taliz skrev:Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo?
Va?
Moderator: Redaktion
Verdi skrev:taliz skrev:Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo?
Va?
Verdi skrev:
Btw, du har övertygat mig. Min nästa bil blir en diesel.
Undrar vem som skrev det här "Sorry men de flesta behöver inte ha allt bokstaverat som du. Det blir lite tröttsamt med dina yxskaft-repliker." Vet du kanske taliz?taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Så jag lyckades skrämma Verdi till att köpa en diesel Volvo?
Va?Verdi skrev:
Btw, du har övertygat mig. Min nästa bil blir en diesel.
NEO skrev:
Tror knappast e-tron köparna är införstådda med att man får köra max 70km/h för att uppnå WLTP räckvidden. De flesta normala människor kör 120km/h där det är just 120km/h, varvid en förbrukning @ 258Wh/km vintertid runt 0°C och full packning med skidor och passagerare är närmast omöjligt att uppnå, oavsett hur lugnt DU kör med din e-tron och hur duktig du är på att köra bilen snålt. Varje laddstopp på ionity kostar för tillfället 80kr, men det är ett introduktionspris som definitivt kommer ändras.
Låt oss säga att Ionity tar 3-4kr per kWh, för att köra Skåne-Trysil förbrukar E-tron 50 ungefär 221kWh. Dra av 71kWh som man kan ladda fullt hemma, då behöver man betala för 150kWh på resan, det skulle innebära en kostnad på 450-600kr för ström.
Well this escalated quickly.Nilp skrev:Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Ja det var en rejäl prisökning mot introduktionspriset. Fast det blir nog ingen kö iaf.NEO skrev:NEO skrev:
Tror knappast e-tron köparna är införstådda med att man får köra max 70km/h för att uppnå WLTP räckvidden. De flesta normala människor kör 120km/h där det är just 120km/h, varvid en förbrukning @ 258Wh/km vintertid runt 0°C och full packning med skidor och passagerare är närmast omöjligt att uppnå, oavsett hur lugnt DU kör med din e-tron och hur duktig du är på att köra bilen snålt. Varje laddstopp på ionity kostar för tillfället 80kr, men det är ett introduktionspris som definitivt kommer ändras.
Låt oss säga att Ionity tar 3-4kr per kWh, för att köra Skåne-Trysil förbrukar E-tron 50 ungefär 221kWh. Dra av 71kWh som man kan ladda fullt hemma, då behöver man betala för 150kWh på resan, det skulle innebära en kostnad på 450-600kr för ström.Well this escalated quickly.Nilp skrev:Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Nu pratar vi 1300kr istället för 450-600kr, fortfarande värt? Eller det kanske var billigare om man var medlem i Audis inner circle club med månadskostnad och 3.50kr kWh?
150kwh/800km=187,5wh/km.Swede1 skrev:80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.
3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
Neo räknade med att man laddat fullt hemma först, dvs drog av 71kwh. Totalt 221kwh.[JM] skrev:150kwh/800km=187,5wh/km.Swede1 skrev:80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.
3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
Duktigt jobbat i en etron....
Ahh. Missade att siffrorna kom från NEOs exempel.taliz skrev:Neo räknade med att man laddat fullt hemma först, dvs drog av 71kwh. Totalt 221kwh.[JM] skrev:150kwh/800km=187,5wh/km.Swede1 skrev:80 mil, 150 kwh x 3,5 kr ca 500 kr. Malmö-Trysil.
3,5 kr per kwh är lite dyrt tycker jag. 2,5 kr är bättre.
Duktigt jobbat i en etron....
Borde nog vara hyfsat rimligt.
Samma här, men hos oss lät det som att det var runt v10, sen tillkom leverans på 6-8v (lång tid inom Europa...)Pertan skrev:Då har jag beställt en E tron 50 på privatleasing i 24 månader. Ska gå i produktion vecka 16. Längtar som satan
Och han skulle ladda hon Ionity.Henrik Torphammar skrev:Nyland grillar just etron 50 med mycket bra tester. 1000km bland annat
Kan det bero på alla missnöjda Audiägare som uppgraderat till Tesla finns på detta forum.dd88 skrev:Intressant att det inte spelar någon roll vad som skrivs i tråden, det landar ändå i att man borde köpt en Tesla istället.
Kan det vara avundsjuka?
Släpp det, njut av era Teslor och gå vidare. Jag lovar att ni kommer bli gladare!Zalman3 skrev:Kan det bero på alla missnöjda Audiägare som uppgraderat till Tesla finns på detta forum.dd88 skrev:Intressant att det inte spelar någon roll vad som skrivs i tråden, det landar ändå i att man borde köpt en Tesla istället.
Kan det vara avundsjuka?
Nu blev jag osäker om säljaren mena leverans ungefär vid vecka 16. Hoppas det är leverans då.Eldsig skrev:Samma här, men hos oss lät det som att det var runt v10, sen tillkom leverans på 6-8v (lång tid inom Europa...)Pertan skrev:Då har jag beställt en E tron 50 på privatleasing i 24 månader. Ska gå i produktion vecka 16. Längtar som satan
//Eldsig
Ja och spännande att betala 8,7 kr / kwh på Ionity snabbladdarna och se hur kontot töms när du laddar 70 kwh x 8,7 = 600 kr för att åka 20-30 mil.Felixta skrev:Helt standard solid svart. Privatleasing 24 månader. Blir första elbilen i familjen, ska bli sjukt spännande!
Jag är oxå irriterad över prissättningen men TS är glad att beställt en ny bil.. onödig kommentar. Grattis till bilen FelixtaSwede1 skrev:Ja och spännande att betala 8,7 kr / kwh på Ionity snabbladdarna och se hur kontot töms när du laddar 70 kwh x 8,7 = 600 kr för att åka 20-30 mil.Felixta skrev:Helt standard solid svart. Privatleasing 24 månader. Blir första elbilen i familjen, ska bli sjukt spännande!
En Tesla ägare skulle betala 175 kr för 70 kwh. (2,5 kr/kwh)
Påminn gärna din Audi försäljare om Ionitys nya prissättning.
Om ni missat
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ka-diesel/