Ja, alltså, det var det jag menade med partnerskap, kanske var lite otydligtLegato skrev:
Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).
Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
Re: Ford Mustang Mach-e
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
OK men det går säkert bra ändåcgullin skrev:Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI dåBjelke skrev:Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
Re: Ford Mustang Mach-e
Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.Bjelke skrev:Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja det är hemskt. Definitivt en deal breaker för mig.anna__ skrev:Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja det funkar nog så men hann/orkade inte kolla om det gjorde det på den här, man är ju van vid Tesla och därnek0 skrev:Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.Bjelke skrev:Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.
funkar det inte så tyvärr (man måste alltså ha just P4 på, såvida dom inte fixat det i någon uppdatering).
Men bra att bli påmind om hur det (antagligen) funkar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja dom störde lite mer än vad dom gjorde i min gamla Ford Mondeo, vet inte varför men lite störande var det iaf…anna__ skrev:Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
En (eller egentligen flera) sak som störde mig rejält var hur jä…la mycket fossil-känsla som finns i
den här bilen, det är som att dom gjort precis allt dom kunnat för att likna en fossilare, istället för
tvärtom.
Man trycker på en knapp för att ”slå på tändningen” och en gång till för att ”starta” den (”motorn”), båda
stegen är helt onödiga egentligen.
Lite samma när man kört klart då man ska stänga av med samma knapp igen, vet inte riktigt varför… men
lite av det här finns ju i flera elbilar också.
Men det var en del annat också som känns som försök att få fossilkänska, men jag kommer inte ihåg
det just nu
Och växelväljaren!?!? Det är ungefär samma sorts ratt som man brukar välja menyer eller ändra volymen
med typ… kändes sjukt knepigt iaf, finns det på andra bilar?
Sedan undrar jag om någon vet hur man kan se vilken effekt den laddar med för hur jag än letar så
hittar jag bara ”laddar” och det säger ju ingenting nästan…? Det måste ju gå att få fram iaf…
den här bilen, det är som att dom gjort precis allt dom kunnat för att likna en fossilare, istället för
tvärtom.
Man trycker på en knapp för att ”slå på tändningen” och en gång till för att ”starta” den (”motorn”), båda
stegen är helt onödiga egentligen.
Lite samma när man kört klart då man ska stänga av med samma knapp igen, vet inte riktigt varför… men
lite av det här finns ju i flera elbilar också.
Men det var en del annat också som känns som försök att få fossilkänska, men jag kommer inte ihåg
det just nu
Och växelväljaren!?!? Det är ungefär samma sorts ratt som man brukar välja menyer eller ändra volymen
med typ… kändes sjukt knepigt iaf, finns det på andra bilar?
Sedan undrar jag om någon vet hur man kan se vilken effekt den laddar med för hur jag än letar så
hittar jag bara ”laddar” och det säger ju ingenting nästan…? Det måste ju gå att få fram iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 5414
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ford Mustang Mach-e
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Ford Mustang Mach-e
https://electrek.co/2022/06/14/ford-sto ... ty-recall/
No quick fix available
No quick fix available
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Ford Mustang Mach-e
Har dom stoppat tillverkningen nu, eller har dom en fix som dom använder i bilarna de bygger idag?
Att felet kvarstår till slutet på Maj, är ju lite svårtolkat, alltså bilarna mellan vissa datum är fel på, men har de byggt några ej felaktiga bilar före och efter den tidsperioden?
Att felet kvarstår till slutet på Maj, är ju lite svårtolkat, alltså bilarna mellan vissa datum är fel på, men har de byggt några ej felaktiga bilar före och efter den tidsperioden?
Re: Ford Mustang Mach-e
"In the meantime, Ford dealerships cannot deliver any Mustang Mach-Es or give test drives in the electric vehicle."
Yikes.
Yikes.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Ford Mustang Mach-e
Ford har tydligen även sagt att pga inflationen gör de inte heller längre någon vinst på bilen. Och lär bli värre framöver. Och klurigt att höja priset på en bil som i dagsläget de inte ens kan sälja till kund ur säkerhetsaspekt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Ford Mustang Mach-e
Hört från 2 som är livrädda, deras bilar planerades levereras innan 12/7 och därmed få bonus. Nu kanske dom måste betala ytterligare 70k om Ford håller kvar bilarna.tommyd skrev:"In the meantime, Ford dealerships cannot deliver any Mustang Mach-Es or give test drives in the electric vehicle."
Yikes.
Re: Ford Mustang Mach-e
Finns tydligen fix beräknad i juli, består av mjukvara..
https://www.vibilagare.se/nyheter/batte ... ang-mach-e
https://www.vibilagare.se/nyheter/batte ... ang-mach-e
Re: Ford Mustang Mach-e
OTA-uppdatering rättar felet är riktigt bra, trist för Svenska fordhandlare att deras lagerbilar de annars hade straffskott på att sälja innan 12 Juli får stå kvar på parkeringen.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1054
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ford Mustang Mach-e
Fick en Mach-e som hyrbil idag. En bil som jag egentligen aldrig haft något intresse av. Känner att den inte är speciellt bra på något - lite mellanmjölk i kaxig förpackning.
Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).
Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.
Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.
Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..
Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).
Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.
Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.
Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..
Model S Standard Range Raven
Re: Ford Mustang Mach-e
jeppe_sthlm skrev:Fick en Mach-e som hyrbil idag. En bil som jag egentligen aldrig haft något intresse av. Känner att den inte är speciellt bra på något - lite mellanmjölk i kaxig förpackning.
Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).
Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.
Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.
Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..
Det är tydligen bara jag som inte kommer överens med Fordens utseende. Tycker den här något avigt över sig och så känns fälgarna så gammeldags.
Tycker den saknar både storbilslugn och sportiga ambitioner. Men visst går den ganska tyst och mjukt även jämfört med Model S.
Re: Ford Mustang Mach-e
så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.jeppe_sthlm skrev:Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ford Mustang Mach-e
Min fru har förbjudit mig att använda autostyrning när hon är med.HelectriC skrev:så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.jeppe_sthlm skrev:Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1054
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ford Mustang Mach-e
Tycker väl inte att det är världens snyggaste bil, men helt ok.MWall skrev:Det är tydligen bara jag som inte kommer överens med Fordens utseende. Tycker den här något avigt över sig och så känns fälgarna så gammeldags.
Tycker den saknar både storbilslugn och sportiga ambitioner. Men visst går den ganska tyst och mjukt även jämfört med Model S.
Skulle nog säga att den går tystare än vår tidigare Model S 2014. S:en hade dock mer av det storbilslugnet du beskriver.
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1054
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ford Mustang Mach-e
Nu har jag FSD på min 3:a, så jag slipper filbytesplinget iallafall. Men det blir fortfarande en del pling när man aktiverar/avaktiverar. Nåt sånt är det inte i Forrden.mikebike skrev:Min fru har förbjudit mig att använda autostyrning när hon är med.HelectriC skrev:så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.jeppe_sthlm skrev:Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
Bromsade hyggligt mjukt när man kom ikapp bilar och accelererade nog bättre än AP3 när en framförvarande bil flyttade sig från omkörningsfilen.
Teslan känns dock betydligt säkrare på att hålla filen. Märks att systemet är betydligt mer primitivt. AP1 är spontant också mer självsäkert.
Någon gång när jag bytte fil, gav jag ratten lite för mycket tryck och gick över linjen, så att bilen sedan fick ”vingla tillbaks”. Kanske jag som är van vid FSD, där man behöver ge ratten en liten knuff för att initiera filbytet och sedan tar bilen hand om resten.
Någon spökbromsning fick jag dock inte.
Model S Standard Range Raven
Re: Ford Mustang Mach-e
Ni som klagar på plinget i Teslorna, har ni Joe mode påslaget? Tycker iaf själv att det gör stor skillnad