Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Stämt av med min ÅF och även andra ÅF och ser ut som alla är eniga om att Q4 kommer i Juli/Augusti som tidigast. Kan vara värt att veta för alla som undersökt möjligheten att byta från Enyaq/ID4 till Q4an som tjänstebil/personalbil :)
Senast redigerad av Jonatand, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

Jonatand skrev:
Stämt av med min ÅF och ser ut som Q4 kommer i Juli/Augusti som tidigast. Kan vara värt att veta för alla som undersökt möjligheten att byta från Enyaq/ID4 till Q4an som tjänstebil/personalbil :)
Synd att de precis missar försäljningen innan den (möjliga) 25%-:iga höjningen av förmåndvärdena den 1/7.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

martinot skrev:
Jonatand skrev:
Stämt av med min ÅF och ser ut som Q4 kommer i Juli/Augusti som tidigast. Kan vara värt att veta för alla som undersökt möjligheten att byta från Enyaq/ID4 till Q4an som tjänstebil/personalbil :)
Synd att de precis missar försäljningen innan den (möjliga) 25%-:iga höjningen av förmåndvärdena den 1/7.
Ja verkligen. Had hoppats på tidigare givet att den verkar ha börjat byggas. Men vi får se framöver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Tror det är fel uppgifter där.
Min gissning är att Q4 kommer med stora batteriet, dvs 82kwh, samt 4wd från start.
Möjligen också 170kw DC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Tror det är fel uppgifter där.
Min gissning är att Q4 kommer med stora batteriet, dvs 82kwh, samt 4wd från start.
Möjligen också 170kw DC.
Inte säkert att alla versioner tas in i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Tror det är fel uppgifter där.
Min gissning är att Q4 kommer med stora batteriet, dvs 82kwh, samt 4wd från start.
Möjligen också 170kw DC.
Bra analys.
Tror också det. Ser inte behovet av en 2wd till q4 när id4 fyller det rummet.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av ObscureEconomist »

Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.

Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1539
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av backe »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.

Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.

Jag är lite kluven här, i början var jag mer negativt inställd till det på min id4, men de flesta av de här knapparna erbjuder swipe, vilket jag har börjat använda mer och mer och känner att jag gillar det nu, men samtidigt så är inte känslan att trycka lika skön som en riktigt bra fysisk knapp.

Men återkoppling ger knapparna både i form av haptisk återkoppling och ljud, så det är inte svårt att veta att något händer enligt mig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.

Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.

Jag är lite kluven här, i början var jag mer negativt inställd till det på min id4, men de flesta av de här knapparna erbjuder swipe, vilket jag har börjat använda mer och mer och känner att jag gillar det nu, men samtidigt så är inte känslan att trycka lika skön som en riktigt bra fysisk knapp.

Men återkoppling ger knapparna både i form av haptisk återkoppling och ljud, så det är inte svårt att veta att något händer enligt mig.
Tycker man skall införa haptisk återkoppling (men gärna skippa konstgjort ljud, för det är bara irriterande) när man trycker på virtuella knappar på en touchskärm.

Däremot gällande fysiska knappar, så föredrar jag mekaniska knappar då de ofta är lättare och snabbare att känns sig fram till rätt knapp, och även lättare att vila en fingertropp på knappen utan att akutera knappen (som alltid blir fallet med en fysisk touchknapp).

Så det finns absolut mer eller mindre dåliga implementationer av touchknappar (finns absolut gradskillnader även i helvetet), men i mitt tycke så är de alltid sämre i känslan än riktiga mekaniska knappar.

Att swipa passar bättre på skärmar än knappar IMO.

Vill man ha ett bra mekaniskt användarinterface där man kan parameterstyra saker, så föredrar jag fysiska rullhjul framför swipe-knappar. Oavsett om det är på en bilratt, datormus eller kamera. Säger inte att det inte fungerar med swipe/touch (har det på vissa portabla platta möss som fungerar bra), men det slår i mitt tycke aldrig en bra mekanisk implementation av ett fysiskt rullhjul av god kvalitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Fredrik j »

När jag provade id3 tyckte jag rattknapparna kombinerade det sämsta från två världar.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Ungefär samma upplevelse som mig. Förutom att du inte verkar uppskatta mindre tyngd då. :D
Men hårdplast? Tänker du på det pianolackade? Jag är inget fan av det heller, men sånt sitter det ju gott om tom i nya S-klass.

Tusenkronorsfrågan: hade du spenderat dubbla pengarna på en etron idag vs ID4?
Känn på dörrsidornas nederdel, instrumentpanelens undersida och bakdörrarna så är det lite väl hårt. Men det är ju inte konstigt i sig bara att jag gärna vill ha bättre material. Pianolack är jag inte heller så förtjust i men det verkar svårt att undvika nu för tiden.

Jag vill ha min fyrhjulsdrift och då ser jag inte att det handlar om dubbla pengarna. Addera lite premiumkänsla på en Q4 istället för ID4 (förhoppningsvis) och ändå mindre kräm (300hk) så lär väl priset ligga på minst 700”. Så nej, jag ångrar inte mitt val. Hade inte köpt en ny e-tron idag på tre års leasing. Men hade lätt valt den på ex bra privatleasing i 1 år. Hade annars inväntat en Q6 eller el-macan för att se vad de erbjuder. Eller kanske en GT-kombi om den blir verklighet och förmånsvärdet tillåter.

Tycker nog inte att bilarna på det sättet konkurrerar fullt ut. Däremot är det ju en intressant aspekt hur mycket bil man kan få om man vill dra ned kostnaden. Typ att jämföra en audi S6 avant med en Passat 2.0. Rent praktiskt levererar de rätt lika, A-B på samma tid med samma last, men ändå såå stor skillnad.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av ObscureEconomist »

Fredrik j skrev:
När jag provade id3 tyckte jag rattknapparna kombinerade det sämsta från två världar.
Ungefär min upplevelse av några timmar i id3 och id4. Verkar bara vara enyaqen som kör fysiska knappar.
BMW i4 M50 -22
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Skönt att Q4 slipper fysiska knappar - inget stort fan av dessa. Haptisk feedback är absolut det bästa och ger mer stilrent uttryck.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av markuswesterberg »

Kört ID.3 i ett halvår drygt nu och HATAR ratt"knapparna". Värdelöst är det, helt enkelt. Kan säkert göras bättre av AUDI men i ID.3:an är det skämmigt dåligt. Nån som vill köpa vår ID.3:a förresten? Den är till salu nu när bonusen trillat in :D Bakhjulsdriften i vår uppförsbacke vintertid funkade....inte. :P
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

markuswesterberg skrev:
Kört ID.3 i ett halvår drygt nu och HATAR ratt"knapparna". Värdelöst är det, helt enkelt. Kan säkert göras bättre av AUDI men i ID.3:an är det skämmigt dåligt. Nån som vill köpa vår ID.3:a förresten? Den är till salu nu när bonusen trillat in :D Bakhjulsdriften i vår uppförsbacke vintertid funkade....inte. :P
Har du sålt ID3an?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Provkörde en 40 idag.
Förstås väldigt lik min ID4 körmässigt.
Kändes lite mindre, lite tightare, som förväntat.
Den stora skillnaden är ju förarmiljön och där är den bättre, om än marginellt.

Den större skärmen framför ratten var dock inte mkt att hurra för. Som alltid tycker jag det är svårt att se information där. Antingen för att ratten är ivägen, den sitter för långt bort eller för att skärmen helt enkelt är för liten. De hade gärna fått ta bort den helt, så det blivit mer "cleant". ID4s rattskärm är faktiskt bättre, men ful, och den visar ju bara meningslös info...
Ratten gick att dra ut längre och få ner mer än i ID4, vilket var trevligt. Dock är ju formen på den lite udda.
Den hade HUD, men mitt problem med det är att det känns blurrigt och jag blir typ illamående av det(kanske av samma anledning jag inte klarar FPS-spel...).
För min del är nog det största plusset vs ID4 att man får Google maps med satellitvy, där pinch to zoom fungerar(vilket det inte gör i carplay :evil: ). Bara tråkigt att skärmen inte var större än typ 10"(men det ska komma 12" senare vad jag förstått) och satt lite långt ner.
Den har touchknappar på ratten likt ID4, men en separat spak för att reglera farthållare vilket är mkt mkt bättre än touchknapparna på ID4 som aldrig funkar(för mig iaf).

Men skulle jag ge typ 150k mer än en ID4 GTX kostar med motsvarande spec? Inte en chans. Då tar jag en Y alla dagar i veckan istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Provkörde en 40 idag.
Förstås väldigt lik min ID4 körmässigt.
Kändes lite mindre, lite tightare, som förväntat.
Den stora skillnaden är ju förarmiljön och där är den bättre, om än marginellt.

Den större skärmen framför ratten var dock inte mkt att hurra för. Som alltid tycker jag det är svårt att se information där. Antingen för att ratten är ivägen, den sitter för långt bort eller för att skärmen helt enkelt är för liten. De hade gärna fått ta bort den helt, så det blivit mer "cleant". ID4s rattskärm är faktiskt bättre, men ful, och den visar ju bara meningslös info...
Ratten gick att dra ut längre och få ner mer än i ID4, vilket var trevligt. Dock är ju formen på den lite udda.
Den hade HUD, men mitt problem med det är att det känns blurrigt och jag blir typ illamående av det(kanske av samma anledning jag inte klarar FPS-spel...).
För min del är nog det största plusset vs ID4 att man får Google maps med satellitvy, där pinch to zoom fungerar(vilket det inte gör i carplay :evil: ). Bara tråkigt att skärmen inte var större än typ 10"(men det ska komma 12" senare vad jag förstått) och satt lite långt ner.
Den har touchknappar på ratten likt ID4, men en separat spak för att reglera farthållare vilket är mkt mkt bättre än touchknapparna på ID4 som aldrig funkar(för mig iaf).

Men skulle jag ge typ 150k mer än en ID4 GTX kostar med motsvarande spec? Inte en chans. Då tar jag en Y alla dagar i veckan istället.
Tack för bra genomgång! :)

Alltid väldigt intressant att få jämförelse från en som både ägt bil från M3/MY-plattformen, men även andra bilar i MEB-plattformen i form av syskonet ID4.

Audi tycker jag ser ful ut på utsidan (gillar inte billig silvrig plast i konstgjord grill), medan jag tycker ID-bilarna är väldigt snygga exteriört. Däremot så ser ju Q4 på bild/film klart snyggare ut på insidan än både ID4 och Enyaq. Men värt 150 papp extra, för en i grunden något trängre version av i stort sett samma bil?

Jo, tycker inte heller att instrumentklustren på de flesta av dagens bilar som sitter halvdolda/halvskymda bakom rattarna är några optimala användargränssnitt.

Jo (2), de enkla, snabba och lättanvända kartorna i bilar som Tesla och Polestar 2 är ju överlägsna alla andra bilar som vi har, har ägt, eller på andra sätt har kört.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar