Coming late 2021, så 2022 då och på utvlada markander.. sen 2022 i Sverige kanske ?Zalman3 skrev:
Man måste lära sig se igenom marknadsföringsknepen som syftar till att få folk vänta med att byta bil.
Flesta leasingar låser in kunden i 3 år ju.
Moderator: Redaktion
Coming late 2021, så 2022 då och på utvlada markander.. sen 2022 i Sverige kanske ?Zalman3 skrev:
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/ariya.htmlMot slutet av 2021 kommer en ny elektrisk crossover från Nissan att lanseras. Det är den renaste formen av Nissan Intelligent Mobility.
En kraft för att frigöra potential. Dig. Mig. Alla vi. Hitta nya vägar med skicklighet, självständighet och stil. *
Håller med om att bagage och även lågt i huvudhöjd i baksäte, och inte ens någon frunk är klart dåligt.Laban skrev:
Tycker bagageutrymmet ser väldigt litet ut. Tar man bort extra hyllorna så får man lite extra utrymme, dock ingen stor låda under som på ex 3/Y. Och ingen frunk. Jämför man istället med ex Kia e-Niro så har den 450l bagage , Ariya 415 l (AWD), 468l (FWD). Och då är e-Niro 2 dm kortare.
Nu har vi alla olika preferenser men för mig är det ingen direkt spännande konstruktion. Förhållandevis litet bagageutrymme med tanke på storleken på bilen, ok laddhastighet men inte mer (130 kW). Ingen skidlucka. Interiören ok men .. jag gillar inte låg + bred skärm lösningen de har valt. Blir för begränsande GUI mässigt tänker jag mig, om än då otestat.
Tyvärr tror jag den är lite för dyr.Mickep skrev:Hur mycket skall den gå på? (kosta)
Känns som Nissan kommer tappa lite av sin marknad, genom att ge VW minst ett års försprång.Bruno skrev:Sverigepremiär för Nissans ID.4-utmanare Ariya, men köparna får vänta ett år till på bilen
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... FkO3rHt9si
Avvakta. Hittills har inte en enda ID4 levererats ens som demobil til bilhandlarna. Och kunderna får nog vänta ytterligare några månader innan de får sina beställade bilar. Ett års försprång behöver det alltså inte bli om Nissan får till det.martinot skrev:Känns som Nissan kommer tappa lite av sin marknad, genom att ge VW minst ett års försprång.Bruno skrev:Sverigepremiär för Nissans ID.4-utmanare Ariya, men köparna får vänta ett år till på bilen
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... FkO3rHt9si
Fan vad dåligt. De har ju satt ratten på fel sida ...Leaf skrev:Bra bilder av kommande Ariya.
https://www.autoexpress.co.uk/nissan/35 ... d-pictures
För mig som realistiskt sett väljer mellan Ioniq 5, Mach-E och Ariya, med Kia EV5 som dark horse, så känns nog denna som Nr. 1.
Det blir spännande att se de kommande testkörningarna.
Nu letar jag främst elbil åt min pappa (själv så kommer jag nog fortsätta skaffa nya Tesla så länge SuC är så överlägset), och detta är nog inte så viktigt för honom, men tycker personligen att Nissan ser ut att ha lyckats väldigt väl med en luftig och modern interiör. Skall bli mycket spännande att provköra denna om den i övrigt har egenskaper och rätt pris (för pappa). Känns som de inte är lika konservativa som förut, utan lyft sig ett klart steg framåt.Leaf skrev:Bra bilder av kommande Ariya.
https://www.autoexpress.co.uk/nissan/35 ... d-pictures
För mig som realistiskt sett väljer mellan Ioniq 5, Mach-E och Ariya, med Kia EV5 som dark horse, så känns nog denna som Nr. 1.
Det blir spännande att se de kommande testkörningarna.
Som bäst 130 kW laddning, vilket du tidigare benämnt som uruselt.martinot skrev:Nu letar jag främst elbil åt min pappa (själv så kommer jag nog fortsätta skaffa nya Tesla så länge SuC är så överlägset), och detta är nog inte så viktigt för honom, men tycker personligen att Nissan ser ut att ha lyckats väldigt väl med en luftig och modern interiör. Skall bli mycket spännande att provköra denna om den i övrigt har egenskaper och rätt pris (för pappa). Känns som de inte är lika konservativa som förut, utan lyft sig ett klart steg framåt.Leaf skrev:Bra bilder av kommande Ariya.
https://www.autoexpress.co.uk/nissan/35 ... d-pictures
För mig som realistiskt sett väljer mellan Ioniq 5, Mach-E och Ariya, med Kia EV5 som dark horse, så känns nog denna som Nr. 1.
Det blir spännande att se de kommande testkörningarna.
Ahh. Tack, utmärkt att veta!iAkita skrev:Som bäst 130 kW laddning, vilket du tidigare benämnt som uruselt.martinot skrev:Nu letar jag främst elbil åt min pappa (själv så kommer jag nog fortsätta skaffa nya Tesla så länge SuC är så överlägset), och detta är nog inte så viktigt för honom, men tycker personligen att Nissan ser ut att ha lyckats väldigt väl med en luftig och modern interiör. Skall bli mycket spännande att provköra denna om den i övrigt har egenskaper och rätt pris (för pappa). Känns som de inte är lika konservativa som förut, utan lyft sig ett klart steg framåt.Leaf skrev:Bra bilder av kommande Ariya.
https://www.autoexpress.co.uk/nissan/35 ... d-pictures
För mig som realistiskt sett väljer mellan Ioniq 5, Mach-E och Ariya, med Kia EV5 som dark horse, så känns nog denna som Nr. 1.
Det blir spännande att se de kommande testkörningarna.
Nu har i alla fall mina lokala handlare ID4 demobilar sen förra veckan. Såg några kundbilar med som väntade på leverans. Så att Nissan ligger efter ett år är nog inte helt orimligt trots allt. Ska man sedan lägga till förväntad försening (hur många nya elbilar har levererats i tid?) så blir det ännu längre.mati skrev:Avvakta. Hittills har inte en enda ID4 levererats ens som demobil til bilhandlarna. Och kunderna får nog vänta ytterligare några månader innan de får sina beställade bilar. Ett års försprång behöver det alltså inte bli om Nissan får till det.martinot skrev:Känns som Nissan kommer tappa lite av sin marknad, genom att ge VW minst ett års försprång.Bruno skrev:Sverigepremiär för Nissans ID.4-utmanare Ariya, men köparna får vänta ett år till på bilen
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... FkO3rHt9si
Men visst kan de tappa marknad till VW. Det beror väl också på priset och så. ID4 är en dyr bil. Fast å andra sidan verkar ju "omkring 600k" vara ett riktmärke numera. Jag är lite rädd att vi inte kommer se elbilar som är mycket bililgare än så. Anledningen till att jag tror det är att det finns en gräns på 60k € i Tyskland, som ju är en jättestor marknad. Allt som ligger under denna gräns för betydande skattelättnader. Det betyder att de flesta bilar kommer ligger strax under 60k € framöver. Men det finns liksom ingen anledning för tillverkarna att gå mycket lägre än så.
Jo, även om interiören ser mycket modern och fin ut i Ariya, så känns det som att det momentum och försprång som Nissan tidigare haft på den under halvan av elbilsmarknaden (med Leaf) nu tappat bort det till både VW och Hyundai/KIA.Zalman3 skrev:Känns som Nissan Ariya får det tufft mot Ioniq 5.
Det pratas om att Ariyan kostar från 45.000 euro och Ioniq 5 från 41.900€.
Och enligt spec så är Ioniq 5 bättre på i stort sett allt.
Availability of Nissan Motor Co's (7201.T) Ariya, a new electric SUV, will be delayed due to the coronavirus pandemic and a global shortage of chips, a senior executive at the carmaker said on Friday.
Nissan announced last year that it had planned to begin sales of the Ariya in Japan from mid-2021. But the rollout of the limited model in Japan has been pushed to "this winter," executive vice president Asako Hoshino, told reporters.
"Sales in the United States and Europe will typically come around two months later," Hoshino said. She said she expects the model to be sold around tens of thousands in the first year of sales, with the highest demand in Europe.
"I think in Europe, (the Ariya) will of course contribute to (the overall) unit sales," Hoshino also said, when asked what the significance of the model is to the carmaker.