Kia e-Niro 2020 på gång
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 nov 2019 10:00
Kia e-Niro 2020 på gång
Har varit i kontakt med Kia återförsäljare och det här var vad han skrev till mig idag. Dvs årsmodell 2020 verkar komma mycket snart, antagligen med appen som e-Soul redan fått?
Torvalla Bil Haninge:
Jag var i kontakt med Kia Support idag på morgonen och leveranstiden är ca 6 (till 7) månader för närvarande.
Dock finns inga bilar att beställa just nu då det nu tillverkas 2020-årsmodell och den blir mer utrustad och även något dyrare, men om man lägger order i slutet av November så beräknas leveranstiden till 6 månader.
Så vitt vi vet i dagsläget så blir det ett ”Face-lift” samt några nya funktioner enligt följande: UVO Connect och möjlighet till 3-fas laddning.
Torvalla Bil Haninge:
Jag var i kontakt med Kia Support idag på morgonen och leveranstiden är ca 6 (till 7) månader för närvarande.
Dock finns inga bilar att beställa just nu då det nu tillverkas 2020-årsmodell och den blir mer utrustad och även något dyrare, men om man lägger order i slutet av November så beräknas leveranstiden till 6 månader.
Så vitt vi vet i dagsläget så blir det ett ”Face-lift” samt några nya funktioner enligt följande: UVO Connect och möjlighet till 3-fas laddning.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 nov 2019 10:00
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Kan det vara framhjulsdriften som är problemet? Man har redan läst att e-niro kan få spinn med våt vägbana och det kanske blir knepigt med släp då? Öht kan ju fyrhjulsdrift ha varit en bra idé på e-niro.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Finns en enorm mängd bilar med framhjulsdrift som får dra tunga släp.Joakim_Lof skrev:Kan det vara framhjulsdriften som är problemet? Man har redan läst att e-niro kan få spinn med våt vägbana och det kanske blir knepigt med släp då? Öht kan ju fyrhjulsdrift ha varit en bra idé på e-niro.
Det jag tror elbilstillverkarna är rädda för är den höga förbrukningen som skulle kunna överraska, vanligt folk. Dessutom leder höga effekt uttag under lång tid till värmeutveckling som måste hanteras.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Jag tror de handlar framförallt om den sista meningen i ditt inlägg, dvs effekt uttaget. Jag tror de måste testa detta mycket mer för att se att batterierna överlever och inte överhettar. Till viss del kanske de handlar om de de behöver större kyl system för batterierna.LarsL skrev:Finns en enorm mängd bilar med framhjulsdrift som får dra tunga släp.Joakim_Lof skrev:Kan det vara framhjulsdriften som är problemet? Man har redan läst att e-niro kan få spinn med våt vägbana och det kanske blir knepigt med släp då? Öht kan ju fyrhjulsdrift ha varit en bra idé på e-niro.
Det jag tror elbilstillverkarna är rädda för är den höga förbrukningen som skulle kunna överraska, vanligt folk. Dessutom leder höga effekt uttag under lång tid till värmeutveckling som måste hanteras.
Men oavsett så blir ju e-niro mer intressant om de får 3 fas laddning och app bara de inte höjer priset för mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Serviceverkstäderna verkar ha sin framtid säkrad även med elbilar, verkar det som.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
vad är det för speciell vätska skulle jag vilja veta, lr är det bara en unika etiketten som ger priset
Aja något måste de ju sälja på på verkstäderna så de kan fortsätta som de alltid gjort
Aja något måste de ju sälja på på verkstäderna så de kan fortsätta som de alltid gjort
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Har du nån mer info, länk e.dyl?Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.BEV[e-Rage] skrev:Har du nån mer info, länk e.dyl?Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Hur funkar appen?
Finns det möjlighet till förvärmning, batterinivå, öppning, start, mm liknande tesla?
Finns det möjlighet till förvärmning, batterinivå, öppning, start, mm liknande tesla?
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-Svampen skrev:Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.BEV[e-Rage] skrev:Har du nån mer info, länk e.dyl?Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
7200:- motsvarar ca 3-4 oljebyten på en bil i E-Niro klassJerker skrev:Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-Svampen skrev:Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.BEV[e-Rage] skrev:Har du nån mer info, länk e.dyl?Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
En hjul-klapp till alla som tror och hoppas på billigt elbilsägande. Tyvärr. Bilindustrin existerar BARA för att tjäna para. Det finns inget ideologiskt tänkande öht. Det är bara att inse fakta: det kommer aldrig att bli billigare att köra bil. Som allt annat stiger bara priserna. I slutändan sitter det alltid personer som vill öka sin förmögenhet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Ja, snarare en motsvarighet till kamremsbyte.nek0 skrev:7200:- motsvarar ca 3-4 oljebyten på en bil i E-Niro klassJerker skrev:Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-Svampen skrev:Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.BEV[e-Rage] skrev:Har du nån mer info, länk e.dyl?Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Jo, men ett oljebyte eller kamremsbyte är nödvändigt för att en bil ska fungera en längre tid.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Svampen skrev:Jo, men ett oljebyte eller kamremsbyte är nödvändigt för att en bil ska fungera en längre tid.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.
Absolut, låter galet, hoppas inte Hyundai följer med där.
Men i så fall blir det en parameter att ta hänsyn till vid framtida köp.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Frågan är om Kia informerar nya kunder om de kostnaderna. Tror inte det.FredrikR skrev:Svampen skrev:Jo, men ett oljebyte eller kamremsbyte är nödvändigt för att en bil ska fungera en längre tid.
Kias påhitt luktar ocker.
Det ska bli intressant att följa fortsättningen då jag inte tror att bilägarna är så nöjda med det här.
Absolut, låter galet, hoppas inte Hyundai följer med där.
Men i så fall blir det en parameter att ta hänsyn till vid framtida köp.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.Mr_Ewing skrev:Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.
1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.Jerker skrev:Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.Mr_Ewing skrev:Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.
1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Går det ens att avbeställa?Mr_Ewing skrev:Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.Jerker skrev:Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.Mr_Ewing skrev:Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.
1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Japp. Efterfrågan är så hög att de inte bryr sig om någon enstaka hoppar av.taliz skrev:Går det ens att avbeställa?Mr_Ewing skrev:Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.Jerker skrev:Uppgifterna om priset hämtade jag från Facebookgruppen för Kia e-Niro. Där är det en som jobbar som säljare på en Kia-ÅF som hade kollat med verkstaden vad kylarvätskan som de använder kostade. Det uppgavs vara en specialblandning som då var så här dyr.Mr_Ewing skrev:Det måste vara bluff - det enda som finns i kylvätska är vanlig glykol som kostar 15kr litern.Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Om inte så är det något för motortidningarna att skriva om.
Det är ju inte utan att man misstänker att Kia har specat en speciell kylarvätska som de själva säljer som det enda som får användas för att garantin ska gälla.
1. Kia lämnar generösa garantier på sina bilar. 7 år eller 15000 mil.
2. För att dessa garantier ska gälla måste man följa serviceprogrammet
3. Kia hittar på att det måste bytas kylarvätska vart 3:e år för att garantin ska gälla
4. Man specar en speciell vätska som de själva levererar, vilket också tvingar andra verkstäder som gör service att använda denna, och Kia tjänar pengar även på denna service.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Det måste ändå vara skillnader
Tesla tex hade ursprungligen byte på 8000mil men de nya bilar och de som fick byte vid 8000mil på gamal bil fick ny variant som byte var 16000mil istället
Tesla tex hade ursprungligen byte på 8000mil men de nya bilar och de som fick byte vid 8000mil på gamal bil fick ny variant som byte var 16000mil istället
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se