Ford Mustang Mach-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Gargamel »

flamman skrev:
Kollade bakåt i tråden men såg inget om någon som kollat in bilen i Sverige?
Kanske ingen nyhet alls men det finns 2st e-tron på Ford Hedin Bil Danderyd. En står inne i hallen och en står ute (antagligen redo att provköra).

Jag såg en live igår, den är ganska stor utvändigt, men närmare koll fick jag inte, då vi skulle åt 2 olika håll. Det var i Karlshamn.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

Jag såg en i trafiken i Uppsala häromdagen. Tycho Hedéns väg (gamla E4:an genom stan). Kanske var en provkörning då Ford-handlaren inte ligger långt bort.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Dodde »

Sett 2 i Laholmstrakten, ej provkörning. Stor!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HenrikC »

Såg en röd imorse på vägen mot Uppsala. Den är riktigt snygg. Såg inte så SUV:ig ut verkligheten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av mikebike »

Såg en parkerad idag, mellan en Polestar 2 och en Jaguar i-Pace!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Dexter86 »

Ja här i Halmstad rullar det ett gäng redan
Va ute och testade AWD LR modellen förra veckan, mycket trevlig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av taliz »

Någon på forumet som köpt?
Tycker handlarna verkar ha väldigt många bilar.


https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Dodde »

Var ute på en sväng med en Mach-E rwd med ganska basic utrustning. Upplevde den som stor på utsidan och liten på insidan, huvudet slog i taket i baksätet vilket är lite märkligt. Ganska rapp från 70 och uppåt även jämfört med MY. Lite väl ”klonkig” när man stänger dörrarna och billiga säten som är lite väl korta sätesdynor.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Dexter »

Munro om Mach-E
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

Har en röd AWD med 75 kWh batteri som hyrbil idag då min S ska få chrome delete till sist. Mustangen är helt ny verkar det som. Endast gått 13 mil.

Gissometern visade 23 mil vid 100% och den drog 250W/km på samma sträcka som min S drog 219 Wh/km. Dock var min bil förvärmd och det gör ju ganska mycket.

Ska prova den mer ikväll men det som står ut så här långt.

- Svårdoserade bromsar.
- Okänslig styrning.
- Kränger en hel del.
- Dåligt sidostöd.
- Suddig backkamera.
- Lite plastig är den väl...

+ Bättre isolerad än Model S. Går tyst och dämpat.
+ Verkar ha mycket utrustning. Android Auto, Apple Carplay, självstyrning, ventilerade stolar, rattvärme osv osv.
+ Bra stolar när man kör rakt fram.
+ Roligt med olika körlägen.
+ Kul öppning av förardörren med öppningsknapp och möjlighet till kodlås på B-stolpen.

Körläge "Untamed" gav en vansinnig regen och bra tryck från stillastående. Däremot tappar den kraften mycket snabbare än min S. Körläge "Active" var den som passade mig bäst och det är väl mellanläget. Det mildaste läget som jag inte kommer ihåg namnet på var lite läskig. Kändes nästan som att den höll hastigheten man hade inställd när man släppte på gasen. Minskade väl lite lite... Coasting?

Det är dock ingen bil som jag känner mig det minsta sugen på att skaffa. Tycker den känns lite klumpedunsig när det är så svårt att dosera broms och styrning samt parera krängningarna och hålla sig kvar i stolen när det svänger... Ja det är väl en SUV helt enkelt. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
B99 skrev:
.../ Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha :D
Hur svårt är det att backa in om man har parkeringssensorer och backkamera?

Svar: Inte särskilt svårt med en gasdriven VW Golf kombi. Varför skulle det vara svårare med en Mach-e?...
I E-Tron gruppen (refererar ofta till den nu känner jag :lol: ) så är det tydligen värdelöst att behöva backa till laddaren "som nån jävla Tesla-förare".
Jag kan köpa argument för att ha laddluckan i nosen eller i aktern (sedan är det ju både +/- att ha den på förarsidan eller trottoarsidan i aktern).

Att däremot ha laddluckan längst bak på framskärmen som Mach-E är ju ren idioti. Makes no sense at all.

Har de flyttat laddluckan? På den jag hyr idag så är luckan på höger bakskärm.

Edit: Haha. Glöm det. Jag backade ju för fasiken upp på uppfarten. Stämmer att den sitter på vänster framskärm. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

:lol: Det är till att ha koll…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

Intresset för Mustangen verkar vara stendött. Men för sakens skull skriver jag ner mina reflektioner. Kan ju vara till glädje för någon nån gång. :)

Körde lite mer idag.

+ I körläge Active så behövde jag inte bromsa så mycket alls så körningen blev mer harmonisk än i frihjuls-läget. Tycker nästan regen är kraftigare på Mustangen än på Model S.
+ Kom på att man var tvungen att stänga av filhållningen varje gång. Stänger man av den blir styrkänslan aningen bättre.
+ Var vått på vägen idag och bilen släpper baken på ett ganska skönt sätt om man står på ut från korsningar, i rondeller o dyl. Klart bakhjulsdriven karaktär. Var faktiskt tvungen att dubbelkolla om bilen verkligen var fyrhjulsdriven.
+ Dörrar, torkare osv känns ändå ganska solida. Bilen känns rejäl på nåt vis som Teslor inte gör.


- Styrningen är ändå en ganska livlös och bortdomnad historia. I min Model S känner man mer av vägen genom ratten. Små vibrationer osv. Om det är bra eller dåligt att det vibrerar vet jag inte dock. :D
- Den har på typiskt Ford-vis värmeslingor i vindrutan. Man ser det inte om man inte tänker på det men jag tänker på det och då ser jag det. Blir som en droppande vattenkran.


Jag kom bättre överens med bilen idag men det var ändå med stor lättnad jag satte mig i min Model S. Stolarna är så mycket bättre och känslan är mycket bättre. Samt att jag verkligen inte gillar känslan av att "sitta högt".
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av 100miljoner »

Jag har varit hyfsat sugen på en Mustang Mach-E.
Hedin Bil säger sig har hur många bilar som helst för snabb leverans.
De försöker kränga bilarna genom sin CarPlus-leasing-tjänst. Men för en AWD sling Range och teknikpaket, blir det ganska mycket dyrare än en Model Y.

CarPlus Ford Mustang Mach-E AWD LR med teknikpaket och vinterdäck med utan panoramatak (1500 mil): 8944 kr per månad.

GoMore eller LeasePlan Tesla Model Y LR inkl. vinterdäck och 1500 mil: 8600 kr per månad.

Efter mina åkturer i Mustangen så skulle jag säga att det är en trevlig, till och med, en bra bil, dock ibland lite buggig. Men den är inte bättre än en Model Y enligt mig. Prisspannet på 7800-8000 skulle vara rimligt. Men som det är nu får man en sämre bil för mer pengar :(
Model 3 LR - 22
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av DrDR »

100miljoner skrev:
Jag har varit hyfsat sugen på en Mustang Mach-E.
Hedin Bil säger sig har hur många bilar som helst för snabb leverans.
De försöker kränga bilarna genom sin CarPlus-leasing-tjänst. Men för en AWD sling Range och teknikpaket, blir det ganska mycket dyrare än en Model Y.

CarPlus Ford Mustang Mach-E AWD LR med teknikpaket och vinterdäck med utan panoramatak (1500 mil): 8944 kr per månad.

GoMore eller LeasePlan Tesla Model Y LR inkl. vinterdäck och 1500 mil: 8600 kr per månad.

Efter mina åkturer i Mustangen så skulle jag säga att det är en trevlig, till och med, en bra bil, dock ibland lite buggig. Men den är inte bättre än en Model Y enligt mig. Prisspannet på 7800-8000 skulle vara rimligt. Men som det är nu får man en sämre bil för mer pengar :(
Vänta in GT istället. Ska vara en rejäl förbättring i körkänsla.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Vasp »

Skulle gärna ha en Mach-e. Men är en för stor bil för mina behov. Och kostar mer än vad jag är villig att betala.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Klintan »

Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av 100miljoner »

Klintan skrev:
Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Tyckte att den var supertrevlig, men inte riktigt för det priset. Fanns ett gäng infotainment-buggar som verkar ha hängt med länge som de inte har fixat, vilket känns störigt.

Men som sagt. Ett gäng tusenlappar billigare så hade jag blivit köpmotiverad, hehe.
Model 3 LR - 22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

100miljoner skrev:
Klintan skrev:
Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Tyckte att den var supertrevlig, men inte riktigt för det priset. Fanns ett gäng infotainment-buggar som verkar ha hängt med länge som de inte har fixat, vilket känns störigt.

Men som sagt. Ett gäng tusenlappar billigare så hade jag blivit köpmotiverad, hehe.
Inte 100miljoner då? :lol: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av 100miljoner »

Bjelke skrev:
100miljoner skrev:
Klintan skrev:
Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Tyckte att den var supertrevlig, men inte riktigt för det priset. Fanns ett gäng infotainment-buggar som verkar ha hängt med länge som de inte har fixat, vilket känns störigt.

Men som sagt. Ett gäng tusenlappar billigare så hade jag blivit köpmotiverad, hehe.
Inte 100miljoner då? :lol: ;)
Hah! Det är nog snarare min privata målbild!
Model 3 LR - 22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »


Stämplad som "extremt farlig" i Sverige. Nu vidtar Ford åtgärder
Många tusen norrmän har köpt bilen som slaktades i ett erkänt älgprov.
https://www.elbil24.no/nyheter/stemplet ... p/75124766
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av apkungen »

Redan åtgärdat i mjukvaruuppdatering
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

Ford återkallar elbilen Mustang Mach-E – kan tappa taket

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... ppa-taket/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Gargamel »

Någon som har provsuttit både mack e och tms?
Vill veta om det är bättre plats runt ratten t.ex.

Tänkte svänga förbi en Ford idag och testa om jag hinner.
Skriv svar