Okej, du kan ha rätt men jag tänkte på när leveranserna börjar.dd88 skrev:vigge50 skrev:Du har rätt, detta var Sportback varianten. Kollar man dock på Audies hemsida för elbilar så står det 2021 även för vanliga Q4 eTron.dd88 skrev:Detta är konceptet av Sportback-varianten av Q4, den vanliga har väl säljstart i år?vigge50 skrev:Som sagt så var det med 2020 när världspremiären av konceptet var, nu säger de att de första leveranserna börjar om ett år, sommaren 2021. Den postades i en annan tråd men diskussionen passar bättre
(Om jag inte missförstår vad du försöker skriva)
https://www.audi.se/se/web/sv/models.html?bytype=elbil
Vet inte vad som sagts från start, men innan Covid så var informationen jag fick säljstart sent Q3 och leverans efter årsskiftet, samma information som jag får av min säljare idag så än har det inte meddelats några Covid-relaterade förseningar.
Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Nån som fått mera exakta leveransbesked av Audi Q4?
https://www.audi.se/se/web/sv/audistori ... +från+AudiPremiären för den serieproducerade versionen av Audi e-tron GT concept som utvecklas av Audi Sport GmbH, är planerad till andra hälften av 2020. Audi Q4 e-tron planeras visas ungefär samtidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Varför inte?mati skrev:Ingen bil jag kommer köpa. Den saken är säker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
https://www.electrive.net/2021/03/23/se ... ngelaufen/Audi har startat produktionen av Audi Q4 e-tron vid Volkswagen-fabriken i Zwickau.
Den dolda seriemodellen ska presenteras i mitten av april och leveranser till europeiska marknader ska börja sommaren 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Vad får den för infotainment tro?Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2021/03/23/se ... ngelaufen/Audi har startat produktionen av Audi Q4 e-tron vid Volkswagen-fabriken i Zwickau.
Den dolda seriemodellen ska presenteras i mitten av april och leveranser till europeiska marknader ska börja sommaren 2021.
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
killgissar på samma som eTron och eTron GT. Intressant dock om denna inte får OTA.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2021/03/23/se ... ngelaufen/Audi har startat produktionen av Audi Q4 e-tron vid Volkswagen-fabriken i Zwickau.
Den dolda seriemodellen ska presenteras i mitten av april och leveranser till europeiska marknader ska börja sommaren 2021.
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.mati skrev:Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
HelectriC skrev:eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.mati skrev:Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Konstig logik?
Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?
Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.
Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Volvo och Audi har inte samma syn på det där. Bara att se på hur de tänkte runt service. Audi kör på med dyra fossilservicar även för elbilar.backe skrev:HelectriC skrev:eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.mati skrev:Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Konstig logik?
Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?
Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.
Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?mati skrev:Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.
Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Audi kanske inte ville ha VW:s nya buggiga system. De ville nog utveckla sitt eget buggiga system.martinot skrev:Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?
Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.
Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Vart har ni läst att det inte är samma?martinot skrev:Någon som vet varför VAG inte kört med ett gemensamt system/OS för alla bilar?mati skrev:Om man tittar på hur Audi hittills har skött uppdateringar för "gamla" e-tron får man en viss idé för hur de rent generellt tänker kring uppdateringar. Och att splirrans nya e-tron GT inte får OTA-updates heller är ju bara ytterligare ett tecken på att min teori kanske inte är så fel. Så sett skulle jag inte bli minsta förvånad om Q4 e-tron inte heller uppdateras OTA.
Hade ju varit smartare och mer kostnadseffektivt att ha samma gemensamma system i botten, men sedan bara variera med olika stora, många och olika bra/påkostade skärmar emellan de olika bilmodellerna/varumärkena.
Utvecklar man OTA och andra nya funktioner, så blir det billigare och enklare att rulla ut det till alla bilar som delar samma grundsystem.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Det är bara en gissning. Det kan naturligtvis också vara så att Audi har tagit nya OS:et från VW och lagt sitt gamla MMI ovanpå detta för att matcha utseendet och funktionaliteten i alla andra Audi-bilar.backe skrev:Vart har ni läst att det inte är samma?
Faktum är att e-tron GT hat exakt samma MMi (utseendemässigt) som min gamla e-tron, och som man ser i yt-klippet ovan så får Q4-etron också samma MMI. Om det är enbart utseendet och funktionerna som är lika, och hur mycket av VW-mjukvara de delar med varandra kan vi bara spekulera om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
mati skrev:Det är bara en gissning. Det kan naturligtvis också vara så att Audi har tagit nya OS:et från VW och lagt sitt gamla MMI ovanpå detta för att matcha utseendet och funktionaliteten i alla andra Audi-bilar.backe skrev:Vart har ni läst att det inte är samma?
Faktum är att e-tron GT hat exakt samma MMi (utseendemässigt) som min gamla e-tron, och som man ser i yt-klippet ovan så får Q4-etron också samma MMI. Om det är enbart utseendet och funktionerna som är lika, och hur mycket av VW-mjukvara de delar med varandra kan vi bara spekulera om.
Låter mer logiskt att man lagt sin egna UX-design ovanpå, då OS:et i MEB styr så mycket mer än bara infotainment.
Blev mest förvånad då det stod med så faktiska termer kring detta så det lät som en sanning.
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Jag fick kostnadsförslag på serviceavtal på en XC40 P8 på 400 kr/månad. Sedan ändrat till 200 kr/månad.HelectriC skrev:Volvo och Audi har inte samma syn på det där. Bara att se på hur de tänkte runt service. Audi kör på med dyra fossilservicar även för elbilar.backe skrev:HelectriC skrev:eftersom eTron GT inte har OTA alls så blir ju knappast en billigare bil från samma tillverkare utrustad med något bättre.mati skrev:Som det ser ut här får den ett Audi-infotainmentsytem. Ser ut som i e-tron GT. Om det stödjer OTA vågar jag inte säga.taliz skrev:Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
Konstig logik?
Ta volvos nya elbil, C40, kommer inte ha OTA då en XC90 är dyrare och inte har OTA?
Det har nog mer troligt med vad plattformen som den är baserad på har för förutsättningar.
Sen har jag ingen aning om den kommer få OTA, men får den det inte så tror jag inte att det beror på att GT är dyrare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Samtidigt är PS2 i stort sett samma bil och kostar inget i service.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
HelectriC skrev:Samtidigt är PS2 i stort sett samma bil och kostar inget i service.
Gissningsvis så behöver man inte köpa serviceavtalet, men Volvo jublar säkert för varje person som köper det.
Det ska bli lite intressant att se vad deras officiella krav på service kommer bli, för jag har inte sett något om det, hoppas dock att det blir en vettig lösning så man inte försöker mjölka pengar den här vägen.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Detta är mycket intressant och förklarar mycket för mig. Tack backe!backe skrev:
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
För att inte skapa för mycket OT (detta är inte specifikt för Q4) så lägger jag svaret i en ny tråd:
viewtopic.php?f=27&t=24613
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Det är ingen som vet. Men enligt "korridorsnacket" hos Audi ska den börja runt 550k fick jag veta. Ta det med en skopa salt.Jonatand skrev:Någon som vet vilka priser q4 kommer börja på?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Zalman3 skrev:48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.
Ja, varför ska man inte skriva att det på sidan står tydligt
Samma sida sa väll för länge sen att priset för ID3 skulle vara 25000 euro, blev visst 30 000 euro. Så de 48 000 euro kan väll lika gärna bli 55 000 euro och då blir väll priset över 600 000 kr. Om du har någon bra info från Audi så får du gärna dela men ev-database har mycket info som det är väldigt tydliga med att det är spekulation och då bör man också skriva det här om om man hämtar information som är spekulation.This electric vehicle is not available yet
Specifications with an * are estimates.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
48.000 estimate för litet batteri och bakhjulsdrift. Så ska man räkna med 700.000 för q4 quattro?Zalman3 skrev:48.000 euro I Tyskland.
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Så från 550.000kr i Sverige kan stämma.