Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.ochso skrev:Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.taliz skrev:Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Kia e-Niro 2020 på gång
Moderator: Redaktion
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.taliz skrev:Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.ochso skrev:Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.taliz skrev:Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.Nicke Nyfiken skrev:Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.taliz skrev:Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.ochso skrev:Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.taliz skrev:Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Är det så illa?Tellus skrev:Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.Nicke Nyfiken skrev:Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.taliz skrev:Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.ochso skrev:Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.taliz skrev:Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
I så fall lär garantitiden för en KIA vara 3 år. Men sedan kan märkesverkstaden förlänga nybilsgarantin ett år vid varje servicetillfälle, upp till 7 år.
Ungefär som Tesla gör med begangnade bilar som de själva säljer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Jo, det är så det är på Toyota också, för att få de 8 åren krävs auktoriserad Toyota-verkstad. Lagstadgad garanti kommer de ju inte undan, men sedan har de en egen också. Sjukt smart trick, folk blir nojiga och servar dyrt och vips så har man flyttat vinsten från försäljningen till servicen och kan hålla låga priser i bilhallarna.Nicke Nyfiken skrev:Är det så illa?Tellus skrev:Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.
I så fall lär garantitiden för en KIA vara 3 år. Men sedan kan märkesverkstaden förlänga nybilsgarantin ett år vid varje servicetillfälle, upp till 7 år.
Ungefär som Tesla gör med begangnade bilar som de själva säljer.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Jag var precis inne på KIA.com och försökte hitta garantivillkoren. När jag tryckte på en länk som anger villkoren för att 7 års garanti ska gälla, får man upp följande text:
Sidan har upphört
Sidan du söker finns tyvärr inte, det kan bero på felaktig inmatning, förändrad URL-struktur eller så har sidan har tagits bort.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Låter lite som de där 30 års rostskyddsgarantin som Mercedes hade när deras bilar rostade ihop totalt. Du skulle betal en ”service” kostnad varje år på bilen, fast på 30 år hade du förmodligen betalat bilen en gång till så jag gav uppochner servade själv.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Nu hittade jag en fungerande länk till KIAs garantivillkor.Tellus skrev:Men lyckades inte Kia vinna ändå? Har för mig resultatet blev 3års garanti om man servar på annan plats och för att få 7år måste man serva hos Kia.Nicke Nyfiken skrev:Det är fastslaget i domstol att det är olagligt att kräva märkesverkstad för att garantin ska gälla. Tror det var KIA som fick domen mot sig för ett antal år sedan.taliz skrev:Säker på det? Tveksam om det ens är lagligt att kräva.ochso skrev:Ok, då skiljer det sig från Toyota, där är det krav på auktoriserad Toyota-verkstad.taliz skrev:Garantin kräver väl visserligen inte att man ska serva på märkesverkstad?
Normalt är det ju bara att det ska vara fackmannamässigt utfört.
Dvs dokumenterar man ordentligt och använder rätt produkter så bör man kunna få rätt vid ev. reklamation.
Det räcker att verkstan är certifierad på ett visst sätt. Och den certifieringen har de större aktörerna som t ex mekonomen, mechanum, autoexperten, MECA och många fler.
Bilen behöver inte vara servad på KIAs märkesverkstad för att den 7 åriga garantin ska gälla.
Gäller nybilsgarantin till nästa ägare om jag säljer min bil?
Ja, den 7-åriga nybilsgarantin följer med vid ägarbyte förutsatt att bilen fortfarande är inom garantitiden. Bilen måste även vara servad på auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden, dvs från första servicetillfället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Biltillverkarna kan kräva ”ackrediterad/auktoriserad verkstad” inte märkesverkstad.
Innebär kort att de måste godkännas av bilfabrikanten att de uppfyller vissa grundläggande saker. Rutiner/verktyg/utbildning osv.
Biltillverkaren kan inte neka någon att få auktorisering så länge de gör det de ska. (=lika miniminivå för alla)
Så de flesta stora kedjorna Mekonomen, Meca osv har det för de flesta stora märken. MEN samtidigt brukar man gladeligen skicka de knepiga felsökningsfallen till märkesverkstäderna osv. Då de helst vill hålla på med de lönsamma standardjobben, service osv. Det ÄR oftast ganska stor skillnad på hur mycket/(lite) kompetens de har på ett specifikt bilmärke.
De små skuttverkstäderna väljer ofta att gå med i någon av de stora kedjorna alt, lösa EN/TVÅ auktorisationer själv för att de hållit på med märket länge eller så skiter de i det och fortsätter som liten lokal allverkstad utan auktorisationer.
Så personligen har jag alltid tyckt att man definitivt ska hålla sig till en auktoriserad märkesverkstad under garantitiden. (Som på många märken varit 3år)
När nu garantitiden börjar bli längre på olika delar på bilen. Kia ska börja ta orimligt mycket för att byta kylvätskan i batteriet orimligt ofta börjar jag fundera på tänka annorlunda. Fram för allt för den som tänker behålla bilen länge, kan göra vissa enklare saker själv, är beredd att ”ta smällen” om det skiter sig osv.
Jag köper t ex aldrig till vitavaruförsäljarnas ”extraförsäkring”, räknar alltid på olika självriskernivåer på bil, mc, moped, avbokningsskydd, hyrbilstillägg, mobiltelefonförsäkring osv innan jag väljer
Allt fler bolag lever allt mer på ”halvdyra många bäckar små =abbonemang”.
Räknar regelbundet igenom alla ”abbonemang/löpande” kostnader för hela familjen och försöker paketera ihop det bra =man blir ändå mörkrädd när man lägger ihop det
Innebär kort att de måste godkännas av bilfabrikanten att de uppfyller vissa grundläggande saker. Rutiner/verktyg/utbildning osv.
Biltillverkaren kan inte neka någon att få auktorisering så länge de gör det de ska. (=lika miniminivå för alla)
Så de flesta stora kedjorna Mekonomen, Meca osv har det för de flesta stora märken. MEN samtidigt brukar man gladeligen skicka de knepiga felsökningsfallen till märkesverkstäderna osv. Då de helst vill hålla på med de lönsamma standardjobben, service osv. Det ÄR oftast ganska stor skillnad på hur mycket/(lite) kompetens de har på ett specifikt bilmärke.
De små skuttverkstäderna väljer ofta att gå med i någon av de stora kedjorna alt, lösa EN/TVÅ auktorisationer själv för att de hållit på med märket länge eller så skiter de i det och fortsätter som liten lokal allverkstad utan auktorisationer.
Så personligen har jag alltid tyckt att man definitivt ska hålla sig till en auktoriserad märkesverkstad under garantitiden. (Som på många märken varit 3år)
När nu garantitiden börjar bli längre på olika delar på bilen. Kia ska börja ta orimligt mycket för att byta kylvätskan i batteriet orimligt ofta börjar jag fundera på tänka annorlunda. Fram för allt för den som tänker behålla bilen länge, kan göra vissa enklare saker själv, är beredd att ”ta smällen” om det skiter sig osv.
Jag köper t ex aldrig till vitavaruförsäljarnas ”extraförsäkring”, räknar alltid på olika självriskernivåer på bil, mc, moped, avbokningsskydd, hyrbilstillägg, mobiltelefonförsäkring osv innan jag väljer
Allt fler bolag lever allt mer på ”halvdyra många bäckar små =abbonemang”.
Räknar regelbundet igenom alla ”abbonemang/löpande” kostnader för hela familjen och försöker paketera ihop det bra =man blir ändå mörkrädd när man lägger ihop det
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.Jerker skrev:Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Ca 1,60kr per mil.Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Man kan tycka att det inte är så dyrt, problemet är bara att om konkurrenterna tar 0,8kr per mil, så är det halva priset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Fast dom har väl inte riktigt pudlat klart än, återstår att se om det verkligen blir någon förbättring, fast ganska troligt för annars hade dom bara försvarat detMr_Ewing skrev:En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.Jerker skrev:Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
som redan sagts och fortsatt som vanligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.
EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.
EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.Mr_Ewing skrev:Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.
EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Desto mindre anledning att använda en dyr vätska...FlyingBlue skrev:Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.Mr_Ewing skrev:Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.
EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Man behöver inte göra någonting på en Tesla. Garantin gäller ändå.Swede1 skrev:Behöver ni byta kylvätska på Tesla bilarna?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Jag tycker det är dyrt för en elbil som bör vara billigare än fossilbilar att serva.Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.
Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Väcker gammal tråd till liv, men 3 års serviceavtal från Hedin kostade 6800:- här. Så 189:- / månad.Leon69 skrev:Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.
Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Till skillnad från Tesla och andra så känns det som de vill lura in sina BEV-kunder i fossilbils-service-träsket.pingflood skrev:Väcker gammal tråd till liv, men 3 års serviceavtal från Hedin kostade 6800:- här. Så 189:- / månad.Leon69 skrev:Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.
Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.
Klart, det är där de gör mest pengar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik