Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Kan bara gratulera.
En ny elbil för 179.000kr som går 260km på en laddning, är svårslaget idag.
Fördelen med up/citigo är att man aldrig har problem med packning.
Inget får nämligen plats så man slipper fundera. :lol:
Allt är relativt.
Syrran och svågern med 2 barn hade en liten Opel Kadett för många år sedan.
Det gick, men den var alltid fullastad.
Det bytte till en Opel Kadett kombi, lite större, men den var fortfarande alltid fullastad.
Just i deras fall, och med deras personlighet, hade även en minibuss alltid varit fullastad.

Som jobbpendlingsbil måste en Skoda Citigo vara perfekt, för en person som åker 1-3 mil till jobbet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Leo »

Nja så litet bagage är det inte trots allt i en up/Citigo.

Jag (184cm/85kg) och en lika stor kollega rymdes faktiskt TILLSAMMANS INUTI bagaget i en up! Ryggstöden i baksätet uppfällda som vanligt, hatthyllan på korrekt plats och bakluckan stängd. (Dock hade vi plockat ur båda golvskivorna.)

Filmades vid tillfället men har tyvärr inte filmen kvar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Svampen »

Marsa skrev:
skarj skrev:
Är det någon som haft chans att provköra skodan? Funderar främst hur strålkastarna står sig, TeslaBjörn säger ju att UPén har helt OK belysning, men då strålkastarna är helt olika kan det ju vara en annan historia för Skoda, för mig personligen som kör en hel del i mörker är det rätt viktigt, dessvärre ingen demoskoda i närheten.
Har nu fått hem min Citigo, och kan bekräfta att det är förhållandevis bra drag i belysningen, så skulle gissa att det är på samma nivå som e-up.
Är där automatisk avbländning av helljuset?
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Marsa »

Zalman3 skrev:
Kan bara gratulera.
En ny elbil för 179.000kr som går 260km på en laddning, är svårslaget idag.
Twiggy skrev:

Perfekt för en minimalist eller person som inte behöver ta med sig massa resväskor i sin citybil. För egen del hade jag utan problem kunnat tänka mig att köpa en av dessa fina småttingar.

Ska man handla i affären så får det plats några kassar i bagaget och behöver man mer lagring är det bara att lägga i baksätet eller fälla ner sätena.

Verkligen ett stort grattis till köpet!
Tack :D

Mycket nöjd med köpet så här långt. Har hunnit åka några vändor nu, och kan konstatera att den är minst lika bra som vi hoppades på innan köpet.
Några reflektioner:
Rymligare inuti än man skulle kunna tro. Man sitter riktigt bra i framsätet. Bagaget är givetvis litet, men rymmer lätt 4-5 kassar handel, så kanske inget att åka till IKEA med men helt OK för vardagsshopping.
Skön att köra. Känns inte alls som en småbil på vägen (förutom att den har en väldigt liten vändradie :D ) Förhållandevis lite vägljud för att vara en småbil. Ligger bra på vägen även i motorvägsfart+
Oväntat kompetent app (Skoda Connect). Lite långa svarstider, men fler funktioner än jag väntade mig (Styra klimatanläggning, kolla laddstatus, låsstatus, parkerinsposition´, förbrukningsstatistik mm.)
Bättre ljudanläggning än jag förväntat. Plus att DAB radio ingår i Skodan. Kostar extra på e-up.

Givetvis så får man vad man betalar för i viss mån, så vissa saker saknas som adaptiv farthållare och autobroms. Annat är ganska enkelt, som infotainment och instrumentering.

En reflektion är att jag tror att detta är en väldigt bra instegselbil på grund av att den (på ont och gott) är väldigt lik en fossilbil, med "vanlig" instumentering, handbroms, nyckel och växelspak, så väldigt låg inlärningströskel.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Marsa »

Svampen skrev:

Är där automatisk avbländning av helljuset?
Nope :(
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Richardk »

I min gamla e-up hade jag en sittvagn och en sulky samt två barnstolar, två barn och två vuxna. Någon gång satt det 2 barn och en vuxen bak, dock inget vidare :) Även kört en full stor motor lyft i min gamla e-up :) Gillade den skarpt men med två små barn så gick det till slut inte så jag köpte en Model S.
Nolhotten
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2020 13:12

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Nolhotten »

Leo skrev:
Nja så litet bagage är det inte trots allt i en up/Citigo.

Jag (184cm/85kg) och en lika stor kollega rymdes faktiskt TILLSAMMANS INUTI bagaget i en up! Ryggstöden i baksätet uppfällda som vanligt, hatthyllan på korrekt plats och bakluckan stängd. (Dock hade vi plockat ur båda golvskivorna.)

Filmades vid tillfället men har tyvärr inte filmen kvar.
Håller med om att bagaget trots allt inte är så pjåkigt i UP/Citigon men att få i två fullvuxna karlar i det utrymmet, under hatthyllan, vill jag se innan jag tror det :lol:

Jag skulle ha hämtat min Citigo e iV på måndagen förra veckan men tyvärr gjorde jag misstaget att be dem montera stänkskydden som finns som tillbehör, https://skodatillbehor.se/Product/1ST075111A och https://skodatillbehor.se/Product/1ST075101A. Jag tänkte att när de ändå hade av hjulen för att montera vinterhjulen så är det en smal sak att få dit dessa också. ( jag monterade nämligen motsvarande på min Octavia när jag köpt den och det tog typ 10 min. per stänkskydd, trots att jag aldrig gjort det förut )
"BIG misstake" visade det sig! Enligt bilfirman passar dessa inte bilen, vare sig framme eller bak. Men innan de lyckades konstatera det, hade de naturligtvis borrat alla hål som behövdes. Så nu håller de på att reparera min splitter nya bil ! :evil:
Skoda Citigo e iV
Förbokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Leo »

Man kan ju kalla det att det var extremt "intimavstånd" vi låg fullständigt omslingrade där vi dessutom hade en liten modelbill av up som vi höll upp framför oss som att vi bara "händelsevis" råkade ligga där och diskutera olika slags fälgar på den modellbilen när bagageluckan sen öppnades. Tror vi princip fick hålla andan då luckan var stängd.

Kollegan stod då utan för i "läkarrock" och beskrev hur bilen var designad baktill. Där han då med stetoskop skulle upptäckte att den lät inuti (Där vi alltså låg)

Har förtvivlat letat efter filmen men inte lyckats få tag i den. Man kan väl säga att det blev en minnesvärd film!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
JimmyH
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 feb 2020 20:38

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av JimmyH »

Det här bli mitt första inlägg på forumet , hittade hit av en slump då jag är på gång att köpa en Skoda CityGo.

Hoppas på att få lite tips på hur ni lyckas få ner priset så mycket så att ni kommer under 180k efter avdragen bonus.

Hittills har jag fått offert på 259200 (Svart Metallic) eller 257000 (Vit solid) men det är ju ändå nästan 20k mer än en del av er verkar ha lyckats med.

Nån som har en offert att dela med er av eller tips på "rätt" säljare?

Kände mig ganska nöjd med mitt prutande innan jag hittade hit :)
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Svampen »

JimmyH skrev:
Det här bli mitt första inlägg på forumet , hittade hit av en slump då jag är på gång att köpa en Skoda CityGo.

Hoppas på att få lite tips på hur ni lyckas få ner priset så mycket så att ni kommer under 180k efter avdragen bonus.

Hittills har jag fått offert på 259200 (Svart Metallic) eller 257000 (Vit solid) men det är ju ändå nästan 20k mer än en del av er verkar ha lyckats med.

Nån som har en offert att dela med er av eller tips på "rätt" säljare?

Kände mig ganska nöjd med mitt prutande innan jag hittade hit :)
Ner till 180kkr vet jag inte hur man lyckas, men 190kkr gav jag för min.
Det var en handlare i Stockholm som hade annons på blocket för 190kkr och jag hade tänkt beställa en där, men kollade med min lokala handlare först och de matchade priset plus lite till.
Hämtade bilen för 2 veckor sedan.

Edit:
Valde svart metallic. Mycket nöjd med färgvalet.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Marsa »

JimmyH skrev:
Det här bli mitt första inlägg på forumet , hittade hit av en slump då jag är på gång att köpa en Skoda CityGo.

Hoppas på att få lite tips på hur ni lyckas få ner priset så mycket så att ni kommer under 180k efter avdragen bonus.

Hittills har jag fått offert på 259200 (Svart Metallic) eller 257000 (Vit solid) men det är ju ändå nästan 20k mer än en del av er verkar ha lyckats med.

Nån som har en offert att dela med er av eller tips på "rätt" säljare?

Kände mig ganska nöjd med mitt prutande innan jag hittade hit :)
Ett tips är att kolla med olika handlare och jämföra deras erbjudanden. Det kan skilja en hel del. Underlättar ju om man bor i ett område med många handlare (typ Stockholm) så det finns flera att välja på i närheten.

Sen kan man ju som Svampen säger få olika handlare att matcha varandras erbjudanden.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Walker »

JimmyH skrev:
Det här bli mitt första inlägg på forumet , hittade hit av en slump då jag är på gång att köpa en Skoda CityGo.

Hoppas på att få lite tips på hur ni lyckas få ner priset så mycket så att ni kommer under 180k efter avdragen bonus.

Hittills har jag fått offert på 259200 (Svart Metallic) eller 257000 (Vit solid) men det är ju ändå nästan 20k mer än en del av er verkar ha lyckats med.

Nån som har en offert att dela med er av eller tips på "rätt" säljare?

Kände mig ganska nöjd med mitt prutande innan jag hittade hit :)
Inte för att jag vet bestämt, mer killgissar, så är det nog svårt att få någon rabatt nu eftersom Sveriges kvot är slut och det är brist på bilar. Atteviks verkar ha köpt på sig hela kvoten. Så är det någon som kan ge rabatt är det nog någon av deras filialer.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Nolhotten
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2020 13:12

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Nolhotten »

Svampen skrev:
JimmyH skrev:
Det här bli mitt första inlägg på forumet , hittade hit av en slump då jag är på gång att köpa en Skoda CityGo.

Hoppas på att få lite tips på hur ni lyckas få ner priset så mycket så att ni kommer under 180k efter avdragen bonus.

Hittills har jag fått offert på 259200 (Svart Metallic) eller 257000 (Vit solid) men det är ju ändå nästan 20k mer än en del av er verkar ha lyckats med.

Nån som har en offert att dela med er av eller tips på "rätt" säljare?

Kände mig ganska nöjd med mitt prutande innan jag hittade hit :)
Ner till 180kkr vet jag inte hur man lyckas, men 190kkr gav jag för min.
Det var en handlare i Stockholm som hade annons på blocket för 190kkr och jag hade tänkt beställa en där, men kollade med min lokala handlare först och de matchade priset plus lite till.
Hämtade bilen för 2 veckor sedan.

Edit:
Valde svart metallic. Mycket nöjd med färgvalet.
@JimmyH Samma här, utnyttjade ett introduktionserbjudande som fanns på blocket på 249 900. Min "lokala" handlare matchade det och hade dessutom förbeställda bilar på ingång. Som situationen verkar vara just nu tror jag också att det kan vara svårt att komma så mycket lägre än du gjort.
Skoda Citigo e iV
Förbokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Leo »

Kan vara bra att känna till angående t ex LRF-avtal och köp som företag.

Nackdelen är att ”företag” inte får fulla 60000kr i bidrag på de här billigare elbilarna. Det är nämligen olika matematik för privatpersoner och företag.

För alla tre, Skoda CitigoE/e-up/Mii får företag ca 46865kr och privatpersoner 60000kr. Gå in på Transportstyrelsen och kolla på ”beräkna din preliminära bonus” så kan du kolla själv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av _TonyV »

Leo skrev:
Kan vara bra att känna till angående t ex LRF-avtal och köp som företag.

Nackdelen är att ”företag” inte får fulla 60000kr i bidrag på de här billigare elbilarna. Det är nämligen olika matematik för privatpersoner och företag.

För alla tre, Skoda CitigoE/e-up/Mii får företag ca 46865kr och privatpersoner 60000kr. Gå in på Transportstyrelsen och kolla på ”beräkna din preliminära bonus” så kan du kolla själv.
Blir inte klok på LRF dealen, en privatperson utan företag kan väl inte nyttja dessa rabatter öht. det står ju gäller företagskunder på LRF sidan.
Bra att få detta utrett till slut.

"
Volkswagen
Rabatt och bonus när du köper ny Volkswagen
Gäller företagarmedlemmar

Kampanj dubbelbonus (gäller bilar som beställs 1 januari–30 april 2020):
Personbilar villkor
e-Up 4 % rabatt, 3 000 kr bonus (2 x 1 500 kr)
"

EDIT:
Vem får köpa bil på LRF Samköps bilavtal?
LRFs företagarmedlemmar, som har näringsverksamhet med basen i jord, skog, trädgård eller landsbygdens miljö kan köpa bil med avtal med rabatt och få bonus i efterhand på samtliga bilavtal.

Jag är personmedlem, det vill säga att jag varken brukar eller äger jord eller skog. Kan jag också köpa bil och använda rabattavtalen?
Alla LRF-medlemmar, oavsett medlemskategori, kan köpa bil hos Citroen, Dacia, DS, Isuzu, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Subaru samt Toyota med rabatt och bonus. Övriga bilavtal som tecknats av LRF Samköp ger endast rabatt och bonus till medlemmar med näringsverksamhet.

EDIT2:
Ta Opel som exempel. eCorsa får 11% + 3125kr i rabatt från LRF även privat. Men gäller bara nettoprissatta bilar.
eCorsa kostar från 399 900:- ( kampanj 359 900:- )
Så med 399 900:- - 11% - 3125 = 348 787 :- Lite bättre än kampanjpriset, sen kostar LRF medlemsskapet och omaket med att söka bidrag.

Vad tycker ni som inte är i skogs- lantbruks- branchen?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Zalman3 »

Väldigt många äger jord, skog eller har ett företag inom de gröna näringarna.
Bara skogsägarna är 330.000 personer i Sverige .
Och kan därmed gå med i Lrf och få dess rabatter.

Men i princip alla kan få rabatt.
Företagarna
Villaägare
Jägarna
Säljarna

Har ju bra rabatter.

viewtopic.php?f=29&t=17745&p=361085&hil ... an#p361085
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av PapaD »

Men det är rätt dyr medlemsavgift.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya VW e-up 199` efter bonus o rabatt

Inlägg av Zalman3 »

VW e-Up säljer bra. 20.000 bilar under Q1, motsvarar 80.000 bilar på ett år.

In the first three months of 2020, approximately 20,000 e-up! orders were placed.
https://cleantechnica.com/2020/04/01/50 ... -buy-e-up/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar