Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

Jonatand skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden. ;)
För att vara ärlig så har jag alltid gillat folkabussen. Inte bara den gamla ur-bussen utan även de nya modellerna. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker den är på något viss tilltalande. Svårt att förklara. Jag blev helt till mig när VW visade ID Buzz för några år sedan. En sådan skulle jag jättegärna vilja ha. Tyvärr ligger den nog utanför min budget. Men man kan ju drömma lite. :)
Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron? ;) Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Trodde etron hade bra andrahandsvärde?
Beror nog på vem du frågar. Köpte man en bil vid lansering till fullpris så nej, har du däremot plockat ut en kampanjbil med kraftiga rabatter så ja.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden. ;)
För att vara ärlig så har jag alltid gillat folkabussen. Inte bara den gamla ur-bussen utan även de nya modellerna. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker den är på något viss tilltalande. Svårt att förklara. Jag blev helt till mig när VW visade ID Buzz för några år sedan. En sådan skulle jag jättegärna vilja ha. Tyvärr ligger den nog utanför min budget. Men man kan ju drömma lite. :)
Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron? ;) Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Trodde etron hade bra andrahandsvärde?
Beror nog på vem du frågar. Köpte man en bil vid lansering till fullpris så nej, har du däremot plockat ut en kampanjbil med kraftiga rabatter så ja.
Ngn som fått ett inbytespris? Billigaste 55 med lite utrustning verkar ligga på knappa 700” efter två år och 2000-4000 mil. Mycket tapp i kronor men i % är det väl väntat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron? ;) Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Svar ja. Den har käkat upp alla marginaler. Och i och med prisdumpningen kommer den bara rasa ännu mer. Mitt problem är att jag inte har råd att ha den kvar, men jag har inte heller råd att sälja den under restvärde vilket troligen är enda sättet att bli av med den. Min säljare trodde att det kanske skulle gå att sälja den utan förlust, men samtidigt vill han inte ta på sig detta. Jag ska försöka sälja den själv på KVD sa han. Han vet mycket väl att marknadsvärdet på en två år gammal e-tron är skitkasst. Känns lite sådär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron? ;) Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Svar ja. Den har käkat upp alla marginaler. Och i och med prisdumpningen kommer den bara rasa ännu mer. Mitt problem är att jag inte har råd att ha den kvar, men jag har inte heller råd att sälja den under restvärde vilket troligen är enda sättet att bli av med den. Min säljare trodde att det kanske skulle gå att sälja den utan förlust, men samtidigt vill han inte ta på sig detta. Jag ska försöka sälja den själv på KVD sa han. Han vet mycket väl att marknadsvärdet på en två år gammal e-tron är skitkasst. Känns lite sådär.
Vad är den värd på ett ungefär?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron? ;) Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Svar ja. Den har käkat upp alla marginaler. Och i och med prisdumpningen kommer den bara rasa ännu mer. Mitt problem är att jag inte har råd att ha den kvar, men jag har inte heller råd att sälja den under restvärde vilket troligen är enda sättet att bli av med den. Min säljare trodde att det kanske skulle gå att sälja den utan förlust, men samtidigt vill han inte ta på sig detta. Jag ska försöka sälja den själv på KVD sa han. Han vet mycket väl att marknadsvärdet på en två år gammal e-tron är skitkasst. Känns lite sådär.
Hade du inte höjt din timpenning rejält nyligen? :)

Är du nöjd med bilen så varför inte behålla? Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Hade du inte höjt din timpenning rejält nyligen? :)

Är du nöjd med bilen så varför inte behålla? Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Det stämmer, men jag har inte full beläggning längre. Dessutom har jag blivit snuvad på fakturan för en hel månads arbete. Det var inte direkt bra i ett redan ansträngt läge.

Jag ska inte köpa nån ID4. Det har jag ju sagt. Det är en bra bil, men jag har ingen nytta av den pga den låga dragvikten. Dessutom är den faktiskt inte direkt billig den heller. Det är helt klart ingen bil man köper för att spara pengar. Om det är ett nerköp vet jag däremot inte. På vilket sätt då? Min e-tron var dubbelt så dyr som en ID4. Men den är absolut inte dubbelt så bra. Och den är inte värd dubbelt så mycket. Så sett skulle en ID4 faktiskt vara ett värdelyft. Man får en nästan lika bra bil för halva pengen. Och när det kommer till räckvidd och utrymmen är ID4 till och med bättre än e-tron.
Fredrik j skrev:
Vad är den värd på ett ungefär?
Menar du restvärdet? Det ligger nånstans vid 750k tror jag. Vad den är värd vet jag såklart inte. Men tittar man på Blocket kan man kanske sälja den för 700k eller nåt. Nypriset låg vid 1.1 miljon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Maw »

macky skrev:
Ngn som fått ett inbytespris? Billigaste 55 med lite utrustning verkar ligga på knappa 700” efter två år och 2000-4000 mil. Mycket tapp i kronor men i % är det väl väntat.
Det finns en etron 50 från 2020 på kvd nu, budgivningen går ut imorgon. Den kanske kan ge en indikation om värdet. Hur mycket skiljer det mellan 50 och 55 ungefär?
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 8hk-103947
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

Teaser inför den 14 april.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Mr S »

taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

Maw skrev:
macky skrev:
Ngn som fått ett inbytespris? Billigaste 55 med lite utrustning verkar ligga på knappa 700” efter två år och <a href="tel:2000-4000">2000-4000</a> mil. Mycket tapp i kronor men i % är det väl väntat.
Det finns en etron 50 från 2020 på kvd nu, budgivningen går ut imorgon. Den kanske kan ge en indikation om värdet. Hur mycket skiljer det mellan 50 och 55 ungefär?
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 8hk-103947
Skiljer 100” för en beggad på blocket verkar det som. Men jag ser inte riktigt att värdetappet är så mycket större än väntat. Är det jämfört med andra elbilar? Köper du en annan audi för 1 mkr så tappar de ju lika mycket på två år. SQ7 verkar ligga på 450-550” efter 3 år. Dyrt med dyr bil.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Jo lite väntat. Det är det som gör att jag inte fattar privatleasingerbjudandet på 5300 per månad. Motsvarar ju en värdeminskning på i rundaslängar 125.000 på två år...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

Jonatand skrev:
Jo lite väntat. Det är det som gör att jag inte fattar privatleasingerbjudandet på 5300 per månad. Motsvarar ju en värdeminskning på i rundaslängar 125.000 på två år...
Ja, vem fasiken köper en E-Tron nu när det finns återkommande leasingerbjudanden? Både operationella och privata. De verkar dock komma mest vid kvartalsslut.
AwesomePossum
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2019 21:45

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av AwesomePossum »

Mr S skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Yep, just nu verkar inte e-tron vara eftertraktade. En två år gammal 55:a med lite utrustning som gått 1700 mil gick för 636 tkr: https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-103287

Svårt att tro takten på värdeminskningen skulle avta när koncernens nya modeller kommer ut på marknaden. Undrar vad leasingbolagen gör med e-tronen de får i retur ...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

AwesomePossum skrev:
Mr S skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Yep, just nu verkar inte e-tron vara eftertraktade. En två år gammal 55:a med lite utrustning som gått 1700 mil gick för 636 tkr: https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-103287

Svårt att tro takten på värdeminskningen skulle avta när koncernens nya modeller kommer ut på marknaden. Undrar vad leasingbolagen gör med e-tronen de får i retur ...

Jag tycker det är lite orättvist. De nya bilarna är mindre, långsammare, bullrigare och enklare. Dessutom laddar de väl långsammare också märkligt nog? Det enda som de har är lägre förbrukning och längre räckvidd. Jag tror folk överskattar hur mycket långkörning de kör och även värdet av lång räckvidd. Det viktiga är att bilen laddar hyfsat snabbt i förhållande till sin förbrukning. Och att det finns gott om laddare.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
AwesomePossum skrev:
Mr S skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Yep, just nu verkar inte e-tron vara eftertraktade. En två år gammal 55:a med lite utrustning som gått 1700 mil gick för 636 tkr: https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-103287

Svårt att tro takten på värdeminskningen skulle avta när koncernens nya modeller kommer ut på marknaden. Undrar vad leasingbolagen gör med e-tronen de får i retur ...

Jag tycker det är lite orättvist. De nya bilarna är mindre, långsammare, bullrigare och enklare. Dessutom laddar de väl långsammare också märkligt nog? Det enda som de har är lägre förbrukning och längre räckvidd. Jag tror folk överskattar hur mycket långkörning de kör och även värdet av lång räckvidd. Det viktiga är att bilen laddar hyfsat snabbt i förhållande till sin förbrukning. Och att det finns gott om laddare.
Mycket i problemet är nog att marknaden börjar bli mättad på elbilar för över 500-600k. Entusiasterna räcker inte till och förstagångsköparen lyssnar mest på alla elbilsägare som skriker om sina teslor där man kan köra 40 mil utan att ladda för det är så det skall fungera.

Jag håller med om att man överskattar räckvidden väldigt mycket. Även om det är väldigt trevligt att kunna åka 30-35 mil motorväg innan man behöver ladda så är det inte så jobbigt eller omständigt att bara kunna åka 20-25 mil och sen ladda väldigt snabbt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
AwesomePossum skrev:
Mr S skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Yep, just nu verkar inte e-tron vara eftertraktade. En två år gammal 55:a med lite utrustning som gått 1700 mil gick för 636 tkr: https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-103287

Svårt att tro takten på värdeminskningen skulle avta när koncernens nya modeller kommer ut på marknaden. Undrar vad leasingbolagen gör med e-tronen de får i retur ...

Jag tycker det är lite orättvist. De nya bilarna är mindre, långsammare, bullrigare och enklare. Dessutom laddar de väl långsammare också märkligt nog? Det enda som de har är lägre förbrukning och längre räckvidd. Jag tror folk överskattar hur mycket långkörning de kör och även värdet av lång räckvidd. Det viktiga är att bilen laddar hyfsat snabbt i förhållande till sin förbrukning. Och att det finns gott om laddare.
Är också inne på att med tillräckliga förbättringar i snabbare laddhastighet och bra infrastruktur, så kommer många klara sig fint med runt 80kWh som de flesta bilar idag. Finns kanske några enstaka som vill ta kostnaden för att gå upp till 120kWh eller mer, men för de flesta så är det nog som du säger viktigare att laddhastighet och tillgång på laddpunkter förbättras med tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Jag tror att det finns ganska många elbilsägare som har sträckt sig mer än vanligt för att köpa sin elbil. Det fanns hittills inga billiga och bra alternativ och det är därför bilar som Model S och e-tron har sålts bra, trots att de är mycket dyrare än vad gemene man brukar spenderar för en bil. Men nu dyker det upp billigare alternativ och då försvinner nödvändigheten att köra omkring med en extremt dyr bil. Marknaden är inte bara mättad, den är övermättad. Plötsligt finns det fler dyra elbilar på vägarna än vad marknaden kan ta emot. Folk vill inte ha så dyra bilar helt enkelt. Än mindre när de billigare och bättre alternativen väntar runt hörnet. Och Audi reagerar och sänker priset för e-tron. Men egentligen var den alldeles för dyr från första början. Tråkigt för oss som har köpt sin bil tidigt. Vi straffas nu för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av iAkita »

AwesomePossum skrev:
Mr S skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Yep, just nu verkar inte e-tron vara eftertraktade. En två år gammal 55:a med lite utrustning som gått 1700 mil gick för 636 tkr: https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-103287

Svårt att tro takten på värdeminskningen skulle avta när koncernens nya modeller kommer ut på marknaden. Undrar vad leasingbolagen gör med e-tronen de får i retur ...
Det går att köpa en helt ny e-Tron 55 för 707 000 kr efter bonusen, så 636 000 kr för en två år gammal är inte så dåligt.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... j/90715009

Jämför den prisskillnaden med leasingerbjudandet på 5300 kr i månaden över två år som någon nämnde tidigare i tråden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:

Det går att köpa en helt ny e-Tron 55 för 707 000 kr efter bonusen, så 636 000 kr för en två år gammal är inte så dåligt.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... j/90715009

Jämför den prisskillnaden med leasingerbjudandet på 5300 kr i månaden över två år som någon nämnde tidigare i tråden.

Har även sett företagsleasing så lågt som 3800 (ex moms) per månad. Här är ett exempel från i januari månad. Gällde fram till 11/1 (och inte aktuellt just nu, utan bara ett exempel som jag kikade på) och i dessa priser ingår dock endast i svart basfärg (ingen metallic).

AUDI E-TRON 55 QUATTRO PROLINE

Nu har vi fantastiskt företagserbjudande på Audis elbil, E-tron 55 Quattro Proline, som ger dig all den kvalitet du förväntar dig av en Audi. Batteriet ger dig en räckvidd på upp till 435 km och snabbladdning med upp till 150kW finns tillgängligt. Dessutom medföljer ett par All Mountain skidor från Fischer vid beställning innan 2021.

Pris: Fr. 799 000 kr
Business Lease: Fr. 3 791 kr/mån exkl. moms. (1000 mil/år, löptid 24 mån).
Förmånsvärde: Netto 3 458 kr/mån.

Utrustad med bl.a.:

Adaptiv luftfjädring
20” aluminiumfälgar
Assistanspaket Tour
El-inställbara framsäten med minnesfunktion för förarsäte
LED-strålkastare
MMI navigation
Takreling i eloxerad aluminium
Interiörbelysningspaket
Audi sound system

I Business Lease ingår:

0 kr i första förhöjd insats
Garanterat restvärde.
2 års nybilsgaranti och assistans som förlängs via auktoriserad service.
Bränslekort.
Allt på en faktura.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Det går att köpa en helt ny e-Tron 55 för 707 000 kr efter bonusen, så 636 000 kr för en två år gammal är inte så dåligt.
Bara att den två år gamla e-tronen inte kostade 707k när den köptes ny. I fallet med min bil skulle det innebära en värdeminskning på 43% efter 2 år. Och det är dåligt. När jag köpte min bil ville Audi sätta ett restvärde på 55% efter 3 år, de räknade alltså med 45% värdeminskning på 36 månader. Jag tyckte redan då att det lät galet och trodde inte att den skulle stå sig så bra i värde. Och det har ju visat sig stämma tyvärr. Men orsaken är ju att Audi själv har sett till att det blev så genom att de nästan ger bort bilarna numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
Det går att köpa en helt ny e-Tron 55 för 707 000 kr efter bonusen, så 636 000 kr för en två år gammal är inte så dåligt.
Bara att den två år gamla e-tronen inte kostade 707k när den köptes ny. I fallet med min bil skulle det innebära en värdeminskning på 43% efter 2 år. Och det är dåligt. När jag köpte min bil ville Audi sätta ett restvärde på 55% efter 3 år, de räknade alltså med 45% värdeminskning på 36 månader. Jag tyckte redan då att det lät galet och trodde inte att den skulle stå sig så bra i värde. Och det har ju visat sig stämma tyvärr. Men orsaken är ju att Audi själv har sett till att det blev så genom att de nästan ger bort bilarna numera.
Precis, men det blir lika fel att jämföra leasingpriset idag med nypriset för två år sedan (och det efterföljande värdetappet). Ska man jämföra leasing mot köp måste man jämföra vad det kostar att köpa respektive leasa idag, eller i ditt fall vad det kostade för två år sen. Har du någon uppfattning om vad det kostade att (privat)leasa en e-Tron motsvarande din när du köpte den?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Esterox »

iAkita skrev:
AwesomePossum skrev:
Mr S skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Tror inte en ny ID.4 blir så mycket billigare samtidigt som det är ett rejält nerköp.
Jag tycker ID4 är bättre än etron.
Kul att höra. När leasingen på min e-tron går ut om ett år blir det nog Q4, ID.4 eller Enyaq.

Är glad att jag har e-tron som förmånsbil med operationell leasing då värdet verkar sjunka som en sten.
Yep, just nu verkar inte e-tron vara eftertraktade. En två år gammal 55:a med lite utrustning som gått 1700 mil gick för 636 tkr: https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-103287

Svårt att tro takten på värdeminskningen skulle avta när koncernens nya modeller kommer ut på marknaden. Undrar vad leasingbolagen gör med e-tronen de får i retur ...
Det går att köpa en helt ny e-Tron 55 för 707 000 kr efter bonusen, så 636 000 kr för en två år gammal är inte så dåligt.

https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... j/90715009

Jämför den prisskillnaden med leasingerbjudandet på 5300 kr i månaden över två år som någon nämnde tidigare i tråden.
Nja står ju dock i texten att det är kampanj från 825 sen kommer miljöbonus på 60 efter 6 månader. Så jag blir lite fundersam hur det skriver summan längst upp faktiskt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag tror att det finns ganska många elbilsägare som har sträckt sig mer än vanligt för att köpa sin elbil. Det fanns hittills inga billiga och bra alternativ och det är därför bilar som Model S och e-tron har sålts bra, trots att de är mycket dyrare än vad gemene man brukar spenderar för en bil. Men nu dyker det upp billigare alternativ och då försvinner nödvändigheten att köra omkring med en extremt dyr bil. Marknaden är inte bara mättad, den är övermättad. Plötsligt finns det fler dyra elbilar på vägarna än vad marknaden kan ta emot. Folk vill inte ha så dyra bilar helt enkelt. Än mindre när de billigare och bättre alternativen väntar runt hörnet. Och Audi reagerar och sänker priset för e-tron. Men egentligen var den alldeles för dyr från första början. Tråkigt för oss som har köpt sin bil tidigt. Vi straffas nu för det.

Samma sak för oss som köpte Model S dyrt. :)

Vet dock inte vad som är bättre med en Q4/ID.4/Enyaq?

Dessvärre tror jag inte utvecklingen stannar här. En enkel ID.4 kostar 5-600 tusen beroende på utrustningsnivå. Finns ju absolut inget som säger att det inte kommer en ny generation bilar om 3-4 år som både är bättre och kostar flera hundra tusen mindre. Varför skulle inte en ID.4 kunna kosta under 300' när batteritillgången ökat och tillverkningsvolymerna blivit högre?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Finns ju absolut inget som säger att det inte kommer en ny generation bilar om 3-4 år som både är bättre och kostar flera hundra tusen mindre. Varför skulle inte en ID.4 kunna kosta under 300' när batteritillgången ökat och tillverkningsvolymerna blivit högre?
För att dom nu är nere på samma prisnivå som avgasbilarna.
Priserna på avgasbilar går inte ner år för år, tvärtom.
Det som kommer ske är att tekniken blir bättre och billigare och VW mfl kan få allt bättre marginaler.
I dagsläget har ju de ju betydligt bättre marginal på en Tiguan än en ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar