Denna studie är också anledningen till att den första elbilen från Mazda får ett litiumjonbatteri på bara 35,5 kWh.
Eftersom Mazda har valt att installera ett relativt litet batteri, säger det sig självt att motorn inte heller kommer att vara bland de starkaste.
De har därför producerat en mycket anständig synkronmotor på 105 kW (143 hästkrafter) med ett vridmoment på 265 Nm.
Hade den haft åtminstone 50kwh och 100kw laddhastighet kunde den varit intressant.
Men när den redan innan den lanserats är mkt sämre än småbilar som Peugeot e208 och Opel eCorsa blir den snabbt bortsållad.
Är bra att det kommer elbilar hos flera bilmärken. Finns många märkesentusiaster.
Well, blir dom inte konkurrenskraftiga säljer dom inte så bra. Svårare än så är det inte.
Den räcker nog bra för många. Alla åker inte runt i motorstarka bensinare heller. 143 elhästar kommer vara mer än tillräckligt för vanlig trafik.
Som bonus kanske den har ljudisolering och lack som håller?
Motoreffekten är irrelevant. Den har för litet batteri och laddar för långsamt.
Det går snabbt nu, Leaf som länge varit storsäljare tappar rejält i försäljning eftersom den trotts ny modell inte längre är särskilt konkurrenskraftig.
Ja, 50-60 kWh batteri och 100 kW laddning är det som gäller idag. Då kan man använda bilen som man är van vid utan annat än helt obetydliga uppoffringar (typ 40 minuter längre till fjällen en gång om året).
Jag kan tänka mig att det finns en marknad för mindre bilar med mindre batteri, men då ska de vara rejält billiga (runt 200k) eftersom man lär behöva en bil till så fort man ska åka långt.
MÖT VÅR FÖRSTA ELEKTRISKA BIL
Vi är stolta över att presentera vår helt nya elbil på årets Tokyo Motor Show. Var en av de första som får information. Registrera dig nu!
Är bra att det kommer elbilar hos flera bilmärken. Finns många märkesentusiaster.
Well, blir dom inte konkurrenskraftiga säljer dom inte så bra. Svårare än så är det inte.
Jag håller helt med. Den är ju inte bättre än dagens e-Golf när det gäller batteri och laddhastighet. Det duger inte längre, och det duger framförallt inte om några år. Den kanske blir jättebillig att köpa, vilket skulle kunna kompensera för en del, men det tror jag inte.
Mazda bygger trevliga bilar som är roliga att köra och som håller bra. Men om deras elbilar inte blir bättre än såhär tror jag tyvärr inte att de överlever i längden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tror inte att Mazdas elbil blir någon större succé.
MAZDA MX-30 FIRST EDITION
Alla som reserverar en Mazda MX-30 innan 31 mars 2020 får möjlighet att köpa en First Edition. Det är en mycket välutrustad utgåva som i tillägg till säkerhetsutrustning på toppnivå innehåller: head-up display, adaptiv farthållare, backkamera, 18" lättmetallfälgar, adaptivt helljus, elektrisk förarstol med minnesfunktion och mycket mer. Dessutom får alla som reserverar en First Edition möjlighet att välja till 3-tonslack i färgerna Polymetal Grey och Ceramic Metallic kostnadsfritt (värde 9 900 kr) eller 3-tonslack i färgen Soul Red Crystal för 5 000 kr (värde 14 900 kr). First Edition finns i två olika interiörer. En ljus interiör, Modern Confidence, och en mörk interiör, Industrial Vintage.
Var före alla andra och få chansen att reservera en Mazda MX-30 First Edition.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är säkert en bra bil. Mazdas bilar brukar vara välutrustade, man får ganska mycket bil för pengarna. Dessutom har de långa garantier (10 år i vanliga fall) och bilarna håller generellt sett en väldigt hög kvalitetsnivå. Vi hade tre Madza (eller säger man Mazdor?) och vi var mycket nöjda med dem.
Men. Den här bilen har ju ett batteri samt räckvidd och laddprestanda som tillhör det förflutna. Den är ju inte ett dyft bättre än vår nuvarande e-Golf, och den är faktiskt en utgående modell som ska ersättas med en mycket bättre elbil nästa år. Mazda är lite väl sent ute kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Priset för nämnda First Edition är satt till 249 000 NOK exkl. leverans. Leveranserna kommer att starta under andra halvåret 2020 och
det förväntas att de första norska kunderna får sina bilar i september.
Räckvidd: 200 km (WLTP).
Leverans: Från september 2020.
Fattar jag rätt att den har stöd för Chademo och CCS samtidigt eller är det så att man kan beställa en bil med antingen det ena eller det andra?
London Taxi LEVC TX har både CCS och Chademo.
The charge connectors are mounted either side of the radiator grille, and are a CCS socket, capable of 50 kW DC and 22 kW AC, and an optional 50 kW capable CHAdeMO connector.
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.
Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.
Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Enligt denna artikeln så ska Mazda till en början sälja en First edition som har en del extrautrustning, denna ska kosta 349 900 kr.
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.
Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Precis, kom gärna med rena stadsbilar men anpassa priset därefter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.
Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Precis, kom gärna med rena stadsbilar men anpassa priset därefter.
Jag har heller inget emot bilar med 20 mils räckvidd. Vi klarar oss ju bevisligen med en sådan bil idag. Men då får den inte ha en prislapp som ligger i paritet med elbilar som har nästan dubbelt så mycket räckvidd. Är den bara riktigt billig så är det okej. Men det kommer den inte att bli. Mazda vill inte sälja elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mazda är ju tydliga med att de ser på MX-30 som en andrabil. Och ställer man den mot ex. Zoe så kan jag absolut tänka mig att glida runt i en Mazda istället om den erbjuder bättre komfort.
om det blir en stor frunk där man får plats med cykelstället när det inte används samt en dragkrok så kan jag vara intresserad Detta under förutsättning att man får helt platt lastgolv när sätena är fällda och att det går att få i en vuxencykel i bagaget då. Det funkar ju i i3:an och denna är ju längre, men de kanske bara är framdelen som är längre. Dåligt med bilder i bagaget tycker jag än så länge.
Ja, 50-60 kWh batteri och 100 kW laddning är det som gäller idag. Då kan man använda bilen som man är van vid utan annat än helt obetydliga uppoffringar (typ 40 minuter längre till fjällen en gång om året).
Jag kan tänka mig att det finns en marknad för mindre bilar med mindre batteri, men då ska de vara rejält billiga (runt 200k) eftersom man lär behöva en bil till så fort man ska åka långt.
Den kan väl vara ett alternativ som andrabil om den är bra i övrigt.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.