Som en del i Mercedes elbilssatsning EQ, där det första frukten som skördades var suven EQC, bekräftar nu Daimlers svenske vd Ola Källenius att även G-Wagen kommer gå EQ-vägen.
"Det kommer en utsläppsfri, helt eldriven version av Mercedes G-klass. Det har pågått diskussioner tidigare om vi ska slopa modellen eller inte, men som jag ser det så är den sista modellen Mercedes bygger en G-klass", säger Ola Källenius.
Vad för typ av drivlina och batteripaket som EQG (den får gissningsvis det namnet) får står skrivet i stjärnorna. Eller i alla fall i ett anteckningsblock i Stuttgart.
Det mest intressanta är ju formuleringen att G-klass är Mercedes sista bil.
Rätt klumpigt att uttala sig så. Låter ju som de förbereder sig på undergång.
Mercedes visar G-klass med fyra elmotorer – här är EQG Concept
Mercedes säger inte mycket om det nya konceptet, mer än att det ska mynna i en produktionsbil som lanseras 2024.
Since the beginning of the new millennium, we’ve seen the Mercedes G-Class go all sporty with AMG variants, pump iron with variants like 4×4² and 6×6,
get armored with the Guard variant, and find regalness with the Landaulet variant. Two decades in, as the world transitions to zero-emission vehicles,
Mercedes-Benz Group (formerly Daimler) is unwrapping a new side of the Geländewagen, one which is clean and classy, previewed by the Mercedes EQG concept.
Mercedes EQG först ut med nytt silikonbatteri.
Mercedes har ett nytt, energitätare silikonbatteri på gång.
Först ut med det blir modellen EQG som ska lanseras 2025.
Det nya batteriet har Mercedes utvecklat tillsammans med det amerikanska batterimaterialföretaget Sila Nanotechnologies.
Genom att använda silikon i battericellernas anoder har man lyckats höja energidensiteten med 20–40 procent jämfört med de grafitanodceller Mercedes använder idag. Energitätheten ska därmed ligga på "över" 800 Wh/l, menar Mercedes och Sila som samarbetat sedan 2019.
– Att leverera en så hög energitäthet är en riktig "game changer" och gör att vi kan tänka i helt nya banor när vi utvecklar framtida elbilar. Vårt partnerskap med Sila är ytterligare ett viktigt steg på vår väg mot att bygga de mest eftertraktade elektriska lyxbilarna, säger Markus Schäfer, Mercedes teknikchef.