Ford Mustang Mach-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Legato »

Erxon skrev:
Har i eftermiddag vart in till Modins i Uppsala och provsuttit en, inte provkört.
Gällande innermått mm och hur den var skulle jag helt klart kunna leva med, MEN det kommer tyvärr inte bli en Fårrd på vår gård...
Modellen de hade var med skinn och elstol med många justeringsmöjligheter på pappret, dock gick det inte att få upp den relativt korta sittdynan i framkant för att man skulle få stöd för låren.
Det är faktiskt en sak som avgör att jag inte kommer titta vidare på denna, tyvärr faktiskt då den röda som de hade i hallen var helt klart läcker.

Sen tycker jag den kommer bli för dyr, en bakhjulsdriven LR med metallic och lilla teknikpaketet (som inte har "bästa" stolen) hamnar nog närmare 700K med drag (750 kg) och då är både ID.4 och Enyaq'en runt 100K billigare. I mina ögon tyvärr för Ford som kommer prisa ut sig.

Efter detta åkte jag till Kia för att jämföra med E-Niros stolar och de stolarna gav faktiskt mig mer stöd för benen trots att det är en asiatisk bil.

Hypotetiskt, skulle Tesla göra en MY LR bakhjulsdriven med en prislapp på ca 600-640K tror jag att de flesta andra tillverkare skulle få det väldigt jobbigt.
Enyaq och ID4 är dock mycket långsammare. De kommer i snabbare och dyrare versioner framöver som får prestanda som ligger närmare Mach-E.

För mig är (frånvaron av) prestanda på Enyaq och ID4 dealbreakers. I övrigt tycker jag båda verkar ganska trevliga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Erxon »

Legato skrev:
Erxon skrev:
Har i eftermiddag vart in till Modins i Uppsala och provsuttit en, inte provkört.
Gällande innermått mm och hur den var skulle jag helt klart kunna leva med, MEN det kommer tyvärr inte bli en Fårrd på vår gård...
Modellen de hade var med skinn och elstol med många justeringsmöjligheter på pappret, dock gick det inte att få upp den relativt korta sittdynan i framkant för att man skulle få stöd för låren.
Det är faktiskt en sak som avgör att jag inte kommer titta vidare på denna, tyvärr faktiskt då den röda som de hade i hallen var helt klart läcker.

Sen tycker jag den kommer bli för dyr, en bakhjulsdriven LR med metallic och lilla teknikpaketet (som inte har "bästa" stolen) hamnar nog närmare 700K med drag (750 kg) och då är både ID.4 och Enyaq'en runt 100K billigare. I mina ögon tyvärr för Ford som kommer prisa ut sig.

Efter detta åkte jag till Kia för att jämföra med E-Niros stolar och de stolarna gav faktiskt mig mer stöd för benen trots att det är en asiatisk bil.

Hypotetiskt, skulle Tesla göra en MY LR bakhjulsdriven med en prislapp på ca 600-640K tror jag att de flesta andra tillverkare skulle få det väldigt jobbigt.
Enyaq och ID4 är dock mycket långsammare. De kommer i snabbare och dyrare versioner framöver som får prestanda som ligger närmare Mach-E.

För mig är (frånvaron av) prestanda på Enyaq och ID4 dealbreakers. I övrigt tycker jag båda verkar ganska trevliga.
Bryr mig faktiskt inte ett dugg om det tar 5 eller 7 sekunder till 100, bara jag har stöd för låren i stolen när jag kör. Nu var det inte fullt så illa i Forden som jag har i min Leaf nu men tillräckligt för att inte ha som alternativ. När jag åker längre sträckor än till jobbet och tillbaka lägger jag en vetekudde längst fram på stolen för att få stödet jag vill ha. Både folkan och Skodan har mer stöd som jag upplevde det när jag provsatt dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av mikebike »

Prestanda är underordnat. Gamla bilen uppfattades som rätt snabb, 0-100 på 7,3 sekunder.
AWD är en deal breaker för mig, jag kan inte tänka mig att köpa en bruksbil utan det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Legato »

mikebike skrev:
Prestanda är underordnat. Gamla bilen uppfattades som rätt snabb, 0-100 på 7,3 sekunder.
AWD är en deal breaker för mig, jag kan inte tänka mig att köpa en bruksbil utan det.
Den har AWD. Smaken är som baken. Långsam bil = tråkig bil. Tråkig är stort no-no för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Elof »

Legato skrev:
Långsam bil = tråkig bil.
När det gäller elbilar håller jag med till 100%.
Till och med Polestar 2 som ju är ganska snabb upplevdes som tråkigt slö, främst i högre hastigheter.
Kolvmotorbilar, i synnerhet med manuell växellåda, kan vara väldigt engagerande och underhållande att köra även med klena motorer. En trött men superstabil fyrhjulsdriven elbil ger inte mycket (kör)glädje till föraren. Jag förstår varför Elon vägrar bygga ”slow cars”.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Jontez »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Jontez skrev:
Jag var på Ionity Mantorp i fredags och laddade (beta-testar Charge4Go) och då rullade det in en danskregistrerad silvrig Mach E. Otroligt fin även i verkligheten!
Vad är Charge4Go? Är det samma sak som på SuC där man bara kopplar in laddsladden så sköts debitering och allt annat krångel automatiskt?
https://charge4go.com/
:(

Ahh. Ytterligare en kass skitapp till... Lösningen på problemet med alla djävla appar och brickor, är att införa ytterligare en till sketen app (eller ytterligare en laddbricka). :evil:

Precis som "lösningen" på för många standarder. Inför ett par till!
Än så länge fungerar den åtminstone, samt att man laddar gratis överallt där dom laddare knutna till sig (även ionity)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:


Ganska oseriöst test måste jag säga när dom inte ens har kollat att bilarna rullar på likvärdiga däck innan de startar :? så mitt i, kommer de på att Hmm, det kanske är olika däck. Jaja, så fortsätter dom ändå och kommenterar det visserligen, men det är ändå samma skillnad med till slutet och som påverkar resultatet. Nej, tacka vet jag tyska biljournalister, som ofta har ett helt däckteam med sig!
Håller med om däcksvalen. Tyvärr är detta vanligt att det tyvärr skiljer. Även för Björn Nyland när han mäter, provkör och undersöker körsträckor för olika elbilar. Skulle säga att det snarare är standard att man inte standardiserat däcken när testare jämför olika bilar.

Är nog snarare undantag att det görs (om det görs alls av någon). Vilket jag helt håller med i är djupt olyckligt.

Men AMS är i alla fall ärliga och tar upp denna faktorn. Något som långt ifrån alla testare gör när de jämför olika bilar (trots att de har olika däck).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Prestanda är underordnat. Gamla bilen uppfattades som rätt snabb, 0-100 på 7,3 sekunder.
AWD är en deal breaker för mig, jag kan inte tänka mig att köpa en bruksbil utan det.
Det där är säker sant för just dig, men inte för alla.

Själv kommer jag nästa gång jag byter (om ca. 1-2 år) välja Performance istället för AWD LR, oavsett om det blir en M3 eller MY för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:


Ganska oseriöst test måste jag säga när dom inte ens har kollat att bilarna rullar på likvärdiga däck innan de startar :? så mitt i, kommer de på att Hmm, det kanske är olika däck. Jaja, så fortsätter dom ändå och kommenterar det visserligen, men det är ändå samma skillnad med till slutet och som påverkar resultatet. Nej, tacka vet jag tyska biljournalister, som ofta har ett helt däckteam med sig!
Håller med om däcksvalen. Tyvärr är detta vanligt att det tyvärr skiljer. Även för Björn Nyland när han mäter, provkör och undersöker körsträckor för olika elbilar. Skulle säga att det snarare är standard att man inte standardiserat däcken när testare jämför olika bilar.

Är nog snarare undantag att det görs (om det görs alls av någon). Vilket jag helt håller med i är djupt olyckligt.

Men AMS är i alla fall ärliga och tar upp denna faktorn. Något som långt ifrån alla testare gör när de jämför olika bilar (trots att de har olika däck).
Är det inte meningen att man testar med dom däcken som är orginal, även om det inte är likadana
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bruno »

wheels skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:


Ganska oseriöst test måste jag säga när dom inte ens har kollat att bilarna rullar på likvärdiga däck innan de startar :? så mitt i, kommer de på att Hmm, det kanske är olika däck. Jaja, så fortsätter dom ändå och kommenterar det visserligen, men det är ändå samma skillnad med till slutet och som påverkar resultatet. Nej, tacka vet jag tyska biljournalister, som ofta har ett helt däckteam med sig!
Håller med om däcksvalen. Tyvärr är detta vanligt att det tyvärr skiljer. Även för Björn Nyland när han mäter, provkör och undersöker körsträckor för olika elbilar. Skulle säga att det snarare är standard att man inte standardiserat däcken när testare jämför olika bilar.

Är nog snarare undantag att det görs (om det görs alls av någon). Vilket jag helt håller med i är djupt olyckligt.

Men AMS är i alla fall ärliga och tar upp denna faktorn. Något som långt ifrån alla testare gör när de jämför olika bilar (trots att de har olika däck).
Är det inte meningen att man testar med dom däcken som är orginal, även om det inte är likadana
Nä? Och så ska de vara lika isolerade, väga lika mycket... ;)
Kan förstå om den ena har dubbdäck och den andra inte...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:


Ganska oseriöst test måste jag säga när dom inte ens har kollat att bilarna rullar på likvärdiga däck innan de startar :? så mitt i, kommer de på att Hmm, det kanske är olika däck. Jaja, så fortsätter dom ändå och kommenterar det visserligen, men det är ändå samma skillnad med till slutet och som påverkar resultatet. Nej, tacka vet jag tyska biljournalister, som ofta har ett helt däckteam med sig!
Håller med om däcksvalen. Tyvärr är detta vanligt att det tyvärr skiljer. Även för Björn Nyland när han mäter, provkör och undersöker körsträckor för olika elbilar. Skulle säga att det snarare är standard att man inte standardiserat däcken när testare jämför olika bilar.

Är nog snarare undantag att det görs (om det görs alls av någon). Vilket jag helt håller med i är djupt olyckligt.

Men AMS är i alla fall ärliga och tar upp denna faktorn. Något som långt ifrån alla testare gör när de jämför olika bilar (trots att de har olika däck).
Är det inte meningen att man testar med dom däcken som är orginal, även om det inte är likadana
Se på testen. I detta fallet så var det vinterdäck för tysklandsmarknaden vs. vinterdäck för den nordiska marknaden. Håller med Helectric att sådant är olyckligt, även om det är ganska vanligt. Demo/testbilar (speciellt pre-production) flyttas oftast runt i Europa, och anpassas inte alltid för rätt marknad/vägförhållanden i respektive land inför tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

jag vet ju av egen erfarenhet att det är enorm skillnad på kontinentala och nordiska vinterdäck just när det kommer till väghållning och dynamik. Därför jag sålde orginaldäcken som kom med Polestaren och satte på kontinentala med en gång. Det BÖR vara likadana däck när man jämför annars blir det lite som att jämföra effektiviteten av klimatanläggningen och temperaturen i kupen på en bil med öppna fönster och den andra med stängda ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av iAkita »

Här är en intressant räckviddsjämförelse mellan Mach-e och Model Y. Det är något skumt med Model Y's EPA räckvidd. I det här testet kom den 376 km, vilket är nästan 15 mil kortare än den uppgivna EPA räckvidden. Mach-e's räckvidd uppskattades till 431 km, vilket är ganska exakt så långt som EPA räckvidden uppger. Nu var det en Mach-e med det stora batteriet, men versionen med det lilla batteriet (68 kWh istället för 88 kWh) hade bara kommit 4 mil kortare än Model Y.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av hooked »

iAkita skrev:
Här är en intressant räckviddsjämförelse mellan Mach-e och Model Y. Det är något skumt med Model Y's EPA räckvidd. I det här testet kom den 376 km, vilket är nästan 15 mil kortare än den uppgivna EPA räckvidden. Mach-e's räckvidd uppskattades till 431 km, vilket är ganska exakt så långt som EPA räckvidden uppger. Nu var det en Mach-e med det stora batteriet, men versionen med det lilla batteriet (68 kWh istället för 88 kWh) hade bara kommit 4 mil kortare än Model Y.

Jag är spekulant på både Mach-e och Y och följer den här typen av tester med stort intresse. Just det här testet är däremot riktigt uselt då bilarna bör köras tills de stannar. Att göra antaganden baserat på vad färddatorn säger blir inte korrekt.

I kommentaren skriver Alex on autos:
Note: Apparently my math was garbled. The SuperCharger stop was at mile 234 of a 246 mile journey. The Tesla said it had 10 miles remaining, so it would have done 244 in theory. At mile 234 the Mach E said 40 miles remaining giving it a total of 274 miles.

Såg en film där en model 3 kör 15 miles efter att den visat 0 räckvidd


Model Y i testet hade dessutom 20" fälgar och EPA är mätt med standard 19". Det gör säkert 30 miles skillnad på motorväg

244+15+30 = 289 miles (465 km) för Y om ovan siffror används. EPA baseras på körning runt 50 mph och i filmen körs inte sällan 70 mph, vilket förklarar resterande del av skillnaden.

EPA verkar stämma bra för Model Y tycker jag och ska man testa mot EPA måste man såklart följa deras protokoll.
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:


Ganska oseriöst test måste jag säga när dom inte ens har kollat att bilarna rullar på likvärdiga däck innan de startar :? så mitt i, kommer de på att Hmm, det kanske är olika däck. Jaja, så fortsätter dom ändå och kommenterar det visserligen, men det är ändå samma skillnad med till slutet och som påverkar resultatet. Nej, tacka vet jag tyska biljournalister, som ofta har ett helt däckteam med sig!
Håller med om däcksvalen. Tyvärr är detta vanligt att det tyvärr skiljer. Även för Björn Nyland när han mäter, provkör och undersöker körsträckor för olika elbilar. Skulle säga att det snarare är standard att man inte standardiserat däcken när testare jämför olika bilar.

Är nog snarare undantag att det görs (om det görs alls av någon). Vilket jag helt håller med i är djupt olyckligt.

Men AMS är i alla fall ärliga och tar upp denna faktorn. Något som långt ifrån alla testare gör när de jämför olika bilar (trots att de har olika däck).
Är det inte meningen att man testar med dom däcken som är orginal, även om det inte är likadana
Se på testen. I detta fallet så var det vinterdäck för tysklandsmarknaden vs. vinterdäck för den nordiska marknaden. Håller med Helectric att sådant är olyckligt, även om det är ganska vanligt. Demo/testbilar (speciellt pre-production) flyttas oftast runt i Europa, och anpassas inte alltid för rätt marknad/vägförhållanden i respektive land inför tester.
Om man inte jämför med vad bilarna levereras med så ska man heller inte jämföra med olika fälgar. Då ska båda bilarna testas med samma däck/fälg för annars blir testet lika missvisande. Så jag håller med föregående att man bör testa med vad tillverkaren levererat bilen med. För det är just denna uppsättning som normalbilisten kommer nyttja.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
martinot skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:

Ganska oseriöst test måste jag säga när dom inte ens har kollat att bilarna rullar på likvärdiga däck innan de startar :? så mitt i, kommer de på att Hmm, det kanske är olika däck. Jaja, så fortsätter dom ändå och kommenterar det visserligen, men det är ändå samma skillnad med till slutet och som påverkar resultatet. Nej, tacka vet jag tyska biljournalister, som ofta har ett helt däckteam med sig!
Håller med om däcksvalen. Tyvärr är detta vanligt att det tyvärr skiljer. Även för Björn Nyland när han mäter, provkör och undersöker körsträckor för olika elbilar. Skulle säga att det snarare är standard att man inte standardiserat däcken när testare jämför olika bilar.

Är nog snarare undantag att det görs (om det görs alls av någon). Vilket jag helt håller med i är djupt olyckligt.

Men AMS är i alla fall ärliga och tar upp denna faktorn. Något som långt ifrån alla testare gör när de jämför olika bilar (trots att de har olika däck).
Är det inte meningen att man testar med dom däcken som är orginal, även om det inte är likadana
Se på testen. I detta fallet så var det vinterdäck för tysklandsmarknaden vs. vinterdäck för den nordiska marknaden. Håller med Helectric att sådant är olyckligt, även om det är ganska vanligt. Demo/testbilar (speciellt pre-production) flyttas oftast runt i Europa, och anpassas inte alltid för rätt marknad/vägförhållanden i respektive land inför tester.
Om man inte jämför med vad bilarna levereras med så ska man heller inte jämföra med olika fälgar. Då ska båda bilarna testas med samma däck/fälg för annars blir testet lika missvisande. Så jag håller med föregående att man bör testa med vad tillverkaren levererat bilen med. För det är just denna uppsättning som normalbilisten kommer nyttja.
Riktigt att detta blir fel.

Känns som vissa inte sett testet, eller tagit till sig fakta i saken. Här jämförs vissa bilar med däck som de inte kommer att leveras på marknaden med.

Aningen borde man ha lika däck på alla bilar som jämfört, eller åtminstone ha de däck som de leveras med.

Men här lyckades de med inget av det.

Dock, och det ger jag till AMS fördel; de var väldigt transparenta och tydliga med detta faktum. Är långt ifrån alla testare, speciellt på YT, som tar sig tid och påpeka sådan (om de ens har koll, eller ens bryr sig).

Vidare till AMS försvar så är det inte alltid så lätt för testarna att byta däck eller bestämma vilka däck tillverkarna skall sätta på, utan det är mycket upp till tillverkarna som tillhandahåller test/demobilar att se till att de kommer med samma däck som de kommer att säljas med på respektive marknad (vilket Ford inte gjorde i detta fallet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Nect skrev:
martinot skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:

Se på testen. I detta fallet så var det vinterdäck för tysklandsmarknaden vs. vinterdäck för den nordiska marknaden. Håller med Helectric att sådant är olyckligt, även om det är ganska vanligt. Demo/testbilar (speciellt pre-production) flyttas oftast runt i Europa, och anpassas inte alltid för rätt marknad/vägförhållanden i respektive land inför tester.
Om man inte jämför med vad bilarna levereras med så ska man heller inte jämföra med olika fälgar. Då ska båda bilarna testas med samma däck/fälg för annars blir testet lika missvisande. Så jag håller med föregående att man bör testa med vad tillverkaren levererat bilen med. För det är just denna uppsättning som normalbilisten kommer nyttja.
[/quote]

Ofta kan du ju välja vilka däck du vill ha på vinterfälgarna, är det då inte riktigt att jämföra samma sorts däck? Jag minns när jag beställde mina Model S, då hade jag valet mellan dubbdäck från Nokian, dubbfria nordiska Nokian däck eller kontinentala Pirelli dubbfria däck.
Om man bara tar det som kommer till testet från leverantören så kan det ju i så fall likaväl vara en bil med dubb och en utan? Är det också ok då?

Även till PS2 och Mach-e kan du välja olika däck, så vad normalbilisten kommer bruka är inte helt klockrent här
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:

Se på testen. I detta fallet så var det vinterdäck för tysklandsmarknaden vs. vinterdäck för den nordiska marknaden. Håller med Helectric att sådant är olyckligt, även om det är ganska vanligt. Demo/testbilar (speciellt pre-production) flyttas oftast runt i Europa, och anpassas inte alltid för rätt marknad/vägförhållanden i respektive land inför tester.
Om man inte jämför med vad bilarna levereras med så ska man heller inte jämföra med olika fälgar. Då ska båda bilarna testas med samma däck/fälg för annars blir testet lika missvisande. Så jag håller med föregående att man bör testa med vad tillverkaren levererat bilen med. För det är just denna uppsättning som normalbilisten kommer nyttja.
Ofta kan du ju välja vilka däck du vill ha på vinterfälgarna, är det då inte riktigt att jämföra samma sorts däck? Jag minns när jag beställde mina Model S, då hade jag valet mellan dubbdäck från Nokian, dubbfria nordiska Nokian däck eller kontinentala Pirelli dubbfria däck.
Om man bara tar det som kommer till testet från leverantören så kan det ju i så fall likaväl vara en bil med dubb och en utan? Är det också ok då?

Även till PS2 och Mach-e kan du välja olika däck, så vad normalbilisten kommer bruka är inte helt klockrent här[/quote]

Kan man välja så bör det då vara samma typ av däck. Men eftersom fälgarna fortfarande inte är identiska så blir fortfarande inte testen jämförbara? Är däcken av samma modell och mått så kan man testa ljudnivån. Förbrukningen mellan olika fälgdesignar spelar dessutom ganska stor roll? Och för att inte tala om däcktryck.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Hur bilen beter sig på vägen, bromssträcka, körkänsla etc har ju inte så mkt med själva fälgen att göra som med däcket
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Hur bilen beter sig på vägen, bromssträcka, körkänsla etc har ju inte så mkt med själva fälgen att göra som med däcket
Helt riktigt.

Fälgar kan påverka hur mycket energi bilen drar (turbulens/luftmotstånd), men allt som du nämner ovan (och som vi diskuterade) hänger inte på fälg, utan på däcken som du är inne på (givet samma bredd och höjd).

Kommer aldrig att få rättvisa test, men en bra början kan ju vara att ha så lika däck som möjligt, eller de däck som levereras på den marknad där bilen testas (kan dock bli lätt svårt och komplicerat då man ofta kan välja på olika däck vi leverans).

Men detta är ingen enkel fråga helt klart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev:
Hur bilen beter sig på vägen, bromssträcka, körkänsla etc har ju inte så mkt med själva fälgen att göra som med däcket
Håller helt med så länge man jämför samma däck med samma dimensioner som det allt för ofta inte är. Är det t ex. 19” på ena och 20” på den andra så kan det bli helt andra egenskaper. Så det jag avsåg var att bara byta däck inte ger en rättvis jämförelse i vilket fall. Speciellt när det med elbil oftast enbart handlar om ljud och förbrukning :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bruno »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:

Jag kikade på Mach-e och det första priset som dök upp var 73?4? Tusen! Trodde man outade det lägsta priserna först och därför blev jag helt paff och stängde sidan. Förlåt mig då. Men 500+ för en bakhjulsdriven Ford är fortfarande mycket pengar, speciellt när man ser till helheten.

Men bara inse, elbilar är dyra och kommer vara dyra.
Tycker bara man borde klara att lägga 30 sekunder på att kolla prislistan innan man skriver. Särskilt som de korrekta priserna skrivits många ggr i tråden.

Personligen tycker jag det är en betydligt mer attraktiv bil än E-tron om man ser till listpris. Bättre räckvidd, mer körglädje, snyggare och en rejäl skärm. Väldigt mycket gemensamt med Y, men tidigare leverans i Sverige.

Nu blev det ändå en E-tron för mig, men mest pga att leasingen var så subventionerad att "miljonbilen" kostar mig lika mycket/lite som en Mach-E för 600k.
Fast den har ju inte bra körglädje enligt testen. Tung bil som kränger en del.

Räckvidden verkar ju vara rejält överskattad och laddningen långsam. Inget abonnemang och någorlunda högt kupeljud.

Sen konstigt baksäte gör ju inte saken bättre.
I DI Weekend så skrev de så här om Mach-E och Ionity (sista stycket), självklart kan det vara fel men... Och så vet jag inte vad som händer efter år 1...
Mustang Ionity.jpg
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

Lite långsam och seg laddning på Mach-e verkar det tyvärr helt klart vara. Men mycket positivt att gratis snabbladdning ingår första året (i praktiken fick jag samma sak på vår M3 med referal-länk, och är ju alltid ett + och en trevlig start på elbilsägandet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
EChris
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 mar 2021 08:19

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av EChris »

DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Hej

Jag har nu fått svar, enligt följande:

Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.

Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av iAkita »

Ford verkar ha valt en väldigt annorlunda strategi vad det gäller laddkurvan för Mach-e. Tydligen är inte peak-effekten (enbart) beroende av SOC, utan tidsbestämd. Den håller max effekt (drygt 150 kW) i 5 minuter, kortare än så vid riktigt låg SOC, för att sedan droppa till 110 kW. Det spekuleras i att detta är ett sätt att hålla nere temperaturen i batteripacket. Intressant nog verkar man få en ny 5-minuters period med full effekt om man pluggar ur bilen och sen direkt pluggar in igen. Vi kan nog komma få se att en del underliga laddbeteenden vid snabbladdarna framöver om detta stämmer och Ford inte uppdaterar laddkurvan.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar