Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja här i Halmstad rullar det ett gäng redan
Va ute och testade AWD LR modellen förra veckan, mycket trevlig.
Va ute och testade AWD LR modellen förra veckan, mycket trevlig.
Re: Ford Mustang Mach-e
Någon på forumet som köpt?
Tycker handlarna verkar ha väldigt många bilar.
Tycker handlarna verkar ha väldigt många bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ford Mustang Mach-e
Var ute på en sväng med en Mach-E rwd med ganska basic utrustning. Upplevde den som stor på utsidan och liten på insidan, huvudet slog i taket i baksätet vilket är lite märkligt. Ganska rapp från 70 och uppåt även jämfört med MY. Lite väl ”klonkig” när man stänger dörrarna och billiga säten som är lite väl korta sätesdynor.
Re: Ford Mustang Mach-e
Har en röd AWD med 75 kWh batteri som hyrbil idag då min S ska få chrome delete till sist. Mustangen är helt ny verkar det som. Endast gått 13 mil.
Gissometern visade 23 mil vid 100% och den drog 250W/km på samma sträcka som min S drog 219 Wh/km. Dock var min bil förvärmd och det gör ju ganska mycket.
Ska prova den mer ikväll men det som står ut så här långt.
- Svårdoserade bromsar.
- Okänslig styrning.
- Kränger en hel del.
- Dåligt sidostöd.
- Suddig backkamera.
- Lite plastig är den väl...
+ Bättre isolerad än Model S. Går tyst och dämpat.
+ Verkar ha mycket utrustning. Android Auto, Apple Carplay, självstyrning, ventilerade stolar, rattvärme osv osv.
+ Bra stolar när man kör rakt fram.
+ Roligt med olika körlägen.
+ Kul öppning av förardörren med öppningsknapp och möjlighet till kodlås på B-stolpen.
Körläge "Untamed" gav en vansinnig regen och bra tryck från stillastående. Däremot tappar den kraften mycket snabbare än min S. Körläge "Active" var den som passade mig bäst och det är väl mellanläget. Det mildaste läget som jag inte kommer ihåg namnet på var lite läskig. Kändes nästan som att den höll hastigheten man hade inställd när man släppte på gasen. Minskade väl lite lite... Coasting?
Det är dock ingen bil som jag känner mig det minsta sugen på att skaffa. Tycker den känns lite klumpedunsig när det är så svårt att dosera broms och styrning samt parera krängningarna och hålla sig kvar i stolen när det svänger... Ja det är väl en SUV helt enkelt.
Gissometern visade 23 mil vid 100% och den drog 250W/km på samma sträcka som min S drog 219 Wh/km. Dock var min bil förvärmd och det gör ju ganska mycket.
Ska prova den mer ikväll men det som står ut så här långt.
- Svårdoserade bromsar.
- Okänslig styrning.
- Kränger en hel del.
- Dåligt sidostöd.
- Suddig backkamera.
- Lite plastig är den väl...
+ Bättre isolerad än Model S. Går tyst och dämpat.
+ Verkar ha mycket utrustning. Android Auto, Apple Carplay, självstyrning, ventilerade stolar, rattvärme osv osv.
+ Bra stolar när man kör rakt fram.
+ Roligt med olika körlägen.
+ Kul öppning av förardörren med öppningsknapp och möjlighet till kodlås på B-stolpen.
Körläge "Untamed" gav en vansinnig regen och bra tryck från stillastående. Däremot tappar den kraften mycket snabbare än min S. Körläge "Active" var den som passade mig bäst och det är väl mellanläget. Det mildaste läget som jag inte kommer ihåg namnet på var lite läskig. Kändes nästan som att den höll hastigheten man hade inställd när man släppte på gasen. Minskade väl lite lite... Coasting?
Det är dock ingen bil som jag känner mig det minsta sugen på att skaffa. Tycker den känns lite klumpedunsig när det är så svårt att dosera broms och styrning samt parera krängningarna och hålla sig kvar i stolen när det svänger... Ja det är väl en SUV helt enkelt.
Re: Ford Mustang Mach-e
martinot skrev:Jag kan köpa argument för att ha laddluckan i nosen eller i aktern (sedan är det ju både +/- att ha den på förarsidan eller trottoarsidan i aktern).MWall skrev:I E-Tron gruppen (refererar ofta till den nu känner jag ) så är det tydligen värdelöst att behöva backa till laddaren "som nån jävla Tesla-förare".SwedishAdvocate skrev:Hur svårt är det att backa in om man har parkeringssensorer och backkamera?B99 skrev:.../ Han berömde först att laddluckan satt så bra på vänster framskärm (till skillnad från ID.4 som man måste backa in) sen räckte inte sladden när han skulle testa snabbladdningen, haha
Svar: Inte särskilt svårt med en gasdriven VW Golf kombi. Varför skulle det vara svårare med en Mach-e?...
Att däremot ha laddluckan längst bak på framskärmen som Mach-E är ju ren idioti. Makes no sense at all.
Har de flyttat laddluckan? På den jag hyr idag så är luckan på höger bakskärm.
Edit: Haha. Glöm det. Jag backade ju för fasiken upp på uppfarten. Stämmer att den sitter på vänster framskärm.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Intresset för Mustangen verkar vara stendött. Men för sakens skull skriver jag ner mina reflektioner. Kan ju vara till glädje för någon nån gång.
Körde lite mer idag.
+ I körläge Active så behövde jag inte bromsa så mycket alls så körningen blev mer harmonisk än i frihjuls-läget. Tycker nästan regen är kraftigare på Mustangen än på Model S.
+ Kom på att man var tvungen att stänga av filhållningen varje gång. Stänger man av den blir styrkänslan aningen bättre.
+ Var vått på vägen idag och bilen släpper baken på ett ganska skönt sätt om man står på ut från korsningar, i rondeller o dyl. Klart bakhjulsdriven karaktär. Var faktiskt tvungen att dubbelkolla om bilen verkligen var fyrhjulsdriven.
+ Dörrar, torkare osv känns ändå ganska solida. Bilen känns rejäl på nåt vis som Teslor inte gör.
- Styrningen är ändå en ganska livlös och bortdomnad historia. I min Model S känner man mer av vägen genom ratten. Små vibrationer osv. Om det är bra eller dåligt att det vibrerar vet jag inte dock.
- Den har på typiskt Ford-vis värmeslingor i vindrutan. Man ser det inte om man inte tänker på det men jag tänker på det och då ser jag det. Blir som en droppande vattenkran.
Jag kom bättre överens med bilen idag men det var ändå med stor lättnad jag satte mig i min Model S. Stolarna är så mycket bättre och känslan är mycket bättre. Samt att jag verkligen inte gillar känslan av att "sitta högt".
Körde lite mer idag.
+ I körläge Active så behövde jag inte bromsa så mycket alls så körningen blev mer harmonisk än i frihjuls-läget. Tycker nästan regen är kraftigare på Mustangen än på Model S.
+ Kom på att man var tvungen att stänga av filhållningen varje gång. Stänger man av den blir styrkänslan aningen bättre.
+ Var vått på vägen idag och bilen släpper baken på ett ganska skönt sätt om man står på ut från korsningar, i rondeller o dyl. Klart bakhjulsdriven karaktär. Var faktiskt tvungen att dubbelkolla om bilen verkligen var fyrhjulsdriven.
+ Dörrar, torkare osv känns ändå ganska solida. Bilen känns rejäl på nåt vis som Teslor inte gör.
- Styrningen är ändå en ganska livlös och bortdomnad historia. I min Model S känner man mer av vägen genom ratten. Små vibrationer osv. Om det är bra eller dåligt att det vibrerar vet jag inte dock.
- Den har på typiskt Ford-vis värmeslingor i vindrutan. Man ser det inte om man inte tänker på det men jag tänker på det och då ser jag det. Blir som en droppande vattenkran.
Jag kom bättre överens med bilen idag men det var ändå med stor lättnad jag satte mig i min Model S. Stolarna är så mycket bättre och känslan är mycket bättre. Samt att jag verkligen inte gillar känslan av att "sitta högt".
- 100miljoner
- Teslaägare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
- Referralkod: ts.la/jens245393
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag har varit hyfsat sugen på en Mustang Mach-E.
Hedin Bil säger sig har hur många bilar som helst för snabb leverans.
De försöker kränga bilarna genom sin CarPlus-leasing-tjänst. Men för en AWD sling Range och teknikpaket, blir det ganska mycket dyrare än en Model Y.
CarPlus Ford Mustang Mach-E AWD LR med teknikpaket och vinterdäck med utan panoramatak (1500 mil): 8944 kr per månad.
GoMore eller LeasePlan Tesla Model Y LR inkl. vinterdäck och 1500 mil: 8600 kr per månad.
Efter mina åkturer i Mustangen så skulle jag säga att det är en trevlig, till och med, en bra bil, dock ibland lite buggig. Men den är inte bättre än en Model Y enligt mig. Prisspannet på 7800-8000 skulle vara rimligt. Men som det är nu får man en sämre bil för mer pengar
Hedin Bil säger sig har hur många bilar som helst för snabb leverans.
De försöker kränga bilarna genom sin CarPlus-leasing-tjänst. Men för en AWD sling Range och teknikpaket, blir det ganska mycket dyrare än en Model Y.
CarPlus Ford Mustang Mach-E AWD LR med teknikpaket och vinterdäck med utan panoramatak (1500 mil): 8944 kr per månad.
GoMore eller LeasePlan Tesla Model Y LR inkl. vinterdäck och 1500 mil: 8600 kr per månad.
Efter mina åkturer i Mustangen så skulle jag säga att det är en trevlig, till och med, en bra bil, dock ibland lite buggig. Men den är inte bättre än en Model Y enligt mig. Prisspannet på 7800-8000 skulle vara rimligt. Men som det är nu får man en sämre bil för mer pengar
Model 3 LR - 22
Re: Ford Mustang Mach-e
Vänta in GT istället. Ska vara en rejäl förbättring i körkänsla.100miljoner skrev:Jag har varit hyfsat sugen på en Mustang Mach-E.
Hedin Bil säger sig har hur många bilar som helst för snabb leverans.
De försöker kränga bilarna genom sin CarPlus-leasing-tjänst. Men för en AWD sling Range och teknikpaket, blir det ganska mycket dyrare än en Model Y.
CarPlus Ford Mustang Mach-E AWD LR med teknikpaket och vinterdäck med utan panoramatak (1500 mil): 8944 kr per månad.
GoMore eller LeasePlan Tesla Model Y LR inkl. vinterdäck och 1500 mil: 8600 kr per månad.
Efter mina åkturer i Mustangen så skulle jag säga att det är en trevlig, till och med, en bra bil, dock ibland lite buggig. Men den är inte bättre än en Model Y enligt mig. Prisspannet på 7800-8000 skulle vara rimligt. Men som det är nu får man en sämre bil för mer pengar
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Ford Mustang Mach-e
Skulle gärna ha en Mach-e. Men är en för stor bil för mina behov. Och kostar mer än vad jag är villig att betala.
Re: Ford Mustang Mach-e
Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Elbilist sedan 2014
- 100miljoner
- Teslaägare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
- Referralkod: ts.la/jens245393
Re: Ford Mustang Mach-e
Tyckte att den var supertrevlig, men inte riktigt för det priset. Fanns ett gäng infotainment-buggar som verkar ha hängt med länge som de inte har fixat, vilket känns störigt.Klintan skrev:Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Men som sagt. Ett gäng tusenlappar billigare så hade jag blivit köpmotiverad, hehe.
Model 3 LR - 22
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ford Mustang Mach-e
Inte 100miljoner då?100miljoner skrev:Tyckte att den var supertrevlig, men inte riktigt för det priset. Fanns ett gäng infotainment-buggar som verkar ha hängt med länge som de inte har fixat, vilket känns störigt.Klintan skrev:Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Men som sagt. Ett gäng tusenlappar billigare så hade jag blivit köpmotiverad, hehe.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- 100miljoner
- Teslaägare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
- Referralkod: ts.la/jens245393
Re: Ford Mustang Mach-e
Hah! Det är nog snarare min privata målbild!Bjelke skrev:Inte 100miljoner då?100miljoner skrev:Tyckte att den var supertrevlig, men inte riktigt för det priset. Fanns ett gäng infotainment-buggar som verkar ha hängt med länge som de inte har fixat, vilket känns störigt.Klintan skrev:Tycker också den känns högt prissatt. Ska prova den i morgon och se om jag förstår vad som är hemligheten.
Men som sagt. Ett gäng tusenlappar billigare så hade jag blivit köpmotiverad, hehe.
Model 3 LR - 22
Re: Ford Mustang Mach-e
https://www.elbil24.no/nyheter/stemplet ... p/75124766
Stämplad som "extremt farlig" i Sverige. Nu vidtar Ford åtgärder
Många tusen norrmän har köpt bilen som slaktades i ett erkänt älgprov.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Ford återkallar elbilen Mustang Mach-E – kan tappa taket
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... ppa-taket/
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... ppa-taket/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Någon som har provsuttit både mack e och tms?
Vill veta om det är bättre plats runt ratten t.ex.
Tänkte svänga förbi en Ford idag och testa om jag hinner.
Vill veta om det är bättre plats runt ratten t.ex.
Tänkte svänga förbi en Ford idag och testa om jag hinner.
Re: Ford Mustang Mach-e
Har ägt en S och kört en Mach-E.Gargamel skrev:Någon som har provsuttit både mack e och tms?
Vill veta om det är bättre plats runt ratten t.ex.
Tänkte svänga förbi en Ford idag och testa om jag hinner.
Är dock inte riktigt med på frågan. "Plats runt ratten"? Hur menar du? Vad tänkte du använda detta utrymme till? Försöker inte vara ironisk, förstår bara inte frågan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ford Mustang Mach-e
Helst mina benLegato skrev:Har ägt en S och kört en Mach-E.Gargamel skrev:Någon som har provsuttit både mack e och tms?
Vill veta om det är bättre plats runt ratten t.ex.
Tänkte svänga förbi en Ford idag och testa om jag hinner.
Är dock inte riktigt med på frågan. "Plats runt ratten"? Hur menar du? Vad tänkte du använda detta utrymme till? Försöker inte vara ironisk, förstår bara inte frågan.
Re: Ford Mustang Mach-e
Då finns det kanske chans att jag får plats i en sådan.BrooklynS skrev:Jag upplever Mach-e som rymligare runt förarplatsen.
Var till Sätra Ford och skulle provsitta, så var batteriet paj på den så det gick inte att flytta sätet eller göra något som kräver 24v-batteriet
Re: Ford Mustang Mach-e
Haha ok. Hur lång är du då? Jag antar att det alltså betyder att dina ben har det trångt under ratten i Model S med sätet längst bak och ratten längst upp? Visste inte ens att det kunde vara ett reellt problem...Gargamel skrev:Helst mina benLegato skrev:Har ägt en S och kört en Mach-E.Gargamel skrev:Någon som har provsuttit både mack e och tms?
Vill veta om det är bättre plats runt ratten t.ex.
Tänkte svänga förbi en Ford idag och testa om jag hinner.
Är dock inte riktigt med på frågan. "Plats runt ratten"? Hur menar du? Vad tänkte du använda detta utrymme till? Försöker inte vara ironisk, förstår bara inte frågan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021