Helt OK leveranstid!Gargamel skrev:Har hittar några som finns att få tag på inom ganska kort tid, ty snart till 1 1/2 månad. Hoppas på ett bra leasingpris dock.
Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
Re: Ford Mustang Mach-e
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Antar att det är en 2022:a?Gargamel skrev:Har hittar några som finns att få tag på inom ganska kort tid, ty snart till 1 1/2 månad. Hoppas på ett bra leasingpris dock.
Jag provkörde en i december förra året och var lite sugen då leasingpriset var rätt bra och de hade bilar som kunde levereras på några veckor bara.
Dock så gillade jag inte styrningen riktigt. Vet inte om det var något fel på bilen men den var väldigt indirekt, nästan som att det var en liten liten fördröjning när man vred på ratten. Upplevde att det blev lite bättre när jag stängde av laneassisten men ändå inte ok.
Men i slutänden kändes det mer värt att gå upp ca 700 kr till i månaden för en Model 3 istället som enligt mig är mer kompetent, även om det är mindre såklart. Leveranstiden sprang dock iväg på Model 3 så vi bytte till Model Y istället vilken kanske ju är mer jämförbar med Mach E men också dyrare.
Kan även nämna att min faster har en Mach E men klagade på att mobilnyckeln strular ofta.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Har du inte provkört hennes också för att jämföra det där med styrningen?Anderzzon skrev:Antar att det är en 2022:a?Gargamel skrev:Har hittar några som finns att få tag på inom ganska kort tid, ty snart till 1 1/2 månad. Hoppas på ett bra leasingpris dock.
Jag provkörde en i december förra året och var lite sugen då leasingpriset var rätt bra och de hade bilar som kunde levereras på några veckor bara.
Dock så gillade jag inte styrningen riktigt. Vet inte om det var något fel på bilen men den var väldigt indirekt, nästan som att det var en liten liten fördröjning när man vred på ratten. Upplevde att det blev lite bättre när jag stängde av laneassisten men ändå inte ok.
Men i slutänden kändes det mer värt att gå upp ca 700 kr till i månaden för en Model 3 istället som enligt mig är mer kompetent, även om det är mindre såklart. Leveranstiden sprang dock iväg på Model 3 så vi bytte till Model Y istället vilken kanske ju är mer jämförbar med Mach E men också dyrare.
Kan även nämna att min faster har en Mach E men klagade på att mobilnyckeln strular ofta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Nej jag hade tänkt fråga om jag kunde låna den för att testa lite mer men eftersom vi sedan landade i en Model 3 istället så frågade jag aldrig.Bjelke skrev:Har du inte provkört hennes också för att jämföra det där med styrningen?
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag störde mig på värmetrådarna i vindrutan tyvärr. När man väl sett dem så kan man inte ose det sen.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: Ford Mustang Mach-e
Är riktigt sugen på en Mach-e när jag insåg att baksätet är ganska brett och tycks klara av barnstolar på ett behagligt sätt. Det i kombination med hygglig snabbladdning och väldigt bra räckvidd gör det attraktivt.
Minus för avsaknad av värmepump.
Hur har Mach-E stått sig under vintern, ni som äger en?
Minus för avsaknad av värmepump.
Hur har Mach-E stått sig under vintern, ni som äger en?
Re: Ford Mustang Mach-e
Finns inte VP som tillval för en extra kostnad, eller har jag fel minne?Elbilsambivalent skrev:Är riktigt sugen på en Mach-e när jag insåg att baksätet är ganska brett och tycks klara av barnstolar på ett behagligt sätt. Det i kombination med hygglig snabbladdning och väldigt bra räckvidd gör det attraktivt.
Minus för avsaknad av värmepump.
Hur har Mach-E stått sig under vintern, ni som äger en?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Nu är det dags att åka å provköra en mach e. Får se vad det slutar med om det blir en lease
Re: Ford Mustang Mach-e
Kul!Gargamel skrev:Nu är det dags att åka å provköra en mach e. Får se vad det slutar med om det blir en lease
Spännande att höra vad du tycker. Återkoppla efteråt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja hur blev det nu då?martinot skrev:Kul!Gargamel skrev:Nu är det dags att åka å provköra en mach e. Får se vad det slutar med om det blir en lease
Spännande att höra vad du tycker. Återkoppla efteråt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag är en Mach E GT PE ägare sedan mitten på februari 2022 om någon har några frågor eller undrar något kring modellen.
Senast redigerad av Zogge, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ford Mustang Mach-e
Det finns ingen VP i den, inte ens som tillval. Räckvidden sjunker en del på vintern, absolut, skulle gissa 25% eller så. (beroende på hur du kör och hur du hanterar kringutrustning)martinot skrev:Finns inte VP som tillval för en extra kostnad, eller har jag fel minne?Elbilsambivalent skrev:Är riktigt sugen på en Mach-e när jag insåg att baksätet är ganska brett och tycks klara av barnstolar på ett behagligt sätt. Det i kombination med hygglig snabbladdning och väldigt bra räckvidd gör det attraktivt.
Minus för avsaknad av värmepump.
Hur har Mach-E stått sig under vintern, ni som äger en?
Med 90% batteri i -5 till -10 grader så visade den c:a 31-32 mils räckvidd och i +10-12 grader så visar den runt 40 mil. På sommaren kanske den orkar upp till 45 mil som den ska ha ny (allt med 90% batteri som jag brukar ladda den till).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...Bjelke skrev:Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil
Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ford Mustang Mach-e
Har beställt en Mach-e som ska komma i maj och frågade just om partnerskap med Ionity. Säljaren sa att det medföljder och att det tillåmed är Plug & Charge med Mach-e hos Ionity, vilket såklart är toppen om så är falletLegato skrev:Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...Bjelke skrev:Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil
Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Re: Ford Mustang Mach-e
Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).cgullin skrev:Har beställt en Mach-e som ska komma i maj och frågade just om partnerskap med Ionity. Säljaren sa att det medföljder och att det tillåmed är Plug & Charge med Mach-e hos Ionity, vilket såklart är toppen om så är falletLegato skrev:Hur blev det till slut ned Mach-E, finns det någon deal med Ionity? När jag planerar vår väldigt långa resa med e-tron i sommar så ser det smidigt ut på pappret med "Audi charging network", återstår att se hur det är i praktiken...Bjelke skrev:Lätt!martinot skrev:Kul! Du för rapportera (både + och -) sedan!Bjelke skrev:Jag kommer iaf hämta ut en som hyrbil en vecka snart ska bli lite spännande iaf…
Just nu funderar man ju vart man laddar en icke-Tesla det var ett tag sedan
skulle man kunna säga... Mer-kortet är det enda jag hittar numera, dom
andra har jag förlagt för länge sedan
Men från Uppsala till Bollnäs lär den ju klara enkelt och sedan blir det nog mest
fjutta runt i närområdet fram tills återresa till Uppsala
och då laddar man ju typ fullt hemma liksom.
Niemas Problemas gissar jag...
Känns som det inte är otroligt att det efter denna sommar antingen kanske aldrig blir en Tesla igen, eller för alltid en Tesla som förstabil
Jag gillade Mach-E när vi provkörde och sonen var helt såld på baksätet. Blir intressant att se vad du tycker.
Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI dåBjelke skrev:Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja, alltså, det var det jag menade med partnerskap, kanske var lite otydligtLegato skrev:
Det är smidigt om det är så, men med "deal" menar jag främst om det finns abonnemang med rejält lägre priser. Att ladda för 8,70:-/kWh skulle jag personligen aldrig göra oavsett hastighet (annt än i ren nödsituation möjligen).
Edit: Googlade lite och det verkar vara 3:60:- som gäller med Mach-E. Samma nivå som "övriga". Bra!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
OK men det går säkert bra ändåcgullin skrev:Nä, inte den hyrbil jag hade i februari, då fick jag använda mitt eget Ionity Passport för att få bra priser. Hyrde via MABI dåBjelke skrev:Funkar det med hyrbilar också tro?
Vore ju lite kul att testa dom där strul-stolparna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ford Mustang Mach-e
Bara jag som irriterade mig sjukt mkt på värmeslingorna i framrutan.. kunde tillslut inte kolla på något annat när jag testa demobilen
Re: Ford Mustang Mach-e
Lyssnar aldrig på P4 och får alltid trafikinformationer.Bjelke skrev:Första snabba rapporten
Ganska skön att köra, känns tightare i fjädringen än model S…
AP vinglar ungefär lika mycket som AP1 gjorde första åren, den håller på och småjusterar hela tiden och
hamnar ofta nära linjerna, men den funkar ganska bra. Den verkar tappa linjerna ibland och man
får styra själv då men den säger inte till direkt tydligt, tror det kommer ett svagt pling och det syns
i displayen (men den kan man ju inte fokusera på under färd direkt).
AP stängdes av efter typ 10 mil utan att jag kunde se varför och det gick inte att aktivera den heller, provade
att stanna och sedan åka vidare men det hjälpte inte, men efter ett stopp och avstängd bil så hoppade
systemet igång igen iaf och funkade resten av resan som blev typ 20 mil…
Förbrukade ca 60% på 20 mil på mest motorväg (Uppsala - Bollnäs), tror den låg på ca 2kWh/mil totalt,
lite osäker på hur man får fram förbrukningen tyvärr
Min rygg gillade inte förarstolen riktigt men ”skapligt” iaf
Inte så stor bil som jag trodde men någorlunda lätt att hantera på parkeringar iaf (birdview var najs iaf)
Fick plats med några äppelträd iaf
Ganska tyst men inte superbra direkt, och då med dubbfria vinterdäck…
Infotainmentsystem verkar lite yxigt men återkommer när vi lekt lite mer med det
Ljudet kunde vi inte testa för vi hade P4 på hela resan (trafikinformationen vill man ha).
Man väljer bara om man ska ha trafikinformationer och sedan spelar det ingen roll vad man lyssnar på.