E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Men herregud är vi där igen? Kan det vara så att alla inte prioriterar samma saker? Skulle jag ha bytt från Tesla till e-tron enbart eftersom jag är urbota korkad som en del verkar tro, eller är det kanske så att e-tron har sina fördelar jamfört med Tesla? Har ni funderat på det?
Vi kan vända på det och lista några fördelar, bara för att balansera mot de inläggen som vill svartmåla e-tron till varje pris: (ett axplock)
- Extremt tyst kupé och otroligt komfortabel att åka i
- Matrix-LED strålkastare (med spolning!)
- Night Vision med djur- och fotgängardetektering
- Radar-sensorer runtom (med varning för korsande trafik båda fram och bak, blind-spot varning osv) fungerar även i mörker och snö.
- Stolar med massagefunktion osv
- Möjlighet till dragkrok och takräcke
- Skyltavläsning med adaptiv hastighetsanpassning
- Alltid samma höga laddhastighet oavsett SOC
- Många serviceverkstäder i hela landet som går att ringa (!) och som kan boka tid med mycket kort varsel
- Reservdelar på lager

Några av punkterna, till exempel de fina strålkastarna och närheten till service, är så pass avgörande för mig att de skulle få mig att avstå från en Tesla även om den hade haft en rackvidd på 100 mil, laddat gratis överallt livet ut och gått 0-100 på under 1 sekund. För andra är det jag betraktar som avgörande kanske totalt oviktigt. Vi prioriterar olika. Det är därför det finns fler bilmärken än bara ett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E tron 50

Inlägg av HelectriC »

Mati, det är ingen ide att försöka övertyga fanboysen. Det är bara Tesla som gäller oavsett hur man vänder och vrider på det. Det som är lite tråkigt är att dessa fanboys inte kan acceptera att alla andra inte är lika fanatiska. Själv gillar jag Tesla, men inte till varje pris. Det finns alternativ och de är också intressanta.

Man har ju inte svårt att se att det blir krig i världen när man ser hur ensidigt en del människor ser på saker och ting!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: E tron 50

Inlägg av Tellus »

Jag tror Audin också saknar pruttkudde
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Att Audi e-tron är så fantastisk är då inte jag övertygad om.
Visst, den är tystare än en Tesla.
Men annars kan jag knappt komma på någon fördel för Audin.
Och ja, jag har kört Audin 24 mil. Den gick sönder, ville ha bärgning pga att bilbälte bak gick sönder, den sa tuuuuut eftersom folk satt i baksätet och bältet inte gick att låsa.
Efter lång telefonkö så fick jag prata med en dam som sa att man bara fick bärgning om förarplatsens bälte var trasigt.
Dåligt Audi säger jag bara.

Audi e-tron är långsammare, tyngre, sämre dragvikt, sämre möjlighet till snabbladdning, lägre laddhastighet mätt i km/h, har mindre toppfart än alternativ från Tesla.
Dessutom har den mindre pekskärm, rörigare gränssnitt.

April Söderling på AMS gillar inte handtagen, tycker att e-tron andas "gammal teknik" jämfört med Tesla, det går inte öppna frunken med en app, man måste göra det med en spak i bilen( som är sladdrig, trodde jag skulle bryta av den, känns inte premium), frunken är dessutom liten.

Bagagerumsgolvet är högt och bagagerummet kunde vara större.

Så Alrik gör som jag och många andra, väljer hellre en Tesla eller Kia/Hyundai tex.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rad-elsuv/

Och på vissa håll i landet fungerar inte Audis service.
Folk servar sin Audi på andra verkstäder.

Så vem köper då en Audi e-tron, det är väl mest folk som byter in sin Q5 eller Q7 och vill ha kvar "dieselbilskänslan".

Att direkt uppgradera till en Tesla blir för stort steg.

Jag kan komma på mängder med fördelar. Förresten tog Alrik tog upp handtagen på Model 3 på sin lista över 3 mindre bra saker med bilen.

Audi har åtminstone service och verkstäder runt om i landet. ;)

Som bil betraktad så är Audin mycket mer avancerad. Teslas edge består i helheten. Själva bilen är rätt basic om vi ska vara ärliga. Jag tycker dock att Tesla erbjuder den bästa elbilslösningen för våra behov. Andra har andra behov och prioriteringar.

ps. Kia/Hyundai? Har de ens frunk? App?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Mati, det är ingen ide att försöka övertyga fanboysen. Det är bara Tesla som gäller oavsett hur man vänder och vrider på det. Det som är lite tråkigt är att dessa fanboys inte kan acceptera att alla andra inte är lika fanatiska. Själv gillar jag Tesla, men inte till varje pris. Det finns alternativ och de är också intressanta.

Man har ju inte svårt att se att det blir krig i världen när man ser hur ensidigt en del människor ser på saker och ting!
Ja så är det ju. Jag gillar också Tesla, men nånstans måste man ju ändå välja den bil som uppfyller de personliga behoven så bra som möjligt. En bil är ju alltid en kompromiss, det finns inga perfekta bilar. Åtminstone inte för mig. Hade jag haft obegränsat med pengar och plats så hade jag nog haft en Tesla av varje modell i mitt garage också. Och kanske en I-Pace eller en Polestar 2 osv. Och så hade jag från dag till dag valt bil efter humör, väglag, årstid och väderlek. Och då hade jag nog valt Tesla ibland, men inte varje dag. På vanlig långfärd, körning i mörker och på vintern hade jag troligen valt e-tron. Hade jag velat åka till Norrlands inland hade jag valt en Model S. För långtur med husvagn hade jag valt en Model X. Och om jag hade varit på bushumör jag kanske valt en Model 3.
Idag väljer vi oftast e-Golfen och inte e-tron, helt enkelt eftersom den är mycket lämpligare för vardagskörning och kortare turer upp till 15-20 mil. Men som enda bil hade e-Golfen kanske inte funkat så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: E tron 50

Inlägg av OfarligTesla »

Jag gillar för övrigt att när jag började läsa på forumet talades det spaltmeter om hur mycket piggare man var när man tog bort motor och slapp lyssna/känna den hela tiden och hur hemskt det var att köra fossilt. Men nu när det visar sig att Tesla är rätt högljudda jämfört med andra elbilar i premiumsegmentet så borstar man bort det med att de "bara är lite tystare" som om det inte är viktigt alls.

Hade jag lagt 1 mille på bil nu och ville ha en lika stor bil som vår S vi hade så hade jag nog tagit en E-tron 55 om jag skall vara ärlig. Visst saknar den mycket av det roliga i Teslan men jag slipper mycket av fixandet som krävs med Teslan samt får mycket andra roliga saker.

Just nu blir det en 3a, inte för jag tycker det är en speciellt bra bil för mig utan för att den är minst dålig för pengarna även om jag sneglat lite på en BMW 5-serie istället för att slippa trixa med stenskottsfolie, dragkroksboxar och allt annat...
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Jag gillar för övrigt att när jag började läsa på forumet talades det spaltmeter om hur mycket piggare man var när man tog bort motor och slapp lyssna/känna den hela tiden och hur hemskt det var att köra fossilt. Men nu när det visar sig att Tesla är rätt högljudda jämfört med andra elbilar i premiumsegmentet så borstar man bort det med att de "bara är lite tystare" som om det inte är viktigt alls.

Hade jag lagt 1 mille på bil nu och ville ha en lika stor bil som vår S vi hade så hade jag nog tagit en E-tron 55 om jag skall vara ärlig. Visst saknar den mycket av det roliga i Teslan men jag slipper mycket av fixandet som krävs med Teslan samt får mycket andra roliga saker.

Just nu blir det en 3a, inte för jag tycker det är en speciellt bra bil för mig utan för att den är minst dålig för pengarna även om jag sneglat lite på en BMW 5-serie istället för att slippa trixa med stenskottsfolie, dragkroksboxar och allt annat...

Ja, och "laddstopp är sköna och gör att man kommer fram utvilad". Men bara om man kör Tesla? :)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: E tron 50

Inlägg av Stevvee »

OfarligTesla skrev:
Jag gillar för övrigt att när jag började läsa på forumet talades det spaltmeter om hur mycket piggare man var när man tog bort motor och slapp lyssna/känna den hela tiden och hur hemskt det var att köra fossilt. Men nu när det visar sig att Tesla är rätt högljudda jämfört med andra elbilar i premiumsegmentet så borstar man bort det med att de "bara är lite tystare" som om det inte är viktigt alls.

Hade jag lagt 1 mille på bil nu och ville ha en lika stor bil som vår S vi hade så hade jag nog tagit en E-tron 55 om jag skall vara ärlig. Visst saknar den mycket av det roliga i Teslan men jag slipper mycket av fixandet som krävs med Teslan samt får mycket andra roliga saker.

Just nu blir det en 3a, inte för jag tycker det är en speciellt bra bil för mig utan för att den är minst dålig för pengarna även om jag sneglat lite på en BMW 5-serie istället för att slippa trixa med stenskottsfolie, dragkroksboxar och allt annat...
Akta dig för att nämna fix o trix lösningar. Det finns inte på tesla enligt vissa ;)

Jag gillar när ni tesla ägare själva kan skriva ”sanningen”.
Tesla gör fina bilar och det skall man inte ta ifrån Tesla. Men prissättningen kanske är lite väl hög mot vad man får och allt handlar inte bara om drivlina.

Precis som du säger så lät det annorlunda för några år sedan.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Stevvee skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag gillar för övrigt att när jag började läsa på forumet talades det spaltmeter om hur mycket piggare man var när man tog bort motor och slapp lyssna/känna den hela tiden och hur hemskt det var att köra fossilt. Men nu när det visar sig att Tesla är rätt högljudda jämfört med andra elbilar i premiumsegmentet så borstar man bort det med att de "bara är lite tystare" som om det inte är viktigt alls.

Hade jag lagt 1 mille på bil nu och ville ha en lika stor bil som vår S vi hade så hade jag nog tagit en E-tron 55 om jag skall vara ärlig. Visst saknar den mycket av det roliga i Teslan men jag slipper mycket av fixandet som krävs med Teslan samt får mycket andra roliga saker.

Just nu blir det en 3a, inte för jag tycker det är en speciellt bra bil för mig utan för att den är minst dålig för pengarna även om jag sneglat lite på en BMW 5-serie istället för att slippa trixa med stenskottsfolie, dragkroksboxar och allt annat...
Akta dig för att nämna fix o trix lösningar. Det finns inte på tesla enligt vissa ;)

Jag gillar när ni tesla ägare själva kan skriva ”sanningen”.
Tesla gör fina bilar och det skall man inte ta ifrån Tesla. Men prissättningen kanske är lite väl hög mot vad man får och allt handlar inte bara om drivlina.

Precis som du säger så lät det annorlunda för några år sedan.

På Model S behövs inga tricks tycker jag. Det enda jag gjort som jag saknade från fabrik var att tona rutorna. Model 3 verkar dock vara "halvfärdig" från fabrik. Har aldrig varit med om att köpare av en ny bil har långa listor med tillbehör och förbättringsgrejer som de tänker köpa.

Som sagt, det är helheten och enkelheten som överväger för Tesla. Det här må låta aningen ironiskt men är man inte besjälad av att köra just elbil så ska man välja Tesla. Att köra en Tesla är det smidigaste sättet att köra på el. Är man däremot entusiast och står ut med lite mer krångel så går det bra med andra märken också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E tron 50

Inlägg av Jerker »

Nej, Tesla är verkligen inte svaret på alla bilköpares böner. Att jag köpte en Tesla var mer trots att det är en Tesla än tack vare att det är det. Visst, jag är supernöjd med min bil, men hade 10 ggr hellre köpt t.ex. en Sono Sion om den funnits i sinnevärlden. Men just nu, och inom överskådlig framtid, finns det ingen annan bil som kan ge mig en dragkrok till ett pris som (visserligen medelst skohorn, men ändå) kan rymmas i min ekonomi.

Det är väl knappast okänt på det här forumet att jag prioriterar lite annorlunda än en för det här forumet typisk Teslaägare. Jag ser nackdelar hos Tesla där vissa andra ser fördelar, alternativt anser jag att vissa egenskaper är totalt onödiga eller överdimensionerade.

* Efter att ha använt AP i några månader så är smekmånaden över och jag använder den allt mindre. Den adaptiva farthållaren är bra, så den använder jag.
* Skulle aldrig ens testa att köra 225 km/h. Jag har ingen dödslängtan. Att bilen är dimensionerad för det gör den bara dyrare, dvs onödigt dyr.
* Jag håller tummarna varje dag för att jag ska slippa behöva kontakta Tesla för att få nån service utförd.
* De stora fälgarna ger dyrare däck.
...osv...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det här må låta aningen ironiskt men är man inte besjälad av att köra just elbil så ska man välja Tesla. Att köra en Tesla är det smidigaste sättet att köra på el. Är man däremot entusiast och står ut med lite mer krångel så går det bra med andra märken också.
Fast det är lite både och tycker jag. Tesla innebär minst krångel och är smidigast när det gäller laddning. Jag antar att det är det du syftar på, och där håller jag med såklart. Men som du skrev längre upp så är Teslas bilar ganska basic, man får avstå från allehanda lull-lull och tillval som är självklara hos andra tillverkare. Samma sak gäller tillgång till service och verkstäder osv. Och även den delvis rätt så mediokra och varierande kvalitén med allt vad det kan innebära betyder ju att man måste vara ganska entusiastisk om man inte ska tycka att det är dåligt. Jag var superentusiastisk i början, hade överseende med alla problem, men entusiasmen svalnade. Och om det inte hade funnits några alternativ till Tesla så hade jag högst troligen kört fossilbil idag.
Jag tycker ärligt talat inte att det finns någon elbil idag som inte kräver någon form av entusiasm. Vi är inte riktigt där än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det här må låta aningen ironiskt men är man inte besjälad av att köra just elbil så ska man välja Tesla. Att köra en Tesla är det smidigaste sättet att köra på el. Är man däremot entusiast och står ut med lite mer krångel så går det bra med andra märken också.
Fast det är lite både och tycker jag. Tesla innebär minst krångel och är smidigast när det gäller laddning. Jag antar att det är det du syftar på, och där håller jag med såklart. Men som du skrev längre upp så är Teslas bilar ganska basic, man får avstå från allehanda lull-lull och tillval som är självklara hos andra tillverkare. Samma sak gäller tillgång till service och verkstäder osv. Och även den delvis rätt så mediokra och varierande kvalitén med allt vad det kan innebära betyder ju att man måste vara ganska entusiastisk om man inte ska tycka att det är dåligt. Jag var superentusiastisk i början, hade överseende med alla problem, men entusiasmen svalnade. Och om det inte hade funnits några alternativ till Tesla så hade jag högst troligen kört fossilbil idag.
Jag tycker ärligt talat inte att det finns någon elbil idag som inte kräver någon form av entusiasm. Vi är inte riktigt där än.

Jag är mest bekant med BMW och säkert 80-90% av deras sålda bilar saknar också all form av lullull. Det kostar nämligen fläsk. Audi verkar ha petat in ovanligt mycket som standard i E-Tron. Men låt dig inte luras. :)

För mig så erbjuder Tesla det jag behöver och vill ha. Dvs backkamera, parkeringssensorer, keyless access, elstolar med minne, adaptiv farthållare, rattvärme, "bränslevärmare" med appstyrning, någorlunda ljudanläggning, någon form av "skinn"-klädsel, stolvärme fram och bak, ej knottrig plast på instrumentbrädan, navigation med stor skärm...

På en 5-serie kostar enklaste skinnet 21 000:-, eluppvärmt baksäte 3 800:-, instrumentpanel i sensatec 7 400:-, rattvärme 2 500:-, elstol med minne 11 800:-, kupévärmare med fjärrkontroll 16 200:-, backkamera 4 200:-, adaptiv farthållare 11 800:-, Harman Kardon ljud 10 700:-, navi pro 32 500:-, keyless access 8 700:-...

Totalt nästan 120 tusen för att komma upp i Teslas standardnivå.

Sen är det givetvis trist för de riktiga lyxlirarna att det inte finns nåt mer att välja i en Tesla. Men jag personligen hade lagt mig på ungefär den här utrustningsnivån.

Jag skulle säga att de som kör BMW, Mercedes och Audi i regel har färre tillval och finesser än de som kör Volvo, VW, Skoda... Helt enkelt eftersom det är så sjukt dyrt. När jag skulle speca min Volvo XC70 Classic sommaren 2015 blev jag chockad över hur billiga alla tillval var.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Ja, jo dyrt är det så in i bänken med alla tillval. Det är ju det de tjänar pengar på. Jag valde några saker jag ville ha, men jag hade säkerligen kunnat speca en bil för 1,5 mille utan att ens bocka i allt som fanns. Det tråkiga med Tesla är i mina ögon att det helt enkelt inte finns några fler tillval än vad som redan är standard. De är ganska välutrustade från start, förvisso, men det går inte att välja LED-matrix eller massagestolar (som jag inte heller har i min bil). För det finns helt enkelt inte. Sen kan man naturligtvis tycka att framförallt tyskarna går alldeles för långt med sina vannsinnigt långa tillvalslistor och superkomplicerade utrustningspaket som alla kostar multum.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Ja, jo dyrt är det så in i bänken med alla tillval. Det är ju det de tjänar pengar på. Jag valde några saker jag ville ha, men jag hade säkerligen kunnat speca en bil för 1,5 mille utan att ens bocka i allt som fanns. Det tråkiga med Tesla är i mina ögon att det helt enkelt inte finns några fler tillval än vad som redan är standard. De är ganska välutrustade från start, förvisso, men det går inte att välja LED-matrix eller massagestolar (som jag inte heller har i min bil). För det finns helt enkelt inte. Sen kan man naturligtvis tycka att framförallt tyskarna går alldeles för långt med sina vannsinnigt långa tillvalslistor och superkomplicerade utrustningspaket som alla kostar multum.
Det som är tråkigt när det gäller just elbilar är att nedsättning av förmånsvärde inte gäller tillvalen. Det betyder att dyra och många tillval tar bort mycket av det som gör att jag kan räkna hem en elbil. Där är Tesla starka med mycket som ingår i grundpriset.

Men det är i dagsläget. Jag hoppas att elbilar kommer ner i pris framöver. Att det kommer elbilar från t ex Audi som kostar som en vanlig Audi A4 och inte bara såna som kostar som en värre Q7:a.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo? Bild

Va?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo? Bild

Va?
Verdi skrev:

Btw, du har övertygat mig. Min nästa bil blir en diesel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: E tron 50

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo? Bild

Va?
Verdi skrev:

Btw, du har övertygat mig. Min nästa bil blir en diesel.
Undrar vem som skrev det här "Sorry men de flesta behöver inte ha allt bokstaverat som du. Det blir lite tröttsamt med dina yxskaft-repliker." Vet du kanske taliz?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

NEO skrev:

Tror knappast e-tron köparna är införstådda med att man får köra max 70km/h för att uppnå WLTP räckvidden. De flesta normala människor kör 120km/h där det är just 120km/h, varvid en förbrukning @ 258Wh/km vintertid runt 0°C och full packning med skidor och passagerare är närmast omöjligt att uppnå, oavsett hur lugnt DU kör med din e-tron och hur duktig du är på att köra bilen snålt. Varje laddstopp på ionity kostar för tillfället 80kr, men det är ett introduktionspris som definitivt kommer ändras.

Låt oss säga att Ionity tar 3-4kr per kWh, för att köra Skåne-Trysil förbrukar E-tron 50 ungefär 221kWh. Dra av 71kWh som man kan ladda fullt hemma, då behöver man betala för 150kWh på resan, det skulle innebära en kostnad på 450-600kr för ström.
Nilp skrev:
Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Well this escalated quickly.

Nu pratar vi 1300kr istället för 450-600kr, fortfarande värt? Eller det kanske var billigare om man var medlem i Audis inner circle club med månadskostnad och 3.50kr kWh?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E tron 50

Inlägg av Swede1 »

80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.

3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: E tron 50

Inlägg av Nilp »

NEO skrev:
NEO skrev:

Tror knappast e-tron köparna är införstådda med att man får köra max 70km/h för att uppnå WLTP räckvidden. De flesta normala människor kör 120km/h där det är just 120km/h, varvid en förbrukning @ 258Wh/km vintertid runt 0°C och full packning med skidor och passagerare är närmast omöjligt att uppnå, oavsett hur lugnt DU kör med din e-tron och hur duktig du är på att köra bilen snålt. Varje laddstopp på ionity kostar för tillfället 80kr, men det är ett introduktionspris som definitivt kommer ändras.

Låt oss säga att Ionity tar 3-4kr per kWh, för att köra Skåne-Trysil förbrukar E-tron 50 ungefär 221kWh. Dra av 71kWh som man kan ladda fullt hemma, då behöver man betala för 150kWh på resan, det skulle innebära en kostnad på 450-600kr för ström.
Nilp skrev:
Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Well this escalated quickly.

Nu pratar vi 1300kr istället för 450-600kr, fortfarande värt? Eller det kanske var billigare om man var medlem i Audis inner circle club med månadskostnad och 3.50kr kWh?
Ja det var en rejäl prisökning mot introduktionspriset. Fast det blir nog ingen kö iaf. :D

Ja var ju drygt halva priset med Etron charge service men 200 kr i månaden bara för att ha abonnemanget är också en del.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: E tron 50

Inlägg av [JM] »

Swede1 skrev:
80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.

3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
150kwh/800km=187,5wh/km.
Duktigt jobbat i en etron....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
Swede1 skrev:
80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.

3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
150kwh/800km=187,5wh/km.
Duktigt jobbat i en etron....
Neo räknade med att man laddat fullt hemma först, dvs drog av 71kwh. Totalt 221kwh.
Borde nog vara hyfsat rimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: E tron 50

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:
[JM] skrev:
Swede1 skrev:
80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.

3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
150kwh/800km=187,5wh/km.
Duktigt jobbat i en etron....
Neo räknade med att man laddat fullt hemma först, dvs drog av 71kwh. Totalt 221kwh.
Borde nog vara hyfsat rimligt.
Ahh. Missade att siffrorna kom från NEOs exempel.
Tyckte förbrukning var lite för bra för att vara sann :D
Skriv svar