Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av MWall »

macky skrev:
mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
De brukar vara ganska bra på goodwill år 2-3 om grejer pajar. Du verkar ju dessutom känna din handlare rätt väl. Men helt klart så att förseriebilar har sina risker särskilt med e-tron som ju fick forceras lite på slutet.

Jag har inte några sådana problem annat än led-listen som bytts. Sen tycker jag inte om vissa materialval i bilen med lite för hård plast här och var. Bättre material överlag i min TT och även på andra större audimodeller. Sånt är jag känslig för (därav valet av audi) och ska bli intressant att se vad Q4 levererar på den fronten. GT var verkligen toppklass gällande material och kvalitetskänsla.

På riktigt nu, en av de saker jag gillar med min Model S är att den knappt har nån hårdplast alls i interiören. Visst har den andra brister kvalitetsmässigt och vissa delar känns svajiga men ändå grymt skönt att slippa sån där knottrig plast av olika hårdhetsgrad. Jag är en sån som, om jag nu skulle beställa ny bil, skulle kryssa i läderklädd instrumentbräda ganska tidigt. Har blivit nästan en fetisch för mig. Blev så till mig häromdagen när det dök upp en XC70 Classic Sport med läderklädd instrumentbräda på blocket. Jag vill köpa den men inte köra den. :lol:

Annars är det väl Audis USP? Inredningen menar jag? De låg ju många år före t ex BMW med "quiltade" stolar a la Bentley osv? Annars har jag faktiskt svårt att förstå varför man väljer Audi. ;)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

MWall skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
De brukar vara ganska bra på goodwill år 2-3 om grejer pajar. Du verkar ju dessutom känna din handlare rätt väl. Men helt klart så att förseriebilar har sina risker särskilt med e-tron som ju fick forceras lite på slutet.

Jag har inte några sådana problem annat än led-listen som bytts. Sen tycker jag inte om vissa materialval i bilen med lite för hård plast här och var. Bättre material överlag i min TT och även på andra större audimodeller. Sånt är jag känslig för (därav valet av audi) och ska bli intressant att se vad Q4 levererar på den fronten. GT var verkligen toppklass gällande material och kvalitetskänsla.

På riktigt nu, en av de saker jag gillar med min Model S är att den knappt har nån hårdplast alls i interiören. Visst har den andra brister kvalitetsmässigt och vissa delar känns svajiga men ändå grymt skönt att slippa sån där knottrig plast av olika hårdhetsgrad. Jag är en sån som, om jag nu skulle beställa ny bil, skulle kryssa i läderklädd instrumentbräda ganska tidigt. Har blivit nästan en fetisch för mig. Blev så till mig häromdagen när det dök upp en XC70 Classic Sport med läderklädd instrumentbräda på blocket. Jag vill köpa den men inte köra den. :lol:

Annars är det väl Audis USP? Inredningen menar jag? De låg ju många år före t ex BMW med "quiltade" stolar a la Bentley osv? Annars har jag faktiskt svårt att förstå varför man väljer Audi. ;)
Jag är likadan, sen är det inte bara materialval för mig utan även solid känsla som gäller. Därav min lite ljumna inställning till tesla efter att ha klämt en del på dem ;-). Men det finns definitivt bättre Audis i prisklassen om man tittar på interiörmaterial. Saknar tex möjlighet till läder på dörrsidornas överdel eller alcantaratak som ju finns som tillval i Q7/Q8 och andra större audis i prisklassen. På så vis är det en dyr Q5 skulle jag säga. Men kassaskåpskänslan tycker jag finns i e-tron med bra "dörrtjoff" och allt sitter fast ordentligt precis som vanligt.

Hehe, känner igen det där. Var lite bedrövad att jag inte hittade en TT med läderklädd airbagkåpa när jag letade i höstas. Men när allt annat är på plats så får man ibland ge efter. Finns massor av beggade på ebay (inklusive defekt takata-airbag). :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
Gillar inte heller skrammel och dålig kvalitet, men det som kan trösta er e-tronbrukare i detta fallet är att Tesla slår ju alla bottenrekord på den punkten. Till skillnad från VAG (som kan bygga ordentliga bilar som Taycan tex.) så ser jag (tyvärr) inga stora framsteg hos Tesla.

Iaf. inte med Teslas bilar som monteras i deras amerikanska fabrik. Den verkar fortsatt lika usel idag som för ett par år sedan. Kina har ju gått lite bättre som det verkar, och förhoppningsvis blir den tyska fabriken närmare kinafabriken än den amerikanska (och i bästa fall förbättrar tyskarna monteringskvalitet och tar den snäppet ovanför den kinesiska, men det återstår att se).

Synd att de två kanske generellt bästa elbilarna idag, Tesla och e-tron, också är de som kanske lider mer av kvalitetsbekymmer än andra (eldrivlinemässigt mindre effektiva/intressanta) modeller.

Detta sagt så kan ju VAG historiskt tillverka och montera bilar riktigt bra, så jag har faktiskt större förhoppningar gällande framtida förbättringar av monterings/byggkvalitet för Audi/VAG/e-tron än för Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Detta sagt så kan ju VAG historiskt tillverka och montera bilar riktigt bra, så jag har faktiskt större förhoppningar gällande framtida förbättringar av monterings/byggkvalitet för Audi/VAG/e-tron än för Tesla.
Ja, min e-tron är ju en av de första. Jag hade ärligt talat inte räknat med att den skulle vara felfri. Och även om det har bytts fler delar på den än vad jag kan komma ihåg så tror jag faktiskt att nyare bilar är bättre ihopskruvade. De borde ju ha lärt sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av macky »

Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Första gången jag prova e-tron och hörde elmotorn så var min första tanke att det är
Klart elbilar också låter :D , tycker det nästan är lite charmigt. Jag kanske är lite knäpp :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Första gången jag prova e-tron och hörde elmotorn så var min första tanke att det är
Klart elbilar också låter :D , tycker det nästan är lite charmigt. Jag kanske är lite knäpp :mrgreen:
Håller med, jag gillar det lite hightech-liknande ljudet i elbilar (dom som har det), så länge det mest är vid hård
acceleration :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Ungefär samma upplevelse som mig. Förutom att du inte verkar uppskatta mindre tyngd då. :D
Men hårdplast? Tänker du på det pianolackade? Jag är inget fan av det heller, men sånt sitter det ju gott om tom i nya S-klass.

Tusenkronorsfrågan: hade du spenderat dubbla pengarna på en etron idag vs ID4?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
macky skrev:
Nu har jag kört ID4. Tog e-tron dit så lätt att jämföra. Får ge taliz till viss del rätt gällande ljud från elmotorn. Den låter mindre, iaf vid rekuperation vilket är bra. Även om det inte är ngt jag stört mig på med min e-tron då det endast hörs vid inbromsning. ID4 kändes rätt pigg, iaf initialt men sen avsevärt segare i jämförelse, även med e-tron i efficiency. Utrymmen i kupén ungefär lika, lite smalare i ID4 och inte samma känsla av fluff utan mer upprätt SUV-stuk. Bagaget tyckte jag såg en del mindre ut sett till golvyta i ID4, heller inget utrymme att tala om under lastgolvet och ingen frunk. Summerat avsevärt bättre i e-tron. Gillade stora skärmen i ID4 men inte den lilla. När man körde i stan var den tyst men upplevdes en hel del bullrigare än e-tron på motorväg. Pratats om hårdplast och det var det gott om i ID4. Men heller inte förväntat annat beaktat ID3 och priset. Roade mig efteråt att köra exakt samma runda med e-tron för att mäta förbrukningen. En runda på 1.5 mil (bilarna var båda använda precis innan) innehållande en del stadstrafik, kortare motorvägsdel och en bit landsväg. Blev knappa 2.0 för ID4 och 2.3 för min e-tron. Båda på sommardäck och stora fälgar. Komfortmässigt olika, vanlig fjädring och lägre vikt ger mer vägkontakt men långt till den glidande känslan på landsväg i en e-tron.

Summerat, bra bil definitivt men också tydligt en produkt med mindre premiumkänsla och förfining. Kan tänka mig att MEB bilarna med fyrhjulsdrift och lite mer kräm kan kännas bättre. Särskilt Q4 om de lyfter materialen en del. Men rädd att den inte blir direkt billig med sådan spec.
Första gången jag prova e-tron och hörde elmotorn så var min första tanke att det är
Klart elbilar också låter :D , tycker det nästan är lite charmigt. Jag kanske är lite knäpp :mrgreen:
Håller med, jag gillar det lite hightech-liknande ljudet i elbilar (dom som har det), så länge det mest är vid hård
acceleration :)
Jag har heller inget problem med det i de flesta bilar. Just etron är dock speciell då det är en annan frekvens på ljudet. Låter mer som en spårvagn eller eldriven gaffeltruck, väldigt "industriellt" och oförfinat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Jag har heller inget problem med det i de flesta bilar. Just etron är dock speciell då det är en annan frekvens på ljudet. Låter mer som en spårvagn eller eldriven gaffeltruck, väldigt "industriellt" och oförfinat.
Det är faktiskt en sak som stör mig rätt mycket med e-tron. Spårvagnsljudet är absolut ingenting jag uppskattar. Jag tycker det är ganska jobbigt. Uuuuuuiiiiiiii.......iiiiiiiiooooooooo......uuuuuiiiiiii. Helt onödigt. Visst är den fin och tyst när man kör fortare, men jag kör ju mycket på småvägar och där viner den och har sig ganska ordentligt. Jag har alltid undrat om det är avsiktligt att den låter så eller om Audi bara inte har brytt sig om att eliminera ljudet. Eller så har de inte lyckats. Man tycker att de borde ha kunnat om de hade velat, med tanke på att de har lagt så mycket energi på att ljudisolera bilen för övrigt.
Det var också en sak som jag tyckte var så himla trevligt med ID4. Helt knäpptyst. Inte minsta motorljud. Och det är kanske också en av anledningarna att jag föredrar e-Golfen till vardags. Även den låter ingenting från motorn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Stämt av med min ÅF och även andra ÅF och ser ut som alla är eniga om att Q4 kommer i Juli/Augusti som tidigast. Kan vara värt att veta för alla som undersökt möjligheten att byta från Enyaq/ID4 till Q4an som tjänstebil/personalbil :)
Senast redigerad av Jonatand, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

Jonatand skrev:
Stämt av med min ÅF och ser ut som Q4 kommer i Juli/Augusti som tidigast. Kan vara värt att veta för alla som undersökt möjligheten att byta från Enyaq/ID4 till Q4an som tjänstebil/personalbil :)
Synd att de precis missar försäljningen innan den (möjliga) 25%-:iga höjningen av förmåndvärdena den 1/7.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

martinot skrev:
Jonatand skrev:
Stämt av med min ÅF och ser ut som Q4 kommer i Juli/Augusti som tidigast. Kan vara värt att veta för alla som undersökt möjligheten att byta från Enyaq/ID4 till Q4an som tjänstebil/personalbil :)
Synd att de precis missar försäljningen innan den (möjliga) 25%-:iga höjningen av förmåndvärdena den 1/7.
Ja verkligen. Had hoppats på tidigare givet att den verkar ha börjat byggas. Men vi får se framöver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av dd88 »

Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Tror det är fel uppgifter där.
Min gissning är att Q4 kommer med stora batteriet, dvs 82kwh, samt 4wd från start.
Möjligen också 170kw DC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Tror det är fel uppgifter där.
Min gissning är att Q4 kommer med stora batteriet, dvs 82kwh, samt 4wd från start.
Möjligen också 170kw DC.
Inte säkert att alla versioner tas in i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Jonatand »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Jonatand skrev:
Vad spelar det för roll att det är 6 dagar kvar när bilen ändå inte kommer förens Augusti?
Personligen så hoppas jag på mer information och i bästa fall svenska priser.
Vi vet ju det mesta redan, förutom svenska priser.

https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tron
Tror det är fel uppgifter där.
Min gissning är att Q4 kommer med stora batteriet, dvs 82kwh, samt 4wd från start.
Möjligen också 170kw DC.
Bra analys.
Tror också det. Ser inte behovet av en 2wd till q4 när id4 fyller det rummet.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av ObscureEconomist »

Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.

Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av backe »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.

Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.

Jag är lite kluven här, i början var jag mer negativt inställd till det på min id4, men de flesta av de här knapparna erbjuder swipe, vilket jag har börjat använda mer och mer och känner att jag gillar det nu, men samtidigt så är inte känslan att trycka lika skön som en riktigt bra fysisk knapp.

Men återkoppling ger knapparna både i form av haptisk återkoppling och ljud, så det är inte svårt att veta att något händer enligt mig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av martinot »

backe skrev:
martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Ser att det är touchknappar på ratten här också, verkligen inte förtjust i dom i ID 3/4an
Gillar inte heller touchknappar. Helt ok med touch på skärmar, men att ha touch på fysiska knappar är enligt mig det sämsta av två världar; varken flexibiliteten med en skärm/mjukvarustyrd lösning eller fördelen med känslan i en fysisk knapp med en taktil återkoppling.

Tyvärr verkar många hänga på denna (IMO) dåliga trenden; ID3, ID4, nya MS/MX, och nu senast tyvärr även Q4.

Jag är lite kluven här, i början var jag mer negativt inställd till det på min id4, men de flesta av de här knapparna erbjuder swipe, vilket jag har börjat använda mer och mer och känner att jag gillar det nu, men samtidigt så är inte känslan att trycka lika skön som en riktigt bra fysisk knapp.

Men återkoppling ger knapparna både i form av haptisk återkoppling och ljud, så det är inte svårt att veta att något händer enligt mig.
Tycker man skall införa haptisk återkoppling (men gärna skippa konstgjort ljud, för det är bara irriterande) när man trycker på virtuella knappar på en touchskärm.

Däremot gällande fysiska knappar, så föredrar jag mekaniska knappar då de ofta är lättare och snabbare att känns sig fram till rätt knapp, och även lättare att vila en fingertropp på knappen utan att akutera knappen (som alltid blir fallet med en fysisk touchknapp).

Så det finns absolut mer eller mindre dåliga implementationer av touchknappar (finns absolut gradskillnader även i helvetet), men i mitt tycke så är de alltid sämre i känslan än riktiga mekaniska knappar.

Att swipa passar bättre på skärmar än knappar IMO.

Vill man ha ett bra mekaniskt användarinterface där man kan parameterstyra saker, så föredrar jag fysiska rullhjul framför swipe-knappar. Oavsett om det är på en bilratt, datormus eller kamera. Säger inte att det inte fungerar med swipe/touch (har det på vissa portabla platta möss som fungerar bra), men det slår i mitt tycke aldrig en bra mekanisk implementation av ett fysiskt rullhjul av god kvalitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inlägg av Fredrik j »

När jag provade id3 tyckte jag rattknapparna kombinerade det sämsta från två världar.
Skriv svar