Bra???frippe skrev:Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
V. W. ID
Moderator: Redaktion
Re: V. W. ID
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: V. W. ID
bagaget är ju faktiskt större än dagens eGolf, så att det skulle vara på Polonivå har jag svårt att tänka mig. Iom att det är en elbil från grunden, till skillnad mit eGolf, som är en compliance car, så tror jag ID.3 blir betydligt rymligare interiört än dagens Golf.frippe skrev:Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: V. W. ID
Ironi!Walker skrev:Bra???frippe skrev:Kanske är så, är lite svårt att se på bilder och jämföra. Tyckte mest att bagageutrymmet mer såg ut som i poloklass än i golfklass. Kanske blev lurad av bilden där de försökte visa hur bra ryggstödet kunde fällas.HelectriC skrev:definitivt inte. Jag stod vid sidan av ID.3 i Wolfsburg och den är inte mindre än Golf och definitivt inte på Polonivå.frippe skrev:På bilderna och jämfört med min minnesbild över hur Leaf ser ut så såg den mindre ut, både i kupén och i bagageutrymmet. Men kan ha fel där.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Kona och e-niro är väl något större. Jag tyckte id3 mer såg ut att vara i poloklassen än i golf. Då jag upplever att golf sakta men säkert ökat i storlek, främst utrymme inne och lastkapacitet de senaste modellerna.
Prismässigt är basmodellen av id3 något billigare än Leaf, men har inte jämfört räckvidd eller utrustningsnivåer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: V. W. ID
Ja de kan man tycka men de blir lite att alla elbilar jämförs med alla framförallt om de har liknande range detta eftersom de finns så få elbilar att välja på I jämförelse med antal fossil modeller de finns.LarsL skrev:Jag upplever det som lite konstigt att ”folk” jämför denna bil Model 3. Den är väl först och främst en konkurrent med Leaf, e-Niro, Kona osv, alltså den beryktade Golf-klassen? Hur förhåller den sig till dessa bilar storleksmässigt och prismässigt (obs inget skitsnack om hur pengarna uppstår utan prislappen alltså).
Sen får jag också instämma i kören att jag känner mig besviken men jag får avvakta lite och samla fakta för att se om de kan vara en bil för mig.. Men just nu är svaret Nej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: V. W. ID
Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: V. W. ID
Den ska ha kort vändradie. Det andra vet jag inte något om.PapaD skrev:Om man tittar på tekniken så finns iaf något att begrunda. Motor och bakaxel i en enhet nämns. Jag antar att de har reduktionsväxel och diff integrerad, samt tvådelade drivaxlar. Finns det info om det? Har de utnyttjat möjligheten till mindre vändradie?
Re: V. W. ID
Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?
Re: V. W. ID
Om 1st edition hamnar på 409k så är den betydligt billigare än väntat. Omräkningsfaktorn på grundmodellen är ca 11.6 (förutsatt att under 350k är 349k. Kanske blir lägre än så). Borde i så fall innebära ~€35k för ID.3 mellanmodell snarare än €40k. €40k hade blivit 464k.Muhlegg skrev:Har någon fått en svensk prislista för 1st edition? Senaste mailet från VW säger att priset "börjar under 410'" så 409' för billigaste varianten?
Men det börjar bli dags att ta fram officiella priser nu kan man tycka. Känns som att VW sonderar terrängen med "below €30k" osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: V. W. ID
Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
Re: V. W. ID
Det nämnde de vid presentationen. Vet inte om de gick in på några detaljer. Såg inte hela då de pratade på tyska med en och samma simultantolk och bakgrundssorlet från publiken.Black skrev:Någon som vet om det går att starta värme/kyla och batteriladdn mm via app el likn?
Det var så tyst om alla finesser och bara focus på utseende vid premiären...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: V. W. ID
Har gått på alla elbilar/PHEV från VW/Audi sen 2013 så är helt övertygad om att det kommer gå även på ID.3
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil