Nissan Ariya

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

To allow even more exploration, the Ariya will be rated to tow up to 1500kg.

The Nissan Ariya 63kWh versions carry a 7.4 kW charger for domestic use, while the 87kWh include a 22kW 3 phase charger for home charging. The Ariya can also support quick charging up to 130kW for peace of mind during long journeys.
https://europe.nissannews.com/en-GB/rel ... -a-new-era

1.500kg dragvikt och 3-fas 22kW AC laddning är imponerande.

Armstöd och mittkonsol är "flytande" och justerbar i längsled är nydanande.
Dessutom ingen skrymmande kardantunnel ger en känsla av luftig kupé.

Nu återstår bara det svenska priset.
Specen känns faktisk riktigt bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
To allow even more exploration, the Ariya will be rated to tow up to 1500kg.

The Nissan Ariya 63kWh versions carry a 7.4 kW charger for domestic use, while the 87kWh include a 22kW 3 phase charger for home charging. The Ariya can also support quick charging up to 130kW for peace of mind during long journeys.
https://europe.nissannews.com/en-GB/rel ... -a-new-era

1.500kg dragvikt och 3-fas 22kW AC laddning är imponerande.

Armstöd och mittkonsol är "flytande" och justerbar i längsled är nydanande.
Dessutom ingen skrymmande kardantunnel ger en känsla av luftig kupé.

Nu återstår bara det svenska priset.
Specen känns faktisk riktigt bra!
Vad taskigt att den med ”lilla” batteriet (63kWh är ju ganska stort det också liksom) bara får
enfas-laddare, och 7,4kW lär ju bara bli hälften för dom allra flesta här iaf (16A max oftast) :(
Man får ju hoppas att det finns 3fas som tillbehör åtminstone, själva laddaren finns ju iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
1.500kg dragvikt och 3-fas 22kW AC laddning är imponerande.

Armstöd och mittkonsol är "flytande" och justerbar i längsled är nydanande.
Dessutom ingen skrymmande kardantunnel ger en känsla av luftig kupé.

Nu återstår bara det svenska priset.
Specen känns faktisk riktigt bra!
Håller med.

Jag måste säga att jag hade räknat ut Nissan före Ariya. Verkade inte som om de var intresserade av elbilar trots att de var så tidigt ute med Leaf. Sen kommer då Priya, 22 kW AC, CCS, 1500 kg dragvikt, 63 alt 87 kWh batteripack, inte helt oäven designmässigt osv och ändrar på detta. På pappret i alla fall och som nämnts då bortsett från att vi inte har den kompletta prissättningen.

Förresten intressant att grillen numera verkar heta tech shield. Antar att de klassiska biltillverkarna vill ha ett elbilifierat namn för de grillar som de så gärna vill behålla så att man kan identifiera deras bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Vad tycker ni om armstöd och mittkonsol är "flytande" och justerbar i längsled, lysande lösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

Har lite svårt att se vitsen med det så här på rak arm. Och det här med att ha en öppen yta framför mittkonsollen, vad ska man med det till ? Förvara prylar där känns lite tveksamt om man inte har något som håller dem på plats vid lite mer aktiv körning. Model S hade väl det förut så någon här kan säkert svara på om det var bra eller anus. Fast den hade iofs en kant på varje sida:

Bild

Ariya ser ut att ha en helt platt yta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Mickep »

Vad jag har hört skall man tex kunna använda den som arbetsplats när man laddar. "skrivbord" (finns tydligen två st handsfack) men det är väl upp till ens fantasi vad det kan användas till.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Nissan Ariya

Inlägg av LarsA »

Fungerar jätte bra för liten ryggsäck eller portfölj, var supernöjd med det utrymmet i BMW i3an.
Nu får det bli frunk eller trunk i model 3 om man inte åker ensam då blir det framför passagerare sätet.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Om jag inte skulle köra Tesla har jag ju tidigare sagt att jag skulle välja en Skoda Enyaq.

Men frågan är om inte en Nissan Ariya är bättre?

Skoda Enyaq 80X 4wd.
11kW AC laddning
82kWh(78kwh används) batteri
1.200 kg dragvikt
125kW DC laddning

Nissan Ariya:
22kW AC laddning
90kwh(87kWh används) batteri
1.500kg dragvikt
130kW DC

Dock återstår ju att se vilket pris Ariya får.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

Sen kan man förstås inte gå bara på specifikationerna. Men Ariya ser förvånansvärt bra ut på pappret. Gillar 22 kW AC, har tyvärr nytta av det häruppe. Hade önskat att så inte var fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Sen kan man förstås inte gå bara på specifikationerna. Men Ariya ser förvånansvärt bra ut på pappret. Gillar 22 kW AC, har tyvärr nytta av det häruppe. Hade önskat att så inte var fallet.
Jag tycker Nissan Ariya inte bara ser bra ut på papperet.
Den är snygg också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Jag tycker Nissan Ariya inte bara ser bra ut på papperet.
Den är snygg också.
I konceptets färger är den rätt snygg faktiskt. Även om grillen, förlåt, jag menar teknikskölden hade kunnat göras om/tas bort. Får väl återkomma när jag har sett den live för ett slutgiltigt svar.

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Anderzzon »

Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Anderzzon skrev:
Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Syrran har en Leaf 24kWh.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Anderzzon »

Zalman3 skrev:
Syrran har en Leaf 24kWh.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Ja alla är ju olika. Men som sagt, det är mest många små grejer som gör att bilen inte känns nice. Appen är dock ett av de stora problemen. Nissan har inte lyckats få till en bra app på över 7 år, varför skulle de helt plötsligt lyckas nu?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Ariya

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Anderzzon skrev:
Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Syrran har en Leaf 24kWh.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Alla vet inte eller bryr sig om hur bilarna ska fungera.
Frugan hade en Nissan Pulsar i 5 månader och klagade aldrig.
Efter första körningen jag gjorde blev det återköp.
Har aldrig kört sämre bil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Anderzzon skrev:
Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Syrran har en Leaf 24kWh.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Alla vet inte eller bryr sig om hur bilarna ska fungera.
Frugan hade en Nissan Pulsar i 5 månader och klagade aldrig.
Efter första körningen jag gjorde blev det återköp.
Har aldrig kört sämre bil.
Vad var det för fel på bilen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

Anderzzon skrev:
Ja alla är ju olika. Men som sagt, det är mest många små grejer som gör att bilen inte känns nice. Appen är dock ett av de stora problemen. Nissan har inte lyckats få till en bra app på över 7 år, varför skulle de helt plötsligt lyckas nu?
Man får hoppas att det delvis är ett system/hårdvaruproblem. Leaf är väl inte ständigt uppkopplad via 4G , kommunikationen via SMS ? Tänker att det blir en helt ny arkitektur nu med OTA osv.

Men visst, de har en del att bevisa där. Vi får väl avvakta och se helt enkelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Ariya

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Anderzzon skrev:
Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Syrran har en Leaf 24kWh.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Alla vet inte eller bryr sig om hur bilarna ska fungera.
Frugan hade en Nissan Pulsar i 5 månader och klagade aldrig.
Efter första körningen jag gjorde blev det återköp.
Har aldrig kört sämre bil.
Vad var det för fel på bilen?
Om man svängde i kurvan eller på parkeringen och släppte ratten snurrade den inte tillbaka .
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Erxon »

Anderzzon skrev:
Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Håller med dig, tveksam till en till Nissan trots specarna.

Tror inte att man lyckas åstadkomma någon förändring gällande appen.
Har man inte lyckats ordna med en ACC på modell 2018 som man inte behöver köra manuellt för att få ner temperaturen i bilen som alla andra bilar kan. Detta är den enda bilen de senaste 20 åren jag haft som man måste fippla med inställningarna.
Sen det som stör mig mest, allt j-a plingande i bilen så fort man gör något i kombination med att man jämt måste trycka på en knapp varje gång man startar bilen för att bekräfta och få tillgång till den uråldriga infotainmentskärmen...

Men, man skall aldrig säga aldrig för plötsligt kan det hända att de får till något...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Mickep »

Vad jag hoppas att nissan sätter press på de andra gamla tillverkarna att steppa up gamet.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Anderzzon »

Erxon skrev:
Håller med dig, tveksam till en till Nissan trots specarna.

Tror inte att man lyckas åstadkomma någon förändring gällande appen.
Har man inte lyckats ordna med en ACC på modell 2018 som man inte behöver köra manuellt för att få ner temperaturen i bilen som alla andra bilar kan. Detta är den enda bilen de senaste 20 åren jag haft som man måste fippla med inställningarna.
Precis, samma här! Att ACC:n är så dålig bidrar dessutom till att man upplever appen som extra dålig eftersom den inte kyler bilen i förväg ordentligt när man väl lyckats starta klimatanläggningen via appen. Nu under sommaren använder jag inte appen alls pga detta.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nissan Ariya

Inlägg av HenrikC »

Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Tyvärr dröjer 4wd versionen till 2022.
Ariya e-4ORCE 87 kWh PERFORMANCE

Den ultimata känslan kommer med 4-hjulsdrift och dubbla elmotorer som levererar fantastiska 290 kW/394 hk, en acceleration från 0-100 km/h på 5,1 sekunder och en räckvidd på upp till 400 km**. Första leveranserna sker under våren 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Laban »

HenrikC skrev:
Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Det skulle väl vara 22 kW AC då. Annars tror jag det är mest en smärre chock över att de faktiskt erbjuder något som åtminstone på pappret är konkurrenskraftigt. Kanske ska väl tilläggas, priset avgör förstås.

Men hade/har Leaf verkligen lågt pris ? Brukar vara så att om något säljer dåligt så är priset för högt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Ariya

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
HenrikC skrev:
Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Det skulle väl vara 22 kW AC då. Annars tror jag det är mest en smärre chock över att de faktiskt erbjuder något som åtminstone på pappret är konkurrenskraftigt. Kanske ska väl tilläggas, priset avgör förstås.

Men hade/har Leaf verkligen lågt pris ? Brukar vara så att om något säljer dåligt så är priset för högt.
Jag tycker att Ariya på papperet ser bra ut.
Men slår den verkligen Skoda Enyaq 80X vad gäller pris???

Tror tyvärr inte det.
Ariya kan hamna i mellanmjölksdiket som Mercedes EQC.
Hyfsat bra, men det finns bättre.

Och räkna inte bort Tesla modell Y.
Den har dom egenskaper som många Svenssons vill ha.
Och säljer man lite för dåligt, då kommer man sänka priset rejält, gissar att den har ca 25% lägre tillverkningskostnad jämfört med alla andra, så det finns mycket luft i priset.

Polestar 2 kommer ju enligt dom själva inte upp i några nämnvärd tillverkningsvolymer förrän 2022.
Och då är konkurrensen knivskarp!

Då kanske en MG ZS EV 73kWh kostar under 20.000 Euro ute i Europa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar