Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh

Inläggav Teslaägare martinot » 06 apr 2021 10:25

Jonatand skrev:förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Taycan låter ju också som ett bra altenativ för dig om snabbladdning och åkkänsla/komfort är viktigt.

Själv så är just körkomfort anledningen till att jag föredrar 18"-hjul även på en mer prestandaorienterad vardagsbil som M3. Tycker det ger en bra balans mellan körkomfort och körkänsla.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Jonatand » 06 apr 2021 10:31

martinot skrev:
Jonatand skrev:förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Taycan låter ju också som ett bra altenativ för dig om snabbladdning och åkkänsla/komfort är viktigt.

Själv så är just körkomfort anledningen till att jag föredrar 18"-hjul även på en mer prestandaorienterad vardagsbil som M3. Tycker det ger en bra balans mellan körkomfort och körkänsla.

Taycan? En annan liga - tror du jag är gjord av pengar? :D
Jonatand

Inläggav Teslaägare taliz » 06 apr 2021 10:42

Jonatand skrev:
taliz skrev:
Jonatand skrev:Jag står om sagt mellan E-tron, Q4 och ID4.

E-tron kommer förbli den bättre bilen även om ID4 och säkerligen Q4 kommer med en del lulllull tech. E-tron kommer fortfarande ha bekvämast kabin, förmodligen fortfarande snabbast laddning och utan tvekan bäst körkomfort (även om det sistanämna verkar helt bortglömt med dagens tech bilköpare)....

Q4 och ID4 kommer dock med en mer modern elbils-look som säkerligen står sig rätt bra kommande åren - och alla vill ju ha en cool bil ändå på andrahandsmarknaden (Där förövrigt Enyaqen redan ser gammal ut som en fossilbil)

Men är E-tron värd 200 kr mer än en liknande speccad Q4? Nja...Kanske 100.000 kr mer.

I min analys lutar jag ändå åt en 4wd ID4. Tror den ger mest bil för pengarna och minst differans mellan andrahandsvärde och nyköpspris.

Jag tycker ID4 har bättre komfort än etron.
Etron är ”lastbilstung”, känns som att köra runt med två ton bly i baksätet. Dessutom låter den som en spårvagn/truck från elmotorn i stadstrafik. Stolarna är enligt mig väldigt hårda också.

ID4 har mjuka stolar, känns tung men inte för tung och går mjukt och fint utan något tjutande från motorerna.

Provkörde du ID4 Max? Den är glasförstärkt tror jag.

Dock har jag för mig att nära Teslabjörn testade så låg EQC och E-tron fortfarande i topp före ID4.

Allt handlar inte om uppmätt DB-nivå. Det jag nämnde gällande etron gör att jag rankar den som sämre än ID4. EQC skulle jag dock säga är lite mer komfortabel än ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 06 apr 2021 10:44

Jonatand skrev:
martinot skrev:

Taycan? En annan liga - tror du jag är gjord av pengar? :D

Behöver inte skilja allt för mycket i pengar mellan e-tron och basversionen av Taycan, som nu dessutom kommer i en billigare RWD-version om man inte måste ha AWD.

https://youtu.be/DcYkH94g1t8

Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare taliz » 06 apr 2021 10:51

macky skrev:Jag tror att priserna för ex e-tron kommer stå sig rätt bra när den väl kommit ned till ca 500” som beggad. Vilket jag räknar med efter 3 år. Begränsad beg-marknad i Sverige för bilar på 600-700” som är så nya och när man kan få en lite enklare bil ala Q4 men helt ny för samma peng blir det ännu svårare.

Lite problematiskt är det ju att audi dumpat priserna med sina kampanjer men det är väl för att hålla uppe elbilsvolymerna i väntan på bredare portfölj. Sen fick jag redan maj -19 8% i rabatt på min så jag ser alltid audis priser som justerbara med ca 10% även rätt nya modeller. Det var ändå den sämsta rabatt jag någonsin fått på en ny audi.

Många gamla leasade etrons kommer returneras från folk som byter till billigare bilar. Om ett par år kommer etron ses som väldigt föråldrad, så jag tror inte den kommer hålla sig riktigt så bra.
Det är en dyr bil som kostar flis att reparera, saknar OTA, är väldigt tung och har förhållandevis dålig räckvidd.
Se hur gamla Model S tappat i Norge tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav macky » 06 apr 2021 19:55

taliz skrev:
macky skrev:Jag tror att priserna för ex e-tron kommer stå sig rätt bra när den väl kommit ned till ca 500” som beggad. Vilket jag räknar med efter 3 år. Begränsad beg-marknad i Sverige för bilar på 600-700” som är så nya och när man kan få en lite enklare bil ala Q4 men helt ny för samma peng blir det ännu svårare.

Lite problematiskt är det ju att audi dumpat priserna med sina kampanjer men det är väl för att hålla uppe elbilsvolymerna i väntan på bredare portfölj. Sen fick jag redan maj -19 8% i rabatt på min så jag ser alltid audis priser som justerbara med ca 10% även rätt nya modeller. Det var ändå den sämsta rabatt jag någonsin fått på en ny audi.

Många gamla leasade etrons kommer returneras från folk som byter till billigare bilar. Om ett par år kommer etron ses som väldigt föråldrad, så jag tror inte den kommer hålla sig riktigt så bra.
Det är en dyr bil som kostar flis att reparera, saknar OTA, är väldigt tung och har förhållandevis dålig räckvidd.
Se hur gamla Model S tappat i Norge tex.

Föråldrad har jag svårt att se, det kommer ju isåfall gälla alla elbilar som finns just nu på marknaden ink Q4 e-tron. Har inte sett ngt annat som de briljerar med direkt över en e-tron 55 annat än med pris. Men visst utvecklingen går fort. Fyrhjulsdriven suv med +400 hk så har fortfarande e-tron 55 den bästa kombinationen pris/komfort/utrymme/prestanda på marknaden. Men eftersom du numera är så lyrisk över Id4 så får jag nog ta mig en testrunda. Kan ju benchmarka lite.
macky

Inläggav Nect » 06 apr 2021 20:48

Ja Audi gör en Tesla och dumpar priserna på e-tron vilket får konsekvenser på bilens värdeminskning (om inte erbjudandena slutar och priset återgår till det normala, vilket inte är troligt). Även därför jag hädanefter kommer köra på operationell leasing för att parera risken. Men 50% restvärde efter 36mån verkar fortfarande stämma hyfsat för e-tron trots prisdumpningen.

Blir väldigt intressant att se vart Q4an hamnar!

Roligt att se hur olika man upplever komfort!
E-tronen är en av de skönaste bilarna jag kört, att den upplevs som tung är för mig ett tecken på välbyggd bil där man gjort det yttersta för att körkomforten ska vara top notch. :)
Nect

Inläggav elbilist mati » 07 apr 2021 05:54

Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav macky » 07 apr 2021 06:28

mati skrev:Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.
Så sett är bilen enligt mig faktiskt inte värd mer än priset som den säljs för idag. Priserna vi fick betala för två år sedan var bara galna. Man får nog skylla sig själv att man hoppade på en helt ny bilmodell så fort den gick att beställa.

De brukar vara ganska bra på goodwill år 2-3 om grejer pajar. Du verkar ju dessutom känna din handlare rätt väl. Men helt klart så att förseriebilar har sina risker särskilt med e-tron som ju fick forceras lite på slutet.

Jag har inte några sådana problem annat än led-listen som bytts. Sen tycker jag inte om vissa materialval i bilen med lite för hård plast här och var. Bättre material överlag i min TT och även på andra större audimodeller. Sånt är jag känslig för (därav valet av audi) och ska bli intressant att se vad Q4 levererar på den fronten. GT var verkligen toppklass gällande material och kvalitetskänsla.
macky

Inläggav Teslaägare MWall » 07 apr 2021 07:59

mati skrev:Tyvärr är e-tronsens byggkvalitet inte den bästa. På min bil har garantin gått ut nu, vilket betyder att den troligen blir riktigt dyr framöver. När det gäller delar som har bytts ut, och skrammel och oljud som uppstår spontant på diverse ställen slår den nästan (bara nästan) min förra Model S. Nu har den t.ex. plötsligt börjat skramla och låta i förardörren. Det låter hemskt. Nästan så man inte vågar köra bilen. Sånt är bara så jävla tröttsamt.

Du vågar inte köra bilen för att det skramlar i dörren?

Åk till Audi-verkstaden. De fixar det där åt dig på garanti/goodwill.

Vad gäller buller o dyl så verkar alla i E-Tron gruppen på FB rörande eniga om att bilen är en av de tystaste som finns på marknaden och att komforten är löjligt bra. Jag tror verkligen inte att en budgetmodell som ID.4 är bättre vad gäller den biten. Det är bara en partsinlaga från en person som av nån anledning hatat E-Tron sen dag 1.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon