E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Säljaren räknade 4595:- så rätt nära får man ge honom
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: E tron 50

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Angående fälgarna så får vi helt enkelt vänja oss med mer aerodynamiskt utformade fälgar framöver...
volkswagen-i-d.jpg
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E tron 50

Inlägg av Swede1 »

LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Nokia hakkapelitta r3 utan dubb är bra, lameller som viker sig, dock. Bäst i -20. Tyst. Får du inte med vinterdäck?
Kan inte hålla med om att R3 är tysta, de tjuter redan i 40-50 km/h. Antar att det är lamellerna som skapar ljudet emot asfalten.
Riktigt dåligt fäste vid blött väglag i plusgrader. Får verkligen hoppas att de funkar när det blir kallare med is och snö annars blir jag besviken. Jag drömmer redan om att få sätta tillbaka mina sommardäck så att jag får tillbaka gokartskänslan.
För att försöka komma off tonic och mer däckasnack, så hakka r2/r3 är bäst i riktigt vinterväglag, -20. Mjukt gummi. Mina lameller viker sig i kurvor och gaspådrag så antispinn/sladd slår till direkt. Värdelöst i rondeller. Man tror det är halka jämt. Mina hakka r2 är mycket tystare än sommardäcken. Hakka r2 ska tydligen ha bäst grepp på is för odubbade däck, de har mikro kristaller eller nåt som greppar lite på is. De är inte särskilt bra runt nollan och i plusgrader och regn.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: E tron 50

Inlägg av grenhall »

Macki skrev:
Där är ju en kampanj just nu med 104' i rabatt sen fick jag ytterligare 48' så efter utrustning landa jag på 755'.
Finns en kampanj på 6995:- exkl. moms/månad för 1500 mil och 12 månaders operationell leasing. Känns som en rätt OK deal det med. e-Tron 50 Proline.

Jag är intresserad men vete tusan om räckvidden känns OK i min bok.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E tron 50

Inlägg av Swede1 »

Du får väl stanna och ladda ibland som en riktig elbilsnerd! ;-)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: E tron 50

Inlägg av grenhall »

Swede1 skrev:
Du får väl stanna och ladda ibland som en riktig elbilsnerd! ;-)
Vet inte om ditt inlägg riktade sig till mig men ladda gör man hemma. Bilar ska kunna gå 100 mil på en tank/laddning. :roll:

Jag är ändå osäker på en bil som har så få kWh i batteriet och drar så mkt. Finns inte så många alternativ dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Det verkar som att Audi kommer uppdatera vanliga etron också, det står dock inget om befintliga bilar utan på väg att beställa, men borde ju vara alla etron!?
Ska bli intressant att se skillnaden, positivt om de kan få den mer effektiv.

Ett utdrag från recharge

Om du är på väg att beställa en Audi e-tron så kan vi redan nu dämpa de upprörda känslorna, förbättringarna som uppnåtts på nya Sportback ska även införas på "vanliga" e-tron nästa år.

Förbättringarna i korthet:

• Bättre luftmotstånd (det går inte att överföra till vanliga e-tron, tyvärr).

• Framhjulsdrivningen är bortkopplad under en större andel av körningen.

• Nya bromsar som drar isär bromsklossarna effektivare och minskar friktionsförlusterna.

• Högre utnyttjande av batterikapaciteten (86,5 kWh netto).

• Effektivare vattencirkulation till batteripaketet

Det mindre batteriet i e-tron Sportback 50 quattro sparar 120 kilo i vikt och räckvidden anges till 347 kilometer (299 kilometer för e-tron 50 quattro).

De som omfamnar sin svaghet för flärd och väljer snyggingen Sportback 50 quattro framför e-tron 50 quattro får alltså både en tuffare taklinje och nästan fem mil längre räckvidd på köpet. Den skillnaden lär dock minska när "vanliga" e-tron 50 quattro uppgraderas med de förbättringar som Sportback fått. Prisskillnaden är också oväntat stor, 695.000 för e-tron 50 och hela 827.000 för Sportback-versionen.

Inte hela sanningen där för att etron 50 är ju på kampanj just nu och där är nog inte många om några bilar kvar? Och den summan ska ju vara 799':-

Man vill ju bara få sin bil nuuuuuuu, ack denna väntan.....
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: E tron 50

Inlägg av Laban »

Macki skrev:
50 quattro får alltså både en tuffare taklinje och nästan fem mil längre räckvidd på köpet. Den skillnaden lär dock minska när "vanliga" e-tron 50 quattro uppgraderas med de förbättringar som Sportback fått.
Det kan inte vara så att skillnaden faktiskt blir större än så vid motorvägshastighet ? WLTP har trots allt ganska låg medelhastighet.

Gillar Sportback. Synd på grillen bara men VW koncepten har ju gjort sig av med dessa så det kommer nog vad det lider.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.

Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback
* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km

* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km

* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km

* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km

Om jag förstår det så kommer alla etrons även då den vanliga få dessa uppdateringar, utom då en mer aerodynamik kaross.
Dom bygger ju på samma bottenplatta.
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: E tron 50

Inlägg av Aanuka »

Macki skrev:
Men i och med den nya modellen introduceras en hel del förbättringar. Programchefen säger att samtliga kommer att återföras till originalbilen även från och med 2020 års modell.

Här har Audi hittat extrakilometrarna till E-tron Sportback
* Bromsoken har hårdare fjädrar. Något som gör att vi kan ha längre avstånd till bromsskiva vilket minskar eventuell friktion +1,5 km

* En ny vattenpump har installerats som ersätter de två som tidigare kylde motorerna + 1 km

* Frikoppling av framaxelmotorn +10 km* S-line paket med ny spoler, kofångare fram och bak, ny diffuser samt fälgar + 3 km

* Mer aerodynamisk kaross (0,25 cd) + 10 km– Mindre säkerhetsbuffert i batteriet, nu nio procent i stället för tolv procent + 15 km

Om jag förstår det så kommer alla etrons även då den vanliga få dessa uppdateringar, utom då en mer aerodynamik kaross.
Dom bygger ju på samma bottenplatta.
Intressant. Frågan är då om dessa redan är införda på bilar som byggs nu då dessa går som modellår 2020.
Tråkigt med så knapphändig info från Audi kring uppdateringar och förbättringar rent generellt.

Undra likaså om MMI i redan tillverkade bilar kommer få uppdateringar "Daily" som de pratade om kring Sportback.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Jag tror dock att detta gäller för bilar som produceras efter vecka 6 2020 efter lite forskning, detta är dock enbart vad jag tror!
eriknw
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 nov 2019 13:11

Re: E tron 50

Inlägg av eriknw »

Någon som har insideinfo om typgodkännandet? Är lite ivrig att få bilen... :)
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
eriknw
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 nov 2019 13:11

Re: E tron 50

Inlägg av eriknw »

Johan B skrev:
Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
Läste något om någon ekonomisk fördel att sälja dom efter årsskiftet. Tråkigt om dom håller på det enbart för den sakens skull...
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Hittat lite mer info angående uppdateringarna som ska komma,

Det gäller både 50 och 55

Audi meddelar nu att de släpper en uppdatering till e-tron 50 och 55 som ger högre effektivitet och längre räckvidd.

Både 50 och 55 versioner kommer med "cirka 25 kilometer" bättre WLTP-räckvidd, totalt 436 kilometer för 55 och 336 kilometer för 50.

Förbättringarna kommer emellertid inte att gynna befintliga e-tron-kunder, och endast för bilar som produceras efter vecka 48, dvs. den här veckan.

Ökat utnyttjande av högspänningsbatteriet och ökad effektivitet hos batteriet, liksom andra förändringar i hårdvaran, har möjliggjort mer räckvidd från den nuvarande produktionsveckan. Eftersom det nya sortimentet kräver ändringar av hårdvaran är det inte möjligt att uppgradera bilar som producerats före vecka 48

För e-tron 50 gäller uppdateringarna från början av produktionen, så att alla som har beställt detta får bilen med de interna uppgraderingarna.

Tänker dock att bufferten av batteriet bör man ju kunna låsa upp via OTA till befintliga etron bilar? Och av dessa 2,5 mil extra som uppdateringarna ger så ska upplåsningen av batteriet stå för 50%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

E tron 50

Inlägg av taliz »

Étron bygger på en avgasbilsplatta. Det enda som uppdateras OTA är kartorna i navigatorn.
Men kaaaanske kanske de kan utöka tillgänglig kapacitet vid service. Då kan de ju lägga på ny firmware. Skulle inte våga hoppas på det dock.
Kul att de som valt etron 50 faktisk får en bättre bil än de trodde vid beställning förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Låter ju sjukt bra om detta stämmer eftersom min 50 redan är producerad och står och väntar på typgodkännande. Det är ju nästan en 10% förbättring för 50 modellen.

Är detta officiell information?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Jag har läst lite olika när uppdateringen skulle gå i produktion, men detta är det senaste och låter rätt troligt. Min 50a ska gå i produktion v50 med förväntad leverans v2-4.
Ja klart det är kul med en "bättre" bil, dock så spelar det mindre roll i mitt fall då jag enbart kommer få nytta av de relativt sällan. Tycker däremot att det är kul att man gör ändringar till en ny modell som man kan nyttja på en befintlig! Som man dessutom "ger" bort till de som bokat och de som ska boka, inte speciellt Audi likt, och med etron tycker jag att de lyckades riktigt bra! Och nu ännu bättre!
D-J
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 nov 2019 11:19

Re: E tron 50

Inlägg av D-J »

Är det någon som har hört något om e-tron 50 är typgodkänd än?
Enligt återförsäljaren skulle modellen bli godkänd under v47, men på audi.se står det att modellen fortfarande inte är typgodkänd.
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Slutet på December enligt min säljare men tror bara de håller på bilar för 2020 leverans....
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: E tron 50

Inlägg av Swede1 »

Ja, Audi, Kia mfl väntar med leverans till 2020 för bättre utsläpps bonus/malus rätter från EU. Ingen nyhet.

Kul att Audi höjer WLTP, ungefär som Tesla, gör små uppdateringar. Hm, även BMW i3, uppdaterade batteriet (spänningen) vid service.
eriknw
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 nov 2019 13:11

Re: E tron 50

Inlägg av eriknw »

Fick precis mail om att min bil är påväg mot Sverige och eventuellt leverans innan årsskiftet. Antar att bilen borde vara typgodkänd då.
eriknw
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 nov 2019 13:11

Re: E tron 50

Inlägg av eriknw »

Data från audis hemsida, Proline edition.
Annotation 2019-12-06 144239.png
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Ah va kul! Intressant att se om den är uppdaterad. Min skulle gå i produktion V 50 så lär bli efter årsskiftet för min del
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: E tron 50

Inlägg av Johan B »

Då borde min också vara på gång, har ingen uppdatering sedan den gick i produktion 4/11 men det kanske är beroende av att säljaren aktivt går in och gör en uppdatering i systemet och skickar ut ett mail till köparen. Men detta går kanske automatiskt om fabriken gör en status uppdatering?

Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.
Skriv svar