Ford Mustang Mach-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro gillar Ford Mach-e mer än ID4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av B99 »

Ja, Sandy gillar den så mycket att nu ska han köra en komplett dissekering på samma sätt som M3 och MY.

Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

Kanske Sandy helt enkelt gillar amerikanska märken bättre? Han är ju amerikan väl? De brukar vara rätt patriotiska.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av B99 »

MWall skrev:
Kanske Sandy helt enkelt gillar amerikanska märken bättre? Han är ju amerikan väl? De brukar vara rätt patriotiska.
Ja, han har ju dessutom jobbat på Ford.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av wannabee »

B99 skrev:
Ja, Sandy gillar den så mycket att nu ska han köra en komplett dissekering på samma sätt som M3 och MY.

Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha :D
Han klagade ju även på samma laddlucka, att den öppnades framåt och då kunde vara i vägen för laddkabeln. Brukar alla laddluckor öppnas framåt? Jag menar om man tar hänsyn till om den skulle råka gå upp under färd i hög hastighet = skadas av fartvinden?

Sen skrev någon i kommentaren att laddaren var chademo.

Tolkade det som att det hade inte gått att ladda även om sladden räckt fram, nån som vet vad Mustangen har för sorts uttag? Det stod redan en Tesla och laddade där, om det ger en ledtråd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Inga moderna elbilar laddar med annat än CCS.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Inga moderna elbilar laddar med annat än CCS.

Har CCS slagit igenom i USA då?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Inga moderna elbilar laddar med annat än CCS.

Har CCS slagit igenom i USA då?
Det är inte samma kontakt, men heter väl CCS där också? Ser nästan likadan ut, men inte exakt. Är väl den som tex Electrify America använder? Samt alla publika nya laddstolpar som inte är Chademo (dvs majoriteten)
9A5382A4-5F9D-4D26-ACC9-59F5AB1B1733.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av B99 »

I dagens avsnitt som Sandy kallar wrap up så var det mer kritiska kommentarer kring Mach-E.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av SwedishAdvocate »

B99 skrev:
.../ Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha :D
Hur svårt är det att backa in om man har parkeringssensorer och backkamera?

Svar: Inte särskilt svårt med en gasdriven VW Golf kombi. Varför skulle det vara svårare med en Mach-e?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
B99 skrev:
.../ Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha :D
Hur svårt är det att backa in om man har parkeringssensorer och backkamera?

Svar: Inte särskilt svårt med en gasdriven VW Golf kombi. Varför skulle det vara svårare med en Mach-e?...
I E-Tron gruppen (refererar ofta till den nu känner jag :lol: ) så är det tydligen värdelöst att behöva backa till laddaren "som nån jävla Tesla-förare".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
B99 skrev:
.../ Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha :D
Hur svårt är det att backa in om man har parkeringssensorer och backkamera?

Svar: Inte särskilt svårt med en gasdriven VW Golf kombi. Varför skulle det vara svårare med en Mach-e?...
I E-Tron gruppen (refererar ofta till den nu känner jag :lol: ) så är det tydligen värdelöst att behöva backa till laddaren "som nån jävla Tesla-förare".
Jag kan köpa argument för att ha laddluckan i nosen eller i aktern (sedan är det ju både +/- att ha den på förarsidan eller trottoarsidan i aktern).

Att däremot ha laddluckan längst bak på framskärmen som Mach-E är ju ren idioti. Makes no sense at all.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro plockar sönder Forden ännu mera.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Fredrik j »

Passerade en transport med 8 bilar igår.
7332B118-CAE1-483D-A55D-D96789A51426.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Bilen är ju fin, men jag har så svårt att förstå och acceptera att den inte kan ha något på taket och bara kan dra 750kg. Hur tänkte dom på Ford? Biltypen är ju för aktiva människor som gärna har skidor/kajak eller annat med sig. Och skidor på dragkroken är ju sisådär får man väl säga. Kajak på dragkroken blir nog ändå konstigare.
Synd på en annars fin bil!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Bilen är ju fin, men jag har så svårt att förstå och acceptera att den inte kan ha något på taket och bara kan dra 750kg. Hur tänkte dom på Ford? Biltypen är ju för aktiva människor som gärna har skidor/kajak eller annat med sig. Och skidor på dragkroken är ju sisådär får man väl säga. Kajak på dragkroken blir nog ändå konstigare.
Synd på en annars fin bil!
Finns inte ens tackräcken att köpa till som extratillbehör?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
Bilen är ju fin, men jag har så svårt att förstå och acceptera att den inte kan ha något på taket och bara kan dra 750kg. Hur tänkte dom på Ford? Biltypen är ju för aktiva människor som gärna har skidor/kajak eller annat med sig. Och skidor på dragkroken är ju sisådär får man väl säga. Kajak på dragkroken blir nog ändå konstigare.
Synd på en annars fin bil!
Håller med, takräcke är en deal breaker för mig och 750 kg är i minsta laget....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

Sandy teaches the ABC Pillars on the Mach-E

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

Ford Mustang Mach-E - How A Seat Works: By Sandy Munro

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Kubi »

Presenting Car and Driver's 2021 EV of the Year
Foreshadowing a future when an electric vehicle's range is secondary to how it drives, the Ford Mustang Mach-E is our EV of the Year.
https://www.caranddriver.com/news/a3687 ... -the-year/

Grattis!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

Ford Mach-e wiring.
Sandy Munro.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Aida »

Snål elbil! Men så här ska ju inte en Mustang köras hehe. Men ändå: nytt världsrekord med 0,95 kw/mil!
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... e-elbilen/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Tydligen så gillar inte Mustangen när man regenererar mycket. Många som pajat i Norge de senaste dagarna när folk åkt på semester. Ford har tydligen ingen lösning än. Känns inte så stabilt.

https://motor.no/a/204431
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte riktigt vad Ford har slagit för världsrekord.
Många elbilar har ju lägre förbrukning än en Ford Mach-e.

Exempel:
Lightyear’s solar car prototype drives 710 km on a single battery charge.

This prototype has over 710 km of range with an energy consumption of only 85 Wh/km at 85 km per hour.
https://innovationorigins.com/en/select ... ry-charge/
Tesla Model 3 hypermiling record, another team has beat it with a 622-mile (1,001 km) run.
The company says that the Model 3 consumed about 7 kWh of energy for every 100 kilometers traveled.

For good measure, they decided to also attempt to break the Tesla Model S hypermiling record while they were at it.
They also did it by reaching a distance of 701 miles (1128 km) on a single charge with a Tesla Model S 100D.
https://electrek.co/2018/07/16/tesla-mo ... ng-record/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Förstår inte riktigt vad Ford har slagit för världsrekord.
Många elbilar har ju lägre förbrukning än en Ford Mach-e.

Exempel:
Lightyear’s solar car prototype drives 710 km on a single battery charge.

This prototype has over 710 km of range with an energy consumption of only 85 Wh/km at 85 km per hour.
https://innovationorigins.com/en/select ... ry-charge/
Tesla Model 3 hypermiling record, another team has beat it with a 622-mile (1,001 km) run.
The company says that the Model 3 consumed about 7 kWh of energy for every 100 kilometers traveled.

For good measure, they decided to also attempt to break the Tesla Model S hypermiling record while they were at it.
They also did it by reaching a distance of 701 miles (1128 km) on a single charge with a Tesla Model S 100D.
https://electrek.co/2018/07/16/tesla-mo ... ng-record/
Förutsätter att Guinness rekordbok har tagit fram regler som måste följas för att få ett erkänt världsrekord och att tex. prototyper och körningar på testbanor inte kvalar in. Men det är väl bara att kontakta dem om man vill slå rekordet.
Skriv svar