Mazda MX-30 elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mazda e-TPV elbil

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mazda e-TPV elbil

Inlägg av Zalman3 »

Mazda MX-30 officiell som märkets första elbil

Ett av huvudnumren på bilsalongen i Tokyo är Mazdas första elbil. Den heter MX-30, når runt 20 mil per laddning och kan beställas från och med i dag.
https://teknikensvarld.se/mazda-mx-30-o ... sta-elbil/

Tror inte att Mazdas elbil blir någon större succé.
MAZDA MX-30 FIRST EDI­TION

Alla som reserverar en Mazda MX-30 innan 31 mars 2020 får möjlighet att köpa en First Edition. Det är en mycket välutrustad utgåva som i tillägg till säkerhetsutrustning på toppnivå innehåller: head-up display, adaptiv farthållare, backkamera, 18" lättmetallfälgar, adaptivt helljus, elektrisk förarstol med minnesfunktion och mycket mer. Dessutom får alla som reserverar en First Edition möjlighet att välja till 3-tonslack i färgerna Polymetal Grey och Ceramic Metallic kostnadsfritt (värde 9 900 kr) eller 3-tonslack i färgen Soul Red Crystal för 5 000 kr (värde 14 900 kr). First Edition finns i två olika interiörer. En ljus interiör, Modern Confidence, och en mörk interiör, Industrial Vintage.  

Var före alla andra och få chansen att reservera en Mazda MX-30 First Edition.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av mati »

Det är säkert en bra bil. Mazdas bilar brukar vara välutrustade, man får ganska mycket bil för pengarna. Dessutom har de långa garantier (10 år i vanliga fall) och bilarna håller generellt sett en väldigt hög kvalitetsnivå. Vi hade tre Madza (eller säger man Mazdor?) och vi var mycket nöjda med dem.
Men. Den här bilen har ju ett batteri samt räckvidd och laddprestanda som tillhör det förflutna. Den är ju inte ett dyft bättre än vår nuvarande e-Golf, och den är faktiskt en utgående modell som ska ersättas med en mycket bättre elbil nästa år. Mazda är lite väl sent ute kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av Zalman3 »

Priset för nämnda First Edition är satt till 249 000 NOK exkl. leverans. Leveranserna kommer att starta under andra halvåret 2020 och
det förväntas att de första norska kunderna får sina bilar i september.
Räckvidd: 200 km (WLTP).
Leverans: Från september 2020.
https://www.elbil24.no/nyheter/prisguns ... a/71737701



Borde bli runt 360.000kr i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av Zalman3 »

Mazda MX-30 i siffor
• Pris: 349.900 kronor

• Effekt: 142 hk och 264 Nm

• Batterikapacitet: 35,5 kWh

• Räckvidd: Upp till 21 mil

• Snabbladdning: Upp till 50 kW (CCS och Chademo)

• Längd: 4.395 millimeter

• Bredd: 1.795 millimeter

• Höjd: 1.570 millimeter

• Axelavstånd: 2.655 millimeter
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ostar-den/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av mati »

Fattar jag rätt att den har stöd för Chademo och CCS samtidigt eller är det så att man kan beställa en bil med antingen det ena eller det andra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Fattar jag rätt att den har stöd för Chademo och CCS samtidigt eller är det så att man kan beställa en bil med antingen det ena eller det andra?

London Taxi LEVC TX har både CCS och Chademo.
The charge connectors are mounted either side of the radiator grille, and are a CCS socket, capable of 50 kW DC and 22 kW AC, and an optional 50 kW capable CHAdeMO connector.
https://en.wikipedia.org/wiki/LEVC_TX

Min Tesla S75D kan också ladda CCS(om jag uppgraderar) och Chademo med adapter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av Henrik Torphammar »

Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.

Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.

Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Enligt denna artikeln så ska Mazda till en början sälja en First edition som har en del extrautrustning, denna ska kosta 349 900 kr.

https://teknikensvarld.se/mazda-mx-30-o ... sta-elbil/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.

Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Precis, kom gärna med rena stadsbilar men anpassa priset därefter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Är nog inget större fel på bilen som sådan. Med DEN motorhuven så bådar det ju för en frunk på minst 100liter.... och ett mindre batteri är absolut rätt i tiden om det är kombinerat med en effektiv motor samt ett pris som inte är uppe i det blå.

Man måste ju ner långt under Leaf och e-niro i pris om det skall vara intressant. Låt oss säga under 300k innan rabatter och bonus.
Precis, kom gärna med rena stadsbilar men anpassa priset därefter.
Jag har heller inget emot bilar med 20 mils räckvidd. Vi klarar oss ju bevisligen med en sådan bil idag. Men då får den inte ha en prislapp som ligger i paritet med elbilar som har nästan dubbelt så mycket räckvidd. Är den bara riktigt billig så är det okej. Men det kommer den inte att bli. Mazda vill inte sälja elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av filippb »

Mazda är ju tydliga med att de ser på MX-30 som en andrabil. Och ställer man den mot ex. Zoe så kan jag absolut tänka mig att glida runt i en Mazda istället om den erbjuder bättre komfort.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Mazda MX-30 elbil

Inlägg av danielalmestal »

om det blir en stor frunk där man får plats med cykelstället när det inte används samt en dragkrok så kan jag vara intresserad :-) Detta under förutsättning att man får helt platt lastgolv när sätena är fällda och att det går att få i en vuxencykel i bagaget då. Det funkar ju i i3:an och denna är ju längre, men de kanske bara är framdelen som är längre. Dåligt med bilder i bagaget tycker jag än så länge.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mazda e-TPV elbil

Inlägg av Pontus »

Jerka skrev:
Ja, 50-60 kWh batteri och 100 kW laddning är det som gäller idag. Då kan man använda bilen som man är van vid utan annat än helt obetydliga uppoffringar (typ 40 minuter längre till fjällen en gång om året).

Jag kan tänka mig att det finns en marknad för mindre bilar med mindre batteri, men då ska de vara rejält billiga (runt 200k) eftersom man lär behöva en bil till så fort man ska åka långt.
Den kan väl vara ett alternativ som andrabil om den är bra i övrigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar