Sida 4 av 5

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 16 jan 2020 20:29
av Tars
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 16 jan 2020 23:59
av Mr_Ewing
Jerker skrev:
Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 06:18
av Zalman3
Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Ca 1,60kr per mil.
Man kan tycka att det inte är så dyrt, problemet är bara att om konkurrenterna tar 0,8kr per mil, så är det halva priset.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 06:26
av Bjelke
Mr_Ewing skrev:
Jerker skrev:
Kia har tydligen gått ut med den här informationen, förmedlad av Hedin bil:
På förekommen anledning vill vi gå ut med ett förtydligande gällande kylvätskan som finns i våra nuvarande EV-modeller, e-Niro (DE EV) och e-Soul (SK3 EV).
Det har framkommit att e-Soul och e-Niro har fått förändrade intervaller och en ny kylarvätska (LCC: Low Conductive Coolant). Det innebär att alla nya bilar som säljs har en ny intervall på 3 år/4500 mil och kommer att påverka priser på service och serviceavtal.
De bilar som är redan sålda kommer också få intervallen reviderat se nedan:
Kia e-Niro produktionsdag 20 maj 2019 (från VIN KNACC81GFKA015273 ->)
Kia e-Soul (SK3) fick redan från start av modellproduktion (våren 2019) samma tekniska förändringar vilket innebär att e-Soul endast finns med LCC-kylvätska.
Den nuvarande kylarvätskan som levereras av Mobis är under revidering för att hitta en vätska som har samma goda egenskaper men har ett reviderat pris. Priserna kommer förhoppnings vis att gå ner. E-Niron och E-Soulen ska ha samma kylvätska.
En klassisk pudel med andra ord - någon synade bluffen och nu får de pudla.
Fast dom har väl inte riktigt pudlat klart än, återstår att se om det verkligen blir någon förbättring, fast ganska troligt för annars hade dom bara försvarat det
som redan sagts och fortsatt som vanligt... :)

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 11:54
av Mr_Ewing
Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.

EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 12:44
av FlyingBlue
Mr_Ewing skrev:
Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.

EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 12:46
av Mr_Ewing
FlyingBlue skrev:
Mr_Ewing skrev:
Alltså varför skulle de ha en specialkylvätska över huvud taget.
LCC står Low Conduction Coolant, men glykol leder inte ström om de nu är oroliga för det.
Däremot kan fällningar från ledningar i systemet göra att vätskan blir konduktiv, men det kan inträffa oavsett vilken vätska de använder.
Men även om kylvätskan skulle leda ström så har de gjort en bristfällig design av kylpaketet om de är oroliga för att ett läckage skulle orsaka en kortslutning.

EDIT: Dessutom är glykol en väldigt stabil alkohol och den bryts inte ner per automatik. En kontroll av vätskenivån är mer på sin plats vid service.
Konduktiviteten är ett mått på hur korrosiv en vätska är. Bland annat innehåll av salter påverkar konduktiviteten. Konduktiviteten i ett kylsystem försämras i regel alltid med tiden och degenerarar komponenterna som är i kontakt med vätskan.
Desto mindre anledning att använda en dyr vätska...

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 16:59
av Swede1
Behöver ni byta kylvätska på Tesla bilarna?

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 17:07
av Nicke Nyfiken
Swede1 skrev:
Behöver ni byta kylvätska på Tesla bilarna?
Man behöver inte göra någonting på en Tesla. Garantin gäller ändå.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 17 jan 2020 17:28
av Svampen
Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Jag tycker det är dyrt för en elbil som bör vara billigare än fossilbilar att serva.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 21 jan 2020 08:29
av Leon69
Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.

Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 02 jun 2021 09:54
av pingflood
Leon69 skrev:
Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.

Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.
Väcker gammal tråd till liv, men 3 års serviceavtal från Hedin kostade 6800:- här. Så 189:- / månad.

Re: Kia e-Niro 2020 på gång

Postat: 03 jun 2021 00:03
av martinot
pingflood skrev:
Leon69 skrev:
Tars skrev:
Fick svar idag om serviceavtal på Kian, och det blev 461:-/mån inkl moms på mina 10500 mil på 36 månader. Tycker det är värt.
Oj det känns som ett mycket dåligt avtal, ockrarna Hedins?
Kollade pris vad varje enskild service skulle kosta upp till 10500 och delade med 36 vid ett par olika verkstäder.
Billigaste då 266:-/månad och med avtal borde det sjunka ytterligare.

Nu kollade jag bara några stycken och bilfirma Hedin låg i toppen med 16.102:- på service upp till 10500.
Väcker gammal tråd till liv, men 3 års serviceavtal från Hedin kostade 6800:- här. Så 189:- / månad.
Till skillnad från Tesla och andra så känns det som de vill lura in sina BEV-kunder i fossilbils-service-träsket.

Klart, det är där de gör mest pengar.