Ford Mustang Mach-e
Moderator: Redaktion
Re: Ford Mustang Mach-e
Ford Mach-e wiring.
Sandy Munro.
Sandy Munro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Snål elbil! Men så här ska ju inte en Mustang köras hehe. Men ändå: nytt världsrekord med 0,95 kw/mil!
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... e-elbilen/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... e-elbilen/
Re: Ford Mustang Mach-e
Tydligen så gillar inte Mustangen när man regenererar mycket. Många som pajat i Norge de senaste dagarna när folk åkt på semester. Ford har tydligen ingen lösning än. Känns inte så stabilt.
https://motor.no/a/204431
https://motor.no/a/204431
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ford Mustang Mach-e
Förstår inte riktigt vad Ford har slagit för världsrekord.
Många elbilar har ju lägre förbrukning än en Ford Mach-e.
Exempel:
Många elbilar har ju lägre förbrukning än en Ford Mach-e.
Exempel:
https://innovationorigins.com/en/select ... ry-charge/Lightyear’s solar car prototype drives 710 km on a single battery charge.
This prototype has over 710 km of range with an energy consumption of only 85 Wh/km at 85 km per hour.
https://electrek.co/2018/07/16/tesla-mo ... ng-record/Tesla Model 3 hypermiling record, another team has beat it with a 622-mile (1,001 km) run.
The company says that the Model 3 consumed about 7 kWh of energy for every 100 kilometers traveled.
For good measure, they decided to also attempt to break the Tesla Model S hypermiling record while they were at it.
They also did it by reaching a distance of 701 miles (1128 km) on a single charge with a Tesla Model S 100D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Förutsätter att Guinness rekordbok har tagit fram regler som måste följas för att få ett erkänt världsrekord och att tex. prototyper och körningar på testbanor inte kvalar in. Men det är väl bara att kontakta dem om man vill slå rekordet.Zalman3 skrev:Förstår inte riktigt vad Ford har slagit för världsrekord.
Många elbilar har ju lägre förbrukning än en Ford Mach-e.
Exempel:https://innovationorigins.com/en/select ... ry-charge/Lightyear’s solar car prototype drives 710 km on a single battery charge.
This prototype has over 710 km of range with an energy consumption of only 85 Wh/km at 85 km per hour.
https://electrek.co/2018/07/16/tesla-mo ... ng-record/Tesla Model 3 hypermiling record, another team has beat it with a 622-mile (1,001 km) run.
The company says that the Model 3 consumed about 7 kWh of energy for every 100 kilometers traveled.
For good measure, they decided to also attempt to break the Tesla Model S hypermiling record while they were at it.
They also did it by reaching a distance of 701 miles (1128 km) on a single charge with a Tesla Model S 100D.
Re: Ford Mustang Mach-e
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Mach-E: Battery Tray and Battery Cell Features
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Sandy Munro sa i något av klippen att Mach E is the second best car.(tekniskt sett)
Undrar hur de andra är byggda då?
Verkar som de gamla OEM biltillverkarna panik byggt sina bilar med "standard komponenter från olika leverantörer".
Sedan för att få det hela till att fungera så blir det sådana dyra lösningar ex "med typ 18m extra slang" ,extra cirkulationspumpar och hållare m.m.
Detta bidrar till att kunden får betala kalaset med dyrare bilar samt att biltillverkaren har svårt att gå med vinst på sina bilar.
En fördel är att man får mycket grejer för sina pengar.
Nackdelen är risk för fler felkällor ju fler onödiga komponenter.
Det dröjer nog några år innan bilarna blir bättre anpassade tekniskt och funktionellt byggda som "rena elbilar".
Därför kan det vara informativt att titta på Sandy Munro`s filmer så man får reda på lite hur de olika bilarna är byggda och hur de har löst olika funktioner.
Sedan får man ta eget beslut vad man tycker är bra eller dåligt eller om det spelar någon roll för en själv.
Undrar hur de andra är byggda då?
Verkar som de gamla OEM biltillverkarna panik byggt sina bilar med "standard komponenter från olika leverantörer".
Sedan för att få det hela till att fungera så blir det sådana dyra lösningar ex "med typ 18m extra slang" ,extra cirkulationspumpar och hållare m.m.
Detta bidrar till att kunden får betala kalaset med dyrare bilar samt att biltillverkaren har svårt att gå med vinst på sina bilar.
En fördel är att man får mycket grejer för sina pengar.
Nackdelen är risk för fler felkällor ju fler onödiga komponenter.
Det dröjer nog några år innan bilarna blir bättre anpassade tekniskt och funktionellt byggda som "rena elbilar".
Därför kan det vara informativt att titta på Sandy Munro`s filmer så man får reda på lite hur de olika bilarna är byggda och hur de har löst olika funktioner.
Sedan får man ta eget beslut vad man tycker är bra eller dåligt eller om det spelar någon roll för en själv.
Re: Ford Mustang Mach-e
Body in White.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
I dagsläget känns det som att tillverkarna tar hela smällen imo. Undrar om någon tillverkare går med vinst på sina elbilar förutom Tesla och möjligtvis Renault-Nissan? Tar man hänsyn till att Teslas priser är "oprutbara" så tycker jag de ligger relativt högt i pris numera faktiskt.Dexter skrev:Detta bidrar till att kunden får betala kalaset med dyrare bilar samt att biltillverkaren har svårt att gå med vinst på sina bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ford Mustang Mach-e
Legato skrev:I dagsläget känns det som att tillverkarna tar hela smällen imo. Undrar om någon tillverkare går med vinst på sina elbilar förutom Tesla och möjligtvis Renault-Nissan? Tar man hänsyn till att Teslas priser är "oprutbara" så tycker jag de ligger relativt högt i pris numera faktiskt.Dexter skrev:Detta bidrar till att kunden får betala kalaset med dyrare bilar samt att biltillverkaren har svårt att gå med vinst på sina bilar.
Jo, håller med till en viss del. Den dagen SuC öppnas upp för alla så blir det troligen så att Tesla måste sänka priserna på sina bilar för att kunna konkurrera (och därmed minska sina nuvarande vinstmarginaler).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ford Mustang Mach-e
Rear motor teardown.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Front motor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ford Mustang Mach-e
Kollade bakåt i tråden men såg inget om någon som kollat in bilen i Sverige?
Kanske ingen nyhet alls men det finns 2st e-tron på Ford Hedin Bil Danderyd. En står inne i hallen och en står ute (antagligen redo att provköra).
Kanske ingen nyhet alls men det finns 2st e-tron på Ford Hedin Bil Danderyd. En står inne i hallen och en står ute (antagligen redo att provköra).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Ford Mustang Mach-e
flamman skrev:Kollade bakåt i tråden men såg inget om någon som kollat in bilen i Sverige?
Kanske ingen nyhet alls men det finns 2st e-tron på Ford Hedin Bil Danderyd. En står inne i hallen och en står ute (antagligen redo att provköra).
Jag såg en live igår, den är ganska stor utvändigt, men närmare koll fick jag inte, då vi skulle åt 2 olika håll. Det var i Karlshamn.
Re: Ford Mustang Mach-e
Jag såg en i trafiken i Uppsala häromdagen. Tycho Hedéns väg (gamla E4:an genom stan). Kanske var en provkörning då Ford-handlaren inte ligger långt bort.
Re: Ford Mustang Mach-e
Såg en röd imorse på vägen mot Uppsala. Den är riktigt snygg. Såg inte så SUV:ig ut verkligheten.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ford Mustang Mach-e
Såg en parkerad idag, mellan en Polestar 2 och en Jaguar i-Pace!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ford Mustang Mach-e
Ja här i Halmstad rullar det ett gäng redan
Va ute och testade AWD LR modellen förra veckan, mycket trevlig.
Va ute och testade AWD LR modellen förra veckan, mycket trevlig.
Re: Ford Mustang Mach-e
Någon på forumet som köpt?
Tycker handlarna verkar ha väldigt många bilar.
Tycker handlarna verkar ha väldigt många bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ford Mustang Mach-e
Var ute på en sväng med en Mach-E rwd med ganska basic utrustning. Upplevde den som stor på utsidan och liten på insidan, huvudet slog i taket i baksätet vilket är lite märkligt. Ganska rapp från 70 och uppåt även jämfört med MY. Lite väl ”klonkig” när man stänger dörrarna och billiga säten som är lite väl korta sätesdynor.
Re: Ford Mustang Mach-e
Har en röd AWD med 75 kWh batteri som hyrbil idag då min S ska få chrome delete till sist. Mustangen är helt ny verkar det som. Endast gått 13 mil.
Gissometern visade 23 mil vid 100% och den drog 250W/km på samma sträcka som min S drog 219 Wh/km. Dock var min bil förvärmd och det gör ju ganska mycket.
Ska prova den mer ikväll men det som står ut så här långt.
- Svårdoserade bromsar.
- Okänslig styrning.
- Kränger en hel del.
- Dåligt sidostöd.
- Suddig backkamera.
- Lite plastig är den väl...
+ Bättre isolerad än Model S. Går tyst och dämpat.
+ Verkar ha mycket utrustning. Android Auto, Apple Carplay, självstyrning, ventilerade stolar, rattvärme osv osv.
+ Bra stolar när man kör rakt fram.
+ Roligt med olika körlägen.
+ Kul öppning av förardörren med öppningsknapp och möjlighet till kodlås på B-stolpen.
Körläge "Untamed" gav en vansinnig regen och bra tryck från stillastående. Däremot tappar den kraften mycket snabbare än min S. Körläge "Active" var den som passade mig bäst och det är väl mellanläget. Det mildaste läget som jag inte kommer ihåg namnet på var lite läskig. Kändes nästan som att den höll hastigheten man hade inställd när man släppte på gasen. Minskade väl lite lite... Coasting?
Det är dock ingen bil som jag känner mig det minsta sugen på att skaffa. Tycker den känns lite klumpedunsig när det är så svårt att dosera broms och styrning samt parera krängningarna och hålla sig kvar i stolen när det svänger... Ja det är väl en SUV helt enkelt.
Gissometern visade 23 mil vid 100% och den drog 250W/km på samma sträcka som min S drog 219 Wh/km. Dock var min bil förvärmd och det gör ju ganska mycket.
Ska prova den mer ikväll men det som står ut så här långt.
- Svårdoserade bromsar.
- Okänslig styrning.
- Kränger en hel del.
- Dåligt sidostöd.
- Suddig backkamera.
- Lite plastig är den väl...
+ Bättre isolerad än Model S. Går tyst och dämpat.
+ Verkar ha mycket utrustning. Android Auto, Apple Carplay, självstyrning, ventilerade stolar, rattvärme osv osv.
+ Bra stolar när man kör rakt fram.
+ Roligt med olika körlägen.
+ Kul öppning av förardörren med öppningsknapp och möjlighet till kodlås på B-stolpen.
Körläge "Untamed" gav en vansinnig regen och bra tryck från stillastående. Däremot tappar den kraften mycket snabbare än min S. Körläge "Active" var den som passade mig bäst och det är väl mellanläget. Det mildaste läget som jag inte kommer ihåg namnet på var lite läskig. Kändes nästan som att den höll hastigheten man hade inställd när man släppte på gasen. Minskade väl lite lite... Coasting?
Det är dock ingen bil som jag känner mig det minsta sugen på att skaffa. Tycker den känns lite klumpedunsig när det är så svårt att dosera broms och styrning samt parera krängningarna och hålla sig kvar i stolen när det svänger... Ja det är väl en SUV helt enkelt.