Håller helt med så länge man jämför samma däck med samma dimensioner som det allt för ofta inte är. Är det t ex. 19” på ena och 20” på den andra så kan det bli helt andra egenskaper. Så det jag avsåg var att bara byta däck inte ger en rättvis jämförelse i vilket fall. Speciellt när det med elbil oftast enbart handlar om ljud och förbrukningHelectriC skrev:Hur bilen beter sig på vägen, bromssträcka, körkänsla etc har ju inte så mkt med själva fälgen att göra som med däcket
Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
Re: Ford Mustang Mach-e
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ford Mustang Mach-e
I DI Weekend så skrev de så här om Mach-E och Ionity (sista stycket), självklart kan det vara fel men... Och så vet jag inte vad som händer efter år 1...Esterox skrev:Fast den har ju inte bra körglädje enligt testen. Tung bil som kränger en del.Legato skrev:Tycker bara man borde klara att lägga 30 sekunder på att kolla prislistan innan man skriver. Särskilt som de korrekta priserna skrivits många ggr i tråden.Esterox skrev:
Jag kikade på Mach-e och det första priset som dök upp var 73?4? Tusen! Trodde man outade det lägsta priserna först och därför blev jag helt paff och stängde sidan. Förlåt mig då. Men 500+ för en bakhjulsdriven Ford är fortfarande mycket pengar, speciellt när man ser till helheten.
Men bara inse, elbilar är dyra och kommer vara dyra.
Personligen tycker jag det är en betydligt mer attraktiv bil än E-tron om man ser till listpris. Bättre räckvidd, mer körglädje, snyggare och en rejäl skärm. Väldigt mycket gemensamt med Y, men tidigare leverans i Sverige.
Nu blev det ändå en E-tron för mig, men mest pga att leasingen var så subventionerad att "miljonbilen" kostar mig lika mycket/lite som en Mach-E för 600k.
Räckvidden verkar ju vara rejält överskattad och laddningen långsam. Inget abonnemang och någorlunda högt kupeljud.
Sen konstigt baksäte gör ju inte saken bättre.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Ford Mustang Mach-e
Lite långsam och seg laddning på Mach-e verkar det tyvärr helt klart vara. Men mycket positivt att gratis snabbladdning ingår första året (i praktiken fick jag samma sak på vår M3 med referal-länk, och är ju alltid ett + och en trevlig start på elbilsägandet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Re: Ford Mustang Mach-e
Ford verkar ha valt en väldigt annorlunda strategi vad det gäller laddkurvan för Mach-e. Tydligen är inte peak-effekten (enbart) beroende av SOC, utan tidsbestämd. Den håller max effekt (drygt 150 kW) i 5 minuter, kortare än så vid riktigt låg SOC, för att sedan droppa till 110 kW. Det spekuleras i att detta är ett sätt att hålla nere temperaturen i batteripacket. Intressant nog verkar man få en ny 5-minuters period med full effekt om man pluggar ur bilen och sen direkt pluggar in igen. Vi kan nog komma få se att en del underliga laddbeteenden vid snabbladdarna framöver om detta stämmer och Ford inte uppdaterar laddkurvan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ford Mustang Mach-e
EChris skrev:DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ford Mustang Mach-e
Bara en Mach e registrerad i Sverige än, när kommer volymerna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Inget bra förtroende för Ford när de hanterar detta vind för våg på detta sättet. Bättre med tillverkare som tar en helhetskontroll och helhetsgrepp av kundupplevelsen.HelectriC skrev:EChris skrev:DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Ford Mustang Mach-e
Såg följande i annons från FORD om Mach-e på Dagens Industri:
"2030 blir Ford dessutom först av alla biltillverkare att helt frångå förbränningsmotorer."
....ursäkta ???
Och i samma annons sägs att de tävlar med Model 3?! (är det för att de inte räknar Tesla med flera som biltillverkare utan bara mjukvarutillverkare?)
Hade de lagt in ett "traditionella" framför biltillverkare så kanske, men det lär knappast vara sant heller.
https://www.di.se/brandstudio/ford/eldr ... -familjen/
"2030 blir Ford dessutom först av alla biltillverkare att helt frångå förbränningsmotorer."
....ursäkta ???
Och i samma annons sägs att de tävlar med Model 3?! (är det för att de inte räknar Tesla med flera som biltillverkare utan bara mjukvarutillverkare?)
Hade de lagt in ett "traditionella" framför biltillverkare så kanske, men det lär knappast vara sant heller.
https://www.di.se/brandstudio/ford/eldr ... -familjen/
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Ford Mustang Mach-e
Även Volvo ska väl bara tillverka rena elbilar 2030?
Och att det är en succé innan de börjat sälja den är coolt... "– Redan nu har vi fått bevis på att den första elbilen vi har byggt faktiskt är en succé. I branschpressen har vi fått ett stort antal positiva recensioner. Det visar att vi är på rätt väg." Det som att alltid kritikerrosade filmer blir succé...
Och att det är en succé innan de börjat sälja den är coolt... "– Redan nu har vi fått bevis på att den första elbilen vi har byggt faktiskt är en succé. I branschpressen har vi fått ett stort antal positiva recensioner. Det visar att vi är på rätt väg." Det som att alltid kritikerrosade filmer blir succé...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Ford Mustang Mach-e
Tror jag läste i Teknikens Värld att det kommer i juni? Vad som sen händer vet jag inte...Zalman3 skrev:Bara en Mach e registrerad i Sverige än, när kommer volymerna?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
- rsk
- Teslaägare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Re: Ford Mustang Mach-e
Det är ju för att Ford inte finns i Sverige sedan 2020. Hedin bil har tagit över företaget.martinot skrev:Inget bra förtroende för Ford när de hanterar detta vind för våg på detta sättet. Bättre med tillverkare som tar en helhetskontroll och helhetsgrepp av kundupplevelsen.HelectriC skrev:EChris skrev:DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Re: Ford Mustang Mach-e
*LOL*lawgiver skrev:Såg följande i annons från FORD om Mach-e på Dagens Industri:
"2030 blir Ford dessutom först av alla biltillverkare att helt frångå förbränningsmotorer."
....ursäkta ???
Och i samma annons sägs att de tävlar med Model 3?! (är det för att de inte räknar Tesla med flera som biltillverkare utan bara mjukvarutillverkare?)
Hade de lagt in ett "traditionella" framför biltillverkare så kanske, men det lär knappast vara sant heller.
https://www.di.se/brandstudio/ford/eldr ... -familjen/
Snacka om misslyckad hype och PR!
Vilket år började Tesla sälja sina första BEV?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Absolut. Vilket är just en klar nackdel för kunderna.rsk skrev:Det är ju för att Ford inte finns i Sverige sedan 2020. Hedin bil har tagit över företaget.martinot skrev:Inget bra förtroende för Ford när de hanterar detta vind för våg på detta sättet. Bättre med tillverkare som tar en helhetskontroll och helhetsgrepp av kundupplevelsen.HelectriC skrev:EChris skrev:DI Weekend har fel. Har en beställning på en Ford Mach-e som ska användas för långpendling och har därför lyft frågan om hur det ser ut med avtal med Ionity till Ford centralt och fick nu under morgonen följande besked:
Tycker inte att det känns varken snyggt eller seriöst hanterat. Har provkört Mach-e vid två tillfällen och gillar bilen, men har varit skeptisk till hur Ford ska klara att ställa om för att ge ett bra helhetserbjudande till den som köper elbil. Min skepticism har inte direkt minskat efter det här svaret...Hej
Jag har nu fått svar, enligt följande:
Det är korrekt, i Sverige finns inga reducerade priser för Ionity vid köp av en Mach-E.
Samarbetet med Ionity är en viktig del i lanseringen av nya Mustang Mach-E i Europa, och vi är väl medvetna om hur det fungerar i vissa andra länder.
Vi för en dialog med Ionity i Norden och våra kollegor på Ford Europa för att hitta en bra nivå för vad som ska gälla för oss bosatta här. Tyvärr har vi i dagsläget ingenting på pränt om ett eventuellt samarbete, men vi jobbar på att hitta en lösning.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Kristian"
Det är sjukt dåligt! Man kan alltså inte köpa en ny bil och räkna med laddavtalet, som i stort sett proklameras över hela Europa. Först måste man ta reda på om importören har avtal med tillverkaren, jeez!
I detta fallet får ju kunderna klart lida för när det är olika bolag som hanterar det, och som tar olika ansvar för de olika bitarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Ford Mustang Mach-e
I Norge har det ramlat in en del bilar.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-anko ... a/73703047På onsdag anlände ett speciellt chartrat bilfraktfartyg till hamnen i Drammen från Antwerpen i Belgien, fullastad med en Ford Mustang Mach-E.
- Det talas om cirka 1000 bilar totalt på denna första last, och fler kommer snart, säger informationsdirektör i Ford
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Sist jag hörde så skulle de första bilarna levereras nu i maj men då enbart LR. SR skulle dröja till september om jag minns rätt.markuswesterberg skrev:Nån som har koll på när Mach-E når svenska kunder?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Ford Mustang Mach-e
Ok. Nån som beställt?Legato skrev:Sist jag hörde så skulle de första bilarna levereras nu i maj men då enbart LR. SR skulle dröja till september om jag minns rätt.markuswesterberg skrev:Nån som har koll på när Mach-E når svenska kunder?
Re: Ford Mustang Mach-e
LR är ju perfekt för de som vill ha en Mach-e som förmånsbil innan 1/7.Legato skrev:Sist jag hörde så skulle de första bilarna levereras nu i maj men då enbart LR. SR skulle dröja till september om jag minns rätt.markuswesterberg skrev:Nån som har koll på när Mach-E når svenska kunder?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Ford Mustang Mach-e
Nja. Fick följande besked från säljaren idag:martinot skrev:LR är ju perfekt för de som vill ha en Mach-e som förmånsbil innan 1/7.Legato skrev:Sist jag hörde så skulle de första bilarna levereras nu i maj men då enbart LR. SR skulle dröja till september om jag minns rätt.markuswesterberg skrev:Nån som har koll på när Mach-E når svenska kunder?
"Tyvärr ingen demobil ännu då bilar är försenade.
Alla bilar som väntas hem är slutsålda och finns inga som går att levereras innan 1 juli
Vi har 1 bil som har fått byggdatum i juli är i färgen carbon gray som ser ut att kunna levereras i september."
Tyvärr
Re: Ford Mustang Mach-e
Sandy Munro gillar Ford Mach-e mer än ID4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja, Sandy gillar den så mycket att nu ska han köra en komplett dissekering på samma sätt som M3 och MY.
Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Re: Ford Mustang Mach-e
Kanske Sandy helt enkelt gillar amerikanska märken bättre? Han är ju amerikan väl? De brukar vara rätt patriotiska.
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja, han har ju dessutom jobbat på Ford.MWall skrev:Kanske Sandy helt enkelt gillar amerikanska märken bättre? Han är ju amerikan väl? De brukar vara rätt patriotiska.
Re: Ford Mustang Mach-e
Han klagade ju även på samma laddlucka, att den öppnades framåt och då kunde vara i vägen för laddkabeln. Brukar alla laddluckor öppnas framåt? Jag menar om man tar hänsyn till om den skulle råka gå upp under färd i hög hastighet = skadas av fartvinden?B99 skrev:Ja, Sandy gillar den så mycket att nu ska han köra en komplett dissekering på samma sätt som M3 och MY.
Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Sen skrev någon i kommentaren att laddaren var chademo.
Tolkade det som att det hade inte gått att ladda även om sladden räckt fram, nån som vet vad Mustangen har för sorts uttag? Det stod redan en Tesla och laddade där, om det ger en ledtråd