E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Jag tror dock att detta gäller för bilar som produceras efter vecka 6 2020 efter lite forskning, detta är dock enbart vad jag tror!
Re: E tron 50
Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
Re: E tron 50
Läste något om någon ekonomisk fördel att sälja dom efter årsskiftet. Tråkigt om dom håller på det enbart för den sakens skull...Johan B skrev:Kommer i slutet på December enligt min säljare, detta är enligt mig bara planering från Audis sida för att få ut mer bilar i 2020. Bilarna står klara på fabriken och väntar.
Re: E tron 50
Hittat lite mer info angående uppdateringarna som ska komma,
Det gäller både 50 och 55
Audi meddelar nu att de släpper en uppdatering till e-tron 50 och 55 som ger högre effektivitet och längre räckvidd.
Både 50 och 55 versioner kommer med "cirka 25 kilometer" bättre WLTP-räckvidd, totalt 436 kilometer för 55 och 336 kilometer för 50.
Förbättringarna kommer emellertid inte att gynna befintliga e-tron-kunder, och endast för bilar som produceras efter vecka 48, dvs. den här veckan.
Ökat utnyttjande av högspänningsbatteriet och ökad effektivitet hos batteriet, liksom andra förändringar i hårdvaran, har möjliggjort mer räckvidd från den nuvarande produktionsveckan. Eftersom det nya sortimentet kräver ändringar av hårdvaran är det inte möjligt att uppgradera bilar som producerats före vecka 48
För e-tron 50 gäller uppdateringarna från början av produktionen, så att alla som har beställt detta får bilen med de interna uppgraderingarna.
Tänker dock att bufferten av batteriet bör man ju kunna låsa upp via OTA till befintliga etron bilar? Och av dessa 2,5 mil extra som uppdateringarna ger så ska upplåsningen av batteriet stå för 50%
Det gäller både 50 och 55
Audi meddelar nu att de släpper en uppdatering till e-tron 50 och 55 som ger högre effektivitet och längre räckvidd.
Både 50 och 55 versioner kommer med "cirka 25 kilometer" bättre WLTP-räckvidd, totalt 436 kilometer för 55 och 336 kilometer för 50.
Förbättringarna kommer emellertid inte att gynna befintliga e-tron-kunder, och endast för bilar som produceras efter vecka 48, dvs. den här veckan.
Ökat utnyttjande av högspänningsbatteriet och ökad effektivitet hos batteriet, liksom andra förändringar i hårdvaran, har möjliggjort mer räckvidd från den nuvarande produktionsveckan. Eftersom det nya sortimentet kräver ändringar av hårdvaran är det inte möjligt att uppgradera bilar som producerats före vecka 48
För e-tron 50 gäller uppdateringarna från början av produktionen, så att alla som har beställt detta får bilen med de interna uppgraderingarna.
Tänker dock att bufferten av batteriet bör man ju kunna låsa upp via OTA till befintliga etron bilar? Och av dessa 2,5 mil extra som uppdateringarna ger så ska upplåsningen av batteriet stå för 50%
E tron 50
Étron bygger på en avgasbilsplatta. Det enda som uppdateras OTA är kartorna i navigatorn.
Men kaaaanske kanske de kan utöka tillgänglig kapacitet vid service. Då kan de ju lägga på ny firmware. Skulle inte våga hoppas på det dock.
Kul att de som valt etron 50 faktisk får en bättre bil än de trodde vid beställning förövrigt.
Men kaaaanske kanske de kan utöka tillgänglig kapacitet vid service. Då kan de ju lägga på ny firmware. Skulle inte våga hoppas på det dock.
Kul att de som valt etron 50 faktisk får en bättre bil än de trodde vid beställning förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Låter ju sjukt bra om detta stämmer eftersom min 50 redan är producerad och står och väntar på typgodkännande. Det är ju nästan en 10% förbättring för 50 modellen.
Är detta officiell information?
Är detta officiell information?
Re: E tron 50
Jag har läst lite olika när uppdateringen skulle gå i produktion, men detta är det senaste och låter rätt troligt. Min 50a ska gå i produktion v50 med förväntad leverans v2-4.
Ja klart det är kul med en "bättre" bil, dock så spelar det mindre roll i mitt fall då jag enbart kommer få nytta av de relativt sällan. Tycker däremot att det är kul att man gör ändringar till en ny modell som man kan nyttja på en befintlig! Som man dessutom "ger" bort till de som bokat och de som ska boka, inte speciellt Audi likt, och med etron tycker jag att de lyckades riktigt bra! Och nu ännu bättre!
Ja klart det är kul med en "bättre" bil, dock så spelar det mindre roll i mitt fall då jag enbart kommer få nytta av de relativt sällan. Tycker däremot att det är kul att man gör ändringar till en ny modell som man kan nyttja på en befintlig! Som man dessutom "ger" bort till de som bokat och de som ska boka, inte speciellt Audi likt, och med etron tycker jag att de lyckades riktigt bra! Och nu ännu bättre!
Re: E tron 50
Är det någon som har hört något om e-tron 50 är typgodkänd än?
Enligt återförsäljaren skulle modellen bli godkänd under v47, men på audi.se står det att modellen fortfarande inte är typgodkänd.
Enligt återförsäljaren skulle modellen bli godkänd under v47, men på audi.se står det att modellen fortfarande inte är typgodkänd.
Re: E tron 50
Slutet på December enligt min säljare men tror bara de håller på bilar för 2020 leverans....
Re: E tron 50
Ja, Audi, Kia mfl väntar med leverans till 2020 för bättre utsläpps bonus/malus rätter från EU. Ingen nyhet.
Kul att Audi höjer WLTP, ungefär som Tesla, gör små uppdateringar. Hm, även BMW i3, uppdaterade batteriet (spänningen) vid service.
Kul att Audi höjer WLTP, ungefär som Tesla, gör små uppdateringar. Hm, även BMW i3, uppdaterade batteriet (spänningen) vid service.
Re: E tron 50
Fick precis mail om att min bil är påväg mot Sverige och eventuellt leverans innan årsskiftet. Antar att bilen borde vara typgodkänd då.
Re: E tron 50
Ah va kul! Intressant att se om den är uppdaterad. Min skulle gå i produktion V 50 så lär bli efter årsskiftet för min del
Re: E tron 50
Då borde min också vara på gång, har ingen uppdatering sedan den gick i produktion 4/11 men det kanske är beroende av att säljaren aktivt går in och gör en uppdatering i systemet och skickar ut ett mail till köparen. Men detta går kanske automatiskt om fabriken gör en status uppdatering?
Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.
Elektrikern var fullbokad så har en laddbox först 28/1. Dock finns det just nu gratis 150kw laddning i Flädie så man ju alltid köra dit och ladda lite gratis.
Re: E tron 50
Hur gör ni med laddning hemma? Måste man ha laddbox eller räcker det med 3fas 16A till 11kw laddaren som följer med?
Re: E tron 50
Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Re: E tron 50
Jag kör enfas med medföljande laddaren pga att samfälligheten äger garagen och att jag bara fick tillgång till en fas. Iof helt nyinststallerat för ändamålet så allt är nytt och draget direkt till centralen.Johan B skrev:Anledningen för min del att ha en laddbox är i huvudsak att slippa plocka fram laddaren som följer med varje dag. Känns som man måste ha denna liggande i bilen ifall att....sedan att man kan mäta förbrukning osv med laddbox. Kostnaden är ju ganska minimal för själva boxen när man får tillbaks 50% så med Tibber blir det 3 500. Måste ju oavsett dra fram 3 fas 16a. Ladda i vanligt fungerar ju oavsett inte.
Laddmässigt inga problem. Drygt 3 mil till jobbet och hinner alltid ladda upp varje natt.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: E tron 50
Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil
Re: E tron 50
Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: E tron 50
I vilken ort ligger din Audihandlare?OTP skrev:Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
Det kan vid enstaka tillfällen vara så att laddningen inte hoppar igång, det syns då direkt på indikeringen vid laddluckan.
Då brukar det bara vara att ta ur laddkabeln och sätta i den igen så går allt igång.
Om den sitter fast i bilen så lås upp bilen och tryck några sekunder på knappen vid laddluckan för att lossa laddkontakten. När lampan ovanför kontakten tänds är det bara att dra ur.
Finns även en nödlossning under huven, har aldrig behövt använda den ännu.
Re: E tron 50
Detta var i Alingsås, skulle lånat hem bilen tills på måndag kväll så jag var riktigt pepp på att få leva två dagar med elbil. Dom fick använda nödlossningen, enligt dom så var denna bilen en av de första som levererades ut. Vet inte om det kan stämma. Den hade ”bara” 48 % laddning så det var inte läge att ta den hem om det skulle fortsätta strula konstaterade vi. Jag har dock inte gett upp idéen å ska kolla om jag åtminstone kan få provköra i Gbg imorgon!Off Grid Byggaren skrev:I vilken ort ligger din Audihandlare?OTP skrev:Ansluter mig till tråden!
Efter omarbetad bilpolicy är jag sjukt sugen på att beställa en E tron 50.. skulle lånat hem en 55:a idag men laddningen hade ballat ur.. laddade inte och laddaren låste sig i bilen.. fick vackert åka iväg i min nuvarande dieselhäck till tjänstebil. Ska man ta det som ett omen?
Det kan vid enstaka tillfällen vara så att laddningen inte hoppar igång, det syns då direkt på indikeringen vid laddluckan.
Då brukar det bara vara att ta ur laddkabeln och sätta i den igen så går allt igång.
Om den sitter fast i bilen så lås upp bilen och tryck några sekunder på knappen vid laddluckan för att lossa laddkontakten. När lampan ovanför kontakten tänds är det bara att dra ur.
Finns även en nödlossning under huven, har aldrig behövt använda den ännu.
Re: E tron 50
Macki skrev:Ja 3500 är ju inte så farligt, men jag har redan ett befintligt 3fas uttag så borde onboard laddaren funka lika bra som en laddbox? Eller är där någon annan fördel med laddbox? Som sagt detta är min fösta elbil
Absolut, det är i alla fall min uppfattning. Stora frågan är nog bara så att ditt uttag är dimensionerat för belastningen under lång tid, men tror dock att alla 3fas 16A är så eftersom det är en industristandard.
Re: E tron 50
Det ska nog inte vara några problem, sitter på 50A huvudsäkring, var inne och kolla på tibber och blev lite intresserad av deras abonnemang! Och då även laddboxen. Är du kund där Johan b? Verkar ju rätt smidigt med laddningen och de var även kompatibla med min värmepanna.
Re: E tron 50
Jag har anmält byte till Tibber, men själva byter är inte klart. Så har egentligen inga erfarenheter än.Macki skrev:Det ska nog inte vara några problem, sitter på 50A huvudsäkring, var inne och kolla på tibber och blev lite intresserad av deras abonnemang! Och då även laddboxen. Är du kund där Johan b? Verkar ju rätt smidigt med laddningen och de var även kompatibla med min värmepanna.