Du får väl stanna och ladda ibland som en riktig elbilsnerd!
Vet inte om ditt inlägg riktade sig till mig men ladda gör man hemma. Bilar ska kunna gå 100 mil på en tank/laddning.
Jag är ändå osäker på en bil som har så få kWh i batteriet och drar så mkt. Finns inte så många alternativ dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Det verkar som att Audi kommer uppdatera vanliga etron också, det står dock inget om befintliga bilar utan på väg att beställa, men borde ju vara alla etron!?
Ska bli intressant att se skillnaden, positivt om de kan få den mer effektiv.
Ett utdrag från recharge
Om du är på väg att beställa en Audi e-tron så kan vi redan nu dämpa de upprörda känslorna, förbättringarna som uppnåtts på nya Sportback ska även införas på "vanliga" e-tron nästa år.
Förbättringarna i korthet:
• Bättre luftmotstånd (det går inte att överföra till vanliga e-tron, tyvärr).
• Framhjulsdrivningen är bortkopplad under en större andel av körningen.
• Nya bromsar som drar isär bromsklossarna effektivare och minskar friktionsförlusterna.
• Högre utnyttjande av batterikapaciteten (86,5 kWh netto).
• Effektivare vattencirkulation till batteripaketet
Det mindre batteriet i e-tron Sportback 50 quattro sparar 120 kilo i vikt och räckvidden anges till 347 kilometer (299 kilometer för e-tron 50 quattro).
De som omfamnar sin svaghet för flärd och väljer snyggingen Sportback 50 quattro framför e-tron 50 quattro får alltså både en tuffare taklinje och nästan fem mil längre räckvidd på köpet. Den skillnaden lär dock minska när "vanliga" e-tron 50 quattro uppgraderas med de förbättringar som Sportback fått. Prisskillnaden är också oväntat stor, 695.000 för e-tron 50 och hela 827.000 för Sportback-versionen.
Inte hela sanningen där för att etron 50 är ju på kampanj just nu och där är nog inte många om några bilar kvar? Och den summan ska ju vara 799':-
Man vill ju bara få sin bil nuuuuuuu, ack denna väntan.....
50 quattro får alltså både en tuffare taklinje och nästan fem mil längre räckvidd på köpet. Den skillnaden lär dock minska när "vanliga" e-tron 50 quattro uppgraderas med de förbättringar som Sportback fått.
Det kan inte vara så att skillnaden faktiskt blir större än så vid motorvägshastighet ? WLTP har trots allt ganska låg medelhastighet.
Gillar Sportback. Synd på grillen bara men VW koncepten har ju gjort sig av med dessa så det kommer nog vad det lider.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.
Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback
* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km
* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km
* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km
* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km
Om jag förstår det så kommer alla etrons även då den vanliga få dessa uppdateringar, utom då en mer aerodynamik kaross.
Dom bygger ju på samma bottenplatta.
Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.
Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback
* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km
* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km
* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km
* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km
Om jag förstår det så kommer alla etrons även då den vanliga få dessa uppdateringar, utom då en mer aerodynamik kaross.
Dom bygger ju på samma bottenplatta.
Intressant. Frågan är då om dessa redan är införda på bilar som byggs nu då dessa går som modellår 2020.
Tråkigt med så knapphändig info från Audi kring uppdateringar och förbättringar rent generellt.
Undra likaså om MMI i redan tillverkade bilar kommer få uppdateringar "Daily" som de pratade om kring Sportback.
Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
Läste något om någon ekonomisk fördel att sälja dom efter årsskiftet. Tråkigt om dom håller på det enbart för den sakens skull...
Hittat lite mer info angående uppdateringarna som ska komma,
Det gäller både 50 och 55
Audi meddelar nu att de släpper en uppdatering till e-tron 50 och 55 som ger högre effektivitet och längre räckvidd.
Både 50 och 55 versioner kommer med "cirka 25 kilometer" bättre WLTP-räckvidd, totalt 436 kilometer för 55 och 336 kilometer för 50.
Förbättringarna kommer emellertid inte att gynna befintliga e-tron-kunder, och endast för bilar som produceras efter vecka 48, dvs. den här veckan.
Ökat utnyttjande av högspänningsbatteriet och ökad effektivitet hos batteriet, liksom andra förändringar i hårdvaran, har möjliggjort mer räckvidd från den nuvarande produktionsveckan. Eftersom det nya sortimentet kräver ändringar av hårdvaran är det inte möjligt att uppgradera bilar som producerats före vecka 48
För e-tron 50 gäller uppdateringarna från början av produktionen, så att alla som har beställt detta får bilen med de interna uppgraderingarna.
Tänker dock att bufferten av batteriet bör man ju kunna låsa upp via OTA till befintliga etron bilar? Och av dessa 2,5 mil extra som uppdateringarna ger så ska upplåsningen av batteriet stå för 50%
Étron bygger på en avgasbilsplatta. Det enda som uppdateras OTA är kartorna i navigatorn.
Men kaaaanske kanske de kan utöka tillgänglig kapacitet vid service. Då kan de ju lägga på ny firmware. Skulle inte våga hoppas på det dock.
Kul att de som valt etron 50 faktisk får en bättre bil än de trodde vid beställning förövrigt.
Låter ju sjukt bra om detta stämmer eftersom min 50 redan är producerad och står och väntar på typgodkännande. Det är ju nästan en 10% förbättring för 50 modellen.
Jag har läst lite olika när uppdateringen skulle gå i produktion, men detta är det senaste och låter rätt troligt. Min 50a ska gå i produktion v50 med förväntad leverans v2-4.
Ja klart det är kul med en "bättre" bil, dock så spelar det mindre roll i mitt fall då jag enbart kommer få nytta av de relativt sällan. Tycker däremot att det är kul att man gör ändringar till en ny modell som man kan nyttja på en befintlig! Som man dessutom "ger" bort till de som bokat och de som ska boka, inte speciellt Audi likt, och med etron tycker jag att de lyckades riktigt bra! Och nu ännu bättre!
Är det någon som har hört något om e-tron 50 är typgodkänd än?
Enligt återförsäljaren skulle modellen bli godkänd under v47, men på audi.se står det att modellen fortfarande inte är typgodkänd.
Då borde min också vara på gång, har ingen uppdatering sedan den gick i produktion 4/11 men det kanske är beroende av att säljaren aktivt går in och gör en uppdatering i systemet och skickar ut ett mail till köparen. Men detta går kanske automatiskt om fabriken gör en status uppdatering?
Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.
Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Jag kör enfas med medföljande laddaren pga att samfälligheten äger garagen och att jag bara fick tillgång till en fas. Iof helt nyinststallerat för ändamålet så allt är nytt och draget direkt till centralen.
Laddmässigt inga problem. Drygt 3 mil till jobbet och hinner alltid ladda upp varje natt.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
VW Passat GTE Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?