https://www.di.se/bil/gm-lagger-75-milj ... -comeback/General Motors (GM) inleder en elbilssatsning värderad till 7,7 miljarder dollar. Den ska resultera i rejäla suvar och pickuper – och kanske märket Hummers återkomst, uppger källor enligt nyhetsbyrån Reuters.
GM lägger 75 miljarder på elbilar
Moderator: Redaktion
GM lägger 75 miljarder på elbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Framgår inte av artikeln hur många år satsningen kommer att ta. GM omsätter ju nästan 1500 miljarder om året.
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Gigafactory 1 kostar väl 50 miljarder, bara för att sätta detta i rätt perspektiv. Räcker 75 miljarder för att förse GM med de batterier de behöver? Kommer de ens bygga en fabrik för dessa pengar.
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Vertical integration är ju inte fordonsindustrins starka sida, man outsoursar ju allt så varför inte batteritillverkning
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Vertikal integration är bra i områden där det inte finns konkurrens, dvs där en marknad inte är mättad. (sk säljarens marknad, då är det billigare att göra själv).
Finns det konkurrens och alternativ är det inte säkert att man kan göra saker bättre själv.
Finns det konkurrens och alternativ är det inte säkert att man kan göra saker bättre själv.
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
https://www.reuters.com/article/us-usa- ... SKBN1WX2HZWASHINGTON/DETROIT (Reuters) - General Motors Co (GM.N) plans to build a new family of premium electric pickup trucks and sport-utility
vehicles at its Detroit-Hamtramck plant beginning in late 2021, possibly reviving the imposing Hummer brand on some of them, several people familiar with the plans said.
BT1-familjen med pickuper och SUV: er kommer att använda en dedikerad elektrisk fordonsarkitektur, enligt Reuters. När Hamtramck-anläggningen når full produktion 2024 förväntas cirka 80 000 elfordon byggas varje år. En branschanalytiker som citeras av Reuters förväntar sig att GM kommer att sälja Cadillac SUC för minst 90 000 dollar, medan de andra fordonen kan vara värda över 100 000 dollar. Genom att göra detta vill GM följa Teslas väg att sätta elbilar först i högprissegmentet - där de kan göra snabbare vinster på grund av högre marginaler än i den mer priskänsliga volymbranschen.
I en liknande rapport för cirka fyra veckor sedan nämndes bara en helt elektrisk pickup-modell. Vid den tiden hade GM lovat UAW-facket över 4 miljarder dollar under de kommande fyra åren av nya amerikanska investeringar i kontraktsförhandlingar, inklusive produktion av en elektrisk pickup i Detroit och produktion av battericeller i Lordstown, USA State of Ohio.
I den aktuella rapporten skriver Reuters nu att batterifabriken är ett joint venture. En möjlig partner nämns inte. Bara så mycket: Battery Joint Venture är en del av en plan för att investera ytterligare 1,3 miljarder dollar i icke-GM-anläggningar i USA under de kommande fyra åren.
Företaget ville inte kommentera informationen från rapporten i detalj. GM berättade för Reuters att de hade "åtagit sig en elektrisk framtid". "GM tror på en helt elektrisk framtid och vi gör stora framsteg på detta område," sade en talskvinna. "Vi har meddelat att en pickup kommer att vara en del av vår framtida portfölj, men vi har ingen ytterligare information att leverera."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Är det så att det är facket som kräver omställning och utveckling av batterier och elbilar? Jag trodde att det var styrelsen i ett företag som ansvarade för detta. Våren 2017 kom det fram att facket på Audi framförde krav på tillverkning av elbilar. Om cheferna bara sitter och räknar kvartalsekonomi och plockar bonusar är det tur att bilbyggarna har fattat vad som händer utanför styrelserummet.
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
En av fabrikerna som UAW vill rädda är en växel-lådefabrik. GM vill tillverka dem i Mexico, vilket kanske har en slags logik om de ser en framtid utan växellådor...Elbilisten skrev:Är det så att det är facket som kräver omställning och utveckling av batterier och elbilar? Jag trodde att det var styrelsen i ett företag som ansvarade för detta. Våren 2017 kom det fram att facket på Audi framförde krav på tillverkning av elbilar. Om cheferna bara sitter och räknar kvartalsekonomi och plockar bonusar är det tur att bilbyggarna har fattat vad som händer utanför styrelserummet.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Tydligen ska GM och Ford tillsammans sälja ungefär 320 000 elbilar i Nordamerika 2026. Samtidigt så planerar de sälja runt fem miljoner Suvar och pickups som går på fossilt.
https://www.teslarati.com/tesla-gm-ford ... ns-leaked/
https://www.teslarati.com/tesla-gm-ford ... ns-leaked/
Re: GM lägger 75 miljarder på elbilar
Helt klart för dåligt!vigge50 skrev:Tydligen ska GM och Ford tillsammans sälja ungefär 320 000 elbilar i Nordamerika 2026. Samtidigt så planerar de sälja runt fem miljoner Suvar och pickups som går på fossilt.
https://www.teslarati.com/tesla-gm-ford ... ns-leaked/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension