Separationsångest!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

TomasRJ
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 nov 2018 20:27

Separationsångest!

Inlägg av TomasRJ »

Mitt år/ 1500 mil med elbil närmar sig med stormsteg sitt slut.
"Min Norge-leasade" Leaf 40kWh 2018 har gjort/ gör ett gott jobb och livet med elbil har varit enklare än jag först trott (bor dock i villa så laddning är inget problem över natt).
Nissan Leaf gen2 har det säkert redan skrivits spaltkilometer om, så där har jag väl inte så mycket att tillägga och att elbil i sig är smidigt och smart behöver kanske inte nämnas på detta forum...

Men några saker lyfter jag fram ändå:
-Leafen har för 90% av mitt bilkörande (ca 50-55km pendling per dag och max 170 km körning totalt per dag) helt acceptabla egenskaper med ca 20 mil räckvidd vintertid och upp mot 30 sommartid vid försiktig/ laglig körning.
-Under året har bensin V60:n (ja, den finns kvar) bara använts till några långkörningar och då släpet skall dras. Tror jag bara kört upp max tre tankar under året! (Någon skrev här halvt på skoj då min leasingperiod påbörjades att jag inte skulle glömma att ladda Volvo:ns batteri då elbilen kommer att användas mest har fått rätt kan jag säga nu!)
-Bra "parkeringsvärmarfunktion" som fungerar även när bilen ej är nätansluten är guld värt för en som börjar bli "gubbe" med stela leder etc..
-Smidig stadsbil och min 85-åriga mor berömde det enkla insteget (i fht V60) i fram.
-Förvånadsvärt stort bagagerum. Har kört fyra 17 tum Volvohjul stående där utan att ens ta ur hatthyllan!

Sen finns såklart minus också varav kanske Chademo-snabbladdningen som verkar vara en bristvara i landet (?) är en, de enkla framstolarna en annan av de viktigaste minustecknen.

Faktum kvarstår, jag kommer ha en svår separationsångest den dagen då "Leffe" skall lämnas tillbaka, och denna chans att under en period av ett år fått prova på livet med elbil har medfört att tankegångarna nu går åt ett helt annat håll inför kommande bilbytet då V60 skall bytas. Men vad skall man köpa? Byta nu eller inom 6-12 månader eller vänta än längre på att det kommer fler elbilsmodeller till rimligt pris (privatköp är det som då kommer att gälla)?
Mazda Mx 30 tycker jag ser bra ut för mina behov, men är batteriet för litet i fht förbrukning? Kommer den med trefasladdning och går det att ha ett 750kg drag?
Nåväl, än är det några veckor kvar som elbilsåkare denna gång och fram tills jag bestämt mig för nästa byte kommer jag hänga här på forumet mer än vad som är nyttigt kanske...

Ha det fint med era elbilar där ute!/ Tomas.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Separationsångest!

Inlägg av Lophornis »

Förläng ett år extra och vänta på nya modeller id3, Volvo bilar etc.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Separationsångest!

Inlägg av taliz »

Det kommer inte plötsligt komma någon modell som är mkt billigare och bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Separationsångest!

Inlägg av ChristerSjo »

Nej, ungefär som man skall vänta på en prisvärd PC eller TV. Det enda du vet är att efter 3 år är det ny bätrre teknologi på markanden.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Separationsångest!

Inlägg av lator »

Lophornis skrev:
Förläng ett år extra och vänta på nya modeller id3, Volvo bilar etc.
Det kan man ju försöka med då biltransporten som ska ta den till Norge redan står färdig för att lasta...;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Separationsångest!

Inlägg av LarsL »

Låter som att du ska byta Volvon och Leaf mot en Model 3 med dragkrok. Borde bli billigare med en bil än två.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Separationsångest!

Inlägg av perre »

taliz skrev:
Det kommer inte plötsligt komma någon modell som är mkt billigare och bättre.
Å dessutom blir min model 3 lite bättre för varje OTA.
Model 3 LR AWD
Skriv svar