E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

E tron 50

Inlägg av Macki »

Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Är det samma förmånsvärde för 50 som för 55?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E tron 50

Inlägg av taliz »

Frågan är väl hur mkt kapacitet som är tillgängligt i den.
I 55an försvann ju ca 12kwh. Är det samma i 50an så är det ju under 60kwh tillgängligt.
En bil som då drar uppåt 300wh/km(och ännu mer i regn, motvind, snöslask etc) kan det bli lite tight på längre sträckor.

Experimentera lite på abetterrouteplanner vettja?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Hej och välkommen, kul att du vill köpa en elbil. E-tron är tyvärr en rätt törstig bil, 55an kan du nog köra runt 25-30 mil beroende på hastighet och väglag. E-tron 50 klarar nog 22-23mil på 100% laddning så 15mil blir nog inga problem alls. Frågan är om en investering på 700-800k är värt 20-25mil räckvidd? Fördelen med e-tron är definitivt inredningen, däremot är den rätt så liten i utrymmet i bagageluckan för att vara suv. Bagagevolym för 55an är 600L, jämför det med en Model S så har du 750L bak och 84L fram.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Förmånsvärdet är inte satt men fick detta av säljaren, Bilförmån per månad: 4.836 kr
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Förmånsvärdet är inte satt men fick detta av säljaren, Bilförmån per månad: 4.836 kr
Netto va?

Räknade ut vad skillnaden blir i räckvidd att köra från Sigtuna till Göteborg (som räknas som en långresa) tog 0°C och jämförde en Model S Standard Range med Audi E-tron 50 i ABRP, svaret blir att Teslan behöver ett laddstopp i Jung @ 14min, medans Audin behöver två laddstopp på totalt 42min för samma sträcka.
Teslan sthlm-gbg.png
Audin
Audin sthlm-gbg.png
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Ja bilen i sig gillar jag skarpt! Fick låna hem en 55 under en dag och man åker som en kung! Kravet är att jag måste ha drag som får dra minst 1000kg, tyvärr många bilar som försvinner då! Hade absolut kunnat tänka mig en modell s annars! Jag är helt och hållet inne på elbil.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Ja bilen i sig gillar jag skarpt! Fick låna hem en 55 under en dag och man åker som en kung! Kravet är att jag måste ha drag som får dra minst 1000kg, tyvärr många bilar som försvinner då! Hade absolut kunnat tänka mig en modell s annars! Jag är helt och hållet inne på elbil.
Ja då har du bara Model X och E-tron kvar. Model X är tyvärr i en helt annan prisnivå och även om du får tag i en X SR blir rangen bara någorlunda bättre än E-tron 50.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: E tron 50

Inlägg av kallekula »

För mig är bortåt 800k alldeles för mycket för den räckvidden. Pendla 15 mil är ju på håret på vintern.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: E tron 50

Inlägg av [JM] »

Macki skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
En fråga. Om bilen primärt ska gå som pendlarbil vilka kriterier är det som gör att du valt etron50?
Lista dina "krav" och beskriv hur du tänkt använda bilen så blir det lättare för forumet att hjälpa till med funderingarna.
Vad är viktigt?
Mkt last utrymme. Lågt vägljud. Bilstolar för småbarn. Snabbladdning. Dragkrok. Bilsemestrar osv.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

MDurante skrev:
Macki skrev:
Förmånsvärdet är inte satt men fick detta av säljaren, Bilförmån per månad: 4.836 kr
Netto va?

Brutto, en 55 proline ligger på ca 5800:-
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Macki skrev:
Förmånsvärdet är inte satt men fick detta av säljaren, Bilförmån per månad: 4.836 kr

En E-Tron 55 börjar på 5 400 kr/månad brutto helt utan utrustning. Gott så. Hur mycket extra "måste" man välja till för att få en dräglig kärra? Tyvärr så sätts ju bara förmånen för själva bilen ner. Extrautrustning har samma förmånsbeskattning som till vilken bil som helst. Så det drar ju iväg om man måste kryssa mycket.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Kravet är drag, 4*4 och komfort. Inte många bilar kvar då, och vill verkligen ha en elbil. Bor på en gård mitt i åkern i södraste skåne
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Jag kryssa i ca 50' i extrautrustning utöver proline som är rätt välutrustad standard
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Kravet är drag, 4*4 och komfort. Inte många bilar kvar då, och vill verkligen ha en elbil. Bor på en gård mitt i åkern i södraste skåne
Har du laddmöjlighet på jobb? Åker du ofta på långresor och är beredd att stanna och ladda efter 12-16mil? Hur ofta behöver du använda krok? Har ni flera bilar i hushållet?

Fördelen med södra skåne är väl högre temperaturer även under vintern, tror inte 15 mil t/r dagligen blir ett problem ens på vintern. Vilka hjul beställde du bilen med?
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: E tron 50

Inlägg av Verdi »

Macki skrev:
Kravet är drag, 4*4 och komfort. Inte många bilar kvar då, och vill verkligen ha en elbil. Bor på en gård mitt i åkern i södraste skåne
Om inte en Model 3 räcker till i storlek och dragförmåga så är ju E-Tron bästa valet helt klart och eftersom du bor i Skåne med korta avstånd så borde en 50 räcka också.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Tänker 20" sommar och 19" vinter, hade kunnat tänka mig 19 på sommar också men dom är så satans fula!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Tänker 20" sommar och 19" vinter, hade kunnat tänka mig 19 på sommar också men dom är så satans fula!
20" blir törstigt värre. Räcker inte 910kg i dragvikt?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Model 3 får väl bara dra 925kg om jag inte har fel? Kör släp 1 gång i veckan, har en Ford smax diesel awd som min fru kör med och har våra två barn i.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Hur mycket skiljer mellan 19" och 20"? Nä måste tyvärr minst kunna dra 1000 och jag kör även 1500 ibland
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: E tron 50

Inlägg av Zalman3 »

MDurante skrev:
Macki skrev:
Ja bilen i sig gillar jag skarpt! Fick låna hem en 55 under en dag och man åker som en kung! Kravet är att jag måste ha drag som får dra minst 1000kg, tyvärr många bilar som försvinner då! Hade absolut kunnat tänka mig en modell s annars! Jag är helt och hållet inne på elbil.
Ja då har du bara Model X och E-tron kvar. Model X är tyvärr i en helt annan prisnivå och även om du får tag i en X SR blir rangen bara någorlunda bättre än E-tron 50.
Men prova en Mercedes EQC, 1800kg dragvikt och är snålare än Audi e-tron.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Hur mycket skiljer mellan 19" och 20"? Nä måste tyvärr minst kunna dra 1000 och jag kör även 1500 ibland
Enligt WLTP för E-tron 55 ger 19" 408km räckvidd, 20" 392km och 21" 376km. Så 4% lägre räckvidd.

En fördel är dock att Audis 19" vinterfälg är 8" mot 8.5" sommarfälg. Borde i teorin ge lite mindre diff mellan vinter/sommar om du håller dig till 19".
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

Har kollat på EQC och den har inte lika mycket utrustning standard och går en bit över 900' när man är klar med den, och då tar jag bara det nödvändigaste, denna etron som jag har byggt ligger idag på efter rabatter 755'
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: E tron 50

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
Har kollat på EQC och den har inte lika mycket utrustning standard och går en bit över 900' när man är klar med den, och då tar jag bara det nödvändigaste, denna etron som jag har byggt ligger idag på efter rabatter 755'
755k och 900k efter SMBP?

Tror också EQC är bättre alternativ vad gäller förbrukning speciellt när du ska dra tungt. Blir nog väldigt kort räckvidd med 1500kg på kroken och 71kWh brutto i kombination med hög förbrukning.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: E tron 50

Inlägg av Macki »

SMBP?
Skriv svar