E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: E tron 50

Inlägg av BrooklynS »

Räcker det inte med EN tråd om Ionitys prismodell?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Audi måste ju vara super tydliga med vad som gäller.

Tjafsande om laddning retar ju bara folk.

Är det gratis abonnemang första året hos Ionity för alla, då ska alla ha det också.
Inte bara dom som är pålästa.
I Audis app finns en ganska jobbig blänkare som leder en till e-tron charging service när man klickar på knappen. Där vill de att man ska teckna abonnemang och där står även att första året slipper man betala avgiften. Man behöver alltså inte vara påläst vad det anbelangar. Däremot så är jag glad att jag inte slentrianmässigt aktiverade abonnemanget när jag köpte bilen för snart ett år sedan. Priserna för laddning var helt horribla och Ionity kostade ju 80kr oavsett. Man tjänade alltså ingenting på att aktivera abonnemanget och jag sket i det. Nu har jag i alla fall mitt gratisår kvar. Nu gäller det att använda det klokt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E tron 50

Inlägg av Swede1 »

BrooklynS skrev:
Räcker det inte med EN tråd om Ionitys prismodell?
Mjae, alla E tron köpare kanske inte upptäckt detta, kan påverka köplusten. E tron är jättebra bil, men jag väntar nog på Model Y, för den här röriga prissättningen är inte bra. Tesla verkar säkrare bara ta 2,5 kr/ kwh för de ska inte tjäna på laddnätverket.

I ett år får man 3,5 kr /kwh , mja det är väl ok, men vad händer sen? 8,7 kr? 8,1? 3,5?

Jag var lite på E tron förut för 700 kkr, men näe, för mycket $$$. Också dyrt/långsamt åka långt nu också.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Jag hämtar min imorgon!

Har nog inte tyckt det var så spännande att hämta ut en ny bil sedan jag hämtade min första helt nya bil, en Le Mans Blå 120 med M-Sport!
Det har ju såklart mer med bytet från fossildrivna bilar till första el-bilen än själva bilen.

Priserna på Ionity är ju minst sagt höga, men som andra skrivet så är det positiva att man slipper köa när man väl behöver det!

99% av all laddning kommer inte ske där utan hemma/på jobbet så kostnaden är ju egentligen ganska ointressant.

Skall se till att skriva upp mig på ett års Transit avtal oavsett, är det gratis kan man ju lika bra ha det.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: E tron 50

Inlägg av Nilp »

Johan B skrev:
Jag hämtar min imorgon!

Har nog inte tyckt det var så spännande att hämta ut en ny bil sedan jag hämtade min första helt nya bil, en Le Mans Blå 120 med M-Sport!
Det har ju såklart mer med bytet från fossildrivna bilar till första el-bilen än själva bilen.

Priserna på Ionity är ju minst sagt höga, men som andra skrivet så är det positiva att man slipper köa när man väl behöver det!

99% av all laddning kommer inte ske där utan hemma/på jobbet så kostnaden är ju egentligen ganska ointressant.

Skall se till att skriva upp mig på ett års Transit avtal oavsett, är det gratis kan man ju lika bra ha det.
Grattis! Du kommer bli supernöjd.

Det är så himla smidigt att ladda hemma och starta dagen med tillräckligt batteri för 95% av alla resor.

För de andra 5% kanske inte första valet är Ionity heller men behöver jag kommer jag ladda där istället för att köra omvägar för annat alternativ

Som jag skrev i Ionity tråden tidigare idag, jag veckohandlar inte heller på 7-eleven. :)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E tron 50

Inlägg av Swede1 »

Berätta gärna hur det funkar stt åka lite längre (nån snabbladdning,) .med Etron 50. Misstänker att ni får idéer om långresor när ni märker hur bekväm bilen är. Alperna, Nordnorge, kanske. Starta abonnemang etron charging service när ni behöver det först ett års fri månadsavgift.
Felixta
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2019 14:26
Ort: Värmdö

Re: E tron 50

Inlägg av Felixta »

Hur har ni andra som beställt e-tron gjort med vinterdäck? Köpt via Audi eller via någon annan däckfirma? Blev dyrt att köpa däcken via Audi iom privatleasing (däcken skall vara avbetalda på 24 månader och sen lämnas tillbaka med bilen)så letar efter annat alternativ. Passar tex q5/q7 fälgar på en etron?
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: E tron 50

Inlägg av macky »

Felixta skrev:
Hur har ni andra som beställt e-tron gjort med vinterdäck? Köpt via Audi eller via någon annan däckfirma? Blev dyrt att köpa däcken via Audi iom privatleasing (däcken skall vara avbetalda på 24 månader och sen lämnas tillbaka med bilen)så letar efter annat alternativ. Passar tex q5/q7 fälgar på en etron?
Kolla tyska e-bay, finns en del original för just e-tron till bättre priser. De har ju ett restvärde sen så det lär löna sig.
Felixta
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2019 14:26
Ort: Värmdö

Re: E tron 50

Inlägg av Felixta »

macky skrev:
Felixta skrev:
Hur har ni andra som beställt e-tron gjort med vinterdäck? Köpt via Audi eller via någon annan däckfirma? Blev dyrt att köpa däcken via Audi iom privatleasing (däcken skall vara avbetalda på 24 månader och sen lämnas tillbaka med bilen)så letar efter annat alternativ. Passar tex q5/q7 fälgar på en etron?
Kolla tyska e-bay, finns en del original för just e-tron till bättre priser. De har ju ett restvärde sen så det lär löna sig.
Tack för svar, ska absolut kolla där!
D-J
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2019 11:19

Re: E tron 50

Inlägg av D-J »

Jag köpte lösa däck, Nokian R3 SUV. Ca 4000 kr/st. Inkl montering, balansering och tpms ventiler. Kör på samma fälgar som på sommaren. 21".
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: E tron 50

Inlägg av macky »

Felixta skrev:
macky skrev:
Felixta skrev:
Hur har ni andra som beställt e-tron gjort med vinterdäck? Köpt via Audi eller via någon annan däckfirma? Blev dyrt att köpa däcken via Audi iom privatleasing (däcken skall vara avbetalda på 24 månader och sen lämnas tillbaka med bilen)så letar efter annat alternativ. Passar tex q5/q7 fälgar på en etron?
Kolla tyska e-bay, finns en del original för just e-tron till bättre priser. De har ju ett restvärde sen så det lär löna sig.
Tack för svar, ska absolut kolla där!
Sök på kompletträder, verkar ligga på ca 1100 eur för 4st 19” och 1600 för 20” med däck. Då får du europeiska friktion men jag tycker att det funkar utmärkt på så tung bil. Iaf om man håller sig i södra halvan mest.
Roadster73
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 feb 2020 13:29

Re: E tron 50

Inlägg av Roadster73 »

Får man fråga vilken återförsäljare det är?
Är själv väldigt sugen på denna...
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: E tron 50

Inlägg av Wilson »

Roadster73 skrev:
Får man fråga vilken återförsäljare det är?
Är själv väldigt sugen på denna...
Är det privatleasingerbjudandet som nämnts i tråden du menar så tror jag att det är slut på bilar nu. Det nämndes i flera inlägg på FB att så var fallet iaf. Men man vet aldrig. Skadar inte att kolla. Själv beställde jag via Börjessons bil i Alingsås. Vet att Lecab i Karlstad sålde en hel del också.

Såg nu på Bytbil att Toveks Bil i Varberg annonserar 3år á 1000 för 6240kr/mån. Så inte lika vasst men kanske ok ändå?

Är det köp eller vanlig leasing kan du höra med vilken handlare som helst. Audi har kampanjrabatt på 104kkr på 50an, sedan får man förhandla vidare för ytterligare rabatter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/

Står inget om miljöbonus där? Tillfaller den verkligen leasingtagaren? Låter otroligt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E tron 50

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
6.995 kr/mån
Audi Business Lease: 12 mån (exkl moms), 1500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (augusti 2019). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer.
6.995kr exkl moms blir 8.743kr inkl moms.


Tesla model 3 SR+
Betalning med leasing exkl. moms, 3 909 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr.
Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
6.995 kr/mån
Audi Business Lease: 12 mån (exkl moms), 1500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (augusti 2019). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer.
6.995kr exkl moms blir 8.743kr inkl moms.


Tesla model 3 SR+
Betalning med leasing exkl. moms, 3 909 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr.
Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.

Vad är det där för "goddag yxskaft"-svar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/

Står inget om miljöbonus där? Tillfaller den verkligen leasingtagaren? Låter otroligt.
Det var det han sa till mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Tesla model 3 SR+
Betalning med leasing exkl. moms, 3 909 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr.
Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
Och? Min pappa är också starkare än din (om jag nu hade haft en pappa). Jag förstår inte vad du vill säga med detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E tron 50

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
Pratade med Toveks bil.
En lösning är att man betalar in 60.000kr dag ett i en förhöjd leasingkostnad. Efter 6-8 månader betalas miljöbonusen ut och leasingbolaget kan betala ut dessa 60.000kr till slutkund.
Under hela avtalstiden som är 12 månader så betalar man 6.999kr exkl moms (8743,75kr per månad inkl moms).
Summa 104.925kr inkl moms per år.

Jag hade heller köpt en Tesla SR+ med drag och betalat 20% dag ett, fått 60,000kr efter 6-8 månader.
Och betalat

Betalning med leasing exkl. moms
3 994 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.

Årskostnaden blir 3,994kr exkl moms(4992,50kr inkl moms).
Årskostnad 59.910kr inkl moms.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: E tron 50

Inlägg av JorgenM »

mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
De har nu lagt till lite info om bonusen: "Angivet månadsbelopp är baserat på att bonus enligt förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar betalas till VWFS och gäller fr.o.m. att sådan betalning skett."

Annars hade jag beställt en med en gång :)
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
Pratade med Toveks bil.
En lösning är att man betalar in 60.000kr dag ett i en förhöjd leasingkostnad. Efter 6-8 månader betalas miljöbonusen ut och leasingbolaget kan betala ut dessa 60.000kr till slutkund.
Under hela avtalstiden som är 12 månader så betalar man 6.999kr exkl moms (8743,75kr per månad inkl moms).
Summa 104.925kr inkl moms per år.

Jag hade heller köpt en Tesla SR+ med drag och betalat 20% dag ett, fått 60,000kr efter 6-8 månader.
Och betalat

Betalning med leasing exkl. moms
3 994 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.

Årskostnaden blir 3,994kr exkl moms(4992,50kr inkl moms).
Årskostnad 59.910kr inkl moms.

Du jämför fortfarande äpplen med päron. 20% första förhöjd är bra mycket mer än 60 tusen (~140 tusen?) och en E-Tron är nåt annat än en SUV.

Eftersom det tydligen inte var för bra för att vara sant den här gången heller så blev det ändå relativt dyrt med Audin. Hade man däremot fått bonusen som mati skrev så hade det varit en helt ok interimslösning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E tron 50

Inlägg av mati »

JorgenM skrev:
mati skrev:
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.

https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
De har nu lagt till lite info om bonusen: "Angivet månadsbelopp är baserat på att bonus enligt förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar betalas till VWFS och gäller fr.o.m. att sådan betalning skett."

Annars hade jag beställt en med en gång :)
Då hade min säljare inte gjort sina hemläxor när han pratade med mig idag. Jag tyckte själv att det lät lite för bra för att vara sant, men han var säker på sin sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tobysthlm
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2020 19:52

Re: E tron 50

Inlägg av Tobysthlm »

Signade två E-tron 50 på 12 mån leasing förra veckan. Tog in offert från två olika audihandlare. Den enas offert hade lagt dit miljöbonusen som engångskostnad på leasingavtalet, dvs 60k inkl moms som jag sedan skulle få tillbaka av leasingbolaget (vwfs).

Den andra säljaren hade inte med något förhöjd hyra i leasingavtalet men hävdade att jag ändå skulle få 60k tillbaka i miljöbonus via vwfs. Det lät för bra för att vara sant. Jag signade bilarna ändå, eftersom jag tyckte erbjudandet var okej även utan miljöbonus.

72 mail och 24 samtal senare med vwfs är detta utrett. Ingen kunde först svara på exakt vad som gällde mer än ”detta har blivit rörigt och lite fel, vi vet inte vad som gäller och erbjudandet har nu gjorts om”. Igår återkopplade en chef på vwfs till mig på mail. Bad om ursäkt för att de inte själva kunnat svara på detta men att det nu är utrett en gång för alla. Jag betalar bara leasingkostnaden enligt mitt avtal och vwfs kommer återbetala 60k till mitt bolag per bil.

Fantastiskt bra imo. Ink moms (kan inte dra momsen) kostar min bil (proline och en del tillval på det) 11k/m och jag får tillbaka 5k/m. Dvs 6k/m i leasing netto. Svårslaget.

Min första elbil. Återstår att se vad jag tycker.
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: E tron 50

Inlägg av Guggenheimel »

Hej,

Ni som har Audi E-tron (Proline eller icke). Har ni valt 19 eller 20-tumsfälgarna?
Sambon står i valet och kvalet. Någon som vet om räckvidden försämras nämnvärt på 20" gentemot 19"?

Valet blir en E-Tron 50, därav så vill hon gärna få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Skriv svar