E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Ja, Audi, Kia mfl väntar med leverans till 2020 för bättre utsläpps bonus/malus rätter från EU. Ingen nyhet.
Kul att Audi höjer WLTP, ungefär som Tesla, gör små uppdateringar. Hm, även BMW i3, uppdaterade batteriet (spänningen) vid service.
Kul att Audi höjer WLTP, ungefär som Tesla, gör små uppdateringar. Hm, även BMW i3, uppdaterade batteriet (spänningen) vid service.
Re: E tron 50
Fick precis mail om att min bil är påväg mot Sverige och eventuellt leverans innan årsskiftet. Antar att bilen borde vara typgodkänd då.
Re: E tron 50
Ah va kul! Intressant att se om den är uppdaterad. Min skulle gå i produktion V 50 så lär bli efter årsskiftet för min del
Re: E tron 50
Då borde min också vara på gång, har ingen uppdatering sedan den gick i produktion 4/11 men det kanske är beroende av att säljaren aktivt går in och gör en uppdatering i systemet och skickar ut ett mail till köparen. Men detta går kanske automatiskt om fabriken gör en status uppdatering?
Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.
Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.
Re: E tron 50
Hur gör ni med laddning hemma? Måste man ha laddbox eller räcker det med 3fas 16A till 11kw laddaren som följer med?
Re: E tron 50
Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Re: E tron 50
Jag kör enfas med medföljande laddaren pga att samfälligheten äger garagen och att jag bara fick tillgång till en fas. Iof helt nyinststallerat för ändamålet så allt är nytt och draget direkt till centralen.Johan B skrev:Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Laddmässigt inga problem. Drygt 3 mil till jobbet och hinner alltid ladda upp varje natt.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: E tron 50
Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil
Re: E tron 50
Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: E tron 50
I vilken ort ligger din Audihandlare?OTP skrev:Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
Det kan vid enstaka tillfällen vara så att laddningen inte hoppar igång, det syns då direkt på indikeringen vid laddluckan.
Då brukar det bara vara att ta ur laddkabeln och sätta i den igen så går allt igång.
Om den sitter fast i bilen så lås upp bilen och tryck några sekunder på knappen vid laddluckan för att lossa laddkontakten. När lampan ovanför kontakten tänds är det bara att dra ur.
Finns även en nödlossning under huven, har aldrig behövt använda den ännu.
Re: E tron 50
Detta var i Alingsås, skulle lånat hem bilen tills på måndag kväll så jag var riktigt pepp på att få leva två dagar med elbil. Dom fick använda nödlossningen, enligt dom så var denna bilen en av de första som levererades ut. Vet inte om det kan stämma. Den hade ”bara” 48 % laddning så det var inte läge att ta den hem om det skulle fortsätta strula konstaterade vi. Jag har dock inte gett upp idéen å ska kolla om jag åtminstone kan få provköra i Gbg imorgon!Off Grid Byggaren skrev:I vilken ort ligger din Audihandlare?OTP skrev:Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
Det kan vid enstaka tillfällen vara så att laddningen inte hoppar igång, det syns då direkt på indikeringen vid laddluckan.
Då brukar det bara vara att ta ur laddkabeln och sätta i den igen så går allt igång.
Om den sitter fast i bilen så lås upp bilen och tryck några sekunder på knappen vid laddluckan för att lossa laddkontakten. När lampan ovanför kontakten tänds är det bara att dra ur.
Finns även en nödlossning under huven, har aldrig behövt använda den ännu.
Re: E tron 50
Macki skrev:Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil
Absolut, det är i alla fall min uppfattning. Stora frågan är nog bara så att ditt uttag är dimensionerat för belastningen under lång tid, men tror dock att alla 3fas 16A är så eftersom det är en industristandard.
Re: E tron 50
Det ska nog inte vara några problem, sitter på 50A huvudsäkring, var inne och kolla på tibber och blev lite intresserad av deras abonnemang! Och då även laddboxen. Är du kund där Johan b? Verkar ju rätt smidigt med laddningen och de var även kompatibla med min värmepanna.
Re: E tron 50
Jag har anmält byte till Tibber, men själva byter är inte klart. Så har egentligen inga erfarenheter än.Macki skrev:Det ska nog inte vara några problem, sitter på 50A huvudsäkring, var inne och kolla på tibber och blev lite intresserad av deras abonnemang! Och då även laddboxen. Är du kund där Johan b? Verkar ju rätt smidigt med laddningen och de var även kompatibla med min värmepanna.
Re: E tron 50
Hej!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: E tron 50
Det är 736 exemplar av 55:an reggade fram tills idag. Frågan är om 50 modellen kommer massproduceras?Pof skrev:Hej!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
Verkar ju som att elbilar har skapligt andrahandsvärde.
Oklart med uppdateringarna, men största förändringen är ju att de låser upp mer av reservkapaciteten i 55:ans batteri.
21” fälgar drar mer än 19, men om du gärna vill åka med sådana fälgar är det ju väldigt bra att välja eldrift.
Det går åt några fler kwh elenergi bara, är det knappt med räckvidden vid något tillfälle är det ju bara att sänka farten lite de gångerna.
Re: E tron 50
Hej och välkommen! E dock rätt ny själv
Jag har forskat lite i detta men inte fått några direkta besked, men som det verkar vara kommer uppdateringen gälla alla 50 modeller och från V50 på 55 modellen, men som sagt inte 100% säkert.
Jag har själv beställt en 50 som också ska byggas nästa vecka, körde proline med lite lull lull men valde 19" dels för att jag har också läst att det är stor skillnad på förbrukningen men också för att behålla så mycket av komforten som möjligt! Dock så är dom fälgarna så satans fula, på bild iallafall inte sett de irl.
Gällande rabatten så vet jag inte exakt men verkar vara en del bilar, var i kontakt med två olika Audi firmor och efter hand de sålde av kampanj bilarna så blev dom tilldelade fler, vad jag vet så fick Audi Malmö tre omgångar med kampanj bilar.
Skulle kill gissa på 250-300 bilar men tror inte det är något negativt för andrahandsvärdet.
Vet inte om du blev klokare, nog mest babbel och killgissande
Jag har forskat lite i detta men inte fått några direkta besked, men som det verkar vara kommer uppdateringen gälla alla 50 modeller och från V50 på 55 modellen, men som sagt inte 100% säkert.
Jag har själv beställt en 50 som också ska byggas nästa vecka, körde proline med lite lull lull men valde 19" dels för att jag har också läst att det är stor skillnad på förbrukningen men också för att behålla så mycket av komforten som möjligt! Dock så är dom fälgarna så satans fula, på bild iallafall inte sett de irl.
Gällande rabatten så vet jag inte exakt men verkar vara en del bilar, var i kontakt med två olika Audi firmor och efter hand de sålde av kampanj bilarna så blev dom tilldelade fler, vad jag vet så fick Audi Malmö tre omgångar med kampanj bilar.
Skulle kill gissa på 250-300 bilar men tror inte det är något negativt för andrahandsvärdet.
Vet inte om du blev klokare, nog mest babbel och killgissande
Re: E tron 50
104k i rabatt.Pof skrev:Hej!
Alldeles nya här. Så vet inte ens om mitt meddelande hamnar på rätt ställe.
Har en e-tron 50 som är beställd och ska byggas nästa vecka. (V. 50)
Har läst igenom en del här och har ett par frågor.
*Är det någon som vet hur många 50:or som rullar ut med de 104k i rabatt? Tänker på andrahandsvärdet.
*Läste också att uppdateringar görs på bilar som byggs V50 eller senare, gäller det även 50:an eller bara 55:an?
*Har beställt med 21” fälgar, såg någon som gissade hur mycket kortare man kan köra med dem (-20%??) men är det någon som har erfarenhet?
För info så körde jag I3s tills för några dagar sedan, 2300mil på 10 mån, och har ingen räckviddsångest. Eller jo, fick lite när jag hörde någon säga att 21” skulle räcka 20% kortare;)
Stort tack för hjälpen!
Plus 60.000kr i stöd.
Blir det 640.000kr netto?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E tron 50
Så det innebär ju drygt 10% skillnad mellan 19 och 21 för 50 modellen. Tycker det är ganska sjukt att det kan påverka så mycket.
Bra att man beställde med 19" även om fälgarna inte är de snyggaste på bild i alla fall.
Bra att man beställde med 19" även om fälgarna inte är de snyggaste på bild i alla fall.
Re: E tron 50
Jag har original 19" till vintern och de är inte lika fula som på bild.Johan B skrev:Så det innebär ju drygt 10% skillnad mellan 19 och 21 för 50 modellen. Tycker det är ganska sjukt att det kan påverka så mycket.
Bra att man beställde med 19" även om fälgarna inte är de snyggaste på bild i alla fall.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: E tron 50
Jag har också 19” både sommar som vinter och jo dom är fula men man vänjer sig.
Personligen har jag inget behov av större men vill man ha en mer estetisk finare bil förstår jag att man vill ha större och annan design.
Personligen har jag inget behov av större men vill man ha en mer estetisk finare bil förstår jag att man vill ha större och annan design.
Re: E tron 50
Sedan är det ju lite konstigt att 50 modellen drar mer än 55 med tanke på lägre vikt.
Är det inte samma elmotorer? Vet ju att effekten är lägre men trodde framförallt skillnaden var th det inte finns något boost läge
Är det inte samma elmotorer? Vet ju att effekten är lägre men trodde framförallt skillnaden var th det inte finns något boost läge