Sök på kompletträder, verkar ligga på ca 1100 eur för 4st 19” och 1600 för 20” med däck. Då får du europeiska friktion men jag tycker att det funkar utmärkt på så tung bil. Iaf om man håller sig i södra halvan mest.Felixta skrev:Tack för svar, ska absolut kolla där!macky skrev:Kolla tyska e-bay, finns en del original för just e-tron till bättre priser. De har ju ett restvärde sen så det lär löna sig.Felixta skrev:Hur har ni andra som beställt e-tron gjort med vinterdäck? Köpt via Audi eller via någon annan däckfirma? Blev dyrt att köpa däcken via Audi iom privatleasing (däcken skall vara avbetalda på 24 månader och sen lämnas tillbaka med bilen)så letar efter annat alternativ. Passar tex q5/q7 fälgar på en etron?
E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 04 feb 2020 13:29
Re: E tron 50
Är det privatleasingerbjudandet som nämnts i tråden du menar så tror jag att det är slut på bilar nu. Det nämndes i flera inlägg på FB att så var fallet iaf. Men man vet aldrig. Skadar inte att kolla. Själv beställde jag via Börjessons bil i Alingsås. Vet att Lecab i Karlstad sålde en hel del också.Roadster73 skrev:Får man fråga vilken återförsäljare det är?
Är själv väldigt sugen på denna...
Såg nu på Bytbil att Toveks Bil i Varberg annonserar 3år á 1000 för 6240kr/mån. Så inte lika vasst men kanske ok ändå?
Är det köp eller vanlig leasing kan du höra med vilken handlare som helst. Audi har kampanjrabatt på 104kkr på 50an, sedan får man förhandla vidare för ytterligare rabatter.
Re: E tron 50
Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
Står inget om miljöbonus där? Tillfaller den verkligen leasingtagaren? Låter otroligt.
Re: E tron 50
mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
6.995kr exkl moms blir 8.743kr inkl moms.6.995 kr/mån
Audi Business Lease: 12 mån (exkl moms), 1500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (augusti 2019). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer.
Tesla model 3 SR+
Betalning med leasing exkl. moms, 3 909 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr.
Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E tron 50
Zalman3 skrev:mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/6.995kr exkl moms blir 8.743kr inkl moms.6.995 kr/mån
Audi Business Lease: 12 mån (exkl moms), 1500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (augusti 2019). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease. Ändringar av körsträcka, ränta eller försäkringens förutsättningar, etc. kan påverka månadsbetalningen. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer.
Tesla model 3 SR+
Betalning med leasing exkl. moms, 3 909 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr.
Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
Vad är det där för "goddag yxskaft"-svar?
Re: E tron 50
Det var det han sa till mig.Verdi skrev:mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
Står inget om miljöbonus där? Tillfaller den verkligen leasingtagaren? Låter otroligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Och? Min pappa är också starkare än din (om jag nu hade haft en pappa). Jag förstår inte vad du vill säga med detta.Zalman3 skrev:Tesla model 3 SR+
Betalning med leasing exkl. moms, 3 909 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr.
Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Pratade med Toveks bil.mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
En lösning är att man betalar in 60.000kr dag ett i en förhöjd leasingkostnad. Efter 6-8 månader betalas miljöbonusen ut och leasingbolaget kan betala ut dessa 60.000kr till slutkund.
Under hela avtalstiden som är 12 månader så betalar man 6.999kr exkl moms (8743,75kr per månad inkl moms).
Summa 104.925kr inkl moms per år.
Jag hade heller köpt en Tesla SR+ med drag och betalat 20% dag ett, fått 60,000kr efter 6-8 månader.
Och betalat
Betalning med leasing exkl. moms
3 994 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
Årskostnaden blir 3,994kr exkl moms(4992,50kr inkl moms).
Årskostnad 59.910kr inkl moms.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: E tron 50
De har nu lagt till lite info om bonusen: "Angivet månadsbelopp är baserat på att bonus enligt förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar betalas till VWFS och gäller fr.o.m. att sådan betalning skett."mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
Annars hade jag beställt en med en gång
Re: E tron 50
Zalman3 skrev:Pratade med Toveks bil.mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
En lösning är att man betalar in 60.000kr dag ett i en förhöjd leasingkostnad. Efter 6-8 månader betalas miljöbonusen ut och leasingbolaget kan betala ut dessa 60.000kr till slutkund.
Under hela avtalstiden som är 12 månader så betalar man 6.999kr exkl moms (8743,75kr per månad inkl moms).
Summa 104.925kr inkl moms per år.
Jag hade heller köpt en Tesla SR+ med drag och betalat 20% dag ett, fått 60,000kr efter 6-8 månader.
Och betalat
Betalning med leasing exkl. moms
3 994 kr /mån
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 60 kr, uppläggningsavgift 695 kr. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras ej av Tesla.
Årskostnaden blir 3,994kr exkl moms(4992,50kr inkl moms).
Årskostnad 59.910kr inkl moms.
Du jämför fortfarande äpplen med päron. 20% första förhöjd är bra mycket mer än 60 tusen (~140 tusen?) och en E-Tron är nåt annat än en SUV.
Eftersom det tydligen inte var för bra för att vara sant den här gången heller så blev det ändå relativt dyrt med Audin. Hade man däremot fått bonusen som mati skrev så hade det varit en helt ok interimslösning.
Re: E tron 50
Då hade min säljare inte gjort sina hemläxor när han pratade med mig idag. Jag tyckte själv att det lät lite för bra för att vara sant, men han var säker på sin sak.JorgenM skrev:De har nu lagt till lite info om bonusen: "Angivet månadsbelopp är baserat på att bonus enligt förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar betalas till VWFS och gäller fr.o.m. att sådan betalning skett."mati skrev:Jag pratade med min säljare idag. De har en kampanj på e-tron 50, ett års leasing med garanterat restvärde för 6995:-/mån innan miljöbonus. Om man drar av miljöbilsbonusen blir det 1995:-/mån + moms i leasing. Nästintill gratis. Han sa att Audi måste trycka ut elbilar nu för att slippa betala utsläppsböter efter 1 januari.
https://toveksbil.se/personbilar/kampan ... -business/
Annars hade jag beställt en med en gång
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Signade två E-tron 50 på 12 mån leasing förra veckan. Tog in offert från två olika audihandlare. Den enas offert hade lagt dit miljöbonusen som engångskostnad på leasingavtalet, dvs 60k inkl moms som jag sedan skulle få tillbaka av leasingbolaget (vwfs).
Den andra säljaren hade inte med något förhöjd hyra i leasingavtalet men hävdade att jag ändå skulle få 60k tillbaka i miljöbonus via vwfs. Det lät för bra för att vara sant. Jag signade bilarna ändå, eftersom jag tyckte erbjudandet var okej även utan miljöbonus.
72 mail och 24 samtal senare med vwfs är detta utrett. Ingen kunde först svara på exakt vad som gällde mer än ”detta har blivit rörigt och lite fel, vi vet inte vad som gäller och erbjudandet har nu gjorts om”. Igår återkopplade en chef på vwfs till mig på mail. Bad om ursäkt för att de inte själva kunnat svara på detta men att det nu är utrett en gång för alla. Jag betalar bara leasingkostnaden enligt mitt avtal och vwfs kommer återbetala 60k till mitt bolag per bil.
Fantastiskt bra imo. Ink moms (kan inte dra momsen) kostar min bil (proline och en del tillval på det) 11k/m och jag får tillbaka 5k/m. Dvs 6k/m i leasing netto. Svårslaget.
Min första elbil. Återstår att se vad jag tycker.
Den andra säljaren hade inte med något förhöjd hyra i leasingavtalet men hävdade att jag ändå skulle få 60k tillbaka i miljöbonus via vwfs. Det lät för bra för att vara sant. Jag signade bilarna ändå, eftersom jag tyckte erbjudandet var okej även utan miljöbonus.
72 mail och 24 samtal senare med vwfs är detta utrett. Ingen kunde först svara på exakt vad som gällde mer än ”detta har blivit rörigt och lite fel, vi vet inte vad som gäller och erbjudandet har nu gjorts om”. Igår återkopplade en chef på vwfs till mig på mail. Bad om ursäkt för att de inte själva kunnat svara på detta men att det nu är utrett en gång för alla. Jag betalar bara leasingkostnaden enligt mitt avtal och vwfs kommer återbetala 60k till mitt bolag per bil.
Fantastiskt bra imo. Ink moms (kan inte dra momsen) kostar min bil (proline och en del tillval på det) 11k/m och jag får tillbaka 5k/m. Dvs 6k/m i leasing netto. Svårslaget.
Min första elbil. Återstår att se vad jag tycker.
- Guggenheimel
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
- Ort: Skanör
Re: E tron 50
Hej,
Ni som har Audi E-tron (Proline eller icke). Har ni valt 19 eller 20-tumsfälgarna?
Sambon står i valet och kvalet. Någon som vet om räckvidden försämras nämnvärt på 20" gentemot 19"?
Valet blir en E-Tron 50, därav så vill hon gärna få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Ni som har Audi E-tron (Proline eller icke). Har ni valt 19 eller 20-tumsfälgarna?
Sambon står i valet och kvalet. Någon som vet om räckvidden försämras nämnvärt på 20" gentemot 19"?
Valet blir en E-Tron 50, därav så vill hon gärna få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Re: E tron 50
Jag valde avsiktligt bort 20" och beställde bilen med 19", trots samma pris. Enligt spec minskar räckvidden med ca en mil när man kör på 20", men känslan jag fick med lånebilar jag har kört var att det påverkar mer än så. Svårt att jämföra, men jag är glad att jag valde de mindre hjulen. Om inget annat så är däcken billigare och åkkomforten högre.Guggenheimel skrev:Hej,
Ni som har Audi E-tron (Proline eller icke). Har ni valt 19 eller 20-tumsfälgarna?
Sambon står i valet och kvalet. Någon som vet om räckvidden försämras nämnvärt på 20" gentemot 19"?
Valet blir en E-Tron 50, därav så vill hon gärna få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
800 mil med Etron 50.
Jag gick från diesel till el och kommer aldrig byta tillbaka! Och att gör den övergången med en Audi Etron är lite lyxigt! Som alla redan vet så är bilen helt magisk på många sätt! Tyst som bara den och fantastiskt bekväm.
Jag har tittat/lyssnat på alla möjliga provkörningar av bilen och tycker att bilen är till viss del missförstånd.
En del tycker att infotainment är plottrig och krånglig vilket jag köper tills man har haft bilen i en vecka så förstår man att det innebär oändliga inställnings möjligheter och att man kan få bilen precis som man vill och med genvägar i lilla displayen så behöver man inte in i menyn så ofta. Många har även inte förstått hur regenereringen fungerar och klagat på detta, tex brompedalen går i första hand alltid in med regenerering innan den använder bromsarna vilket en del inte förstått samt att det har pratats och klagats en del på att regenereringen inte stannar på vald nivå villket man såklart kan!
En sak som påpekats är att bilen inte regarar lika fort på accelerations pedalen utan ger ett fosilbils liknande acceleration, vilket har att göra med vilken drive mode man är i, men givet vis kan detta också konfigureras så oavset drive mode så ger bilen full accelerationskänslighet vid tex Comfort + "växelväljaren" i Sport osv.
Vill dock påpeka att min fru vill inte ha en så direkt acceleration utan gillar den mer tröga kännslan, detta gäller även regen min fru bryr sig inte om padlar hit och one pedal dit utan vill bara köra och då gör etron ett ypperligt jobb helt själv för att ta till vara på enegi utan att föraren behöver engagera sig.
Så vad är mindre bra med bilen?
Det första jag kommer tänka på är appen som är det absolut sämsta jag stött på, eller det är en ok app men den funkar väldigt sällan, möjligen 1/10 gånger för mig! Inte ok och stundtals väldigt frustrerande!
Vissa blanka paneler i bilen som kan reflektera solljus i vissa vinklar.
Annars i dagsläget inget jag kan komma på
Laddning
Jag har inte snabbladdat så mycket 5gånger totalt och egentligen bara för att prova, 1gång på ionity innan höjningen och 4 gånger på eon 175kw
Tycker farten är bra har dock inte kommit upp i 120kw utan som högst 116kw, kan påpeka att jag har kommit in med rätt mycket batteri ca 25% som lägst.
En laddsession såg ut som följande, kom in med 28% och fick 101kw
35% 107kw +2min
40% 111kw +4min
50% 114kw +8min
61% 116kw +11min
70% 101kw +15min
80% 76kw +19min
90% 49kw +26min
95% 35kw +31min
100% 20kw +38min
Då hade jag kört 17,4km utan uppvärmning innan jag började ladda så inte optimalt.
Annars laddar jag på 11kw laddstolpe på jobb och hemma använder jag ombord laddaren vilket jag sällan använder.
Drag då?
Har kört en del släp och bilen går väldigt fint och stabilt!
Förbrukningen är blandad då jag kör många gånger med kallt batteri men räkna med ca 280-350wh för ett stort galler släp.
Boggiesläp med grävare är värre, ca 350-450wh
Samt detta är skånsk vinter så säg höst i resten av landet, säkert något bättre siffror sommartid
Förbrukning blandad körning
Kallt batteri utan förvärming "vinter" +0-5° 300wh
Varmt batteri med förvärmning "vinter" +0-5° 250wh
Nu när våren börjat komma med lite värme så gör det rätt stor skillnad
Kallt batteri utan förvärmning +7-15° 250wh
Varmt batteri med förvärmning +7-15° 210wh Fälgar och däck
Vinterfälgarna är de original 19" ( skitfula) med lassa suv någonting däck, helt ok däck för priset!
Sommar är 19" Audi RS med bridgestone alenza
För min del så funkar bilen perfekt men pendlar man långt och mycket hade jag rekommenderat 55an
Jag hoppas på några längre turer till sommaren då vår resa till Tyskland blev inställd pga ja you know what!
Är lite inne på att införskaffa ett takboxtält vet dock inte hur en takbox skulle påverka förbrukningen? Någon som kört etron med takbox och har siffor på det?
Jag är väldigt nöjd med bilen och kör man inte långt hela tiden är det en fin bil även som första/enda bil.
Jag gick från diesel till el och kommer aldrig byta tillbaka! Och att gör den övergången med en Audi Etron är lite lyxigt! Som alla redan vet så är bilen helt magisk på många sätt! Tyst som bara den och fantastiskt bekväm.
Jag har tittat/lyssnat på alla möjliga provkörningar av bilen och tycker att bilen är till viss del missförstånd.
En del tycker att infotainment är plottrig och krånglig vilket jag köper tills man har haft bilen i en vecka så förstår man att det innebär oändliga inställnings möjligheter och att man kan få bilen precis som man vill och med genvägar i lilla displayen så behöver man inte in i menyn så ofta. Många har även inte förstått hur regenereringen fungerar och klagat på detta, tex brompedalen går i första hand alltid in med regenerering innan den använder bromsarna vilket en del inte förstått samt att det har pratats och klagats en del på att regenereringen inte stannar på vald nivå villket man såklart kan!
En sak som påpekats är att bilen inte regarar lika fort på accelerations pedalen utan ger ett fosilbils liknande acceleration, vilket har att göra med vilken drive mode man är i, men givet vis kan detta också konfigureras så oavset drive mode så ger bilen full accelerationskänslighet vid tex Comfort + "växelväljaren" i Sport osv.
Vill dock påpeka att min fru vill inte ha en så direkt acceleration utan gillar den mer tröga kännslan, detta gäller även regen min fru bryr sig inte om padlar hit och one pedal dit utan vill bara köra och då gör etron ett ypperligt jobb helt själv för att ta till vara på enegi utan att föraren behöver engagera sig.
Så vad är mindre bra med bilen?
Det första jag kommer tänka på är appen som är det absolut sämsta jag stött på, eller det är en ok app men den funkar väldigt sällan, möjligen 1/10 gånger för mig! Inte ok och stundtals väldigt frustrerande!
Vissa blanka paneler i bilen som kan reflektera solljus i vissa vinklar.
Annars i dagsläget inget jag kan komma på
Laddning
Jag har inte snabbladdat så mycket 5gånger totalt och egentligen bara för att prova, 1gång på ionity innan höjningen och 4 gånger på eon 175kw
Tycker farten är bra har dock inte kommit upp i 120kw utan som högst 116kw, kan påpeka att jag har kommit in med rätt mycket batteri ca 25% som lägst.
En laddsession såg ut som följande, kom in med 28% och fick 101kw
35% 107kw +2min
40% 111kw +4min
50% 114kw +8min
61% 116kw +11min
70% 101kw +15min
80% 76kw +19min
90% 49kw +26min
95% 35kw +31min
100% 20kw +38min
Då hade jag kört 17,4km utan uppvärmning innan jag började ladda så inte optimalt.
Annars laddar jag på 11kw laddstolpe på jobb och hemma använder jag ombord laddaren vilket jag sällan använder.
Drag då?
Har kört en del släp och bilen går väldigt fint och stabilt!
Förbrukningen är blandad då jag kör många gånger med kallt batteri men räkna med ca 280-350wh för ett stort galler släp.
Boggiesläp med grävare är värre, ca 350-450wh
Samt detta är skånsk vinter så säg höst i resten av landet, säkert något bättre siffror sommartid
Förbrukning blandad körning
Kallt batteri utan förvärming "vinter" +0-5° 300wh
Varmt batteri med förvärmning "vinter" +0-5° 250wh
Nu när våren börjat komma med lite värme så gör det rätt stor skillnad
Kallt batteri utan förvärmning +7-15° 250wh
Varmt batteri med förvärmning +7-15° 210wh Fälgar och däck
Vinterfälgarna är de original 19" ( skitfula) med lassa suv någonting däck, helt ok däck för priset!
Sommar är 19" Audi RS med bridgestone alenza
För min del så funkar bilen perfekt men pendlar man långt och mycket hade jag rekommenderat 55an
Jag hoppas på några längre turer till sommaren då vår resa till Tyskland blev inställd pga ja you know what!
Är lite inne på att införskaffa ett takboxtält vet dock inte hur en takbox skulle påverka förbrukningen? Någon som kört etron med takbox och har siffor på det?
Jag är väldigt nöjd med bilen och kör man inte långt hela tiden är det en fin bil även som första/enda bil.
Re: E tron 50
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E tron 50
Mycket bra recension!
Det reflekterar också hur majoriteten av elbilsköpare av lite dyrare
bilar brukar uppleva sin bil, nämligen jäkligt nöjd i stort och nästan svårt
att hitta egentliga nackdelar
Inte ens förbrukning är så viktigt till vardags om man laddar hemma (eller gratis någonstans såklart) för
det är sjukt mycket billigare än fossilare oavsett
Jag upplevde också Mati:s bil som riktigt najs på alla sätt och vis (nästan iaf)
Det reflekterar också hur majoriteten av elbilsköpare av lite dyrare
bilar brukar uppleva sin bil, nämligen jäkligt nöjd i stort och nästan svårt
att hitta egentliga nackdelar
Inte ens förbrukning är så viktigt till vardags om man laddar hemma (eller gratis någonstans såklart) för
det är sjukt mycket billigare än fossilare oavsett
Jag upplevde också Mati:s bil som riktigt najs på alla sätt och vis (nästan iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E tron 50
Kul att höra att du är nöjd med bilen. Det är jag med min med, grymt nöjd faktiskt. Första elbilen för mig med och jag kommer inte att gå tillbaka. Det enda tråkiga är ju att det fortfarande finns lite för få olika elbilar att välja på. Snart dags att byta andrabilen och den ska gå på hel den också hoppas jag. Men det är svårt att hitta ngt som ekonomiskt gör det försvarbart tyvärr (privatleasing är planen, vill inte binda pengar i bilen).
Nog om det, du undrade om förbrukning med takbox. Gjorde en vända Sthlm-Funäsdalen i februari och bilen låg på 27-29 cirkus med box och fullastat. Körde en hel del däruppe mellan olika skidområden och då låg det runt 27. Valde medvetet att köra på landsvägar snarare än motorväg men en hel del 100-sträcka iaf dit och hem. Var ganska ok temperaturer på som lägst -10 men oftast -5 till 0. Så länge man håller sig till landsvägsfart så märks det väldigt lite med box. Kör dubbfritt på 20" på vintern.
Nog om det, du undrade om förbrukning med takbox. Gjorde en vända Sthlm-Funäsdalen i februari och bilen låg på 27-29 cirkus med box och fullastat. Körde en hel del däruppe mellan olika skidområden och då låg det runt 27. Valde medvetet att köra på landsvägar snarare än motorväg men en hel del 100-sträcka iaf dit och hem. Var ganska ok temperaturer på som lägst -10 men oftast -5 till 0. Så länge man håller sig till landsvägsfart så märks det väldigt lite med box. Kör dubbfritt på 20" på vintern.
Re: E tron 50
Har letat efter information som bekräftar att fabriken är igång efter corona stoppet. Hittade precis den här som tyder på att den inte är det:
https://www.bruzz.be/economie/audi-brus ... 2020-04-27
Däremot, enligt den officiella planen skall fabrikerna vara igång "mot slutet av månaden" så man får väl hoppas på det håller.
https://www.bruzz.be/economie/audi-brus ... 2020-04-27
Däremot, enligt den officiella planen skall fabrikerna vara igång "mot slutet av månaden" så man får väl hoppas på det håller.
Re: E tron 50
Kan verkligen hålla med om att det är en fantastik bil och kommer aldrig gå tillbaks till fossil bil.
Dock är det några saker som inte är på topp.
Appen fungerar nästan aldrig, dock är min inbokad på mjukvaruppdatering nästa vecka som skall lösa detta. Hoppas verkligen det fungerar, ganska irriterande att bilen måste vara upplåst för att fungera...
Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... layouten i Virtual cockpit åtgår till standard och inte vald e-tron vy.
Apple Carplay kopplar upp ibland, har dock en teori. Telefonen måste vara i jackan eller lös i bilen, har man den i byxfickan fungerar det inte. Kräver kanske stark signal...
Förbrukning, har ju helt klart gått ner nu när det börjar bli varmare, men den drar en hel del...framförallt på,motorväg.
Skall bli intressant om jag klarar 195km till Varberg på vinter med i princip enbart motorväg...
Får väl se om det går att genomföra den årliga trippen till Trysil nästa år och testa detta. Sommaren lär väl bara bli kortare turer i Skåne land.
Dock är det några saker som inte är på topp.
Appen fungerar nästan aldrig, dock är min inbokad på mjukvaruppdatering nästa vecka som skall lösa detta. Hoppas verkligen det fungerar, ganska irriterande att bilen måste vara upplåst för att fungera...
Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... layouten i Virtual cockpit åtgår till standard och inte vald e-tron vy.
Apple Carplay kopplar upp ibland, har dock en teori. Telefonen måste vara i jackan eller lös i bilen, har man den i byxfickan fungerar det inte. Kräver kanske stark signal...
Förbrukning, har ju helt klart gått ner nu när det börjar bli varmare, men den drar en hel del...framförallt på,motorväg.
Skall bli intressant om jag klarar 195km till Varberg på vinter med i princip enbart motorväg...
Får väl se om det går att genomföra den årliga trippen till Trysil nästa år och testa detta. Sommaren lär väl bara bli kortare turer i Skåne land.
Re: E tron 50
Jag tror inte att det är en bugg i det fallet utan det är en funktion som är standardmässigt aktiverad. Nånstans går det att ställa in (och att stänga av) att kartan visar räckvidden som en blå cirkel runt nuvarande position. Visar man kartan uppifrån så är det någorlunda användbart när man zoomar ut. Men i vanligt 3D-körläge visas det blåa området också och då brukar det ta upp hela kartan och allt är bara blått. Helt meningslöst. Stäng av det och du kommer inte sakna det.Johan B skrev:Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Det lite halvdryga svartet är nog tyvärr, beroende på hur fort du kör. vintertid, motorväg i laglig hastighet på 110km/h och med någon form av komfortvärme i kupen skulle jag säga att förbrukningen ligger runt 290 wh/km. på 195 km skulle du då förbruka ca 57 kwh utan förluster så låt oss säga 60kwh. Etron 50 har väl ett 71 kwh batteri sen vet jag inte hur mycket av det som är tillgängligt men kanske strax över 60kwh. Kan funka men som sagt helt beroende på hur fort du kör. Är det regn och motvind så skulle jag avstå.Johan B skrev:Kan verkligen hålla med om att det är en fantastik bil och kommer aldrig gå tillbaks till fossil bil.
Dock är det några saker som inte är på topp.
Appen fungerar nästan aldrig, dock är min inbokad på mjukvaruppdatering nästa vecka som skall lösa detta. Hoppas verkligen det fungerar, ganska irriterande att bilen måste vara upplåst för att fungera...
Små buggar i mjukvaran, GPS kartan får blå ton ibland... layouten i Virtual cockpit åtgår till standard och inte vald e-tron vy.
Apple Carplay kopplar upp ibland, har dock en teori. Telefonen måste vara i jackan eller lös i bilen, har man den i byxfickan fungerar det inte. Kräver kanske stark signal...
Förbrukning, har ju helt klart gått ner nu när det börjar bli varmare, men den drar en hel del...framförallt på,motorväg.
Skall bli intressant om jag klarar 195km till Varberg på vinter med i princip enbart motorväg...
Får väl se om det går att genomföra den årliga trippen till Trysil nästa år och testa detta. Sommaren lär väl bara bli kortare turer i Skåne land.
Visst är det störigt med att MMI defaultar tillbaka till standarläget när man valt Etron läget. Fick mjukvara uppdaterard förra veckan till 2711 versionen och upplever att det blivit bättre men händer fortfarande...
Blåa området svarade mati redan på. Man lär sig efter ett tag hur bilen uppför sig och får bättre känsla för hur förbrukningskurvan planar ut när batteri kommit upp i temperatur och när det inte blir för stora fart variationer. Men jag tyckte det var bra att ha i början.
Re: E tron 50
Aningen frustrerad säljare:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/a ... e/89643564
För den som är sugen på en 50a så finns det nog en hel del prutmån
https://www.blocket.se/annons/dalarna/a ... e/89643564
För den som är sugen på en 50a så finns det nog en hel del prutmån
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021