Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Postat: 16 jan 2020 20:29
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.Jerker skrev:Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
Ca 1,60kr per mil.Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Fast dom har väl inte riktigt pudlat klart än, återstår att se om det verkligen blir någon förbättring, fast ganska troligt för annars hade dom bara försvarat detMr_Ewing skrev:En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.Jerker skrev:Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.Mr_Ewing skrev:Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.
EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Desto mindre anledning att använda en dyr vätska...FlyingBlue skrev:Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.Mr_Ewing skrev:Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.
EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Man behöver inte göra någonting på en Tesla. Garantin gäller ändå.Swede1 skrev:Behöver ni byta kylvätska på Tesla bilarna?
Jag tycker det är dyrt för en elbil som bör vara billigare än fossilbilar att serva.Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Väcker gammal tråd till liv, men 3 års serviceavtal från Hedin kostade 6800:- här. Så 189:- / månad.Leon69 skrev:Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.
Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.
Till skillnad från Tesla och andra så känns det som de vill lura in sina BEV-kunder i fossilbils-service-träsket.pingflood skrev:Väcker gammal tråd till liv, men 3 års serviceavtal från Hedin kostade 6800:- här. Så 189:- / månad.Leon69 skrev:Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?Tars skrev:Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.
Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.