Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Q4 e-tron blir nog en riktigt trevlig bil. Inte lika gigantisk som "vanliga" e-tron, troligen inte lika dyr heller. Och lika mycket användbar batterikapacitet. Hoppas bara att de har säkrat upp batteritillgången ordentligt nu. Annars går den här bilen samma öde til mötes som nuvarande e-tron, som ju mer eller mindre har ersatts med en snikversion pga akut batteribrist.

Är det så? Batteribrist? Långa leveranstider?
Jag läste ett internt (hemligt?) mail som Audi har skickat till sina säljare. Där skrev de att e-tron 50 främst har tagits fram för att det saknas batterier till den stora 55-modellen. Dessutom kommer tydligen 55:an inte byggas alls i några veckor nu. Jag kommer inte ihåg exakt när och hur länge det skulle vara uppehåll.
Frågan är om de rätt effekt, nu kanske de säljer så många fler bilar så de istället går åt mer batterier :D

Bara effekten av att de finns en billigare version kan ibland driva att sälja ännu mer av den dyrare..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

mati skrev:
E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
Tror snarare de överskattat leveransförmågan/viljan hos LG mfl.
VW är nog vana vid att sätta sina egna villkor och ha underleverantörer kyssande deras fötter. Nu är det dom som får krypa för underleverantörerna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Så kan det också vara såklart. LG har ju redan för ett halvår sedan gått ut med att de kommer höja priserna på batterierna som sitter i e-tron. Och nu har Audi anpassat priset på bilen. Samtidigt är det ju ändå konstigt. Biltillverkarna brukar ju skriva ganska tuffa avtal med alla underleverantörer, och i så fall måste ju LG ha gått med på en viss mängd batterier till ett visst pris. De kan ju inte bara strunta i att leverera det de har skrivit under på. I så fall är det ju avtalsbrott. Men tydligen kunde de höja priset utan att riskera nånting. På samma sätt kan de kanske låta bli att leverera batterier. Man undrar ju lite hur avtalet ser ut. Förmodligen är det så att LG har en mycket bättre förhandlingsposition än Audi så att de kan diktera villkoren efter tycke och smak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Rent praktiskt kan det ju vara så att VW/Audi kommit överens om ett pris med LG, men LG inte förbundit sig att leverera mer än volym X till det priset. Samtidigt har VW/Audi behov av volym Y(större än X) och får då anpassa sig genom att antingen betala mer(dyrt), eller leverera bilar med mindre batterier.

Jag tror dom fått göra både och. Étron 55 blev ju försenad vilket ryktades bero på att LG krävde mer betalt. Plan B blev då att på sikt skala ner batteriet, voilà Étron 50...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Låter rimligt. Skönt att man har fått tag i en 55, även om jag lyckades få en "funktionsnedsatt" modell utan dragkrok.
Det kanske kommer förbli en sällsynt (och eftertraktad?) bil framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
Ok, trodde de var samma typ av celler, men ja är de andra celler så är de en helt annat fråga, de har de åtminstone inte beroende mot varandra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
E-tron 50 har ju andra celler, prismatiska istället för pouch. Nu spekulerar jag bara, men tillgången på den celltypen är kanske bättre av nägon anledning?
Men en sak är säker, de har underskattat efterfrågan och nu räcker inte batterierna för alla bilar de skulle kunnat sälja. Som vanligt alltså.
Intressant, då är det nog en annan leverantör av cellerna till e-tron 50 också.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Intressant, då är det nog en annan leverantör av cellerna till e-tron 50 också.
Vet ej. Kanske. Man kan ju fråga sig varför de annars skulle använda olika typer av celler till samma bilmodell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Leo »

Nu bygger ju inte e-Tron på MEB-plattformen som ID bygger på.

Men för MEB-plattformen har man designat den för att kunna använda den oberoende av celltyp. Prismatiska, Cirkulära, Pouch. (MEB kan sägas ha kylningen i botten under själva cellerna) Just för att inte låsa sig till ett format/vissa leverantörer.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Intressant, då är det nog en annan leverantör av cellerna till e-tron 50 också.
Vet ej. Kanske. Man kan ju fråga sig varför de annars skulle använda olika typer av celler till samma bilmodell.
Jag har aldrig sett en bil med prismatiska celler från LG, det är alltid pouch. Tror helt enkelt att de inte levererar sådana vilket verkar stämma med vad de visar på sin hemsida.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Nu bygger ju inte e-Tron på MEB-plattformen som ID bygger på.

Men för MEB-plattformen har man designat den för att kunna använda den oberoende av celltyp. Prismatiska, Cirkulära, Pouch. (MEB kan sägas ha kylningen i botten under själva cellerna) Just för att inte låsa sig till ett format/vissa leverantörer.
Men så fungerar det ju även i e-tron. Kylningen sitter i botten och cellerna är fastlimmade med någon form av värmeledande klet. Aluminiumkapslingen gör att värmen förs bort från cellerna. Ungefär så har jag uppfattat det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av vigge50 »

Som sagt så var det med 2020 när världspremiären av konceptet var, nu säger de att de första leveranserna börjar om ett år, sommaren 2021. Den postades i en annan tråd men diskussionen passar bättre

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Laban »

Gillar som vanligt inte grillen men annars ok design utvändigt. Verkar ha en kort ”elbilsfront”, som det ska vara. Liten skärm men hyfsat ren design på interiören/instrumentpanel.

Inte helt oäven skulle jag säga.
Kan nog sälja bra om Audi satsar ordentligt, ser till att det finns nog med batterier.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

vigge50 skrev:
Som sagt så var det med 2020 när världspremiären av konceptet var, nu säger de att de första leveranserna börjar om ett år, sommaren 2021. Den postades i en annan tråd men diskussionen passar bättre
Detta är konceptet av Sportback-varianten av Q4, den vanliga har väl säljstart i år?

(Om jag inte missförstår vad du försöker skriva)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av vigge50 »

dd88 skrev:
vigge50 skrev:
Som sagt så var det med 2020 när världspremiären av konceptet var, nu säger de att de första leveranserna börjar om ett år, sommaren 2021. Den postades i en annan tråd men diskussionen passar bättre
Detta är konceptet av Sportback-varianten av Q4, den vanliga har väl säljstart i år?

(Om jag inte missförstår vad du försöker skriva)
Du har rätt, detta var Sportback varianten. Kollar man dock på Audies hemsida för elbilar så står det 2021 även för vanliga Q4 eTron.

https://www.audi.se/se/web/sv/models.html?bytype=elbil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Laban »

0-100 på 6.3 s för toppmodellen med AWD. Det känns som en artificiell begränsning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
0-100 på 6.3 s för toppmodellen med AWD. Det känns som en artificiell begränsning.
Säkert. Man lämnar plats för prestandamodeller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

Ingen bil jag kommer köpa. Den saken är säker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

vigge50 skrev:
dd88 skrev:
vigge50 skrev:
Som sagt så var det med 2020 när världspremiären av konceptet var, nu säger de att de första leveranserna börjar om ett år, sommaren 2021. Den postades i en annan tråd men diskussionen passar bättre
Detta är konceptet av Sportback-varianten av Q4, den vanliga har väl säljstart i år?

(Om jag inte missförstår vad du försöker skriva)
Du har rätt, detta var Sportback varianten. Kollar man dock på Audies hemsida för elbilar så står det 2021 även för vanliga Q4 eTron.

https://www.audi.se/se/web/sv/models.html?bytype=elbil

Vet inte vad som sagts från start, men innan Covid så var informationen jag fick säljstart sent Q3 och leverans efter årsskiftet, samma information som jag får av min säljare idag så än har det inte meddelats några Covid-relaterade förseningar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av vigge50 »

dd88 skrev:
vigge50 skrev:
dd88 skrev:
vigge50 skrev:
Som sagt så var det med 2020 när världspremiären av konceptet var, nu säger de att de första leveranserna börjar om ett år, sommaren 2021. Den postades i en annan tråd men diskussionen passar bättre
Detta är konceptet av Sportback-varianten av Q4, den vanliga har väl säljstart i år?

(Om jag inte missförstår vad du försöker skriva)
Du har rätt, detta var Sportback varianten. Kollar man dock på Audies hemsida för elbilar så står det 2021 även för vanliga Q4 eTron.

https://www.audi.se/se/web/sv/models.html?bytype=elbil

Vet inte vad som sagts från start, men innan Covid så var informationen jag fick säljstart sent Q3 och leverans efter årsskiftet, samma information som jag får av min säljare idag så än har det inte meddelats några Covid-relaterade förseningar.
Okej, du kan ha rätt men jag tänkte på när leveranserna börjar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

Nån som fått mera exakta leveransbesked av Audi Q4?
Premiären för den serieproducerade versionen av Audi e-tron GT concept som utvecklas av Audi Sport GmbH, är planerad till andra hälften av 2020. Audi Q4 e-tron planeras visas ungefär samtidigt.
https://www.audi.se/se/web/sv/audistori ... +från+Audi
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ingen bil jag kommer köpa. Den saken är säker.
Varför inte?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

Audi har startat produktionen av Audi Q4 e-tron vid Volkswagen-fabriken i Zwickau.
Den dolda seriemodellen ska presenteras i mitten av april och leveranser till europeiska marknader ska börja sommaren 2021.

https://www.electrive.net/2021/03/23/se ... ngelaufen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Audi har startat produktionen av Audi Q4 e-tron vid Volkswagen-fabriken i Zwickau.
Den dolda seriemodellen ska presenteras i mitten av april och leveranser till europeiska marknader ska börja sommaren 2021.

https://www.electrive.net/2021/03/23/se ... ngelaufen/
Vad får den för infotainment tro?
Systerbilarna får ju OTA då de baseras på VWOS. Men denna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar