Ford Mustang Mach-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart :) ska bli lite spännande iaf…
Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan! :)
Lätt! :)
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla :lol: det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan :lol:
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...

Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil :)

Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
cgullin
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av cgullin »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart :) ska bli lite spännande iaf…
Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan! :)
Lätt! :)
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla :lol: det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan :lol:
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...

Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil :)

Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Har beställt en Mach-e som ska komma i maj och frågade just om partnerskap med Ionity. Säljaren sa att det medföljder och att det tillåmed är Plug & Charge med Mach-e hos Ionity, vilket såklart är toppen om så är fallet :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Legato »

cgullin skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart :) ska bli lite spännande iaf…
Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan! :)
Lätt! :)
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla :lol: det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan :lol:
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...

Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil :)

Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Har beställt en Mach-e som ska komma i maj och frågade just om partnerskap med Ionity. Säljaren sa att det medföljder och att det tillåmed är Plug & Charge med Mach-e hos Ionity, vilket såklart är toppen om så är fallet :)
Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).

Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

Funkar det med hyrbilar också tro? :)
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
cgullin
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av cgullin »

Bjelke skrev:
Funkar det med hyrbilar också tro? :)
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI då
cgullin
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av cgullin »

Legato skrev:

Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).

Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
Ja, alltså, det var det jag menade med partnerskap, kanske var lite otydligt :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

cgullin skrev:
Bjelke skrev:
Funkar det med hyrbilar också tro? :)
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI då
OK men det går säkert bra ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

Första snabba rapporten :)
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr :lol:
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf :)
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf) :)
Fick plats med några äppelträd iaf :mrgreen:
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det :)
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av anna__ »

Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Första snabba rapporten :)
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr :lol:
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf :)
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf) :)
Fick plats med några äppelträd iaf :mrgreen:
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det :)
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

anna__ skrev:
Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen :D
Ja det är hemskt. Definitivt en deal breaker för mig.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Första snabba rapporten :)
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr :lol:
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf :)
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf) :)
Fick plats med några äppelträd iaf :mrgreen:
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det :)
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.
Ja det funkar nog så men hann/orkade inte kolla om det gjorde det på den här, man är ju van vid Tesla och där
funkar det inte så tyvärr (man måste alltså ha just P4 på, såvida dom inte fixat det i någon uppdatering).
Men bra att bli påmind om hur det (antagligen) funkar ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

anna__ skrev:
Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen :D
Ja dom störde lite mer än vad dom gjorde i min gamla Ford Mondeo, vet inte varför men lite störande var det iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

En (eller egentligen flera) sak som störde mig rejält var hur jä…la mycket fossil-känsla som finns i
den här bilen, det är som att dom gjort precis allt dom kunnat för att likna en fossilare, istället för
tvärtom.
Man trycker på en knapp för att ”slå på tändningen” och en gång till för att ”starta” den (”motorn”), båda
stegen är helt onödiga egentligen.
Lite samma när man kört klart då man ska stänga av med samma knapp igen, vet inte riktigt varför… men
lite av det här finns ju i flera elbilar också.
Men det var en del annat också som känns som försök att få fossilkänska, men jag kommer inte ihåg
det just nu :lol:
Och växelväljaren!?!? Det är ungefär samma sorts ratt som man brukar välja menyer eller ändra volymen
med typ… kändes sjukt knepigt iaf, finns det på andra bilar?
Sedan undrar jag om någon vet hur man kan se vilken effekt den laddar med för hur jag än letar så
hittar jag bara ”laddar” och det säger ju ingenting nästan…? Det måste ju gå att få fram iaf… :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av FlyingBlue »

Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5887
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av spacecoin »

Låter lite jobbigt :(
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av wannabee »

Har dom stoppat tillverkningen nu, eller har dom en fix som dom använder i bilarna de bygger idag?

Att felet kvarstår till slutet på Maj, är ju lite svårtolkat, alltså bilarna mellan vissa datum är fel på, men har de byggt några ej felaktiga bilar före och efter den tidsperioden?
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av tommyd »

"In the meantime, Ford dealerships cannot deliver any Mustang Mach-Es or give test drives in the electric vehicle."

Yikes.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av malmer »

Ford har tydligen även sagt att pga inflationen gör de inte heller längre någon vinst på bilen. Och lär bli värre framöver. Och klurigt att höja priset på en bil som i dagsläget de inte ens kan sälja till kund ur säkerhetsaspekt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
cgullin
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av cgullin »

tommyd skrev:
"In the meantime, Ford dealerships cannot deliver any Mustang Mach-Es or give test drives in the electric vehicle."

Yikes.
Hört från 2 som är livrädda, deras bilar planerades levereras innan 12/7 och därmed få bonus. Nu kanske dom måste betala ytterligare 70k om Ford håller kvar bilarna.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av wannabee »

Finns tydligen fix beräknad i juli, består av mjukvara..



https://www.vibilagare.se/nyheter/batte ... ang-mach-e
Lurkern
Inlägg: 902
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Lurkern »

OTA-uppdatering rättar felet är riktigt bra, trist för Svenska fordhandlare att deras lagerbilar de annars hade straffskott på att sälja innan 12 Juli får stå kvar på parkeringen.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av jeppe_sthlm »

Fick en Mach-e som hyrbil idag. En bil som jag egentligen aldrig haft något intresse av. Känner att den inte är speciellt bra på något - lite mellanmjölk i kaxig förpackning.

Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).

Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.

Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.

Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

jeppe_sthlm skrev:
Fick en Mach-e som hyrbil idag. En bil som jag egentligen aldrig haft något intresse av. Känner att den inte är speciellt bra på något - lite mellanmjölk i kaxig förpackning.

Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).

Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.

Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.

Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..

Det är tydligen bara jag som inte kommer överens med Fordens utseende. :? Tycker den här något avigt över sig och så känns fälgarna så gammeldags.

Tycker den saknar både storbilslugn och sportiga ambitioner. Men visst går den ganska tyst och mjukt även jämfört med Model S.
Skriv svar