DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
Inget bra förtroende för Ford när de hanterar detta vind för våg på detta sättet. Bättre med tillverkare som tar en helhetskontroll och helhetsgrepp av kundupplevelsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Även Volvo ska väl bara tillverka rena elbilar 2030?
Och att det är en succé innan de börjat sälja den är coolt... "– Redan nu har vi fått bevis på att den första elbilen vi har byggt faktiskt är en succé. I branschpressen har vi fått ett stort antal positiva recensioner. Det visar att vi är på rätt väg." Det som att alltid kritikerrosade filmer blir succé...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Bara en Mach e registrerad i Sverige än, när kommer volymerna?
Tror jag läste i Teknikens Värld att det kommer i juni? Vad som sen händer vet jag inte...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
Inget bra förtroende för Ford när de hanterar detta vind för våg på detta sättet. Bättre med tillverkare som tar en helhetskontroll och helhetsgrepp av kundupplevelsen.
Det är ju för att Ford inte finns i Sverige sedan 2020. Hedin bil har tagit över företaget.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
Inget bra förtroende för Ford när de hanterar detta vind för våg på detta sättet. Bättre med tillverkare som tar en helhetskontroll och helhetsgrepp av kundupplevelsen.
Det är ju för att Ford inte finns i Sverige sedan 2020. Hedin bil har tagit över företaget.
Absolut. Vilket är just en klar nackdel för kunderna.
I detta fallet får ju kunderna klart lida för när det är olika bolag som hanterar det, och som tar olika ansvar för de olika bitarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nån som har koll på när Mach-E når svenska kunder?
Sist jag hörde så skulle de första bilarna levereras nu i maj men då enbart LR. SR skulle dröja till september om jag minns rätt.
LR är ju perfekt för de som vill ha en Mach-e som förmånsbil innan 1/7.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nån som har koll på när Mach-E når svenska kunder?
Sist jag hörde så skulle de första bilarna levereras nu i maj men då enbart LR. SR skulle dröja till september om jag minns rätt.
LR är ju perfekt för de som vill ha en Mach-e som förmånsbil innan 1/7.
Nja. Fick följande besked från säljaren idag:
"Tyvärr ingen demobil ännu då bilar är försenade.
Alla bilar som väntas hem är slutsålda och finns inga som går att levereras innan 1 juli
Vi har 1 bil som har fått byggdatum i juli är i färgen carbon gray som ser ut att kunna levereras i september."
Ja, Sandy gillar den så mycket att nu ska han köra en komplett dissekering på samma sätt som M3 och MY.
Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Ja, Sandy gillar den så mycket att nu ska han köra en komplett dissekering på samma sätt som M3 och MY.
Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Han klagade ju även på samma laddlucka, att den öppnades framåt och då kunde vara i vägen för laddkabeln. Brukar alla laddluckor öppnas framåt? Jag menar om man tar hänsyn till om den skulle råka gå upp under färd i hög hastighet = skadas av fartvinden?
Sen skrev någon i kommentaren att laddaren var chademo.
Tolkade det som att det hade inte gått att ladda även om sladden räckt fram, nån som vet vad Mustangen har för sorts uttag? Det stod redan en Tesla och laddade där, om det ger en ledtråd
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är inte samma kontakt, men heter väl CCS där också? Ser nästan likadan ut, men inte exakt. Är väl den som tex Electrify America använder? Samt alla publika nya laddstolpar som inte är Chademo (dvs majoriteten)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
.../ Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Hur svårt är det att backa in om man har parkeringssensorer och backkamera?
Svar: Inte särskilt svårt med en gasdriven VW Golf kombi. Varför skulle det vara svårare med en Mach-e?...