Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag är en Mach E GT PE ägare sedan mitten på februari 2022 om någon har några frågor eller undrar något kring modellen.
Senast redigerad av Zogge, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ford Mustang Mach-e
Det finns ingen VP i den, inte ens som tillval. Räckvidden sjunker en del på vintern, absolut, skulle gissa 25% eller så. (beroende på hur du kör och hur du hanterar kringutrustning)martinot skrev:Finns inte VP som tillval för en extra kostnad, eller har jag fel minne?Elbilsambivalent skrev:Är riktigt sugen på en Mach-e när jag insåg att baksätet är ganska brett och tycks klara av barnstolar på ett behagligt sätt. Det i kombination med hygglig snabbladdning och väldigt bra räckvidd gör det attraktivt.
Minus för avsaknad av värmepump.
Hur har Mach-E stått sig under vintern, ni som äger en?
Med 90% batteri i -5 till -10 grader så visade den c:a 31-32 mils räckvidd och i +10-12 grader så visar den runt 40 mil. På sommaren kanske den orkar upp till 45 mil som den ska ha ny (allt med 90% batteri som jag brukar ladda den till).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...Bjelke skrev:Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil
Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ford Mustang Mach-e
Har beställt en Mach-e som ska komma i maj och frågade just om partnerskap med Ionity. Säljaren sa att det medföljder och att det tillåmed är Plug & Charge med Mach-e hos Ionity, vilket såklart är toppen om så är falletLegato skrev:Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...Bjelke skrev:Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil
Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Re: Ford Mustang Mach-e
Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).cgullin skrev:Har beställt en Mach-e som ska komma i maj och frågade just om partnerskap med Ionity. Säljaren sa att det medföljder och att det tillåmed är Plug & Charge med Mach-e hos Ionity, vilket såklart är toppen om så är falletLegato skrev:Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...Bjelke skrev:Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil
Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI dåBjelke skrev:Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja, alltså, det var det jag menade med partnerskap, kanske var lite otydligtLegato skrev:
Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).
Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
OK men det går säkert bra ändåcgullin skrev:Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI dåBjelke skrev:Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
Re: Ford Mustang Mach-e
Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.Bjelke skrev:Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja det är hemskt. Definitivt en deal breaker för mig.anna__ skrev:Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja det funkar nog så men hann/orkade inte kolla om det gjorde det på den här, man är ju van vid Tesla och därnek0 skrev:Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.Bjelke skrev:Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.
funkar det inte så tyvärr (man måste alltså ha just P4 på, såvida dom inte fixat det i någon uppdatering).
Men bra att bli påmind om hur det (antagligen) funkar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja dom störde lite mer än vad dom gjorde i min gamla Ford Mondeo, vet inte varför men lite störande var det iaf…anna__ skrev:Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
En (eller egentligen flera) sak som störde mig rejält var hur jä…la mycket fossil-känsla som finns i
den här bilen, det är som att dom gjort precis allt dom kunnat för att likna en fossilare, istället för
tvärtom.
Man trycker på en knapp för att ”slå på tändningen” och en gång till för att ”starta” den (”motorn”), båda
stegen är helt onödiga egentligen.
Lite samma när man kört klart då man ska stänga av med samma knapp igen, vet inte riktigt varför… men
lite av det här finns ju i flera elbilar också.
Men det var en del annat också som känns som försök att få fossilkänska, men jag kommer inte ihåg
det just nu
Och växelväljaren!?!? Det är ungefär samma sorts ratt som man brukar välja menyer eller ändra volymen
med typ… kändes sjukt knepigt iaf, finns det på andra bilar?
Sedan undrar jag om någon vet hur man kan se vilken effekt den laddar med för hur jag än letar så
hittar jag bara ”laddar” och det säger ju ingenting nästan…? Det måste ju gå att få fram iaf…
den här bilen, det är som att dom gjort precis allt dom kunnat för att likna en fossilare, istället för
tvärtom.
Man trycker på en knapp för att ”slå på tändningen” och en gång till för att ”starta” den (”motorn”), båda
stegen är helt onödiga egentligen.
Lite samma när man kört klart då man ska stänga av med samma knapp igen, vet inte riktigt varför… men
lite av det här finns ju i flera elbilar också.
Men det var en del annat också som känns som försök att få fossilkänska, men jag kommer inte ihåg
det just nu
Och växelväljaren!?!? Det är ungefär samma sorts ratt som man brukar välja menyer eller ändra volymen
med typ… kändes sjukt knepigt iaf, finns det på andra bilar?
Sedan undrar jag om någon vet hur man kan se vilken effekt den laddar med för hur jag än letar så
hittar jag bara ”laddar” och det säger ju ingenting nästan…? Det måste ju gå att få fram iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ford Mustang Mach-e
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Ford Mustang Mach-e
https://electrek.co/2022/06/14/ford-sto ... ty-recall/
No quick fix available
No quick fix available
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Ford Mustang Mach-e
Har dom stoppat tillverkningen nu, eller har dom en fix som dom använder i bilarna de bygger idag?
Att felet kvarstår till slutet på Maj, är ju lite svårtolkat, alltså bilarna mellan vissa datum är fel på, men har de byggt några ej felaktiga bilar före och efter den tidsperioden?
Att felet kvarstår till slutet på Maj, är ju lite svårtolkat, alltså bilarna mellan vissa datum är fel på, men har de byggt några ej felaktiga bilar före och efter den tidsperioden?
Re: Ford Mustang Mach-e
"In the meantime, Ford dealerships cannot deliver any Mustang Mach-Es or give test drives in the electric vehicle."
Yikes.
Yikes.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Ford Mustang Mach-e
Ford har tydligen även sagt att pga inflationen gör de inte heller längre någon vinst på bilen. Och lär bli värre framöver. Och klurigt att höja priset på en bil som i dagsläget de inte ens kan sälja till kund ur säkerhetsaspekt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans