldrig klarhet i varför sådan premie typ 100:-/milen för trafikförsäkring

Teslan idag är ju 1/10 del av det i helförsäkring!
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar